Dressyrsadlar - flatseat/close contact

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 787
H

hopp_o_galopp

Vad finns det för märken som har flatseat/close contact modeller?

Jag vet om Jaguar och Pariani. Butet och Equipe också - väl? Vad finns det för fler - som helst är rakare i bommen än ovanstående sadlar? Tycker alla tre som jag nämnt är så svängda i bommen...

Tack på förhand! :banana:

Sv: Dressyrsadlar - flatseat/close contact

Childeric och Amerigo har flatbacksadlar. DI tror jag Childeric modellen heter och CC Amerigo. Devocoux har även close contact.
Bommarna tänker jag inte uttala mig om för de vet jag inte.

Thanx! Någon mer som har koll? :idea:

varken childeric eller amerigo finns med riktigt rak bom. alla är lite svängda.

Mmm - har sett det med.

Du vet inga andra som har flatseat då?

inte som jag kommer på just nu.... fråga d_k? hon har ju stenkoll på raka sadlar.

Amerigo CC ska ha betydligt rakare bom än tex den vanliga Amerigo Classic. Passar raka ryggar enl. återförsäljarens hemsida.

Har själv ingen erfarenhet av just CC, så kan inte uttala mig om hur väl det stämmer.

inte som jag kommer på just nu.... fråga d_k? hon har ju stenkoll på raka sadlar.

Jo - jag vet. Men jag tänkte vi kunde ha en "allmän" tråd om detta. Kanske fler än jag som är intresserade och kanske fler än D_K som har någon erfarenhet? Det var bara så jag tänkte! :idea:

du kan ju kolla på thetackguide.com, där finns länkar till alla sadelmärken.

thanx - ska kolla upp den sidan! :)

Har en ganska "rakryggad" häst o han har en Amerigo cc/dj som är just flatseat/cc. Dj passar bredare, rakare ryggar med bogar längre bak. Amerigo kan oxså stoppa om sadeln o fylla på mer bak om hästen har en rakare profil (gjort på min).

Lycka till...

Tack! Någon mer som har åsikter/erfarenheter/tips?

Crown, Black Country, Jensen, Guy Chanel, Antares, Amerigo, Fleur de Lys, Devoucoux, Childeric, CWD, Equipe, Forestier, Exselle, Frank Baines, Equestor, Jaguar, Jeffries (har med enkelkåpa, dock inte flat säte), Jeremy Rudge, Lovatt & Ricketts, Clincher, Loftur osv (i princip alla islandssadlar från Stall Akur), Kieffer (cc med djupt säte), Laser Equestrian Products (har för mig att de har cc iaf), Sommer, Michela Ling, Pennwood, Röösli, Saddle Exchange, Schumacher (har för mig att de har någon med enkelkåpa), Schleese Saddlery, Saint Lourdes, Spalding Chapman, Tolga...

Räcker det med märken? ;)

Såg nu att du ville ha tips på raka sadlar.
Då kan du stryka typ alla dom italienska och franska märkena som jag har tagit med ovan....
Men om du inte behöver en spikrak sadel kan du prova alla förutom Röösli typ.

Dock så går det inte att få tag på de flesta av dessa märken genom en svensk ÅF, men länkar till alla dessa tillverkare finns i sadellistan. Är du seriöst intresserad av att prova någon är det bara att höra av sig till tillverkaren och med lite tur så finns det en ÅF i Norge/Danmark som kan skicka sadlar till dig att prova.

TACK! :bow:

Jag väntade på att du skulle dyka upp! ;)

Varsågod ;)

Jag har hittat en del nya tillverkare också sen jag gjorde sadellistan som jag bara inte hunnit lägga in. Dessa är för det mesta italienska/franska tillverkare också men jäklar vilka snygga sadlar ;)
Dock ingen ÅF i Sverige eller i närliggande länder... Men kommer jag ihåg det så kan jag lägga in länkarna till dig någon dag. Många av märkena hade cc sadlar.

Vi har en Butet, flat med enkelkåpa. Köpte den begagnad av en tant som sa... -den ligger på alla hästar
Jo jo tänkte jag, tokig kärring fattar ingenting :angel:
Men f_n! den ligger på allt tjocka ponnyer och fullblod och våran Betti som vägrade bli instängd i nån dressyrsadel förr tycker att den här är helt OK
Ett problem bara... äckligt dyr ny, nästan omöjlig att hitta begagnad

Men är den elastisk då:cool: (frågar tokig kärring som ingenting fattar:rofl:) De dressyrbutet jag sett på nära håll var precis som alla andra sadlar vad gäller att de passade på vissa hästar men inte andra:confused: har ingen själv dock men de som har, kan inte ha dem på alla hästar.

Däremot kanske du menar att det finns stora möjligheter att ändra med stoppningen, och det gör det ju på en del andra märken med i of s.

nä det kan hon inte mena eftersom butet är permanentstoppad.....

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 393
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 696
Senast: ylvalill
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 062
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31