Dressyrsadlar som skulle kunna passa

cactuspower

Trådstartare
Eftersom jag är på sadeljakt så lägger jag in ett gäng bilder på hur min häst ser ut. Ni som är kunniga inom området, kanske kan ge lite tips på vilka sadlar som skulle kunna passa henne ? :)

Jag är väll själv knappast inget proffs :smirk:
Ni kanske kan jämföra med era egna hästar (släng gärna in en bild på era hästar där man ser hur hästen är byggd..) och skriva om ni tror att eran sadel dvs. den modellen och märket som eran sadel är av, skulle kunna passa min häst. Eller om ni vet vilka märken som ev. skulle kunna passa till min häst. :)

Tyvärr ville hon inte stå stilla riktigt, och så tog batteriet slut. Men här kommer i alla fall bilderna, borde gå att bedöma på ett ungefär lite om vilka sadelmärken och modeller som ev. skulle kunna passa. :)

(Ta bort http:// om bilderna inte vill fungera!)

http://community.webshots.com/photo/498115472/498159283hlGlGs

http://community.webshots.com/photo/498115472/498158859sQCRJY

http://community.webshots.com/photo/498115472/498155389WBsbOo

http://community.webshots.com/photo/498115472/498153109ZkUxEF

http://community.webshots.com/photo/498115472/498153143DRGODj

http://community.webshots.com/photo/498115472/498152020BJgYvT

http://community.webshots.com/photo/498115472/498151113sEQVTw

http://community.webshots.com/photo/498115472/498151987fUVMEp

Sv: Dressyrsadlar som skulle kunna passa

Frank Baines utan tvekan.

Passier, Globus, Stubben Avalon/Maestoso, Prestige Top dressage (tveksamt, men på två av bilderna ser det ut som att den skulle ligga bra, men jag vet inte riktigt... Men det är nåt att prova iaf) kan nog också passa, men Frank Baines skulle nog ligga riktigt bra. Och de finns i mörkbrunt och finns många begagnade. Elegancen är jättedjup i sätet så då är det 18" som gäller, dom andra kan du nog ha 17,5" om du hittar begagnat, men 18" funkar på dom med om du kulle hitta en sån.
De är vida i bomvidderna så en MW Frank Baines är mittimellan Stubben 32 och 33,5. Som en Zaldi 32 är den kan man säga...

Påminner väldigt mycket om ryggen på mitt sto, och där ligger en Albion Legend. Sitter som en "blöt handske" på min, och då kan jag inte dra åt sadelgjorden särskilt hårt heller för damen blir så förbannad....

Diabolical_Kitten skrev:
Frank Baines utan tvekan.
Lite nyfiken....HUR kan du vara så tvärsäker? Det är ju en sak om sadeln passar i stallgången och en annan om den passar under arbete. Har du sätt denna häst och studerat dess ryggverksamhet i arbete? En sadel som passar klockrent i stallgången kanske inte alls passar hästen under ridning och en sadel som passar "så där" i stallgången kanske sitter som ett smäck under arbete. En liten fundering bara.... :smirk:

//Alice

Jag sällar mig till de frågande
Eftersom du är så tvärsäker så skulle jag även vilja veta varför du garderar ditt svar med de övriga märkena utöver att du vill ge trådskaparen alternativ till det märket.

Apo

Håller med. Dom sadlarna som ligger perfekt på min häst i stallgången ligger väldigt dåligt när han rör sig och det märks att han ogillar dom!

Cactus,
tycker din häst verkar ganska lik min, aningens svängd med lång manke. Min häst älskar sin Prestige Top Dressage. Passier ser bra ut i stallgången men skjuts fram och trycker fram+bak när han rör sig (dvs för rak). Har dock inte kollat alla bilderna för måste åka och göra i ordning hästarna, ska åka till ridhuset igen. ;)

Tack för alla svar! :bow:

Jag får helt enkelt försöka ha ögonen öppna och så ska jag försöka hitta lite sadlar i min närhet som man kanske kan åka och titta på så man kan prova dessa. Det är ju just själva utprovningen i sig som verkar ställa till mest bekymmer tycker jag.

Annars får jag göra som jag gjorde när jag letade efter dressyrsadel sist. Skrev ut en annons på blocket och jag skojar inte när jag säger att jag fick drygt 100 st svar på den annonsen. Det verkar finnas sadlar i överflöd ju!

Tror i alla fall att jag ska försöka leta efter någon mer välskött begagnad sadel.

Har även fått tips via en person här på buke (tack så mkt för det tipset! :bow:) , om en sadelutprovare i min närhet som troligen då kan komma ut och hjälpa mig :) Sedan så skulle det komma en utprovare till ridskolestallet/anläggningen där den 16:e, dessvärre är det en onsdag men har jag möjlighet så ska jag helt klart vara med då och lyssna och få tips och råd :bow:

Såpass många hästar har jag sett genom åren att jag vet att ryggen höjs vid arbete. Hur mycket denna hästs rygg höjs vid arbete vet jag inte, men jag vet hur Frank Baines är i sina bommar. Jag vet även hur olika hästar FB passar på. Och då hästen har en normalhög manke, relativt rak rygg med tyngdpunkten ganska långt bak i ryggen kan jag inte tänka mig att FB skulle glappa på nåt vis, bli för låg i framvalv eller bli för rak för hästen.

Varför jag skriver till fler märken? Därför att trådskaparen kanske avskyr Frank Baines. Hon kanske inte tycker de är bekväma, för breda i midjan osv osv. Därför tog jag med Passier och Stubben, som är smalare i midjan. Och trådskaparen kanske inte hittar en begagnad och inte har råd med en ny. Därför tog jag med Globus som har en snarlik passform (dock inte identisk).
Tårdskaparen har gärna en sadel som man kan ändra bomvidd på, alltså tog jag med Prestige också för jag tycker att den kan vara värd att prova om man snubblar över en sådan. Dessutom kanske inte trådskaparen gilalr så djupa säten eller mindre säten som FB har, och kanske inte kan ha sadlar med tyngdpunkten längre bak i sadeln vilket Passier, Globus, FB och Stubben har, men som Prestige inte har. Och då passar de andra sittben, och då jag inte vet hur ryttaren ser ut är det mycket möjligt att hennes rumpa kräver en Prestige.
Sedan tog jag med Stubben Avalon och Maestoso, då dessa mycket väl kan passa hästen jättebra, men jag är inte övertygad om att dom skulle passa, så som jag är övertygad om att FB skulle passa.

Diabolical_Kitten skrev:
Såpass många hästar har jag sett genom åren att jag vet att ryggen höjs vid arbete. Hur mycket denna hästs rygg höjs vid arbete vet jag inte, men jag vet hur Frank Baines är i sina bommar.
Okey, men då är det ju långt ifrån säkert om FB passar eftersom du inte vet hur denna hästen rör sig. Det handlar ju inte bara om att ryggen "höjs" vid arbete utan hur hela hästen arbetar spelar också in. Tycker det är ruskigt riskabelt att gå ut så kategoriskt som självutnämnd "sadelexpert" att säga bestämt att den och den sadeln PASSAR. Nu inte bara i denna tråd utan i fler fall där du uttalat dig....

Hade du sett en bekants häst och sadel på ett foto i stallgången hade du dömt ut dennes sadel till den hästen då den INTE satt som "den ska" i stallgången. Jag blev mycket förvånad när jag såg hästen sadlad i stallgången för så där hade jag inte fått uppfattningen att en väl tillpassad sadel ska ligga. MEN när hästen kom i arbete satt sadeln som ett smäck pga HELA hästens rörelsemönster och då inte bara ryggens arbete.....DÅ fick jag lära mig att det finns fler aspekter i det här med att passa ut en sadel! :bow:

//Alice

Jag vet att det inte bara är ryggen som höjs, men som jag har upprepat fler ggr på detta forum: jag har varken tid eller lust att varje gång upprepa alla aspekter som måste tas hänsyn till vid sadelinpassning. Därför finns det utprovare.
Men om du hade vetat vad jag håller på med, så hade du också vetat att jag följer upp med dom jag hjälper och har en lång tids kontakt med dom, jag mailar dom länkar om sadlar som kan passa (begagnat), berättar för dom om jag ahr sett en viss sadel i en butik inte så långt ifrån dom, hjälper dom med mailadresser till kompisar som har såna sadlar som dom söker så dom kan prata med dom om deras hästar, avd dom tycker om sadlarna osv. När dom provar vissa sadlar brukar dom maila bilder med utförliga beskrivningar och sen säger jag avd jag tycker, dom provsitter sadlar och säger vilka som avr för breda i midjan, för flata, för djupa, tyngdpunkten fel osv. Så vad du läser här på forumet är inte alltid det enda som sägs. Jag har för tillfället kontakt med drygt 20 Bukeanvändare som mailar mig om sina sadelproblem, och hittills har jag hjälpt ett 40-50 tal med sadlar.
Cactus hade jag dessutom kontakt med igårkväll där jag frågade henne lite saker som inte har nämts här.

Du kan tycka att det är fel av mig att säga att vissa sadlar passar en viss häst och vissa inte, men faktum är att jag ahr haft helt rätt många ggr och jag har hjälpt vänner och bekanta till mig prova ut sadlar på plats också, och hittills har jag haft rätt där med.

Du kan inte säga att bara för att du dömde ut den sadeln på stallgången att jag hade gjort detsamma. Om du tycker att jag har gjort fel vid någon användare så får du gärna peka ut vilken användare/tråd eller pma kort på hästen om du inte vill offentliggöra användaren.

Jag har hittills inte träffat på någon häst där sadeln har legat katastrofalt men sen ahr legat perfekt vid arbete.

Jag vet att det inte bara är ryggen som höjs, men som jag har upprepat fler ggr på detta forum: jag har varken tid eller lust att varje gång upprepa alla aspekter som måste tas hänsyn till vid sadelinpassning.
Då tycker jag du ska vara lite mer försiktig med att berätta för användare vilka sadlar som kan tänkas passa. Dom kanske inte kan (jag kan det inte iaf, TROTS att jag sugit åt mig all kunskap jag kommit över) se eller känna om sadeln passar hästen i alla situationer där den ska.

Därför finns det utprovare.
Men använd dom då! Visst, det finns fullt av lurendrejare i branschen. Det gör det överallt. Sunt förnuft och lyssna på hästen! Det kommer man långt med.

Men om du hade vetat vad jag håller på med, så hade du också vetat att jag följer upp med dom jag hjälper och har en lång tids kontakt med dom, jag mailar dom länkar om sadlar som kan passa (begagnat), berättar för dom om jag ahr sett en viss sadel i en butik inte så långt ifrån dom, hjälper dom med mailadresser till kompisar som har såna sadlar som dom söker så dom kan prata med dom om deras hästar, avd dom tycker om sadlarna osv. När dom provar vissa sadlar brukar dom maila bilder med utförliga beskrivningar och sen säger jag avd jag tycker, dom provsitter sadlar och säger vilka som avr för breda i midjan, för flata, för djupa, tyngdpunkten fel osv.
Hur många av dessa har du träffat IRL och fått klämma och känna på häst och sadel? *nyfiken* Det är just att det sker över mejl som skrämmer, iaf mig, lite eftersom det krävs ett ganska tränat öga för att se hästen + sadel IRL och avgöra om det är rätt eller fel. Jag har inte det ögat! Därför gör jag det inte själv heller.

Så vad du läser här på forumet är inte alltid det enda som sägs.
Jo, jag vet att det finns en värld utanför buke! :smirk: Lever i den varje dag!

och jag har hjälpt vänner och bekanta till mig prova ut sadlar på plats också, och hittills har jag haft rätt där med.
DET är en helt annan sak! Då ser du hästen och kan klämma och känna. Det är det virituella jag ställer mig frågande till....

Du kan inte säga att bara för att du dömde ut den sadeln på stallgången att jag hade gjort detsamma.
För det första: Jag dömde inte ut sadeln i stallgången (jag HADE säkert gjort det på ett forum där jag bara sett en bild och en användare frågat hur sadeln ligger) utan blev förvånad över vad jag såg. Det var långt ifrån den "sanning" som presenteras på buke om hur en sadel ska ligga. När sen min bekant berättade för mig vad sadelutprovaren sagt till henne och jag fick se hästen i arbete insåg jag att det finns många olika dimensioner ang det här med sadelutprovning och att det inte är svart eller vitt! Det jag försöker få fram är att sadelutprovning inte bör ske via MEJL! Kan tillägga att sadeln hon åkte iväg för att se över låg som ett smäck i stallgången. Sadelutprovaren sa att en sadel kan inte ligga bättre i stallgången och det var just det som var problemet och orsaken till att hästen protesterade våldsamt vid dressyrarbete. Sadeln låg FÖR BRA och gav inte hästen utrymme att arbeta med sin kropp. Nog om det nu....det hör inte hit eg!

Om du tycker att jag har gjort fel vid någon användare så får du gärna peka ut vilken användare/tråd eller pma kort på hästen om du inte vill offentliggöra användaren.
Jag har inte kunskap att prova ut sadlar över internet (ej heller IRL) och ger mig därför inte in i den biten. (Jo, jag har faktist gett en användare, Centaur, tips om en sadel att prova men det var ett tips som visade sig vara en lyckträff och gå hem. Hör med henne om du vill ha detaljer. Dock var det ett tips och inte "jag VET att den här och den här sadeln passar")

Jag har hittills inte träffat på någon häst där sadeln har legat katastrofalt men sen ahr legat perfekt vid arbete.
Nej, då har du en erfarenhet som fattas dig! ;)

Summa sumarum: Du får givetvis göra precis hur du vill i ämnet. JAG lider inte av vad du gör. Det jag försökte förmedla var att det är en sak om sadeln passar en häst i stallgången och en sak om den passar hästen i arbete. Då är det vanskligt att utifrån en bild uttala sig så kategoriskt utan att veta hur hästen rör sig IRL. Försök att vara mer ödmjuk på forumet i dina tips (det var just det kategoriska jag mfl invände emot) och om du vill tipsa om sadlar att prova informera då om alla kriterier för en korrekt utpassad sadel. Det sitter många användare som läser det som skrivs här och de kan inte ta del av den infon du ger över pm.

//Alice

Alla personer jag känner som jag misstänker är inkapabla att prova ut sadlar rekommenderar jag att ta hjälp av en utprovare. Jag skulle ju själv inte kunna konstatera om en sadel passar perfekt eller inte, för man måste ha en som springer med och känner när man sitter i den om man ska avra helt säker. Men fram tills dess är det mycket annat man kollar själv. Eller så gör en utprovare det.

JAG har använt mig av många utprovare, och då du ahr läst en del av mina trådar så borde du veta det. Och om jag känenr till en bra utprovare i ett område som är nära en Bukeanvändare så rekommenderar jag den personen. Men du skulle bli förvånad över hur många pma och mail jag får om sadelmakare och utprovare som ahr gjort ditten och datten som ahr förstört hästarnas ryggar och ägarnas ekonomi.

Här i stan har jag hjälpt 13 personer varav en var sist i söndags med att prova sadlar och jag visar dom vad man ska kolla efter, hur det ska kännas osv. Av dessa 13 personer har bara 2 kontaktat mig genom Buke, resten är vänner, vänners bekanta osv.
Då jag ahr provat så många sadlar har jag lärt mig se många fel, och är jag osäker på ett avstånd så ber jag ryttaren fotografera där dom visar avståndet t.ex.

Det du inte förstår är att jag inte riktar in mig på personer inte som inte kan ett skit om sadelutprovning, de tycker jag ska kontakta en utprovare som kan berätta grunderna. Jag har kontakt med personer som har provat sadlar på egen hand, vet ungefär vad de vill ha, är bra hästmänniskor och känner sina hästar, vet hur dom rör sig, vet vad dom ahr för problem med sits osv, vet vad hästen har problem med osv. Och sedan hjälper jag dom hitta sadlar som passar. Sedan har vi kontakt om sadeln de provade passade eller inte, vad som stämde och inte stämde, vad ägaren bör uppmärksamma osv. Jag säger inte bara att de ska prova den sadeln och sen är det klart. Jag lär dom hur man hittar rätt sadel så att de kan fortsätta själva sen och inte behöver hjälp hela tiden.

Jag upprepar: att skriva allt som har med sadelutprovning att göra varje gång jag rekommenderar en sadel har jag varken tid eller ork med. Men vill dom veta mer kan dom kontakta mig via mail så hjälper jag dom och ser till deras behov. För vid en häst måste man vara uppmärksam på bogbladen, vid en annan häst måste man vara noggrann med ryggfriheten osv. Istället för att ge dom en mall som inte kommer hjälpa dom mer än alla andra mallar som finns att beskåda på internet så hjälper jag dom personligen om dom ber om det. De flesta på Buke vet om att det bara är att kontakta mig, då jag har skrivit det i många trådar.

PM.ar eftersom denna diskussion ej har med trådens innehåll att göra! ;)

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 368
Senast: moon
·
Utrustning Tips på hoppsadel med mkt stöd/ djup? (eller ev allround men de brukar väl inte vara lika bra.. lite "antingen eller" istället för "både...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Delailah
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 475
Senast: fiaskrutt
·
Utrustning Är det någon här som har erfarenhet av Dominus Sadlarna? Jag håller på och försöker sälja av min dressyrsadel pga. att hästen har växt...
Svar
18
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka