Drivande sits/Förhållning med sitsen

S

sthlm23

Problem! Jag har en sits med mycket drivning i, vilket är bra i de flesta fall, men inte på den häst jag rider nu. När jag ska göra en förhållning med sitsen gör jag något fel, så att jag lyckas driva fram honom ännu mer! Alltså, när jag försöker "sitta till" så "pushar jag på" istället. Någon som har något konstruktivt tips på hur jag ska komma ifrån detta och göra en förhållning som bara är en förhållning?

Han går i övrigt i en trevlig form, kunde dock vara något mjukare, men jag kommer inte att komma dit innan jag får koll på förhållningarna.
 
Försök att hitta en avslastningssits som du använder när du inte vill att hästen ska öka eller minska, alltså en sits där du låter hästen vara ifred från både drivande och förhållande hjälper.

När man kan få till en stilla, oberoende sits så blir det mycket lättare för hästen att förstå skillnader mellan dessa tre, drivande/längande, förhållande/samlande och neutral sits.

mvh Jessica
 
Tack för svar! :) Okej, säg att jag hittat en sits som är neutral, hur gör jag då rent praktiskt för att få honom att förstå "drivning med sitsen", "förhållning med sitsen"? Om du orkar förklara vore jag jättetacksam! När jag gör en förhållning som jag vill att han ska uppfatta som en förhållning och inget annat sjunker jag liksom ner djupare i sadeln, andas ut, och (vad svårt det här var att förklara!) tyvärr tror jag att jag spänner mig lite i axlarna och därmed armarma, eventuellt även lutar mig lite mer bakåt. Detta får effekten att han får världens skjuts bakifrån, varpå jag spänner mig ännu mer och allt blir bara pannkaka. Några tips på hur jag kan göra en förhållning på annat sätt, då jag kan använda detta som en extra drivning istället (det är ju ändå så han uppfattar det tydligen)..
 
För mig handlar det om tre lägen på bäckenet, som hästen ska följa med sitt bäcken.

1 Påskjut: Jag vinklar fram överdelen av bäckenet.
2 Neutral: Jag låter bäckenet vila rakt upp och ned, dvs lodrätt.
3 Samling: Jag vinklar fram underdelen av bäcken.

mvh Jessica
 
När jag vill sakta av eller göra halt så spänner jag magen. Det funkar på de flesta hästar (men bäst på mina som är vana vid det förstås). Förmodligen gör jag en miljon andra saker också samtidigt, men det jag gör medvetet är att spänna magen. :)
 
Tycker det är så svårt att spänna bara magen utan att övre delen av bålen som axlar och i förlängningen armarna och händerna blir spända. Jag skulle vilja rida lite mer avslappnat överlag, så jag försöker minimera mitt "spännande". :) Men jag ska fundera lite på hur jag ska göra..måste ha nån strategi.
 
Hur gör du vid halvhalterna, spänner du bara till lite då eller?
 
Jag antar att jag spänner tills jag fått den reaktion jag vill ha? :confused: Det är svårt att förklara sånt där, eller hur. Mycket beror ju på hur känslig hästen är också. Mammas häst tvärnitar om jag spänner magen, så en halvhalt på henne får man om man *funderar* på att spänna magen. ;)
 
Hehe, ja det är förstås också en lösning på problemet för min del, jag byter häst till en som inte är som ett lok! :idea:
 
Hehe, ja det är förstås också en lösning på problemet för min del, jag byter häst till en som inte är som ett lok! :idea:

Jaha, så du har en sån pålle. ;) Min har varit likandan men efter envis träning så funkar ridningen superbra. Han tar förhållningar och drivningar för endast sitsen.

Ligger han gärna på i handen också? I så fall är det läge att börja träna hästen att gå utan stöd i handen. Lätta på tygeln och kolla om han går kvar, gör han inte det så tar du en ny liten förhållning och släpper igen.

Det är bara att öva på detta tills han fattar att han inte ska öka när du lättar på tygeln. Kopplar han bara det så kommer resten gå som en dans. :D

mvh Jessica
 
Ligger han gärna på i handen också?

Haha, han praktiskt taget uppfann begreppet! Han krullar ihop sig, "knäpper av", och ångar bara på. Jag försöker att rida med så lite hand som möjligt och lätta så mycket som möjligt, men ibland blir jag arg när han bara inte lyssnar alls! :o Varken på sits eller hand eller vikt eller nånting.

Jag ska börja träna förhållningarna stenhårt nu, det bara måste fungera för att vi ska komma vidare. Han är så lurig, för han kan gå JÄTTEfint, fast i konstant övertempo , alltså bra "flow" men dålig takt, han vilar inte tillräckligt på steget, men såfort vi ska börja med lite mer "komplicerade" övningar blir det såklart problem då han inte hinner stanna upp och tänka till innan vi börjar en övning. Igår gjorde vi den snabbaste förvända slutan jag någonsin sett! :D
 
Det låter som om strategin att bli lätt har slagit fel - det behövs uppresande tygeltag så att hästen får tillbaka sambandet genom kroppen. Det som kallas "throughness" eller "durchlässigkeit"...Vi kallar det att vara på tygeln, men det blir inte samma tydlighet. Man pratar gärna om att känna hästens bakben i handen, men det gör man inte när hästen krullar ihop sig.
Känn hästens mun, men se till att den inte knäpper av i nacken.mvh/T_B
 
Jag gör uppresande tygeltag när han krullar ihop sig, jag accepterar inte att han går så. Hellre stjärnkikare än kanelbulle! Han har blivit bättre nu, iom att han är starkare i sin kropp och orkar bära sig bättre, men fortfarande har vi massor med jobb kvar såklart. :)
 
Vad tror du om att träna skolor i långsamt skritt, så han verkligen måste bära upp sig och vila på steget?

Då kan man lättare uppmuntra hästen att ta i lite mer. Det låter lite som om han använder mer påskjut än bärighet och bärighet tränas bäst med nogranna skolor i långsamt tempo.

Ofta när det blir problem med ridningen, dvs kommunikationen mellan ryttare och häst, så har man gått lite för fort fram. Prova då att gå tillbaka till grunderna och fila på dem, så kommer fortsättningen mer naturligt. Det är viktigt att inte stressa iväg med övningarna i trav och galopp innan de funkar skapligt i skritt.

mvh Jessica
 
Det är nog en bra idé! Jag börjar ju alltid med att göra övningarna i skritt, och sen när jag tycker att han verkar förstå och gör dem ok går jag över till trav och galopp, men jag kan såklart fortsätta i skritt. Undrar om det blir bättre om jag kan göra det i terrängen, t ex i lite kuperad "terräng" (ridspår)? Då måste han ju ta i ännu mer? Fast det kanske blir för mycket på en gång. :confused:
 
Många gånger är det inte hästen som behöver rörelsen i skritt utan ryttaren. :o :D

Man behöver känna rörelserna i skritt ordentligt för att kunna föra över den "rätta" känslan i trav och galopp.

mvh Jessica
 
Stämmer säkert! Jag har dessutom lätt för att hamna snett, då blir det ju extra svårt för honom.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
854
Senast: Tilly_85
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 352
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 289
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp