Bukefalos 28 år!

Drömmarnas hästtransport!

Sv: Drömmarnas hästtransport!

du har inga bilder pås släpet invändigt och likanande på trailerimportshemsida är det bara utvändigt.
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Vi har också en sådan. Den är rymlig och går fantastiskt stadigt på vägen. Men bommarna har böjt sig trots att hästarna inte bråkat på något sätt. Fick nya, och efter en lugn resa var de böjda igen. Dessutom regnade det in i den (fixat nu) och det är svårt att binda hästarna på något bra ställe.

Ang. gummimattan så funkar det jättebra. Den håller bra, men om den går sönder, vilket den gjort på vårt gamla släp, en Boj Classic, så lägger man ju bara i lite ny gummimassa och så är den ok igen. En av hästarna krafsar ofta ihärdigt i transporten och då tar naturligtvis mattan stryk. Men den här sorten kan ju lätt lagas igen.
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

vardetvid fönstrena det regnade in? är det vanligt eller du hadeotur?
ärbommarnaklena?tråkigt om de blir böjda utan anledning ju.
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Alla mina tre hästar är broddade för tillfället, kört dem regelbundet nu utan ett märke i mattan och jag har inget strö och stora hästar! Superbra matta i mitt släp iallafall. Sen är mina hästar iochförsig rätt snälla, de står inte och sparkar och har sig i onödan

Men vet du inte att det är lag på att man ska har strö i transporten?

Läs mer i länken, http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf. Sid 9, &4.
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Men vet du inte att det är lag på att man ska har strö i transporten?. Sid 9, &4.
Föreslår att du läser undantaget i 2 §: "Bestämmelserna i dessa föreskrifter gäller inte
1. tillfälliga nationella transporter som sker kortare sträckor, då transporttiden inklusive i- och urlastning inte överstiger 30 minuter,"
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Alla mina tre hästar är broddade för tillfället, kört dem regelbundet nu utan ett märke i mattan och jag har inget strö och stora hästar! Superbra matta i mitt släp iallafall. Sen är mina hästar iochförsig rätt snälla, de står inte och sparkar och har sig i onödan
OK. Kul att du är nöjd med ditt köp.:)
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Får börja med att säga att det var inte alls en sådan transport vi har, vår modell heter Champion. Nåja, märket är ju det samma åtminstone.

Ja, det var vid fönstren det läckte, men det åtgärdades som sagt. Bommarna är rejält klena, hästarna har som sagt inte krånglat på något sätt, men de böjdes ändå. Det är ffa min systers transport, så jag är inte helt insatt i alla turerna, men jag tror att det hela slutade med att hennes sambo fick betalt av återförsäljaren för att göra egna bommar, eftersom konstruktion/material på deras bommar inte funkade.
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Har köpt mina drömmars transport för en dryg månad sedan!
///
Vad är dina drömmars transport? Berätta! Skicka bilder!

Har just beställt våran. En stor och rymlig sak, och faktiskt en ny modell som vi inte ens sett ... fast det har ingen annan heller ;)
(förutom tillverkaren då).
Väntar ivrigt bilder i dagarna!
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Jag och ponnyn är ganska så nöjda med våra Umesläp, gammalt som gatan men fräscht, nytt golv, nya sparkplattor, nya vinterdäck och nästan nya sommardäck.

Ny bakläm kommer imorgon samt att pappa ska hjälpa mig att sätta in ett fönster där lilla luckan till fronturlastningen är och även en solcellsdriven takfläkt.

Den ligger som gjuten på vägen. (Boggie).

Sen för att göra det till VÅRT släp så har jag beställt nya dekaler också :)
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Är bara nyfiken på vad namndekaler kostar ungefär? Har funderat på att ha det, men har inte fått loss tummen...
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

TACK
hihi det är min nya islänning jag köpt mig och på bilen är hon riktigt skitig därför ser hon prickig ut=)

Hstarna15nov06020.jpg
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Föreslår att du läser undantaget i 2 §: "Bestämmelserna i dessa föreskrifter gäller inte
1. tillfälliga nationella transporter som sker kortare sträckor, då transporttiden inklusive i- och urlastning inte överstiger 30 minuter,"

Ja, inte vet jag men om man åker till en tävling så överstiger nog transporttiden TÄMLIGEN ofta 30 minuter och i mina ögon borde det nog vara bättre för hästens bekvämlighet att ALLTID ha strö i transporten oavsett hur lång transporttid så det går att kissa och bajsa utan att det skvätter på ben och mage?:eek: Det är väl ändå så att vi ska se till hästens bästa och inte till vår egen bekvämlighet när det gäller att transportera en häst på bästa sätt? För att inte tala om hur mycket mindre det sliter på golvet om man strör ordentligt.

När vi hade senaste kollen av djurskyddsinspektören ( i vår kommun görs sådana kontroller ca var 3:e år på alla hästgårdar) så var hon VÄLDIGT noga med att kolla att det fanns strö på golvet i transporten.
Och för ett par år sen gjordes en stor kontroll på en stor Nationell tävling i närheten där ALLA transporter som inte hade strö på golvet fick böter så nog är det viktigt.
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Nån hundralapp. Tror jag beställde för tusen ungefär men då har jag två stora hästar och namn på båda sidorna. (Hähä gäller att synas :rofl: )
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Nån hundralapp. Tror jag beställde för tusen ungefär men då har jag två stora hästar och namn på båda sidorna. (Hähä gäller att synas :rofl: )

Oki! Nu hade jag tänkt mig nåt ganska diskret med mitt och hästarnas namn på typ sadelkammardörren och dörren in till transporten!
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Ja, inte vet jag men om man åker till en tävling så överstiger nog transporttiden TÄMLIGEN ofta 30 minuter
Ja, men nu är det så att alla inte alltid åker till tävling. Vissa har bara transporten till korta resor till ridhus etc. Därför tycker jag att man får vara lite nyanserad när man tar upp lagkrav och ta med det som faktiskt står i texten och inte bara det som man själv tycker är rätt. OBS! Jag menar inte att man inte ska ta väl hand om sin häst ifall någon tror det.

Ifall du undrar så har jag strö i transporten om vi ska åka lite längre och ibland om vi ska en kort sträcka =:heart0 min. Hästen pinkar bara i släpet när vi är på långresa = minst 2 h färd och knappt ens då. Jag har haft släpet i 7 år nu till två olika hästar. Mattan är i utmärkt skick fortfarande trots att det har åkt häst utan strö ett flertal mil totalt sett, men jag kör inte broddad häst.
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

Är det verkligen en hästlastbil?
Ser mer ut som en svit på en lyxfärja. . . .
Man kan ju alltid hoppas att man en dag ska få råd med en sån. . . .:d
 
Sv: Drömmarnas hästtransport!

men asså jag tror det är lag på stö i transporten...
Detta för att om hästen kissar så rinner det i mellan lämen och ner på vägen och det blir halt.. sen så ska hästen ha spån så att när den kissar så ska det inte skvätta på den...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp