Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ja om vattnet provas varje år och om man dessutom kontrollerar bäcken då och då för att se att den är fräsh och att flödet är bra så ser jag inga problem med det
Alla:
Tack så mkt för svaren Har nämligen hittat ett jättebra bete men blev "chockad" när jag förstod att bäcken var enda vattenkällan. Men då lutar det åt att jag tar det betet ändå (vattnet är kontrollerat).
Jag har mina på naturbete med bäckar att dricka ur.
Funkar jättebra.
Det finns en liten sjö också men där har jag bara sett hästarna bada, inte dricka.
Såg för kul ut i värmen förra sommaren när vi kom och så såg man 3 hästhuvuden guppa runt och simma. Sen kom de upp, ruskade sig och dök rakt ner i sanden för att rulla sig.
Då var jag lite glad att det inte var någon av mina
Gud så härligt Vi har inga naturliga vattenkällor alls i våra hagar...
Till ts: Jag håller med övriga i tråden. Om din häst inte är van att dricka i bäcken kan det dock vara läge att se så att han/hon lär sig. Det brukar sällan vara några problem så vitt jag vet, särskilt inte om de andra hästarna "visar vägen" men det kan vara bra att ha i åtanke.
Hästar dricker ju hellre ur bäckar än ur små vattenhinkar. Jag tycker det låter jättebra och precis som alla säger, ligger bäcken bra till och är bra kvalité så är det ju jättebra!
Det är ju det mest naturliga som finns! Vattenproverna är ju bra så varför inte. En vän hade sin häst på sådant bete förra året. Hennes häst var väl fundersam först men de vänjer sig fort.
jag har en källa i en av mina hagar och en av hästarna väljer alltid den före tunnan om det inte är för lite vatten eller fruset
De perioder då källvattnet späs ut rätt mkt av smältvatten från hagen verkar hon undvika att dricka där men jag kan ju knappast hägna bort den bara för att hon inte ska dricka. Hon har heller aldrig varit dålig i magen varför jag tror att det är rätt bra vatten
Kollas vattnet varje år och är bra så skulle jag absolut inte ha några problem med att det är ända vatten källan. Min häst dricker året runt i en stor fors.. jätte bra tycker jag! eftersom den går igenom nästan hela hagen, så han behöver inte "vandra" för att komma åt vattnet.. det är en fördel med fors/bäck.
Jag har nu på betet både vatten i skogen (naturligt) men det är inte så stor tillrinning utan det rinner från berget och samlas på ett ställe som sakta rinner av.
Sedan har vi vatten i kar som är samma vatten vi människor dricker.
Hästrackarna föredrar vattnet uppe i skogen. Gärna när de samtidigt plaskar runt där, gräver upp lera och sörja, doppar sina mular och MUUUMMS !