Du vet att du är en lantis,,,,,,,

Jag bor i lantisland. Vi har närmaste mataffär 2,5 mil bort och jag känner verkligen inte igen att lantisar skulle leva på falukorv och läsk. Alltså, verkligen inte. Både jag och sambon har lantbrukare i släkten. Falukorv och läsk och ingen utbildning är främmande för mig. Jag skulle gissa att det beror på område.

Det är ju en skaplig skillnad på skrothög och faktiskt skräp.

Vi har lantställe nära liten tynande bruksort, hög arbetslöshet och man jobbar på bruket eller inte alls typ. Hårddraget. Men medelinkomsten är Låg.
 
INtressant tråd att läsa, funderar på vad jag själv är
Uppväxt i en by utanför landets näst största stad, flyttat till huvudstaden under en del år och numer boende i en by i en annan del av Sverige där bland annat Sveriges enda Marinbas är belägen
Har skrivit inlägg på facebook att jag har suttit på altanen och njutit under tiden jag hör kossorna råma och Ak5'na skjuter på och lastbilarna kör på närmaste riksväg
Jag njuter av att ha 50 meter till skogen och samtidigt 1,3 km till lillICA och lika långt om jag skulle få för mig att åka buss, till stora ICA är det ca 1.3 mil
Handlar i bägge ICA-butikerna iklädd svettiga träningskläder, hästkläder osv
Bor hellre på landet än i fjollträsk
 
Det här är villaområde/sommarhusområde. Det är bara en begränsad yta som klassas som industrimark i och med båtvarvet. Det ser ut som vilken tomt som helst bortsett från skrotupplaget.

Industrimark behöver inte innebära asfalt och höga stängsel. :)

Jag tänkte mer vad man får och inte får göra och förvara.
 
Jag tänkte mer vad man får och inte får göra och förvara.

Jo, men det kan du ju inte avgöra bara genom att titta på marken och förfäras över skroten. Som sagt, det ser ut som helt vanlig tomtmark. Flera bostadshus precis bredvid.

Hur som, jag ville bara inflika att skenet kan bedra, helt enkelt. Vanlig tomtmark kan vara klassad som industrimark och skrot kan vara av bra värde.
 
Jo, men det kan du ju inte avgöra bara genom att titta på marken och förfäras över skroten. Som sagt, det ser ut som helt vanlig tomtmark. Flera bostadshus precis bredvid.

Hur som, jag ville bara inflika att skenet kan bedra, helt enkelt. Vanlig tomtmark kan vara klassad som industrimark och skrot kan vara av bra värde.


Men även om jag är en boende i stad kan jag väl ha förmåga att identifiera skräp? Det är ju inte en hög brädor jag pratar om.
 
Det kommer ju inte på tal så ofta, Inte lika påfallade ofta som här på buke, tex. Men i alla fall för mig, eftersom det är mig det drabbar, så är det närvarande eftersom det har kommit upp och säkert kommer att komma upp igen nån gång. Och jag upplever att det intensifieras av min underliga och extremt teoretiska utbildning och yrkesbana. Redan när jag var liten omtalades jag som "läsintresserad" i bekymrad ton.

Och då är ju mina lantliga rötter bara några mil från landets näst största stad!

Och jag är en lantlig arbetarunge... som vuxit upp med respekt för kunskap oavsett var den kommer ifrån, bok eller praktik. INGEN i min närhet uttryckte något bekymmer över mitt intresse för att läsa böcker.

Och ja, i en lantbruksmiljö med maskiner är förmodligen din teoretiska kunskap rätt värdelös. Att veta vad en topplockspackning är är förmodligen betydligt mer användbart.
 
Och jag är en lantlig arbetarunge... som vuxit upp med respekt för kunskap oavsett var den kommer ifrån, bok eller praktik. INGEN i min närhet uttryckte något bekymmer över mitt intresse för att läsa böcker.

Och ja, i en lantbruksmiljö med maskiner är förmodligen din teoretiska kunskap rätt värdelös. Att veta vad en topplockspackning är är förmodligen betydligt mer användbart.
Ja. Alla är inte som jag beskrev min lantliga närmiljö. Men för mig är kunskap om topplockspackningar helt oanvändbar. Jag har inte ens en bil. Elcykeln har ingen topplockspackning, och bussarna sköts av folk som har det som yrke.

Problemet för mig är bildningsföraktet, helt enkelt.
 
Ja. Alla är inte som jag beskrev min lantliga närmiljö. Men för mig är kunskap om topplockspackningar helt oanvändbar. Jag har inte ens en bil. Elcykeln har ingen topplockspackning, och bussarna sköts av folk som har det som yrke.

Problemet för mig är bildningsföraktet, helt enkelt.

Du brukar ju annars vara ganska snabb med att påpeka klassförakt i andra trådar, har jag fått uppfattningen om. Och det finns inlägg i denna som absolut gränsar mot det. Men det kanske inte var lika angeläget att peka ut det.
 
Du brukar ju annars vara ganska snabb med att påpeka klassförakt i andra trådar, har jag fått uppfattningen om. Och det finns inlägg i denna som absolut gränsar mot det. Men det kanske inte var lika angeläget att peka ut det.
Jag har ju skrivit om stad-land-dimensionen.

Jag vet inte riktigt vad som gör det lantliga milt överseende ömkandet över slashasarna till stadsbor okej, bara för att maktanalysen inte blir den så att säga "önskvärda".
 
Jag har ju skrivit om stad-land-dimensionen.

Jag vet inte riktigt vad som gör det lantliga milt överseende ömkandet över slashasarna till stadsbor okej, bara för att maktanalysen inte blir den så att säga "önskvärda".

För att maktanalysen tenderar att sparka nedåt. Här beskrivs lantisar ha det skitig, leva på läsk och falukorv, vara white trash och ha noll utbildning. Ändå är det ordet "slashasar" du hakar upp dig på för att det nämns i samma kontext som stadsbor. Prioriteringar. :up:
 
För att maktanalysen tenderar att sparka nedåt. Här beskrivs lantisar ha det skitig, leva på läsk och falukorv, vara white trash och ha noll utbildning. Ändå är det ordet "slashasar" du hakar upp dig på för att det nämns i samma kontext som stadsbor. Prioriteringar. :up:
Det mesta av tillmälena om lantisar kommer ju från lantisar i tråden. Det kan jag inte göra mycket åt. Jag har tvärtom invänt att jag är van vid att lantisar och småstadsbor är väldigt mycket prydligare än storstadsbor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp