dricker för lite vatten...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linda_Beejbii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 200
L

Linda_Beejbii

i tisdags fick min kompis hem en 20-årig korsning av shettis å welsh. han är väldigt omusklad å lite mager så hon har börjat me försiktiga fodergivor å lite träning. nåt vi har lagt märke till är att han rör inte sitt vatten i boxen på nätterna. hur han dricker ute i hagen har vi inte haft så stor koll på, förrän nu då..
ikväll så visade han koliksymptom så veterinär tillkallades, å mycke riktigt så va han ju lite uttorkad så han fick 5-liters dropp.
men hur ska vi få honom att dricka mer? han dricker ju bevisligen alldeles för lite på egen hand...

tacksam för alla tips å svar från er som kanske haft liknande problem...

Sv: dricker för lite vatten...

Han kanske behöver salt? (=binder vatten och stimulerar törsten) Man kan ju också ge betfor med extra mkt vatten i.

Min tanke också.
Sambons häst som nästan aldrig rör saltstenen har inte druckit speciellt mycket vatten i vinter.
Min häst som älskar saltstenen dricker dubbelt så mycket.
Jag började sen ge han salt i fodret och nu dricker han mer vatten.

Har också gett extravatten med betforen.

Jag brukar blanda i äpplejos när hästarna dricker dåligt. Funkar också på resor och tävlingar med "nyttvatten"(mener vatten som inte är i från hemma stallet).
Brukar ta två liter vatten till en paket koncentrat. Späder mer sedan när hästen börjat dricka.
Mvh
Pudan

Lite betfor med extra mycket vatten i. Du kan också prova att blöta höt lite inne i boxen.
Får hästen annan kraft? den kanske man också kan blöta lite, eller iallafall göra lite fuktig?

Byter ni vatten till varje natt? min häst är lite "kinkig" vad gäller foder och vatten, han måste man byta vatten åt precis när han kommer in för att han ska dricka. Han dricker inte "gammalt" vatten..

Prova som många andra skrivit att ge lite extra salt i fodret.

Jag har också en herre som tidvis dricker dåligt. Jag har löst det med melass i dricksvattnet. Ca 1-2 dl/15 l vatten. Löses först upp i varmt vatten för att sedan fylla på med kallt. Jag ger det gärna lite ljummet, och då dricker han hur bra som helst.

Veterinären rekommenderade också salt i maten upp till 0,5 dl morgon och kväll, till honom som väger ca 370 kg. Men det har räckt med ca 1-2 msk/mål för att få honom att dricka mer.

Jag vet också andra som ger äppeljuice/äppelsaft till hästar som ratar betfor- och melassvatten. Det funkar bra för dem. Prova er fram så hittar ni säkert något som fungerar. :)

blanda i betforvatten, kanske lite äppeljuice, ge lite salt, kanske rivna äpplen i vattnet.
jag brukar hälla i rätt rikligt med betfor i vattnet på sommaren för att vara på säkra sidan och det går nästan alltid hem.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på... 2
Svar
29
· Visningar
7 772
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 873
Senast: Luleå
·
Hästvård Det här blir långt, men jag måste ju ge all bakgrundsinfo. Hästen är 4 år, fullblod i full tävlingskondition, aldrig varit sjuk...
Svar
16
· Visningar
1 743
Senast: BitterAss
·
Hästvård Har en 18 årig halvblodsvalack uppstallad hos mig. Han är ca 170 cm och gör iofs inget större jobb men promenadrids. Han är...
Svar
15
· Visningar
1 016
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31