Drömmen om en egen häst

Torktumlare

Trådstartare
I hela mitt liv har jag varit tokig i hästar och allt som hör därtill. Jag fick kämpa för att få börja rida, minst sagt! Innan dess så vart man i stallet och hjälpte till och fick rida ibland då stallägarn tyckte synd. Men jag lärde mig mycket jag bodde i stallet i 3 år och även fast jag inte fick rida så lärde jag mig otroligt mycket! Jag hjälpte till med allt från att leda småbarn på shettisar till att sela, ta ut i hagar osv. Jag kollade på vartända lektion och läste otroligt många böcker. Mina föräldrar ville hålla mig undan hästar överlag ig men det var svårt, fick jag inte smög jag dit. Det är inte förän ett år sedan jag fick reda på att en släkting, mycket nära till min pappa dog i en hästolycka. Men tillslut gick det inte att hålla mig undan och jag fick rida, okej det var bara 1 gång i veckan men jag hyrde på lov och jag hjälpte till för att få rida mer osv. Nu när jag är 17 snart så har jag fortfarande denna dröm, drömmen om en egen häst. Mina föräldrar säger att de inte betalar något, vill jag ha häst så får jag spara till den själv. Som 17 år, boendes i storstad där allt hästrelaterat kostar skjortan och går natur på gymnasiet lär jag ig inte ha varken tid eller råd. Men efter gymnasiet! Jag har inte sparat ngt, okej föräldrarna har ett sparkonto åt mig men det går till bil & körkort. Igentligen vart det bara en skriva-av-mig-tråd men nu vill jag ha svar på en liten fråga.

Ni som köpte häst själv, vad gjorde ni för att på bästa sätt samla in pengar? Kommer ju småjobba lite på lov osv men i övrigt? Finns det vissa ställen man kan dra åt? Jag har slutat äta godis ex och vinner en massa på det:D men nu vill jag ha övriga tips tack till den som orka läsa:)
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Kan du inte leta efter någon som söker medryttare så länge?
Och samtidigt spara pengar till egen?
 
Sv: Drömmen om en egen häst

jo, men det är svårt att hitta nått som är nära. Utanför malmö vill inte mina föräldrar att jag ska dessutom hinner jag inte just nu, skulle jag hitta i malmö så hade det varit perfekt men det är som sagt svårt. De som söker vill väll helst att man ska vara över 18 eller så bor de för långt eller så ska de ha en massa pengar. Men leta kan man alltid göra, tack för tipset:).
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Ja du, inte för att det hjälper dig nu, men jag var nästan 40 innan jag kunde köpa min egna häst. Innan dess var jag mycket på ridskolan, åkte på ridläger, red extra på olika stall, hade medryttarhäst, hyrde hästar etc. Skaffa ett helgjobb kanske? Kolla om något stall på Jägersro behöver hjälp?
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Jag köpte häst nu i vintras. Har haft flera foderhästar och varit medryttare. Det utvecklar en massor, tycker inte man ska vara alltför snabb med att köpa egen häst faktiskt även om det är det man vill. Nu köpte jag en unghäst så kom lite billigare undan. Men största delen till varför det blev en 2-åring är att jag provred så många vuxna hästar som var felhanterade och felridna så jag ville ha en bra grund redan från början. Har unghästvana och duktigt folk omkring mig.

Jag slutade gymnasiet förra året och den sommaren jobbade jag 130% hela sommaren. Det gjorde att jag hade råd med en egen häst, har dessutom kvar den äldre foderhästen men hon ska till ny fodervärd vid betesläppet.
 
Sv: Drömmen om en egen häst

I dag är jag tjugoett år gammal och det är inte förens nu jag har en alldeles egen häst. Precis som du "Torktumlare" har jag alltid varit enormt hästintresserad, jag började hänga på ridskolan redan som sex år gammal (dit jag givetvis gick själv då min mamma inte var ett dugg för "det där med hästar"), körde ett par shetlandsponnyer två mil hemifrån (dit jag cyklade själv för att vi inte hade någon bil som fungerade, eller någon som ville köra heller för den delen) och red och fixade med alla möjliga hästar. Så jobbade jag på förra sommaren, för ett bemanningsföretag, och tog alla nattpass jag kunde komma åt. Det resulterade i en bra slutlön som gjorde att jag äntligen kunde köpa mig en alldeles egen häst. Jag ville verkligen se till att min häst skulle få det så bra som möjligt, så hela lönen gick åt till att köpa hästen samt dess utrustning. Satsa på bemanningsföretag, det lär finnas där du bor också och de har oftast "studentprogram" vilket betyder att de har särskilda jobb för just studenter. Tänk på att ha ett överskott med pengar så att du kan köpa in allt det du vill ha till din häst och även kan täcka de första månaderna till dess att du har ett fast jobb. Lycka till! :bump:
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Tänk på att det är egentligen inte själva köpkostnaden som är det stora beloppet när man skaffar häst. Det är var den kostar i månaden. Jag förstår verkligen längtan att ha egen häst. Jag själv har velat ha det sen barnsben och nu vid 40 års ålder så ska jag äntligen köpa en :). Förstod att det kanske är svårt för dig att ta en häst på halv foder eller så, men det kan jag verkligen varmt rekomendera. Då får du lite mer inblick både ekonomiskt och hur det egentligen är att ha häst. Lycka till :laugh:
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Tycker ju att det är just i malmö som där e flest medryttarhästar:P
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Mitt råd är att spara, spara, spara, jag var 33 år innan min dröm kunde gå i uppfyllelse och jag har många gånger funderat på om jag verkligen klarar av det:crazy:

Jag har pysslat med andras hästar sedan jag var runt fyra år, jag har jobbat med hästar och ju mer jag lär mej desto mindre inser jag att jag kan.

Så spara vartenda öre och lär dej allt du kan så kommer du också bli en lycklig hästägare någon gång.
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Väldigt relevant tråd för mig. Jag bestämde mig igår för att det är dags. I förrgår fick jag nämligen höra att min gamla hopp-ponny var till salu för att den verksamheten hon går i ska avvecklas. Jag har ridit sedan jag var 10, haft foderhäst som jag har betalat stallhyran för med stallarbete och haft min praktik på stuteri. Sen gav jag upp, fick dåligt självförtroende när jag inte utvecklades i den takt jag var van vid osv.

Det senaste åren har drömmen vaknat igen och nu har jag fått fast jobb och känner därför att jag kan köpa hem min älskling. :love: Någon vidare kostnad vid själva köpet kommer det inte att bli, mer än att jag ska betala veterinär och passet själv... Jag har också haft turen att fått köpa min lägenhet till ett mycket förmånligt pris så då får jag låna på den om det skulle behövas.

För mig var det viktigt att jag inte behövde känna att hästen var någon sorts belastning, den ska bara vara ett nöje som gör mitt liv rikare och först nu känner jag att jag kan ha det så... Jag satsade på utbildning, var medryttare, red på ridskola och sparade och köpte grejjor allt eftersom. Och nu är det dags :):banana:
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Jag köpte min nuvarande häst för nästan precis ett år sedan. (12 april 2008, 14 år gammal '93:a')

Jag började med att lyckligtvis få tag på en jättefin foderhäst som jag hade i 2 år. Detta gav mig chansen att bevisa för mina föräldrar att jag var redo och mogen nog att ha en egen häst. När han skulle säljas senare tog vi beslutet att köpa en egen häst.

Mina föräldrar har i hela mitt liv satt undan pengar till mig som egentligen var tänkt som körkortspengar men jag fick ta där i från (där jag hade ca 45') När vi hittade rätta hästen lånade mamma mig 10' till utrustning (mer än den som ingick)

Jag sålde GT/Expressen på helger och jultidningar för att få lite extra pengar till allt vad hästen behövde. Jag får nu även barnbidraget där en stor del går till nya täcken etc till hästen.

Lycka till!
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Att spara ihop till inköpet av hästen är kanske inte nödvändigtvis den STORA kostnaden - det är att hålla hästen som kan bli och blir dyrt...

Inköpskostnaden kan du ju styra själv, du kan till exempel köpa en häst av en ras som inte är så dyr i inköp. Jag köpte en shire för 40 000 eftersom jag riktigt förälskat mig i rasen men jag tittade också på till exempel nordsvenskar som snarare ligger i 15000 kronorsklassen.

Däremot så lägger jag kring 4000-5000 per månad för att HA hästen. Nu är en shire kanske lite ovanligt dyr att hålla utifrån aspekterna att skoning och foderinköp blir större poster för en sådan än för en mindre häst. Genom att det är svårt att hitta utrustning i rätt storlek kan man också bli tvungen att specialbeställa eller köpa dyrare på annat sätt. Men å andra sidan har jag förhållandevis snälla försäkringspremier jämfört med premierna för många andra raser och täcken behöver min häst ytterst sällan.

Så mitt bästa tips är att försöka att räkna ut noga vad din häst kommer att kosta dig per månad och sedan göra en rimlig kalkyl över allt annat du behöver bekosta i livet (hyra, mat, hygienartiklar, kläder, nöjen, tandläkarbesök och läkarbesök, mediciner, bredband, telefon etc. etc.) och således komma fram till hur mycket du BEHÖVER tjäna varje månad för att få det att gå runt.

Det är inget roligt att ha en häst om man hela tiden känner att man inte har råd med det och inte kan ge hästen det den behöver och skall ha. Och man själv kan inte leva på luft och bo i en container heller...

När du vet hur mycket du behöver i inkomst så kan du börjar kolla vad du har för inkomster och hur mycket därutöver du skulle kunna behöva. Sedan får du bedöma om det är rimligt att jobba extra och ha häst. Om du tar en medryttare kan du ju få lite hjälp med både tid och eventuellt med kostnader också men tänk på att du aldrig kan räkna med att medryttaren kommer att finnas kvar... rätt som det är har denne tröttnar eller hittat en annan häste eller blivit gravid eller gud vet vad...

Lycka till med det framtida hästägandet! Det är ljuvligt att ha en alldeles egen häst men det är jobbigt och stressigt ibland också.
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Oj vad jag känner igen mig :)

Jag har liksom du haft ett starkt hästintresse från det att jag var riktigt liten, men inte haft råd eller möjlighet att rida så mycket på ridskola. Däremot har jag varit medryttare på många hästar, och det är vad som har gjort att jag har lärt mig. Nu har jag också jobbat som hästskötare vid flera stall. Men jag kommer inte att köpa en egen häst i första hand, utan ta en foderhäst. Detta trots att jag alltså är 26 år, bestämmer helt själv och kommer att ha råd att köpa en häst om jag så vill. Nepp. Foderhäst först.

Och det är, precis som alla har skrivit, för att man behöver få ett hum om hur det är att ha häst och framför allt vilken månadskostnad det innebär, innan man köper en egen. Man vill inte gärna stå där och behöva sälja efter fem månader, för att det gick på för mycket pengar varje månad.

Så mitt råd till dig är: hitta en medryttarhäst. Sen en foderhäst. Där någonstans kan du börja fundera på att köpa en egen - men du kan förstås börja spara redan nu! :) Och då är väl extrajobb alldeles utmärkt - och se till att sätta in pengarna på ett konto som du bestämmer dig för att inte röra.
Lycka till!
 
Sv: Drömmen om en egen häst

jo, men det är svårt att hitta nått som är nära. Utanför malmö vill inte mina föräldrar att jag ska dessutom hinner jag inte just nu, .

Nara stan kostar det alltid mycket att bli medryttare. Varfor vill de inte att du ska utanfor Malmo? Det ar mindre "farligt" pa landet an i stan liksom. Kanske det finns lampligt stalle pa landet som vill ha medryttare? Som dessutom har nara till busshalltsplats.

Nar jag sokt medryttare sa erbjuder jag alltid att jag kan hamta och lamna vid busstationen nere i samhallet. Ca 4 km bort fr garden. Alla har ju inte bil liksom.

Men de flesta vill ha valdigt nara till sin medryttarhast. Helst ska det inte vare mer an kanske 20 minuter att cykla, eller kanske 30 minuter att kora med bilen.

Men som sagt bor man i storstan sa ar det nastan omojligt att hitta medryttarhast inom cykelavstand och som dessutom ar till lag kostnad eller tom gratis. I och nara stan ar dels stallhyrorna mycket hogre, dels finns det mindre antal hus som har eget stall och inte minst det finns manga flera som vill bli medryttare. Det finns alltsa fler folk som konkurrerar om varje ledig hast.

Men du kanske kan hitta ett sommarjobb eller en praktikplats pa hastgard under sommarlovet?

Jag har tvartomproblemet, en hel hoper hastar och ingen som vill bli medryttare pga av att dar jag bor har varenda en som ar intresserad av att rida minst 2 st egna hastar...

/kt
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmen om en egen häst

Jag fick heller aldrig någon häst av mina föräldrar, trots ihärdigt tjatande :D De var visserligen aldrig emot ridningen, men de tyckte pengarna gick åt till annat. De har ju visserligen bidragit o hjälpt mig om det behövts, men framförallt så garranterade dom om det hände något i veterinärväg o jag behövde pengar akut så skulle de ställa upp. Jag växte upp 2mil söder om göteborg, så storstad bodde jag nästan i...

Jag levde ju med medryttarhäst i många år, o det är nyttigt lärande! Speciellt när man som jag fick ta mycket eget ansvar o hade nästan hästen så ägaren fick be om lov att rida ;) Jag åkte o handlade foder, strö o mycket annat, betalde givetvis inte för det men jag såg ju vad det kostade.

Jag sparade o sparade, och när jag var 20år gammal så köpte jag min första egna häst, men då köpte jag ett föl av min kusin, så fölet skulle växa upp hos henne medan jag pluggade färdigt. Jag levde då på studielån o ett föl kostar inte särskilt mycket när stallplats är gratis...

Men ett år senare råkade jag köpa en häst till(fölet gick ju inte rida på=tråkigt), för lånade pengar den gången (betalade tillbaka hela summan efter sommarjobbet den sommarn). En 8-årig vallack, som jag ju tog hem och hade helt på egen hand. Fortfarande på studielån... Men med hjälp av goda vänner så kom jag billigt undan med stallplatser. :love: Vad gör man utan vänner! Min medryttarhästägare t.ex. gav mig gratis stallplats tills jag fick fast jobb efter skolan! O där jag pluggade stod hästen nästan gratis på en ko-gård, jag hjälpte till med så mycket jag kunde för att "betala".

Ge aldrig upp drömmen om en egen häst, se tiden före du kan få egen som tid att lära. Ju mer du lär dig nu ju bättre kan du sköta din framtida egna häst! Jag skulle inte vilja byta bort min tid som medryttare för att ha haft en egen häst nu när jag ser det i efterhand. O vad noga är det om man får egen häst när man är 17 eller efter man fått jobb o flyttat hemifrån som +20? Livet är långt o det blir bara bättre. Idag, 6år senare har jag kvar mina två ögonstenar, o dessutom köpt en till! Jag satsade på skolan(Natur-natur och sedan högskola 3år), det gav bra jobb med bra lön o det ger bra möjligheter att ha häst :idea: Jag hade dessutom bra välbetalt sommarjobb, det är mycket värt!

Så fortsätt du att spara, sök gärna medryttarhäst! Det finns de där man inte behöver betala, men det är kanske ofta de som inte annonserar själva- så lägg ut egen annons om vad du söker! Satsa ordentligt på skolan så du får ett bra jobb o sen kan du göra vad du vill!
:bump:
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Om du inte kan rida tycker jag att du först ska börja på ridskola eller någonstans där du lär dig grunderna. Att kunna hantera hästar är väldigt viktigt, många som köper häst kan bara rida men inte den biten, men man måste kunna rida också.

Som många säger är det dyrt att ha häst, inte bara att köpa den. Min häst kostar ungefär lika mycket på ett år som hon kostade i inköpspris. Om man är hobbyryttare som vill ha en hästkompis är det viktigt att man köper rätt häst, man ska inte bara köpa första bästa som inte kostar så mycket för att man så väldigt gärna vill ha en häst.

Själv var jag 35 när jag köpte min första häst för egna ihopsparade pengar.
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Som många säger är det dyrt att ha häst, inte bara att köpa den. Min häst kostar ungefär lika mycket på ett år som hon kostade i inköpspris.

Jag hade den enorma turen att tillhöra en familj som bodde på gård med gammalt stall och hagmarker. Eftersom ekonomin var god kunde jag dessutom ha två egna hästar. Tackar mina fantastiska föräldrar för detta! :bow:

När jag flyttat hemifrån var det dock omöjligt att ha råd med egen häst (student) och när jag höll på att bli tokig utan egen häst (hade medryttarhäst) bestämde jag mig för att trots allt förverkliga drömmen.

Inköpskostnaden ÄR mycket pengar. Jag valde därför att köpa en fölunge, som är mycket billigare än en vuxen häst. Däremot blir det ju på sikt mycket, mycket dyrare eftersom hästen kostar varje månad även innan jag kan rida den. I mitt fall gjorde det ingenting, eftersom jag främst ville ha häst och inte rida. Dessutom hade jag föl- och unghästvana tidigare, i kombination med stöd från stallkamrater.

När det kommer till de löpande kostnaderna har jag luskat reda på det billigaste stallet som finns och min häst får bra grovfoder med få tillskott. Att jag dessutom har en frisk ras (= lägre försäkringspremie) håller veterinärkostnaderna i schack. I snitt kostar min häst 1500 kr/månaden exklusive resekostnader. Det är så billigt att många inte tror mig när jag berättar det. :cool:
 
Sv: Drömmen om en egen häst

Du är absolut inte ensam om att drömma om en alldeles egen häst. Men det är så mycket som bör stämma innan man tar det steget. Du ska ha pengar för att kunna köpa hästen, ha råd att ha hand om hästen året runt, samt ha tid. Precis som många andra redan sagt.

Jag själv fyller 21 i år. Jag har med tiden insett att jag varken kommer ha tid eller råd med en häst förens jag finner mitt liv mer stabilt vad det gäller, boende, jobb etc.
Jag har istället valt att gå den lite längre vägen. Har börjat studera för att i slutändan kunna ha råd att ha en häst. Det kommer ta sin tid, men det känns bättre så än att kasta sig in i ett hästköp som kanske inte kommer fungera på grund av att jag inte har allt ordnat.

Så gör inget förhastat. Fortsätta drömma och kämpa så har du snart en egen häst. Men se inte tiden fram tills den dagen som en evig väntan. Ta istället till vara på den och lär dig så mycket du kan. Det finns alltid nytt att lära!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
631
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 011
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp