Bukefalos 28 år!

Drömmar/mardrömmar

Emuliiaa

Trådstartare
Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel!

Det är så att jag nästan varje natt kommer ihåg mina drömmar, som ofta är mardrömmar. Dom handlar ibland om att jag blir jagad, är instängd, någon vill mig ont eller tillochmed om att min sambo är elak eller lämnar mig för någon annan.

Vad kan sånt bero på?

Jag vet inte vad det kommer ifrån, jag trivs enormt bra med min sambo och det är inte han som "gjort något" som gör att jag skulle drömma sånt om honom.

Mitt ex däremot, det tog slut för att han var otrogen.

Drömmer ni mycket som ni kommer ihåg eller vaknar mitt i natten av?

Vad kan sånt bero på? :)
 
Jag är verkligen inte kunnig inom området, men tycker ämnen som dessa är väldigt intressanta. Högst teorigissande - jag tror att drömmar är vad det undermedvetna bearbetar, även om din nuvarande pojkvän är reko, så kvarstår ändå din tidigare erfarenhet.

Tror även att vi drömmer om sånt vi är rädda för, jag brukar exempelvis drömma ofta och återkommande om att jag hamnar i situationer där jag inte har kontroll. Antingen hamnar jag i en bil jag inte kan köra (jag blir livrädd för att skada någon när jag inte kontrollerar bilen). Eller så kan jag inte styra och kontrollera mina rörelser.
Drömmer även mycket om döden. Ena drömmen känner jag lättnad och välkomnar den, och i nästa är jag rädd för att dö. Beskriver nog rätt mycket av det jag undermedvetet funderar kring.

Hörde någonstans att om man ska kunna minnas sina drömmar så måste man sova ganska ytligt, alltså vara på gränsen till att vara vaken.

Låter jobbigt med så mycket mardrömmar! :(
 
Läskigt med dödsdrömmar :eek:

Ibland drömmer jag också att jag inte har kontroll, typ på jobbet (servitris) att det är kaos, 100 gäster och jag har ingen aning om vad jag sysslar med.

Sover ytligt tror jag stämmer, vaknar alltid av minsta lilla ljud..
 
Jag kan inget om drömmar, men det låter jobbigt med mycket mardrömmar. Man känner sig ju inte så utvilad när man vaknar. Känner igen det här med att inte ha kontroll, stressande är det!

Jag har också funderat en del på mina drömmar. En stor del av mina drömmar utspelar sig i eller i närheten av mitt barndomshem. Jag har inte bott där på 8 år och det här inte funnits i familjens ägo de senaste 5 åren. Vad kan denna drömfixering bero på? Längtar jag hem undermedvetet?
 
Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel!

Det är så att jag nästan varje natt kommer ihåg mina drömmar, som ofta är mardrömmar. Dom handlar ibland om att jag blir jagad, är instängd, någon vill mig ont eller tillochmed om att min sambo är elak eller lämnar mig för någon annan.

Vad kan sånt bero på?

Jag vet inte vad det kommer ifrån, jag trivs enormt bra med min sambo och det är inte han som "gjort något" som gör att jag skulle drömma sånt om honom.

Mitt ex däremot, det tog slut för att han var otrogen.

Drömmer ni mycket som ni kommer ihåg eller vaknar mitt i natten av?

Vad kan sånt bero på? :)
Hade en period när jag ofta drömde att jag var instängd på olika ställen och hölls fången av olika personer. Men lyckades alltid rymma på ett eller annat sätt. Vet inte om det stämmer, men har en teori om att det berodde på att jag inte trivdes med min livssituation då. Att det var det jag flydde ifrån. Vissa drömmer minns jag än idag, fast det var flera år sedan nu.
 
@Emuliiaa Är du stressad? På insidan menar jag då. Det där låter som typiska stressdrömmar, sen var stressen kommer ifrån är svårare att säga. Men vilka personer som är med i drömmarna har troligtvis ingen som helst betydelse i sammanhanget.
 
@Emuliiaa Är du stressad? På insidan menar jag då. Det där låter som typiska stressdrömmar, sen var stressen kommer ifrån är svårare att säga. Men vilka personer som är med i drömmarna har troligtvis ingen som helst betydelse i sammanhanget.

Nä det skulle jag inte säga, jobbar bara 50% också. Men tycker inte inte om mitt jobb så kanske det bidrar?
 
Ett tag drömde jag att jag tappade tänderna, vilket var väldigt obehagligt. Numera drömmer jag mest om att jag plötsligt går halvnaken i vardagliga situationer, jag känner mig utstirrad och känner känslorna jag känt om det varit på riktigt. Annars drömmer jag mest sjuka historier som mixar alla former av verklighet (min verklighet, filmers verklighet, böckers verklighet etc) jag känner till.

Jag tror jag är rätt messed up. :p
 
När jag drömmer brukar det vara att jag är med om en olycka. Oftast blir jag påkörd och ser hur ambulansen plockar upp mig och hur jag ligger på sjukhuset. Vet inte vad det kan betyda. Att jag kommer råka utför en olycka snart?
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel!

Det är så att jag nästan varje natt kommer ihåg mina drömmar, som ofta är mardrömmar. Dom handlar ibland om att jag blir jagad, är instängd, någon vill mig ont eller tillochmed om att min sambo är elak eller lämnar mig för någon annan.

Vad kan sånt bero på?

Jag vet inte vad det kommer ifrån, jag trivs enormt bra med min sambo och det är inte han som "gjort något" som gör att jag skulle drömma sånt om honom.

Mitt ex däremot, det tog slut för att han var otrogen.

Drömmer ni mycket som ni kommer ihåg eller vaknar mitt i natten av?

Vad kan sånt bero på? :)

Jag tycker drömmar är extremt faschinerande! Riktigt häftiga! Kan hända att jag får perioder där jag kommer ihåg mina drömmar klart och tydligt i en vecka och sedan dröjer det ett tag innan jag kommer ihåg en dröm igen.

Det går i perioder och jag undrar om det beror på om man sover för lite under för många dagar och väcks när man är mitt inne i drömmen.

Jag drömmer också oftast mardrömmar fast då är det inte människor som är elaka men det finns ju oftast ingen logik i drömmar då man slängs från ett ställe till ett annat och tidsbegreppet är som bortblåst.

Tex. Jag drömde att jag skulle hem efter ett jobb, det var kolsvart ute och jag var tvungen att gå igenom en mörk skog. Det regnade och jag halkade, föll på ryggen och gled sedan ner för en backe på det blöta gräset jättefort. (Läskigt för mig). Sedan försvinner hela världen och jag hamnar utanför min brors fönster och försöker smita igenom hans rum och i samma veva reser han sig upp och ser riktigt ilsken ut, bär upp mig (trots att han endast är 14!) och går ut ur sitt rum.

Tror inte drömmar har någon mening utan är mestadels ett sätt för hjärnan att arbeta igenom upplevelser kanske? Tror min dröm var i en rad av drömmar som jag fick strax efter att jag åkte "Uppskjutet" på Gröna Lund. Mitt första fritt fall och fick verkligen panik och började grina, blev så rädd. Drömde även att jag satt i en bungey jump i en stor kyrka och studsa upp och ner, föll ner mot min död men vakna precis innan. Allt efter uppskjutet.

När jag var yngre drömde jag ofta att jag inte kunde springa och var jagad, att jag inte kunde skrika på hjälp och att jag såg mig själv bli skjuten i vårt gamla vardagsrum. Drömde att min hund dog och jag grät jättemycket.

Tycker drömmar är intressanta och brukar skriva ner dem ibland. :)
 
Senast ändrad:
Ett tag drömde jag att jag tappade tänderna, vilket var väldigt obehagligt. Numera drömmer jag mest om att jag plötsligt går halvnaken i vardagliga situationer, jag känner mig utstirrad och känner känslorna jag känt om det varit på riktigt. Annars drömmer jag mest sjuka historier som mixar alla former av verklighet (min verklighet, filmers verklighet, böckers verklighet etc) jag känner till.

Jag tror jag är rätt messed up. :p

Har nog drömt liknande som dig. Det sista så är det nog mera spel och vår verklighet som jag mixar.
 
Nä det skulle jag inte säga, jobbar bara 50% också. Men tycker inte inte om mitt jobb så kanske det bidrar?
Därav att jag poängterade insidan. Hur mycket man jobbar brukar inte ha någon betydelse, stressad/orolig kan man bli av många andra anledningar. Problem med ekonomin, ett liv som inte går riktig som man vill, situationer man inte gillar men tvingas sätta sig i, eller i princip inget alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer ofta ihåg vad jag har drömt, både detaljer om vad som händer, tankar och känslor jag har under tiden jag drömmer. Men, de...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Voeux
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 495
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp