Dricker enorma mängder

I

Invincible

Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)

Men såhär ligger det till, Min Islandsvalack på 21år har de senaste veckorna (ca 2veckor tillbaka) börjat dricka enorma mängder vatten, Hinken i boxen har varit snustorr varje morgon, den rymmer 25liter och är fylld till kanten.
Han har en Å som rinner genom hagen, och har därmed inte haft vattenhink i hagen. Detta rådde jag bot på för 1vecka sedan, ställde ut en hink och han ställde sig och drack medans jag hällde i vattnet, tänkte då att han druckit mycket inomhus iom att han då troligen inte druckit från ån, Men tji fick jag. Hinken är fortfarande snustorr. Hinken ute fylls på 2ggr om dagen, och han tömmer den i princip helt själv (min andra Islandshäst, sto. Står i samma hage, men dricker mer ur ån än vattenhinken). Iom att han dricker så enormt kissar han också enorma mängder.

Vi har känt varandra i 7år och detta beteende har ALDRIG inträffat förut, trots samma typ av "situation" (dvs hage med vattenhink, box med vattenhink). Boxen är så blöt numera att en halv kärra lätt töms därifrån...

Till vardags äter han hösilage och krafft + Betfor, de går ej på gräs.

Kan de vara något allvarligt njurfel på honom? Uppskattningsvis dricker han mellan 50-80liter om dagen.
Oroar jag mig helt i onödan?.

Kan tillägga att han inte äter mer saltsten nu än innan, och de kan inte bero på värmen (då vi haft kallt och regn som standard än på den här sommaren)

Som ja skrev i början, klinik kommer att ringas till imorgon (Måndag), men är det någon mer info de vill ha av mig? Hur mycket han dricker kan jag förstå, och de har jag kollat relativt noga nu under 3 dagar. Överlag annars är han sitt gamla vanliga, vaken, alert, "med" och gosig. Inget konstigt där alltså.

Men något fel är det ju helt klart, såhär "gör han inte". Kan den här hästen innan och utan. Kan tillägga att han inte kissar ofta men lite, utan det kommer en stor flod när han kissar :crazy:

Tacksam för de svar jag kan få iaf.
Man blir ju gråhårig på dessa djur ibland!
 
Sv: Dricker enorma mängder

Kan det vara diabetes/sockersjuka? Eller cushings syndrom? Förstås behöver det inte vara detta, men som ideer, där symptomen är ökad törst. Bra att du hör med veterinär, meddela gärna sen hur det gick! :) lycka till!
 
Sv: Dricker enorma mängder

Kan det vara diabetes/sockersjuka? Eller cushings syndrom? Förstås behöver det inte vara detta, men som ideer, där symptomen är ökad törst. Bra att du hör med veterinär, meddela gärna sen hur det gick! :) lycka till!

Tänkte i samma banor. Bra att du hör med vettis. Lycka till med din häst - håller tummarna för att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Dricker enorma mängder

Gör inte infektion/inflammation? i kroppen så att man blir mer törstig?

Bara en tanke då jag själv är sjuk nu och häller i mig vatten som aldrig förr. :)
 
Sv: Dricker enorma mängder

Kan hästar dricka mer på grund av öm/irriterad hals?
Det kan ju gälla för hundar i alla fall. Bara en tanke!

Hoppas det inte är nån fara med hästen!
 
Sv: Dricker enorma mängder

Kan det vara diabetes/sockersjuka? Eller cushings syndrom? Förstås behöver det inte vara detta, men som ideer, där symptomen är ökad törst. Bra att du hör med veterinär, meddela gärna sen hur det gick! :) lycka till!

Fick även jag en fundering på diabetes eller något med njurarna?
Hoppas veterinären ger dig svar snabbt, meddela gärna här vad som var felet!
 
Sv: Dricker enorma mängder

Jag har nu ringt Klinik och fått prata med veterinär.
De trodde inte att de var någon direkt fara, dock skulle jag hålla honom i ensam hage och verkligen mäta mängden vatten han dricker. Iom att han står med en å i hagen. Sen återkomma...
Dock blir ju inte klumpen i magen mindre för det :(

Så jag återkommer om några dagar, när jag kollat vattenmängd och pratat med klinik och veterinär igen!
 
Sv: Dricker enorma mängder

Det är nog en bra början tror jag, så vet du säkert hur mycket han dricker. För en "stor häst" är det ju ganska normalt med 50 liter/dygn men eftersom du ser en klar skillnad mot hans normala drickande kan det vara skönt att kolla upp. Det behöver ju inte vara något farligt, även om han kanske kan komma att behöva en annan foderstat, medicinering eller liknande.
 
Sv: Dricker enorma mängder

Jag skulle ta ett nytt prov på vattnet i ån, kan ju vara så att det inte är hygieniskt längre men att stoet dricker i alla fall.
 
Sv: Dricker enorma mängder

Ang vattnet i ån är det rent dricksvatten då gården har 3rena källor. Och det är samma vatten i ån som i kranarna i stallet, jag själv dricker vattnet och känner ingen konstig smak eller lukt!. Men förstår din tanke! :)

Jo precis. Han är ju inte liten, men inte stor eller, runt 400kg.
Men som sagt, detta beteende har han aldrig haft förut.
Imorgon blir första "mäta hur mycket han dricker" dagen.
Ska bli spännande!
 
Sv: Dricker enorma mängder

tänker direkt på "cushing" min har det och de första tecknet så här i efterhand var att hon ökade sitt vätskeintag, drack tex två hinkar vatten/natt, sen började hon svettas under nätterna (under vintern), fällde normalt under våren samma sak under nästkommande vinter igen dock ett fånganfall i feb-10 :cry: går nu på medicin och verkar må väldigt bra :)
 
Sv: Dricker enorma mängder

Hmm, ja missade att ställa in en extra hink i boxen idag. Ska göra det imorgon!.
Det enda jag har märkt i pälsen på honom nu är att han fortfarande fäller sin vinterpäls. Dock vet jag inte "hur han brukar fälla" då han helrakats varje vinter sedan 2007 och liksom varit i princip hudnaken.. Ingen päls att fälla liksom. I vintras blev han bara rakad 2ggr sen blev han skadad och fick behålla den lilla päls han hade kvar. Ca 2cm..
Så där vet jag inte vad som är "normal" fällningstid för honom.. Men mitt sto har fällt klart sen minst 1månad tillbaka!.
 
Sv: Dricker enorma mängder

Uppdaterar lite!
Just nu har han 2 hinkar i boxen under natten (från 19-7)
Ibland har han druckit upp båda (de är 25liters hinkar), men oftast ligger det ca 10liter kvar i den ena hinken.
Ute i hagen dricker han nästan 2 hela hinkar. En hink är 20liter.
Ibland är det helt uppdruket. Men oftast ligger det lite kvar vid insläppet.
Så snittet ute i hagen ligger på ca 30liter.
Jag har räknat ut ett snitt på ca 70liter.
På detta äter han vattnat hö, så grovfodret är inte direkt "torrt och tråkigt".
Utan det är alltid ordentligt genomblött. Svårt det här!

På måndag ska jag ringa kliniken igen, så får jag se vad "nästa steg" blir.
Det känns ju fortfarande långt ifrån okej med mängden, :crazy:
Annars så är han ändå pigg och vaken. Gnäggar glatt när jag kommer, följer med på promenader med spetsade öron osv.
Men fäller fortfarande vinterpälsen :o

En stallkamrat sa för någon dag sedan att hon tyckte att hans päls var "torr" och sträv :confused: Hur kan man tolka detta tro?
Jag håller med henne, han är ju inte sommarslät iom att han fortfarande har vinterpäls kvar. Dock kan de ju vara den klippta vinterpälsen som hon upplever som torr och sträv.

Man kan ju bli gråhårig för mindre, om dom ändå kunde tala!
 
Sv: Dricker enorma mängder

Det kan vara Cushing men kan säkert bara vara ngt annat. Om det nu är det så finns det mediciner och jag har nog förstått det som att det är bra om man börjar med dem så tidigt som möjligt.
 
Sv: Dricker enorma mängder

Hej, hur har det gått? Fått någon diagnos?
Nyfiken för jag har nyligen köpt en häst som dricker kopiöst och kissar sin box blöt varje natt, står på spån och det mesta måste bytas varje dag, han är oxå hungrig jämt trots stor giva silage av riktigt bra kvalitet plus halm...Är orolig att han har diabetes...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 158
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 363
Senast: Luleå
·
Hästvård Vi har en ponny som är rätt överviktig, inget som någon normal ridhästmänniska reagerar på, men man kan inte känna revbenen och han har...
Svar
5
· Visningar
3 007
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp