Du vet att du är en lantis,,,,,,,

Vad orsakar att du känner behov av att spä på fördomarna om de som bor på landet? Är de inte tillräckliga redan tycker du?

Jag känner ingen på landet som passar in i det heller.

Nej jag ser såklart inte trådstarten som seriös. Jag är bara så erbarmligt trött på alla fördomar om hur man är som boendes på landet och de senaste tillskotten av dumheter såsom uti bögda som bara spär på än mer gör mig spyfärdig. Jag ogillar fördomar generellt oavsett vem eller vad de handlar om och anser inte att de behöver späs på även om det som i det här fallet ska ses som något roligt för det är helt enkelt inte roligt med fördomar.

Men allt det han säger är ju sant, och det är inget fel med det? Jag ser inget negativt i något av dessa påståenden. Tycker du att något av det är negativt, att en exempelvis inte blir förvånad av att se en älg i trädgården eller att alla hejar på alla? Många fördomar är ju sanna. En fördom behöver inte alltid vara negativ.
Och bara för att en bor på landet så behöver en inte känna igen sig. Om en känner sig som en lantis så är en väl en lantis liksom, även om en inte känner igen sig i just dessa påståenden.
 
Exakt så, men vissa tar alla chanser till att se mig som elak. Denna tråden är bara att fylla på med mer lätt igennkännbara stereotyper och här på vichan är vi varken PK, trendkänsliga eller lättkränkta så gott folk,,,,,roll in och roll on, livet ska vara lite rock ń roll! :banana:

Jag tror inte att folk på landet varken är mer eller mindre lättkränkta än någon annan. Allt beror ju på vad som sägs och hur det uppfattas. Om jag kommer till ett nytt ställe där jargongen är väldigt hård och icke-PK så kommer jag säkert uppfattas som väldigt lättkränkt. Det knepiga med detta är att skulden verkar läggas på den som känner sig kränkt. Det är hen som gjort fel och "förstört stämningen". Det är absolut inte den som kränkt personen som gjort fel...

Jag har bott på landet i halva mitt liv och känner igen mig i mycket, samtidigt som jag nog är väldigt PK (även om jag såklart kan vara väldigt icke-PK i vissa sammanhang med vänner som vet att jag inte är seriös...). Men dina påståenden är verkligen stereotyper. Och det är inget fel med det :D
 
Jag trivdes med byteskulturen som fanns, jag jobbade tre dagar med hö hos grannen, fick 3000 plus 15 rundbalar halm och ett lass småbal med halm.
Jag skötte kossorna när de var borta och jag fick hjälp med allt möjligt, iofs pappa med
Jag jobbade ofta av saker hos grannarna
Istället för att byta pengar.
Och grannen var även gården en mil bort hahaha
 
Vad orsakar att du känner behov av att spä på fördomarna om de som bor på landet? Är de inte tillräckliga redan tycker du?

De är la inga fördomar!
Jag instämmer i det med detta .
Ja jag hör långt innan bilen är framme på ljudet attb det kommer någon- ja postbilen har ett eget ljud.
Ja jag har en volvo 945 till att köra i hagarna med. Varför är det så konstigt?

Passar på att göra alls ärenden i stan på samma gång. Avskyr att vara i stan.
Normalkläder är finkläder😉

Finns så mycket bra på landet😃
 
Sen har vi ju klassikern, fadern som säger till sonen "den där gubbjäveln ska du inte ha nåt med att göra" och när sonen frågar varför så blir svaret "det sa alltid farfar". Varför fanns ingen längre som visste, det bara var så. Svensk långsinthet i sin prydno. :laugh:
 
Sen har vi ju klassikern, fadern som säger till sonen "den där gubbjäveln ska du inte ha nåt med att göra" och när sonen frågar varför så blir svaret "det sa alltid farfar". Varför fanns ingen längre som visste, det bara var så. Svensk långsinthet i sin prydno. :laugh:

Inte bara långsinthet😉 Finns nån sån familj i socknen där jag härjar. De ska man inte blanda sig med. Blir bara problem på deras jobb med de som bor nära osv
 
När hela familjen, inkluderande 3-åringen, stannar upp och tittar ut för att det passerar en bil. :D

Får mig att tänka på när jag var liten, vi hade sommarstuga i en pytteby utanför en lite aningen större by, som låg utanför en ännu lite större by (med drygt 100 bofasta, när jag var liten fanns till och med affär där!), någon mil utanför ett samhälle, som ligger några mil utanför staden. Ganska avsides alltså.
En kväll var det ovanligt mycket trafik, 3-4 bilar kanske på den tid jag försökte sova. Jag klagade till mina föräldrar: "Det går ju inte att sova, det är rena rama E4 här utanför!"
 
Inte lantligt, snälla? :crazy: "Du vet att du bor strax utanför tunnelbanenätet" kan jag förstå (fast inte relatera till eftersom det är knappt 2 timmar till närmsta tunnelbanestation härifrån) men det skulle vara så fint om du förstod att det INTE är lantligt för det :)

(Helt frånkopplat från var @Dressyrtjejen_97 bor eller inte bor).

Fast vad är ”lantligt? För mig är det nödvändigtvis inte samma sak att bo lantligt som att bo på landet.

Jag är delvis uppvuxen längs en grusväg med utsikt över åkrar och ängar. När man gick kvällsrundan med hunden träffade man både kor och får. Det var enskilda avlopp, byalag och grannens traktor som skötte snöplogningen.

Jag skulle definitivt kalla det lantligt. Men jag skulle aldrig påstå att det var på landet eftersom det också bara var ett par mil från storstan och bussen dit gick ofta.

Lantligt är för mig en beskrivning av bebyggelsekaraktär. Motsatsen till stadsmässig. Men säger inte så mycket om var i landet det ligger.
 
(Helt frånkopplat från var @Dressyrtjejen_97 bor eller inte bor).

Fast vad är ”lantligt? För mig är det nödvändigtvis inte samma sak att bo lantligt som att bo på landet.

Jag är delvis uppvuxen längs en grusväg med utsikt över åkrar och ängar. När man gick kvällsrundan med hunden träffade man både kor och får. Det var enskilda avlopp, byalag och grannens traktor som skötte snöplogningen.

Jag skulle definitivt kalla det lantligt. Men jag skulle aldrig påstå att det var på landet eftersom det också bara var ett par mil från storstan och bussen dit gick ofta.

Lantligt är för mig en beskrivning av bebyggelsekaraktär. Motsatsen till stadsmässig. Men säger inte så mycket om var i landet det ligger.
Jag bor ganska exakt ett par mil från en storstad, eller ja stor och stor inte New York precis men räknas som en storstad ;) och ja mer än såhär landet/lantligt är nog svårt att få till. Bondgårdar och herrgårdar och nått slott. Men bara ett par kilometer härifrån blir husen tätare och liknar mer villakvarter med åkrar på andra sidan. Men skulle nog ändå kalla det landet. Landet version light kanske.
 
Fast det här har ju inget att göra med om en är lantis eller inte. Det har bara med idioti att göra.
Det där ligger inom "lantis-hillbilly-sektorn" som jag brukar kalla dom som inte på några villkors vis kommer att ändra sig om nånting. Jag har ett par såna här inom "traktoravstånd".
 
(Helt frånkopplat från var @Dressyrtjejen_97 bor eller inte bor).

Fast vad är ”lantligt? För mig är det nödvändigtvis inte samma sak att bo lantligt som att bo på landet.

Jag är delvis uppvuxen längs en grusväg med utsikt över åkrar och ängar. När man gick kvällsrundan med hunden träffade man både kor och får. Det var enskilda avlopp, byalag och grannens traktor som skötte snöplogningen.

Jag skulle definitivt kalla det lantligt. Men jag skulle aldrig påstå att det var på landet eftersom det också bara var ett par mil från storstan och bussen dit gick ofta.

Lantligt är för mig en beskrivning av bebyggelsekaraktär. Motsatsen till stadsmässig. Men säger inte så mycket om var i landet det ligger.
I mim värld är lantligt ett uttryck som mäklare använder för att sälja hus utanför större tätorter.

Jag tycker att man bor på landet om man bor utanför tätbebyggt område och ens omgivning består mest av skog, åkrar och ängar, med eller utan betande djur..
Jag bor 8 km från kommunems centralort och ca 2,5 mil grån grannkommunens dito.
Och ingen som kommer hit anser något annat än att jag bor mitt ute på landet...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp