Dressyrsitsen

axel

Trådstartare
På förkommen anledning sparar jag det viktiga i denna tråd från den föregående.
Saigon
Jag håller fullt med om att Kyras sparkstöttningsteori är bäst. MEN precis som Axel menar så slutar aldrig inverkningen helt någon gång. Sätesinverkan kvarstår men skänkelinverkningen tas bort.

Kyra framhåller själv i en av sina videos just detta. Hon illustrerar det hela med en lerklump. Om lerklumpen inte underhålls så faller den tillslut isär. Och denna "underhållning" med hjälp av ens kroppshållning och säte fortsätter kontinuerligt även om inga hjälper ges för stunden.

Min inverkan fortsätter i skänkelvikningen att säga till hästen -håll i hop dig, dansa! var aktiv. Men min skänkel säger bara till inledningsvis, och vid behov, -flytta dig.

Och den andra inverkan syns inte, det är enbart hjälperna som gör det.

Den diffusa inverkan är heller inte något som tröttar ut hästen eller får den att stänga av sig. Det är otimade hjälper och aktiv inverkan som får den att göra det.

Ursprungligen postat av majola
Jag hittade inget, så jag fick rita själv. Alltså är det inte längre en så fin bild. Men i gengäld på svenska.
Folie1.jpg


om inget intresse finns för fortsättning, kan väl tråden få självdö.:confused:
 
Sv: Dressyrsitsen

Nu gör jag väl bort mej igen genom att visa att jag inte slår i ridhandboken innan jag svarar :angel:(eftersom jag inte har den och inte läst på länge heller)

Men vi kanske kunde bena ut detta med hjälper - inverkan. Det har skrivits olika om det i tråden och de har olika cirklar på teckningen. Helt rätt enligt min mening. Men någon skrev att inverkan är all hjälpgivning sammantaget:confused:

Det kan man kanske säga, men jag ser det inte så riktigt.:confused:

Så här: (ur Saigons citat)

Min inverkan fortsätter i skänkelvikningen att säga till hästen -håll i hop dig, dansa! var aktiv. Men min skänkel säger bara till inledningsvis, och vid behov, -flytta dig.

Det är den signalen man ger inledningsvis jag kallar hjälpen - det man säger som visar hästen just den rörelsen. I galoppfattning är det rörelsen med höften (eller mer om det är en yngre häst)
Inverkan är det som håller igång hela tiden, som eg är det svårare för det är ytterst lite och syns inte, men måste ändå vara precist och tajmat hela tiden. Det är ytterst "lite" men ändå det som gör hela skillnaden hur hästen rör sig och svarar.
 
Sv: Dressyrsitsen

Kom gärna med något eget när du skapar trådar, nu har de enbart använt dig av något som andra användare har tänkt ut...Har du förresten frågat om det är okej för dem att du använder deras inlägg på det här viset?

/B_A_L, moderator
 
Sv: Dressyrsitsen

Den andra tråden kanske spårade ur lite men inte så farligt att det inte gått att återföra men den låstes ju.

Menar du att frågan inte är intressant? Jag tycker att den teckningen gav underlag till diskussion. :confused: Tex som jag skrev ovan, vad kallar vi inverkan och vad ser vi som hjälper. Det är väl bra att bena ut för att undvika missförstånd i diskussionerna:confused:


Stranger:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=750994
 
Sv: Dressyrsitsen

KL

Majolas bild illustrerar ju det ideala - när sitsen är korrekt - så är den 'neutral'

dvs har ingen negativ påverkan på hästen.

Själva ordet Inverkan enl ordlista handla om inflytande,påverkan, effekt.

Och anledningen till att man lägger så stor vikt vid grundsitsen är ju att allt annat än en optimal sits ha en negativ inverkan (påverkan, inflytande på hästen). Det har nämnts att "hitta mitten" vilket är själva grunden för att inte inverrka/påverka hästens prestation negativt.
Forskning har också påvisat att den som kan placera sig på hästens tyngpunkt kan få hästen att prestera bättre.


En korrekt sits är inte statiskt utan följer hästen i resp rörelse. Dvs man sitter inte likadant när man rider rakt fram som när man rider hästen böjd.

och eftersom hästen är ett röligt föremål så måste ju också sitsen vara dynamisk.

Utifrån den grunden kan man vara tydlig i sin hjälpgivning = aids, och ge dem med känsla = timing så att (den fackliga termen) inverkan blir korrekt
 
Sv: Dressyrsitsen

Nej, den är inte statisk - den är följsam och centrerad.. det är därför den är "korrekt"
 
Sv: Dressyrsitsen

En liten "knorr" kanske? Hästens tyngdpunkt flyttas när den rör sig. Framförallt påverkar huvudets och halsens rörelser, men kan den använda bäckenet och lyfta framdelen påverkar det också.
Komplicerade djur, hästar.:cool:
 
Sv: Dressyrsitsen

Spännande i detta sammanhang - Ehrengranat 1856 - skrev om reciproka hjälper - alltså hästens signaler till ryttaren...
ett förborgat samtal mellan häst och ryttare :cool:
 
Sv: Dressyrsitsen

Spännande i detta sammanhang - Ehrengranat 1856 - skrev om reciproka hjälper - alltså hästens signaler till ryttaren...
ett förborgat samtal mellan häst och ryttare :cool:

Ja, men så kan man ju se det, det är en väldigt bra beskrivning:idea:
Jag menar då att det är ju där timingen och känslan kommer in, att uppfatta, att svara och uppfatta hästens svar på det osv, det pågår hela tiden. Eller menade han ngt annat:confused:
 
Sv: Dressyrsitsen

TIll Christobal också - han menade exakt det. Och visst är det vackert!
Språket i boken är inte lätt, men oj vad spännande att följa hans tankar. En del handlar om inridningen av hästen "Non Plus" - dag för dag... jul och nyår... dagsljustimmarna är korta - inga lysrör på den tiden... Känns nästan som att vara där.
 
Sv: Dressyrsitsen

En liten "knorr" kanske? Hästens tyngdpunkt flyttas när den rör sig. Framförallt påverkar huvudets och halsens rörelser, men kan den använda bäckenet och lyfta framdelen påverkar det också.
Komplicerade djur, hästar.:cool:

:) Ja menvisst är det så, och tyngdpunkten förändras om hållningen förändras. Det är ju det här som är tjusningen.:)

Först lära sig följa i varje enskild sekvens, och sedan så småningom börja kontrollera den gemensamma tyngdpunkten och verkligen bli "ett med hästen" - en kentaur

:angel:NU nu skall vi juinte påstå att det sker så långa sekvenser i taget än så länge :D - men det är ju bara att kämpa på och givetvis som Ehrengranat menade - det _är_ en dialog.

Vad glad jag blir :)

You made my day :bow::bow::bow:

:love:
 
Sv: Dressyrsitsen

QUOTE=break_a_leg;8973189]
Kom gärna med något eget när du skapar trådar, nu har de enbart använt dig av något som andra användare har tänkt ut...Har du förresten frågat om det är okej för dem att du använder deras inlägg på det här viset?

/B_A_L, moderator
:confused: Varför så irriterad?
Jag har verkligen förtydligat från vem citaten kommer ifrån.
Det var viktig information som bör lyftas fram, även om vissa tyckte att det var ett kasst ämne. Man behöver inte läsa trådar som inte intresserar en- iallafall gör jag så.

Vilka kriterier ska man uppfylla för att få skapa en tråd?

tycker att det är intressant diskussion som gick förlorad-varav tråden- en fortsättning i sansad ton.
 
Sv: Dressyrsitsen

En liten "knorr" kanske? Hästens tyngdpunkt flyttas när den rör sig. Framförallt påverkar huvudets och halsens rörelser, men kan den använda bäckenet och lyfta framdelen påverkar det också.
Komplicerade djur, hästar.:cool:

Delvis KL

Om man jämför med människor så kan man ju välja lite var tyngdpunkten ska vara. Kan man som ryttare inte välja det på hästen?

och/ ELLER - att när hästen rör sig så flyttas tyngdpunkten, ganska självklart iom att den rör på sig, så är min fråga om den flyttar på sig så mycket att man som ryttare måste omplacera sig? En balanserad och stark häst borde inte flytta omkring sin tyngdpunkt så väldans mycket såsom tex en oskolad häst som dessutom inte har så mycket styrka.

flum och spånerier..
 
Sv: Dressyrsitsen

och/ ELLER - att när hästen rör sig så flyttas tyngdpunkten, ganska självklart iom att den rör på sig, så är min fråga om den flyttar på sig så mycket att man som ryttare måste omplacera sig? En balanserad och stark häst borde inte flytta omkring sin tyngdpunkt så väldans mycket såsom tex en oskolad häst som dessutom inte har så mycket styrka.

alltså, "omplacera sig" är ju kanske inte ordet, då det handlar om väldigt små nyanser, tycker jag.
i den bemärkelsen så tycker jag nog att man "omplacerar" tyngdpunkten ganska mycket bitvis - en längning, en samling, en förflyttning sidvärtes - en halvhalt tillochmed - allt sånt, om än i milimeter kvantieter, handlar ju om att applicera sin tyngdpunkt?
även formen hästen går i tycker jag påverkar och avgör hur lätt eller svårt det är att hänga med tyngdpunkten.

Jag tycker kanske att en skolad häst faktiskt flyttar tyngden MER ibland än en oskolad? en oskolad går där, och har inte så stort register, vare sig styrkemässigt eller utbildningsmässigt. Så den kan gå ganska statiskt jämfört med en längre kommen. Fast jag förstår ju vad du pratar om, att en riktigt grön kan vara vinglig under ryttare osv. Dock så tycker jag det har mycket att göra med ryttaren också. En riktigt duktig ryttare parerar ganska snabbt upp det som annars kanske skulle ses som vinglighet - genom att hantera sin och hästens tyngdpunkt :D

Kanske pratar vi om lite olika saker, säg till om jag missuppfattat och svamlar.
 
Sv: Dressyrsitsen

*kl* flummar iväg, hoppas nån förstår hur jag tänker...

När förhållandena är "optimala" dvs hästen är lösgjord och kommit till arbete och ryttaren är korrekt placerad så är min uppfattning att man inverkar främst genom att inte vara följsam. Att försöka påverka så att hästen följer ryttarens rytm/takt/position.

Dvs när hästen är där man vill att den ska vara är man med den i rörelsen och när man vill inverka/påverka den att ändra riktning/ställning/böjning etc, så lägger man till vissa motstånd för att visa vägen. När hästen följer vägen så blir man följsam igen för att ge maximal rörelsefrihet.

Ofta räcker det ju i det läget att som ryttare ändra position (handlar ju bara om mm ibland)

*hm* Motstånd är kanske fel ord men hittar inget bättre just nu. Den typ av motstånd jag talar om motsvaras av "oböjliga armen" för er som har lite kunskap om CR.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp