Dubbla täcken

Sv: Dubbla täcken

Det finns ett hygieniskt plus att byta täcke helt, det är inte bra att gå med pyjamasen dygnet runt.

Sen känns det som vi täckeslösa kämpar i motvind ett tag till, det är vi som behöver täcken, inte hästen.

Visst en helklippt häst, men ge f-n i och helklippa då, klipp halva slipp täcken och en häst som svettas.

Vi lägger på skal när det regnar/snöar kraftigt eftersom det är lättare att torka ett skal än ett helt vintertäcke. Självklart kyler inte ett skal ned hästen om den har täcke under!

alltså om jag skulle ha 300g inne och så lägger jag på ett 200g täcke över. Då blir de inte 500g utan mindre då?
Hur mycket? Berätta mer!

Detta var bara ett exempel helt taget från luften.

Klart det blir mer hygieniskt om man byter. Tänk själv att gå med samma tshirt 24/7.
Byter man kan ju stalltäcket vädra ur sig under dagen.

Man ska aldrig ha samma täcke på natten som på dagen, aldrig, för det blir motsatt effekt. Det kan bli kallt om hästen har varit lite fuktig under sitt innetäcke, jag kan inte de där exakt, men min vetrinär talade om de för mig.

Klart det blir mer hygieniskt om man byter. Tänk själv att gå med samma tshirt 24/7.

sen är utetäcken väldigt ofta våta. onödigt att använda hästen som täckestork.:p våta täcken är dessutom tunga för hästen och det blir dålig luft i stallet med en massa blöta täcken. och risken för skav är större om hästen har samma täcke dygnet runt.

eeew äckligt :p
nä får väl bli så att pappa åker upp varje dag och byter på våra.
känns bättre så. sen är min häst så bred i bogen att stalltäcken är jättesvårt att hitta som passar till 100% så därför vill jag inte att han ska ha det ute heller.

vädra ur? vädra ur vaddå??

det går INTE att jämföra så! Min häst har kanske 4-5 täcken hon växlar med under vintern och de tvättas inte varje vecka.
Om nån människa haft det så hade jag tyckt synd om den :crazy:

sen är utetäcken väldigt ofta våta. onödigt att använda hästen som täckestork.:p våta täcken är dessutom tunga för hästen och det blir dålig luft i stallet med en massa blöta täcken. och risken för skav är större om hästen har samma täcke dygnet runt.

varför skulle de vara våta? vid nederbörd har vi som sagt skal.
att byta täcken är bara trams för ägare med antingen
* dåliga täcken som sitter illa
* täcken som inte ventilerar
* dålig stallmiljö.

Vädra ur kvalster och liknande kanske? Har sett många hästar få svampinfektioner i pälsen när de gått med samma täcke hela tiden (och därtill inte blivit borstade och ridna = täckesfria, varje dag).

som sagt, har funkat för ett stall med i snitt 16 hästar i 10 år.

jag tror knappast man slipper ifrån svamp och grejer om man sliter av ett täcke och lägger på ett annat direkt.

Jag måste bara få tillägga en liten synpunkt. ;)

Det allra bästa är ju såklart ifall man kan byta täcke men detta endast för att det är mer hygieniskt och minskar skav m.m.

Att hästarna skulle behöva varmare täcken på dagen har jag aldrig riktigt förstått. :confused: De allra flesta svenska stall är kallstall och det är ju kallare på natten än på dagen.. Dessutom ges hästen möjlighet till rörelse på dagen = blir varmare än när den står stilla på natten. Jag skulle med andra ord hellre täcka varmare nattetid då yttertemperaturen är lägre och hästen dessutom har begränsade möjligheter att röra sig.

Har man nu inte täckesbyten i stallet där man står är det ju snarare bättre att hästen får ha utetäcket dygnet runt, då slipper hästen obekvämligheten och tyngden utav två täcken och det blir mindre krångligt för alla. Likaväl som att innertäcket sällan tas av kan det ju vara utetäcket som ständigt ligger på.

Bara en liten tankeställare som jag hoppas är välkommen i tråden.

Mvh Jate Volim :)

Jag säger bara vad jag har sett och varit med om.

Vi har inte heller täckesbyten i vårt stall, funkar bra för oss också. Men täckena plockas ju alltid av nån gång på dagen för borstning och motion.

om hästen är fuktig är den för varm.

inte alls! de är samma sak för hästar som människor, man svettas hela tiden, men de lägger sig inte precis på tyget, de sjunker in i det, och om det blir kallt blir fuktet kallt och det blir vatten och därmed fryser hästen!

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
970
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 821
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka