Du vet att du är en lantis,,,,,,,

I mim värld är lantligt ett uttryck som mäklare använder för att sälja hus utanför större tätorter.

Jag tycker att man bor på landet om man bor utanför tätbebyggt område och ens omgivning består mest av skog, åkrar och ängar, med eller utan betande djur..
Jag bor 8 km från kommunems centralort och ca 2,5 mil grån grannkommunens dito.
Och ingen som kommer hit anser något annat än att jag bor mitt ute på landet...
Och när jag sitter vid datorn och skriver kan jag förtydliga min uppfattning lite till... (utan allehanda stavfel :laugh:)
Lantligt - skulle kunna vara i utkanten av tätbebyggt område, när man kan se åkrar och ängar och kanske en närbelägen bondgård från trädgården.
På landet - mitt tidigare inlägg. Har inte så mycket med avstånd att göra, som jag ser det.
Landsbygd - större område utanför större tätorter-städer, kan även innefatta större byar och mindre samhällen.

Och lantis är man när man inte passar in i stadsbornas normer...
 
Och när jag sitter vid datorn och skriver kan jag förtydliga min uppfattning lite till... (utan allehanda stavfel :laugh:)
Lantligt - skulle kunna vara i utkanten av tätbebyggt område, när man kan se åkrar och ängar och kanske en närbelägen bondgård från trädgården.
På landet - mitt tidigare inlägg. Har inte så mycket med avstånd att göra, som jag ser det.
Landsbygd - större område utanför större tätorter-städer, kan även innefatta större byar och mindre samhällen.

Och lantis är man när man inte passar in i stadsbornas normer...

Om jag går upp en liten bit i backen eller klättrar upp på hustaket ser jag stallet och lite kringliggande åkrar. Går jag fem-tio minuters promenad åt ett par olika håll är jag bland åkrar. Men jag har aldrig tänkt att jag skulle bo ens nästan lantligt (däremot nära landet) :)
 
Om jag går upp en liten bit i backen eller klättrar upp på hustaket ser jag stallet och lite kringliggande åkrar. Går jag fem-tio minuters promenad åt ett par olika håll är jag bland åkrar. Men jag har aldrig tänkt att jag skulle bo ens nästan lantligt (däremot nära landet) :)
det beror väl på hur det ser ut runt dig.
I grannkommunen här finns en större gård (herrgårdsliknande) som numera är inklämd mellan flygplatsen och ett stort köpcentrum. Där bedrivs jordbruk. Jag skulle dock inte ens med bästa vilja i världen kalla det för att den ligger på landet. Knappt ens lantligt...
 
Jag hör när posten kommer då postbilen piper när den backar. Den kör nämligen inte längre än hit så den vänder vid våra lådor. Det är toppen så slipper man gå ner till brevlådan i onödan. Jag är dock glad vi kan gå till lådan lite snabbt och slipper de 2 km som grannen får :)
 
Du tänker att det är långt ifrån denna tråd som du ju faktiskt varit aktiv i? Jag ser ingen skillnad alls faktiskt.
https://www.bukefalos.se/threads/du-vet-att-du-ar-hastmanniska-nar.1306638/page-3
Det gör jag. Att spä på fördomar ser jag aldrig som något positivt. Hade trådstarten i din länk börjat med "du vet att du är hästmänniska när du är en snobb som skumpar runt på en häst, tvingar den att hoppa och springa och kallar ridning för sport när det är hästen som gör jobbet" så hade den tråden varit precis lika fördomsfull och tråkig som den här.
 
Det gör jag. Att spä på fördomar ser jag aldrig som något positivt. Hade trådstarten i din länk börjat med "du vet att du är hästmänniska när du är en snobb som skumpar runt på en häst, tvingar den att hoppa och springa och kallar ridning för sport när det är hästen som gör jobbet" så hade den tråden varit precis lika fördomsfull och tråkig som den här.

Men är det någon som har skrivit något sånt i den här tråden? Jag kan ha missat det i så fall...
 
Nej, men alltså det var ju, som jag skrev, i jmf med de som bodde inom tunnelbanenätet. ;) I den kontexten bor jag ju så att säga "på landet". Sen är det ju givetvis långt ifrån riktiga landet!

I själva verket bor du i tätorten Stockholm, om du bor i någon av de här kommunerna. Det finns INGET sätt att relatera tunnelbanenätet till lantligt. ;)
17F976DB-5075-4F6A-A36B-464D5EF7273D.jpeg
 
Jag bor inte "på landet", jag har alldeles för nära till centrum anser jag. (Under en mil). Bor dock på hästgård, några hus bort bor en bonde som just sålt bort korna, hästarnas hö produceras inom 500m från gården.

Och så tycker vissa att man bor på landet när bussen bara går var 30e minut! :rofl: (vi har faktiskt en lokalbuss som passerar ca 1 gång i timmen dagtid, det är ju sjukt mycket! Dvs: bor inte på landet.)
 
När du glatt hejar på alla du möter.

När du hör en bil långt innan du ser dem.

När du känner igen postbilen på ljudet.

När du kommer på i affären att du borde kanske bytt från stall eller ladugårdskläder innan du åkte hemifrån men sen konstaterar att det är ju inte första gången det händer och avslutar shoppingrundan på Donken eller tar en korv på macken i förbifarten.

När alla på Biltema, lokala järnaffären, Willys m.fl. ställen i centralorten vet var du bor och vad du heter.

När grannens hund hälsar på utan husse.

När det står en älg i trädgården och enda kommentaren blir "jaha".

När vildsvinen bökat upp gräsmattan på natten och du bara kallt konstaterar att dom gjort mindre spår än traktorn och mosar tuvorna med åkgräsklipparen.

När något gått sönder och du går bak ladan till "bra-å-ha-högen" och kommer tillbaks med nåt användbart som passar ungefär efter lite svets, järntråd och silvertejp.

När du har ett par bilar "i reserv" bak samma lada som inte fungerat sen 83.

När "festklädd" är detsamma som HellyHansen, raggsockor och träskor alt. mjukiskläder.

När snyggjackan är varseljackan du hittade på rea eller fick när företaget la ner.

När du blir orolig över att inte kunna identifiera bilen som passerar utanför på vägen.

När du kör skrotbilen som inte varit i registret sen 90-talet till och från skogen och grannen för det kommer ingen polis ens om nån skulle ringa efter dom.

När du har frysen halvfull med färskt älgkött och annat nyskjutet oavsett årstid trots att du varken har jaktmark eller jagar.
Lär väl inte vara så för alla men..

När du dagen efter att ha dammsugit hallen har fullt med ler/sand-damm på dörrmattan även om du försökt att inte dra med det in.
 
.. medan vissa tydligen kallar Kungsholmen för "landet", har jag hört :grin:

Annars har jag inte så mycket att bidra med i tråden förutom att säga att man vet att man är en stadsbo på vift på landet när man är den enda som lägger ut P-skivan utanför ICA :angel: En liten observation jag gjort ute vid stugan. Men det står faktiskt P-skiva och max 4 h :mad:
 
.. medan vissa tydligen kallar Kungsholmen för "landet", har jag hört :grin:

Annars har jag inte så mycket att bidra med i tråden förutom att säga att man vet att man är en stadsbo på vift på landet när man är den enda som lägger ut P-skivan utanför ICA :angel: En liten observation jag gjort ute vid stugan. Men det står faktiskt P-skiva och max 4 h :mad:
Ingen lär bry sig även om bilen skulle stå där i 14 dar såvida det inte är ett pundarvrak. :p

Du vet att du är en lantis när du kan bli kallad "jävla Polack" när du beställt golvmatta utan läggning eftersom du kan lägga våtrumsmattan själv. Hände mig för ett par timmar sen. :rofl:

När skämten kan bli "lite extra allt" från personalen i div. affärer du handlat i dom senaste 40 åren och ingen tar åt sig utan bara garvar och ger igen. :D
 
.. medan vissa tydligen kallar Kungsholmen för "landet", har jag hört :grin:

Annars har jag inte så mycket att bidra med i tråden förutom att säga att man vet att man är en stadsbo på vift på landet när man är den enda som lägger ut P-skivan utanför ICA :angel: En liten observation jag gjort ute vid stugan. Men det står faktiskt P-skiva och max 4 h :mad:

Ungefär som parkeringen utanför min lokala ICA. P-regler, vad är det liksom :p Kan ju medge att jag syndar ibland själv där :angel: och jag har aldrig hört talas om att någon blivit lappad :rofl:

Däremot blir jag vansinnig när idioter inte blinkar när de ska upp på byn (vänstersväng). Det är SÅÅ j-la vanligt :mad:
 
Lär väl inte vara så för alla men..

När du dagen efter att ha dammsugit hallen har fullt med ler/sand-damm på dörrmattan även om du försökt att inte dra med det in.
Dagen efter? Här räcker det (särskilt på hösten) att släppa/gå ut med hunden så är det smutsigt igen när man kommer in. Eller gå ner till hönsen. :p
Om man inte dammsuger innan man lägger sig dvs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp