Dressyrsadel

Sv: Dressyrsadel

Jo, visst är han grov, men det där lät ju gigantiskt stort! Brukar inte 31 räknas som extra bred?

Gå ut och gör en mankmall och kolla vilken vinkel hästen har/kräver. Det är nästan det lättaste. Och sedan är ju frågan vilken bom (rak eller svängd) hästen behöver.

Och vilken storlek du behöver. Djup eller grund sits? Stora eller små knästöd? Långa eller korta stroppar? Kilbossa eller rundbossa?

Lovisaleonora_ skrev:
Gå ut och gör en mankmall och kolla vilken vinkel hästen har/kräver. Det är nästan det lättaste. Och sedan är ju frågan vilken bom (rak eller svängd) hästen behöver.

Och vilken storlek du behöver. Djup eller grund sits? Stora eller små knästöd? Långa eller korta stroppar? Kilbossa eller rundbossa?

Hm, det där verkar ju ruskigt knepigt. Och jag som skulle behöva en sadel akut.

Det är INTE lätt att hitta en passande sadel, som funkar till både häst och ryttare.

Trots allt är det bättre att lägga pengarna på en bra, välpassande sadel än på en sadel, hästuppehälle under sjukdom, veterinär, ytterligare en sadel, mer vila för hästen, ny sadel igen osv vilket inte är helt ovanligt när sadeln inte passar och i värsta fall skadar hästen...

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Smultron
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 909
Senast: Görel
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Slår med huvud i ena varvet