Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma här, 10 mil är smärtgränsen och då bor jag ändå i Dalarna 😁 stallkompisen rider fälttävlan internationellt och var precis på tävling i Skåne, ca 60 mil.

40 mil är det längsta jag åkt för vanlig fälttävlan, 50 mil för "mästerskap" (New Forest SM och Lag-SM fälttävlan).
 
Grattis till placeringarna!
Nu var det många år sedan jag tävlade men jag glömde oxå bort vägarna i början, blev utesluten flera gånger pga det. Sedan lärde jag mig att för mig fungerar det att plugga in programmet som att jag hela tiden repeterar vad som kommer efter en rörelse. Tex inridning halt, vad kommer efter inridningen jo sväng höger, vad kommer efter sväng höger, jo snett igenom i ökad trav etc. Det var det enda som fungerad och när jag sedan red programmet så när jag var i rörelsen så fick jag liksom gå lite på autopilot och hela tiden tänka vad jag skulle göra härnäst sas. För mig var det enda sättet att ta mig igenom programmen.
Det är så jag gör när jag rider program men trodde att det var så 'alla' gjorde (hur gör man om man inte tänker på nästa rörelse, eller jag kanske tolkar helt fel här?). 😆
Så fort jag påbörjar en rörelse så tänker jag lite snabbt på vart jag ska efter.
Annars skulle jag aldrig någonsin ta mig igenom ett program. 😅
 
Det är så jag gör när jag rider program men trodde att det var så 'alla' gjorde (hur gör man om man inte tänker på nästa rörelse, eller jag kanske tolkar helt fel här?). 😆
Så fort jag påbörjar en rörelse så tänker jag lite snabbt på vart jag ska efter.
Annars skulle jag aldrig någonsin ta mig igenom ett program. 😅
Jag vet att jag när jag red programmen så fastnade jag lite i hur hästen kändes för stunden och försökte då gärna rätta till eventuella problem som slutade med att jag glömde fullständigt var jag var och var jag skulle. Enda sättet var att släppa lite på hur hästen kändes och istället hela tiden tänka på var som kommer härnäst.
 
Kan passa på att fråga om lite smakråd.
Idag gjorde jag om mitt kandar med vitfodrad nosgrimma till träns. Det är synd att det bara hänger...
Jag har ett Finesse-pannband på det som nu Verkligen inte passar, därav den fula lösningen på bilden. Någon som har hållbart tips om hur man kan få det att sitta bra/bättre? Finesse-tränsen har ju sin nackpadd i pannbandet också...

Mitt andra vanliga träns har en svart nosgrimma med bling-piping. Jättesnyggt det också men är kluven (bild i nästa inlägg).
 

Bifogade filer

  • DSC_5545.JPG
    DSC_5545.JPG
    256 KB · Visningar: 104
Kan passa på att fråga om lite smakråd.
Idag gjorde jag om mitt kandar med vitfodrad nosgrimma till träns. Det är synd att det bara hänger...
Jag har ett Finesse-pannband på det som nu Verkligen inte passar, därav den fula lösningen på bilden. Någon som har hållbart tips om hur man kan få det att sitta bra/bättre? Finesse-tränsen har ju sin nackpadd i pannbandet också...

Mitt andra vanliga träns har en svart nosgrimma med bling-piping. Jättesnyggt det också men är kluven (bild i nästa inlägg).
 

Bifogade filer

  • IMG_20220925_150819_137.jpg
    IMG_20220925_150819_137.jpg
    131,2 KB · Visningar: 104
Jag vet att jag när jag red programmen så fastnade jag lite i hur hästen kändes för stunden och försökte då gärna rätta till eventuella problem som slutade med att jag glömde fullständigt var jag var och var jag skulle. Enda sättet var att släppa lite på hur hästen kändes och istället hela tiden tänka på var som kommer härnäst.
Jag hoppas ju komma till att jag har henne rättså på plats och på så vis kunna ”släppa ridningen” lite. Innan har jag bara styrt för att komma ihåg programmet och fått sämre procent, nu rider jag och har inte simultankapacitet nog för att komma ihåg programmet också 😫
 
Kan passa på att fråga om lite smakråd.
Idag gjorde jag om mitt kandar med vitfodrad nosgrimma till träns. Det är synd att det bara hänger...
Jag har ett Finesse-pannband på det som nu Verkligen inte passar, därav den fula lösningen på bilden. Någon som har hållbart tips om hur man kan få det att sitta bra/bättre? Finesse-tränsen har ju sin nackpadd i pannbandet också...

Mitt andra vanliga träns har en svart nosgrimma med bling-piping. Jättesnyggt det också men är kluven (bild i nästa inlägg).
Jag älskar ju blingnosgrimman🤩. Har både samma du har och den lackade med ännu mer bling. Tycker definitivt det tränset är snyggast! Men visst kan en bli knäpp av en sån trivial sak som träns😅. Är toknöjd med Dios kandar, har byggt ihop ett WE-träns till pelhamet och så sitter vanliga bettet på ett brunt träns. Men kan ju inte tävla i brunt så idag har jag köpt ett beg svart rundsytt SD som jag ska ha mitt nya hjärtpannband på🩷
20230331_185944.jpg
 
Fick en så dålig känsla i magen av tanken att rida MsvB1 på måndag. Så nu ändrade jag klass till att rida både LB2 och LA3. Det är nog faktiskt det klokaste att göra även om bytena suttit. Han blir trots allt väldigt spänd så får ta och vara smart hur jag matchar honom. Red igenom båda programmen ikväll och det kändes verkligen alldeles lagom.

Så dressyriga dagar i helgen! Lördag PnR och rida LA3 på samma ställe som tävlingen. Söndag blir det ett lättare träningspass för Emelie och på måndag tävling😃. Dio brukar bli bättre desto mer han går så hoppas detta blir bra.
 
Jag älskar ju blingnosgrimman🤩. Har både samma du har och den lackade med ännu mer bling. Tycker definitivt det tränset är snyggast! Men visst kan en bli knäpp av en sån trivial sak som träns😅. Är toknöjd med Dios kandar, har byggt ihop ett WE-träns till pelhamet och så sitter vanliga bettet på ett brunt träns. Men kan ju inte tävla i brunt så idag har jag köpt ett beg svart rundsytt SD som jag ska ha mitt nya hjärtpannband på🩷Visa bifogad fil 117506
Men va, kan man inte tävla i brunt träns/kandar??😳😅
Jag såg tom Isabell Werth tävla världscup finalen i brunt träns och svart sadel. Där går dock gränsen för mig.🤣 Vill iaf ha brunt på både sadel och träns faktiskt!😆
 
Men va, kan man inte tävla i brunt träns/kandar??😳😅
Jag såg tom Isabell Werth tävla världscup finalen i brunt träns och svart sadel. Där går dock gränsen för mig.🤣 Vill iaf ha brunt på både sadel och träns faktiskt!😆
Hahahaha ja klart man kan😂. Men jag är inte Isabell Werth så bländar domaren mer med matchande utrustning än amazing skills i sadeln😅.
 
Påtal om utrustning så är min syster lite putt för jag tävlar med mitt rundsydda remont från hööks. Googlade och tror det kom i butik för ca 10 år sedan. Jag köpte det begagnat förra året för 150kr😋 Älskar det och färgen är helt rätt rödbrun till min sadel!

Haflingern har då alltså ett brunt OS remont hon fått nytt för några år sen av min syster.

Kanske rider jag bättre om vi tar det nästa tävling 😁
 
Sträcker jag mig till 60 min har jag 4-5 tävlingsplatser att välja på.
Jag har nog typ 15 tävlingplatser inom en timma. Men då tycker jag att det är lite väl långt till 6 av dem.
För mig spelat det dock in att jag tävlar jättelite och att vi är så gröna att det hittills inte sker med någon direkt framgång🤪
Ingen mening med att åka en timma för att starta LB på 50 % där hästen inte ens vågar gå nära domaren liksom😅
 
Jag stör mig något enormt på hur svårt det är att tävla på lika villkor om man bort norröver. Då bor jag endast i södra Norrland, faktiskt ganska på mitten.

Jag har ju unghäst, att rida unghästklasser på honom har varit skitsvårt som vanlig hobbyryttare. Funderade på att rida ett kvar till elmia när han var 4, det nordligaste kvalet det året var i enköping. Dit är det över 30 mil.

I år kollade jag på OBS-tillfällena till unghäst-VM. Det går i skåne, i mantorp och på strömsholm. Strömsholm är närmast med sina 40 mil…

Det är liksom inte rimligt att man effektivt exkluderar halva Sverige genom att göra det så svårt att vara med
 
Jag har nog typ 15 tävlingplatser inom en timma. Men då tycker jag att det är lite väl långt till 6 av dem.
För mig spelat det dock in att jag tävlar jättelite och att vi är så gröna att det hittills inte sker med någon direkt framgång🤪
Ingen mening med att åka en timma för att starta LB på 50 % där hästen inte ens vågar gå nära domaren liksom😅
Fast vi som bor här uppe måste åka mer än en timme fast vi rider på mindre än 50% och hästen vägrar gå fram till domaren... 🙈 Inte så konstigt att det blir lite tävlat! I år har jag en tävling med kortare restid än 60 min. Vi skulle verkligen behöva träna på att tävla, men det är både dyrt och tar mycket tid!
 
Jag stör mig något enormt på hur svårt det är att tävla på lika villkor om man bort norröver. Då bor jag endast i södra Norrland, faktiskt ganska på mitten.

Jag har ju unghäst, att rida unghästklasser på honom har varit skitsvårt som vanlig hobbyryttare. Funderade på att rida ett kvar till elmia när han var 4, det nordligaste kvalet det året var i enköping. Dit är det över 30 mil.

I år kollade jag på OBS-tillfällena till unghäst-VM. Det går i skåne, i mantorp och på strömsholm. Strömsholm är närmast med sina 40 mil…

Det är liksom inte rimligt att man effektivt exkluderar halva Sverige genom att göra det så svårt att vara med
Så är det ju hela tiden. Ungdomskvalen i hoppning är ju samma sak. Nordligaste kvalet brukar ligga på Strömsholm eller Sundbyholm. Dit har vi ca 90 mil. Vi har ett lag i elitserien. Ett år skulle det vara sex omgångar i grundserien. Då hade vi kört 300 mil bara för att genomföra den. Sen lägger de finalen i Falsterbo (150 mil enkel väg) och erbjuder 5000 kr i reseersättning för hela laget. Kvala unghäst är ju inte ens värt att försöka.
 
Jag stör mig något enormt på hur svårt det är att tävla på lika villkor om man bort norröver. Då bor jag endast i södra Norrland, faktiskt ganska på mitten.

Jag har ju unghäst, att rida unghästklasser på honom har varit skitsvårt som vanlig hobbyryttare. Funderade på att rida ett kvar till elmia när han var 4, det nordligaste kvalet det året var i enköping. Dit är det över 30 mil.

I år kollade jag på OBS-tillfällena till unghäst-VM. Det går i skåne, i mantorp och på strömsholm. Strömsholm är närmast med sina 40 mil…

Det är liksom inte rimligt att man effektivt exkluderar halva Sverige genom att göra det så svårt att vara med

Norrland är dessutom 2/3 av Sverige… Jag valde att flytta, vilket såklart inte alla kan. Det är skittrist hur det exkluderas. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
379
· Visningar
34 658
Senast: settis
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
182 827
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
20 21 22
Svar
426
· Visningar
26 474
  • Artikel
Hästnyheter Ett 15-tal hästar rymde från en ridskola i Västervik på onsdagseftermiddagen. Hästarna tog sig över en stor infartsväg mot de centrala...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp