Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan också nån dag denhär veckan. Men dom måste ändra lite med personalen på hvb så det är en till som jobbar på natten i en period iallafall så tillsdess så ska jag vara på bup på kvällarna och nätterna iallafall. Men ja jag kommer inte förklara såmycket varför men kan bara säga att jag be höver mera stöd justnu så det måste vara mera personal heltenkelt.
Iallafall så en sak som jag har tänkt på endel och pratat om endel är om drömmar om fram tiden. Som jag inte precis har haft såmycket på VÄLDIGT länge men som en av dom bra sköterskorna på bup har sagt att det är jätte viktigt att man har som drömmar och nånting man VILL i fram tiden liksom. Så jag skulle försöka att hitta några såna saker som kan vara både stora och små saker. Men ja jag tänkte iallafall skriva om det jag har kommit på eller fått hjälp att komma på ifall nån skulle vilja veta! ❤️
Men ja det första och som känns som det mest viktiga iallafall justnu är att jag vill att min valp ska bli god känd som assistans hund förmig 🩵
Och detandra är att jag skulle vilja i fram tiden att jag och min pojk vän kunde tillexempel åka utom lands bara vi två ❤️
Och nästa sak är att jag skulle vilja se Ed Sheeran live!
Och sen domandra sakerna är kanske svårare för det är inte som jag kan bara tänka på och drömma om som bara är possitivt liksom. Utan det mera be ror på massa andra saker också och är som både possitiva drömmar OCH jobbiga saker på samma gång. Men ändå drömmar också och det är domhär sakerna:
Jag skulle vilja rida i alla gång arter ute i skogen och kanske kunna och våga hoppa.
Jag vill kunna gå SJÄLV iallafall kanske inom hus i några meter.
Jag vill bo hemma med mamma och pappa igen.
Jag vill göra nånting som hjälper andra som mig. Och alltså denhär saken är LÅNGT i fram tiden kanske om 15-20 år eller nånting. Men jag skulle vilja kanske tillexempel jobba på ett hvb hem och ha en hund som också hjälpte dom som bodde där eller ut bilda psykisk hälsa hundar eller nånting. Eller vara volontär på nån hjälp chatt eller jag vet inte men nånting som hjälper andra som kanske är som mig och kanske kunna hjälpa nån så att den inte tar själv mord. Men ja det är ju HELT o möjligt justnu för jag skulle ju behöva må mycket bättre om jag skulle kunna jobba med andra som mår såhär. Men bara OM.
Så ja det är dom drömmarna som jag kommer på iallafall som jag har nu.
 

Ja men somsagt folk hög skola vet jag inte riktigt vad det är iallafall. Men kom vux är väl som gymnasiet fast för vuxna?
Precis, på komvux läser man kurser på gymnasienivå. Finns både kurser på plats och på distans.
En period när jag mådde dåligt och inte klarade av att jobba läste jag några kurser på komvux, det bra med komvux är att man kan läsa i sin egen takt. Så istället för att plugga 100% så läste jag på kvartsfart som det kallas alltså 25%. Passade mig väldigt bra och jag fick känna att jag gjorde NÅGOT när jag mest kände mig värdelös som bara satt hemma :)
 
Ja men somsagt folk hög skola vet jag inte riktigt vad det är iallafall. Men kom vux är väl som gymnasiet fast för vuxna?
På komvux kan man plugga både grundskolekurser och gymnasiekurser men jag tror man måste ha fyllt 20 (innan dess är det vanligt gymnasium, som också kan anpassas).
Om man har svårigheter att klara av grundskola och gymnasium pga funktionsnedsättning kan man få nåt som heter "aktivitetsersättning vid förlängd skolgång".
https://www.forsakringskassan.se/pr...ng/aktivitetsersattning-vid-forlangd-skolgang

Ta det lugnt, du. Huvudsaken är att du mår bättre först, skolan kan du ta igen sen när du orkar. :heart

Jag har inte gått ut varken grundskolan eller gymnasiet men har läst in ca halva gymnasiet på komvux för ca 20 år sen och det var enorm skillnad mot vanliga skolan. Hade inte fått NPF-diagnoserna då men gick först på en flexibel fristående vuxenskola som funkade jättebra för mig.
 
Jag går i skolan nu också eller jag ska göra det på del tid men det är lite halv pausat nu. Men jag är somsagt jätte långt efter så OM jag skulle ta studenten så kommer det vara MINST två år försent isåfall. Men jag tror inte att jag kommer göra det.
 
Folkhögskola kan man både läsa in grund och gymnasiekurser. Har även andra utbildningar. Som @cirkus är perfekt som dom inte passar riktig i vanlig skola. Jag gillar det, och mycket man gör skolarbetet på skolan. Det hjälpte skoltrötta jag få in det sista och har sen några år motsvarande gymnasieexamen :up: . Ville bara slå ett slag för det.
 
Folkhögskola kan man både läsa in grund och gymnasiekurser. Har även andra utbildningar. Som @cirkus är perfekt som dom inte passar riktig i vanlig skola. Jag gillar det, och mycket man gör skolarbetet på skolan. Det hjälpte skoltrötta jag få in det sista och har sen några år motsvarande gymnasieexamen :up: . Ville bara slå ett slag för det.
Okej vad bra att det passade fördig!
 
Jag fattar hur du menar med att man kan gå nån ut bildning senare och så ❤️ Men jag har ALDRIG som passat in såbra i skolan eller tyckt att det var enkelt. Och från mitten av vår terminen i åttan så har det inte gått bra ALLS och nu är jag iprincip två år efter det jag borde vara. Så jag vet inte om jag kommer klara det nånsin även om jag skulle må bättre nångång i fram tiden. Men jag fattar iallafall hur du menar!

Vet du vad Emma? Jag har aldrig gått gymnasiet eller tagit studenten. Sedan missade jag hela vårterminen i 8:an eftersom jag mådde så dåligt av mobbingen jag var utsatt för. Jag var hemma och pluggade med hjälp av min mamma (hon var lärare) och fick följa med en avbytare som bytte av bönderna på flera olika jordbruk när de behövde göra något annat och inte kunde mjölka sina kor själva.

Jag tog andra vägar för att komma dit jag ville. Efter 9:an började jag jobba på ett jordbruk i närheten av där jag bor (min pappa kände dem som har jordbruket). Där började jag läka efter mobbingen jag varit med om. Efter det gick jag ett år på en lantbruksskola och där fortsatte jag läka och träffade för första gången människor som faktiskt uppskattade mig och ville umgås med mig. Plötsligt passade jag faktiskt in precis som jag var!

Efter lantbruksskolan insåg jag att jag ändå vill studera på universitetet så jag läste in gymnasiet på Komvux och fortsatte sedan till universitetet.

Jag säger verkligen inte att den väg jag tog är något för alla men ville visa dig att det är inte katastrof att ha missat delar av gymnasiet. Det finns som sagt andra vägar att gå om en vill studera. Idag jobbar jag för ett internationellt företag i en rätt viktig position så det behöver verkligen inte vara försent för något även om en inte gått gymnasiet.
 
Vet du vad Emma? Jag har aldrig gått gymnasiet eller tagit studenten. Sedan missade jag hela vårterminen i 8:an eftersom jag mådde så dåligt av mobbingen jag var utsatt för. Jag var hemma och pluggade med hjälp av min mamma (hon var lärare) och fick följa med en avbytare som bytte av bönderna på flera olika jordbruk när de behövde göra något annat och inte kunde mjölka sina kor själva.

Jag tog andra vägar för att komma dit jag ville. Efter 9:an började jag jobba på ett jordbruk i närheten av där jag bor (min pappa kände dem som har jordbruket). Där började jag läka efter mobbingen jag varit med om. Efter det gick jag ett år på en lantbruksskola och där fortsatte jag läka och träffade för första gången människor som faktiskt uppskattade mig och ville umgås med mig. Plötsligt passade jag faktiskt in precis som jag var!

Efter lantbruksskolan insåg jag att jag ändå vill studera på universitetet så jag läste in gymnasiet på Komvux och fortsatte sedan till universitetet.

Jag säger verkligen inte att den väg jag tog är något för alla men ville visa dig att det är inte katastrof att ha missat delar av gymnasiet. Det finns som sagt andra vägar att gå om en vill studera. Idag jobbar jag för ett internationellt företag i en rätt viktig position så det behöver verkligen inte vara försent för något även om en inte gått gymnasiet.
Jag vet att det inte MÅSTE vara hopp löst bara för att man inte tar studenten eller nåt sånt. Men det bara KÄNNS hopp löst förmig för att jag har kommit så himla mycket efter i skolan och allaandra går framåt helstiden men jag gör inte det känns det som.
 
Jag vet att det inte MÅSTE vara hopp löst bara för att man inte tar studenten eller nåt sånt. Men det bara KÄNNS hopp löst förmig för att jag har kommit så himla mycket efter i skolan och allaandra går framåt helstiden men jag gör inte det känns det som.

Jag tycker du gått framåt på en massa områden det senaste året. ❤ Det finns andra ännu viktigare saker i livet än vad man lär sig i skolan. Säg t.ex. OM du skulle komma på att du vill bli politiker, så lär din livserfarenhet vara MYCKET mera värd än en gymnasieexamen.... ❤
 
Jag vet att det inte MÅSTE vara hopp löst bara för att man inte tar studenten eller nåt sånt. Men det bara KÄNNS hopp löst förmig för att jag har kommit så himla mycket efter i skolan och allaandra går framåt helstiden men jag gör inte det känns det som.

Det är fullständigt förståeligt att du känner så och inte ett dugg konstigt. Det är jobbigt när det känns som om en inte kommer någonvart :heart
 
Jag tycker du gått framåt på en massa områden det senaste året. ❤ Det finns andra ännu viktigare saker i livet än vad man lär sig i skolan. Säg t.ex. OM du skulle komma på att du vill bli politiker, så lär din livserfarenhet vara MYCKET mera värd än en gymnasieexamen.... ❤
Okej jag vet inte vilka om råden du menar men jag tycker iallafall inte det. Men jag kommer inte håg exakt när det ändrades men är ganska så säker att jag tillexempel kunde gå normalt och att jag iallafall hade en lite mera normal hjärna för ett år sen.
Men ja man kanske inte be höver nån speciell ut bildning för att bli politiker men jag vill iallafall inte bli det.
 
Okej jag vet inte vilka om råden du menar men jag tycker iallafall inte det. Men jag kommer inte håg exakt när det ändrades men är ganska så säker att jag tillexempel kunde gå normalt och att jag iallafall hade en lite mera normal hjärna för ett år sen.
Men ja man kanske inte be höver nån speciell ut bildning för att bli politiker men jag vill iallafall inte bli det.

Jag tänkte främst på lite mindre "konkreta" saker, som hur du tänker, och att du börjat bearbeta de trauman du varit med om, och även bildat flera fina relationer med vänner och pojkvän. Och börjat våga drömma lite, om både små och stora saker. Det är viktiga framsteg tycker jag iaf. ❤
 
Jag tänkte främst på lite mindre "konkreta" saker, som hur du tänker, och att du börjat bearbeta de trauman du varit med om, och även bildat flera fina relationer med vänner och pojkvän. Och börjat våga drömma lite, om både små och stora saker. Det är viktiga framsteg tycker jag iaf. ❤
Jag har ju inte börjat be arbeta nåt. Och med drömmar så jag vet inte om det precis är att jag har börjat VÅGA drömma utan det är mera att jag har som fått hop det i meningar bara som är saker som jag HAR haft som drömmar innan också. OM jag lever så länge liksom men inget av det är ju nåt nytt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 925
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 443
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp