Dubbla jobb

Lumos_Nox

Trådstartare
Tror jag läst här någon gång att man borde säga till om att skatta mer på ett av jobben om man arbetar på fler ställen, stämmer det?
Ingen lust att åka på restskatt eller att det ska bli fel någonstans. Kommer tjäna mer nu än vad jag gjort innan, vad bör jag fixa på deklarationen?

Gått ner från heltid till ca 90% på vanliga jobbet och jobbar 20-25% på andra stället. Olika branscher om det spelar roll.

Och ja, jag är hopplöst dålig på sånt här så förklara med små ord. :D

Jag vet inte riktigt, men jag har jobbat deltid på två ställen. Började på 50% på ena stället och jobbade bara där i ungefär ett halvår, jobbade sen ytterligare 50% (på pappret) på det andra i ett halvår till. Jag hade inte en aning om att man behövde skatta extra, men hon som hade min andra tjänst innan mig, och som också jobbade deltid på ett annat ställe samtidigt, berättade det. Det var hon som betalade ut min lön och hon drog bort mer i skatt på mig just för att jag skulle slippa restskatt. Jag har försökt föra det på tal med den andra chefen utan gehör, så det återstår väl att se om det blir restskatt där.

De som betalar ut din lön gör det baserat på den skatt som blir på just den lönen. När du tjänar mer blir den totala skattesatsen högre. Du betalar högre procent i skatt.

Slå ihop dina båda löner och kolla hur mycket skatt du ska betala,
Det finns skattetabeller att googla fram (skatteverket)

Jag kommer att få betala eftersom jag har en del arvoden och timmar som de bara drar 30% på. Kommunalskatten är högre.

Jag vet inte riktigt, men jag har jobbat deltid på två ställen. Började på 50% på ena stället och jobbade bara där i ungefär ett halvår, jobbade sen ytterligare 50% (på pappret) på det andra i ett halvår till. Jag hade inte en aning om att man behövde skatta extra, men hon som hade min andra tjänst innan mig, och som också jobbade deltid på ett annat ställe samtidigt, berättade det. Det var hon som betalade ut min lön och hon drog bort mer i skatt på mig just för att jag skulle slippa restskatt. Jag har försökt föra det på tal med den andra chefen utan gehör, så det återstår väl att se om det blir restskatt där.

Då hade jag inte helt fel då. Har haft dubbla jobb förut men inte jobbat lika mycket så skatten har alltid gått plus minus noll men nu blir det ganska stor skillnad. Tror inte det ska vara något problem att då skatta mer, iaf inte på mitt vanliga jobb. Frågan är hur mycket?

De som betalar ut din lön gör det baserat på den skatt som blir på just den lönen. När du tjänar mer blir den totala skattesatsen högre. Du betalar högre procent i skatt.

Slå ihop dina båda löner och kolla hur mycket skatt du ska betala,
Det finns skattetabeller att googla fram (skatteverket)

Jag kommer att få betala eftersom jag har en del arvoden och timmar som de bara drar 30% på. Kommunalskatten är högre.

Jag är trött och hungrig och rätt trög så jag får kika på det när jag kommer hem för just nu gick inget in.
Får jag återkomma med frågor? :)

Jag är trött och hungrig och rätt trög så jag får kika på det när jag kommer hem för just nu gick inget in.
Får jag återkomma med frågor? :)
Ok.

Tänk såhär (om det funkar?)

Skatt baseras på lön. Ju mer lön man få desto högre procent skatt betalar du.

Lön A: 10.000 kr. Du betalar skatt på 10.000.(imin kommun 1542 kr)
Lön B: 12.000. skatt baserat på 12.000 (2074 kr)
Sammanlagt 3.616 kr i skatt

Sammantaget tjänar du 22.000 kr. 5.150 kr i skatt
Den skatten är högre än för vart och ett av jobben.

Vi har gjort så att man drar enligt tabell på den huvudsakliga lönen och prick 30% på bianställningen. I nuvarande löneprogram finns detta färdigt som en möjlig inställning.

Ok.

Tänk såhär (om det funkar?)

Skatt baseras på lön. Ju mer lön man få desto högre procent skatt betalar du.

Lön A: 10.000 kr. Du betalar skatt på 10.000.(imin kommun 1542 kr)
Lön B: 12.000. skatt baserat på 12.000 (2074 kr)
Sammanlagt 3.616 kr i skatt

Sammantaget tjänar du 22.000 kr. 5.150 kr i skatt
Den skatten är högre än för vart och ett av jobben.
:D:D:D:D
Tack för att du förklarar för en idiot!
Ska räkna och kolla i kväll:up:

Det beror ju på vad du tjänar totalt under året? Kommer du över en viss summa ska du skatta mer på den.
2017 var den första skiktgränsen 438 900:- Tjänar du mer än det så tas ytterligare 20% i skatt.
2018 är den första skiktgränsen 455 300 :- Efter detta får du betala 20% ytterligare i skatt.

Har du olika arbetsgivare har de ju inte koll på när du hamnar över denna gräns då den baseras på din totala inkomst. Därav får du istället restskatt. Jag hamnar över men har löst det så att jag för över en summa varje månad till mitt skattekonto hos Skatteverket.

Det beror ju på vad du tjänar totalt under året? Kommer du över en viss summa ska du skatta mer på den.
2017 var den första skiktgränsen 438 900:- Tjänar du mer än det så tas ytterligare 20% i skatt.
2018 är den första skiktgränsen 455 300 :- Efter detta får du betala 20% ytterligare i skatt.

Har du olika arbetsgivare har de ju inte koll på när du hamnar över denna gräns då den baseras på din totala inkomst. Därav får du istället restskatt. Jag hamnar över men har löst det så att jag för över en summa varje månad till mitt skattekonto hos Skatteverket.
Över det kommer jag inte landa tyvärr :p

Just det!

Som jag förstår så slipper man skatta upp till en viss summa. Strax under 20k brukar man kunna tjäna utan att betala skatt. Men med flera arbetsgivare blir det ju fel om ingen av dem betalar in någon skatt på denna skattebefriade summa tänker jag. Också värt att ta med i beräkningen kanske?

Just det!

Som jag förstår så slipper man skatta upp till en viss summa. Strax under 20k brukar man kunna tjäna utan att betala skatt. Men med flera arbetsgivare blir det ju fel om ingen av dem betalar in någon skatt på denna skattebefriade summa tänker jag. Också värt att ta med i beräkningen kanske?

Fast det gäller nog bara säsongsarbetare typ sommarjobbare. Så här vi iaf för våra säsongare. :)

Tror jag läst här någon gång att man borde säga till om att skatta mer på ett av jobben om man arbetar på fler ställen, stämmer det?
Jag vet en ytlig bekant hade dubbla jobb, utan att säga till om skatten. Fick betala duktigt med skatt sen när deklarationen kom, kom över en summa som gör att man måste skatta mer. Gäller att ha lite koll när det är dubbla jobb skulle jag kunna tänka mig, annars borde det väl gå att ringa till Skatteverket och rådfråga? De måste ha svaren svart på vitt. :)

De olika arbetsgivarna vet ju inget om varandra, dvs arbetsgivare A vet ju inte vad du tjänar hos B och tvärt om. Eftersom skatten i Sverige är progressiv ( ju mer du tjänar desto mer skatt betalar du i procent av din inkomst när du kommer över vissa nivåer) till sin konstruktion så är risken att A och B var för sig drar för lite skatt. Det du ska göra är att begära jämkning hos Skatteverket. Då anger du din totala inkomst och Skatteverket talar om hur mycket skatt varje arbetsgivare ska dra av. Du kan också själv begära att en eller båda arbetsgivarna drar av extra skatt, så kallat frivilligt skatteavdrag.

De olika arbetsgivarna vet ju inget om varandra, dvs arbetsgivare A vet ju inte vad du tjänar hos B och tvärt om. Eftersom skatten i Sverige är progressiv ( ju mer du tjänar desto mer skatt betalar du i procent av din inkomst när du kommer över vissa nivåer) till sin konstruktion så är risken att A och B var för sig drar för lite skatt. Det du ska göra är att begära jämkning hos Skatteverket. Då anger du din totala inkomst och Skatteverket talar om hur mycket skatt varje arbetsgivare ska dra av. Du kan också själv begära att en eller båda arbetsgivarna drar av extra skatt, så kallat frivilligt skatteavdrag.
Tack för förklaringen! Blir nog till att ringa till Skatteverket för säkerhetsskull

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
864
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband