Dressyrsitsen

Sv: Dressyrsitsen

Inverkan är allt som görs med sitsen o hjälpgivning med lemmarna.

Menar du allt tillsammans då? Eller skiljer du på tex när du ger signal till ny rörelse och när du bara "underhåller" (sparkstöttingen o Saigons inlägg) Dvs hjälp - inverkan.

Jag kallar det speciella jag gör för att inleda en rörelse tex för hjälper, men det jag gör hela tiden för inverkan.Men när man tänker på det så kan det ju vara inverkan alltihop, dock var det åtskilt på Majolas teckning och det är lättare att tänka så för mej.

Eller menar du att man ger hjälpgivning med lemmarna och inverkan med sitsen:idea: :confused: Ja, men hjälp kan även vara tex i en galoppfattning att man för fram höften en aning, tex. Hmm.

Trög, ja och splittrad pga arbete som behöver göras här......
 
Sv: Dressyrsitsen

Jag använder så lite hjälpgivning som möjligt- om det går.

nu har jag nog svamlat till det, men tänker som Saigon.
när hästen går- minimal inverkan o ingen direkt hjälpgivning.


ja att fatta med höften är ju en sak, men där har man ju förberett hästen- den vet vad som komma skall- för att fattningen ska bli så bra som möjligt.

det var väl AvG som bara använde skänkeln vid sidförande o framåt.
Försöker att tänka så.
 
Sv: Dressyrsitsen

Jag har inte skrivit så.

Så du rider inte med dina skänklar alls?

Var sak har sin uppgift och funktion.

Min häst "läser sitsen" och säger den inte "gå" så händer inget mer...
Jag skrev INTE att jag inte använder skänkel. Men det var ju sitsen vi diskuterade, så det kändes onödigt att skriva om hand och skänkel och vikt osv....;)
 
Sv: Dressyrsitsen

Jag använder så lite hjälpgivning som möjligt- om det går.

nu har jag nog svamlat till det, men tänker som Saigon.
när hästen går- minimal inverkan o ingen direkt hjälpgivning.


ja att fatta med höften är ju en sak, men där har man ju förberett hästen- den vet vad som komma skall- för att fattningen ska bli så bra som möjligt.

det var väl AvG som bara använde skänkeln vid sidförande o framåt.
Försöker att tänka så.

Ja då är jag med, och instämmer (fattningen var exempel som jag inte räknade till "lemmarna" utan sitsen, var där jag blev lite vilsen hur du tänkte.)
 
Sv: Dressyrsitsen

Kom att tänka på en sak:idea:
att jag inte har tänkt på det tidigare:o

var ju på en clinic med Curt Pate för 10 år sen.

Han menade på att man själv skulle bli mer aktiv i sin kroppsrörelse för att få hästen att hänga med/ öka. Även på marken.

Det är ju det som jag gör numera- när jag vill ändra takten.

det är det enda som funkar på en häst som är väldigt taktmässig.

skulle ha fattat det då- för 10 år sen:angel:
 
Sv: Dressyrsitsen

Inverkan är allt som görs med sitsen o hjälpgivning med lemmarna.

Mackan eller malinsky brukar vara bra på att förklara på hur jag menar.:o:bow:

Fast vikthjälperna hör ju till hjälpgivningen, eller? Bara för att krångla till det ytterligare, menar jag.
 
Sv: Dressyrsitsen

Kom att tänka på en sak:idea:
att jag inte har tänkt på det tidigare:o

var ju på en clinic med Curt Pate för 10 år sen.

Han menade på att man själv skulle bli mer aktiv i sin kroppsrörelse för att få hästen att hänga med/ öka. Även på marken.

Det är ju det som jag gör numera- när jag vill ändra takten.

det är det enda som funkar på en häst som är väldigt taktmässig.

skulle ha fattat det då- för 10 år sen:angel:


Åh, det är så mycket jag har fattat - 10 år senare:crazy: sådär ungefär.

Jo så är det men det är ju alltså mycket små rörelser som eg är osynliga, man gör inte STORA kroppsrörelser- så det inte blir missförstånd nu, man bara "för" liksom - som i dans:idea: Om det är bra alltså...
 
Sv: Dressyrsitsen

Åh, det är så mycket jag har fattat - 10 år senare:crazy: sådär ungefär.

Så är det ju oftast för att man inte har förstått innebörden, sedan 10 år senare när man kom till någon slags insikt kan det ju vara irriterande att man inte tog till sig saker 10 år tidigare.

Men saken är ju den oxå att det måste ju finnas ganska mycket förberedande saker som man måste ha förstått innan man kan förstå. :idea:
Det går inte att ta till sig saker ibland helt enkelt, som att be en 4 årig häst göra en klockren piruett.
 
Sv: Dressyrsitsen

Fast vikthjälperna hör ju till hjälpgivningen, eller? Bara för att krångla till det ytterligare, menar jag.

Vad hette det sa du:confused::eek:

Glömde bort dem helt.:o
Jag lullar ju bara i skogen o hästarna svänger när vägen svänger:rofl:
 
Sv: Dressyrsitsen

Man kan också dra i ena tygeln och hoppas att hästen går åt det hållet. Fast oftast blir det ju inte så.

/Majola (som faktiskt snudd på knäckt ett revben för att hon glömde svänga utan istället red rakt in i ridhusväggen... jo det är sant, det tog sex veckor att läka.)
 
Sv: Dressyrsitsen

Så är det ju oftast för att man inte har förstått innebörden, sedan 10 år senare när man kom till någon slags insikt kan det ju vara irriterande att man inte tog till sig saker 10 år tidigare.

Men saken är ju den oxå att det måste ju finnas ganska mycket förberedande saker som man måste ha förstått innan man kan förstå. :idea:
Det går inte att ta till sig saker ibland helt enkelt, som att be en 4 årig häst göra en klockren piruett.

Exakt :bow: Det är precis därför, tyvärr. När jag hörde det hade jag inte förutsättningar att förstå ens....(tänker tex på några saker jag fick höra av tränare för mer än 20 år sen och fattade kanske för 10 år sen:angel: och en del kan jag än idag komma på "aha, var det SÅ":rofl: - hopplöst fall)
 
Sv: Dressyrsitsen

Jaa tänk vad du kommer att fatta om 10 år :idea:

Vad hjälper det då om man har så ont i ryggen att man inte kan rida alls:crazy:

Har påbörjat den banan sen flera år tillbaka.
får sitta på läktaren o vara skitduktig:D:rofl:

KL. Vikthjälperna.
Är usel tror jag:confused: att verkligen vara med- mer än bara rakt över i typ diagonalslutorna.
Det kan göra stor skillnad.

ska prova imorgon några steg o se hur jag agerar- vet inte:o
 
Sv: Dressyrsitsen

KL
Hej hopp!
Vad diskuteras eg? :)
Vad som är hjälp och vad som är inverkan?
Det låter som om det tar filosofiska vägar som inte har några givna svar!

Och så torde diskussionsunderlaget vara lite (obs liite:))olika beroende vilken taktik och plan man har då man rider/utbildar hästen.

Tänker på skillnader, Kyra, som renodlar skänkel:framåt och tygel:stanna, vilket sedan kombineras och förfinas under utbildningens gång till att betyda fler saker. (som jag fattat det)

och Kottas, som jag fattat det mer fokuserar på sitsens inverkan från början och har skänkel som mer "aktivering" av bakbenen. Inte ren framåtdrivning, och tygel inte heller ren stopp.
Som jag fattat det, mer sitsridning från början till slut, än vad man kanske annars kan göra.

Försöker ha den känslan, att alltid börja med sitsen, och renodla den, och om det inte räcker, ta till skänkel eller tygel för att förtydliga eller förstärka, men aldrig (hrm, i drömfallet) för mycket så att balansen sätts ur spel eller motstånd skapas.
Om inte hästen följer för enbart sitsen, tänker jag att den inte kan, och då gör inte skänkeln den starkare utan andra saker får komma in för att behålla lättheten i hjälpgivningen.

Minns kompisen som provred en "AR-häst" som utbildats ganska högt för fina hjälper. Tränaren sa, ta upp den i trav, och kompisen la till båda skänklarna lätt. Vilket resulterade i en intensiv terre a terre. Där betydde skänkeln inte "framåt" utan "bär" och "aktivera"
Hon skulle ha bara lagt till ena skänkeln i rätt takt eller bara bytt takt i sitsen.
Båda innebar "båda bakbenen fullt ös uppåt" ungefär.
men rider man så blir det ju extremt viktigt att hålla sina lemmar o lekamen i styr!:D Inga utrymmen för misstag!

Typ... Svammel!:) (inte lsd-smile, men tröttsmile..)
 
Sv: Dressyrsitsen

Vad hjälper det då om man har så ont i ryggen att man inte kan rida alls:crazy:

Har påbörjat den banan sen flera år tillbaka.
får sitta på läktaren o vara skitduktig:D:rofl:

KL. Vikthjälperna.
Är usel tror jag:confused: att verkligen vara med- mer än bara rakt över i typ diagonalslutorna.
Det kan göra stor skillnad.

ska prova imorgon några steg o se hur jag agerar- vet inte:o

Nåja jag kan inte ens rida dressyr längre , jag har inte suttit ner i en dressyrsadel på någon av mina hästar på flera månader typ :angel:

Är oerhört mkt enklare att enbart rida hoppning, böj och bänd huvudet åt sidorna i galopp i ca 20 min, sen är det klart !! :D

Usch man tappar oerhört fort om man inte underhåller dressyrsitsen :crazy:
 
Sv: Dressyrsitsen

Håller inte riktigt med dig - jag tycker att rörelserna kan vara stora om hästen rör sig stort. Är man med hästens rygg så ser det ut som om man är stilla - i förhållande till hästen.
- En tränare kallade det för ridningens första paradox - att röra sig för att vara stilla - stämmer bra tycker jag.:cool:

Åh, det är så mycket jag har fattat - 10 år senare:crazy: sådär ungefär.

Jo så är det men det är ju alltså mycket små rörelser som eg är osynliga, man gör inte STORA kroppsrörelser- så det inte blir missförstånd nu, man bara "för" liksom - som i dans:idea: Om det är bra alltså...
 
Sv: Dressyrsitsen

Håller inte riktigt med dig - jag tycker att rörelserna kan vara stora om hästen rör sig stort. Är man med hästens rygg så ser det ut som om man är stilla - i förhållande till hästen.
- En tränare kallade det för ridningens första paradox - att röra sig för att vara stilla - stämmer bra tycker jag.:cool:

JO det förstås, men jag menade rörelserna i förhållande till hästen, :idea:såg bara för mig hur någon illvilligt kunde tolka att man rör sig allt man kan - för att få igång hästen. (Det var det där med att styra rörelserna med sin egen kropp, få hästen mer aktiv, som jag svarade på med detta, och fick en bild i huvudet av energiskt juckande:crazy: tex)
 
Sv: Dressyrsitsen

- En tränare kallade det för ridningens första paradox - att röra sig för att vara stilla - stämmer bra tycker jag.
Ja!
Slås plötsligt av hur svårt det är att prata ridning. det måste ju upplevas för att inte misstolkas.. Och helst upplevas personligen, inte bara iakttas.

Men just att röra sig för att vara stilla- upplevas stilla, av häst och publik, är ju så rätt.
Att ha den styrkan och följsamheten i leder och muskler, och taktkänslan som krävs för att kunna bedöma hästens nästa rörelse för att inte falla ur balans. Samma kriterier som för dans antar jag..

Och sedan ur den följsamheten kunna strama åt eller öppna upp åt sidorna eller framåt eller uppåt eller bakåt, för att påverka hästen att ändra sin tyngdpunkt eller aktivitet, till att själv söka bärighet.

(nedan inget unikt, men förtydligat av en person)
En tränare sa att hennes hästar utbildades till att själva söka ryttarens tyngdpunkt, genom att alltid sträva efter att göra rörelser där tyngdpunkten sammanfaller så mycket det går, och inte rida "förbi den".
H*n menade att de efter ett tag kände sån trivsel med att röra sig i balans med ryttaren, att om ryttaren satt ur balans, för en stund eller hela tiden, gick hästen direkt och sökte efter tyngpunkten.

Tex om hästen blev rädd för ngt och försatte ryttaren ur balans, letade hästen omedelbart upp tyngdpunkten igen och räddade upp situationen.
Mot en häst som struntar i vart ryttaren har sin tyngdpunkt och fortsätten undandra sig den, o yttaren hamnar i backen.

Tänker att man i sån ridning använder mer känsla och mindre teknik för att hela tiden sträva mot en gemensam tyngdpunkt, och får hästen mer samlad genom att den till slut förstår att den ska behålla balansen. Om då ryttaren förskjuter sin vikt mer än vad hästen klarar att bära upp, då faller konceptet och man måste ta till starkare hjälper för att parera och korrigera en dålig rörelse.

-Nu är det morgonsvammel!:)
 
Sv: Dressyrsitsen

En tränare sa att hennes hästar utbildades till att själva söka ryttarens tyngdpunkt, genom att alltid sträva efter att göra rörelser där tyngdpunkten sammanfaller så mycket det går, och inte rida "förbi den".
H*n menade att de efter ett tag kände sån trivsel med att röra sig i balans med ryttaren, att om ryttaren satt ur balans, för en stund eller hela tiden, gick hästen direkt och sökte efter tyngpunkten.

Tex om hästen blev rädd för ngt och försatte ryttaren ur balans, letade hästen omedelbart upp tyngdpunkten igen och räddade upp situationen.
Mot en häst som struntar i vart ryttaren har sin tyngdpunkt och fortsätten undandra sig den, o yttaren hamnar i backen.

Tänker att man i sån ridning använder mer känsla och mindre teknik för att hela tiden sträva mot en gemensam tyngdpunkt, och får hästen mer samlad genom att den till slut förstår att den ska behålla balansen. Om då ryttaren förskjuter sin vikt mer än vad hästen klarar att bära upp, då faller konceptet och man måste ta till starkare hjälper för att parera och korrigera en dålig rörelse.

-Nu är det morgonsvammel!:)

Det låter lite märkligt för mej det där. Inte behöver man lära en häst det.:confused:
Det gör många hästar av naturen redan. De balanserar upp för att de hatar obalansen om en ryttare glider på dem. De struntar inte i var ryttaren har sin balans. Därav hästar som springer undan, faller framåt, särskilt i galopp, m mm

Det kan också vara därför en häst står emot och inte vill gå fram med en ryttare tex. Den vill inte gå omkring med lasten i obalans.
Åtminstone den typen av hästar jag rider är väldigt noga med att ryttaren är i balans.
Ryttare som hänger framåt tex skapar en ond cirkel av att hästen jagar balansen och ryttaren blir rädd och lutar mer framåt....
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp