Duktig jägare....av näbbmöss!

alice

Trådstartare
Vi har två ungkatter 7 månader gamla (honor) som är utekatter, men sover självklart hos oss i sängen varje natt! :love: Den ena fattade galoppen tidigt ang jakten. Hon tog sin första näbbmus vid ca 4 månaders ålder, sen har näbbmössen avlöpt varann. Hon har tagit 1 sork som hon fullständigt slukade och hon har dessutom lyckats knipa 3 fåglar här på kort tid. Sorken tog hon alldeles i början, men sen har hon uteslutande kommit hem med näbbmöss om bytet har haft 4 fötter och varit pälsbeklätt. :D När ska hon förstå att näbbmöss inte står på en katts meny? Givetvis äter hon dom inte även om hon gjorde tappra försök i början. Däremot är det ju JÄTTESKOJIGA att leka med, ffa så länge dom lever. :eek: Kommer dom på med åldern att de ska nonchalera näbbmössen och leta sork istället eller är det bara så att vi har mer näbbmöss än sork i trakten? Tycker ju lite synd om missen som aldrig får äta sina byten (förutom fåglarna).

Den andra systern har inte fångat någon mus än vad vi sett. Men hon har hela tiden verkat vara lite efter den andra i utvecklingen så det kommer nog! ;) Hon ska bara komma på knepet. I förra veckan kom hon dock hem med ett "byte" och var jättestolt! "TITTA matte vad jag har hittat!!!" Problemet var bara att hon hittat en Panterflugsvamp! :eek: Tyvärr fick hon inte ha den många sekunder innan vi tog den ifrån henne och höll henne under stenhård bevakning OM hon skulle visa några symtom på förgiftning. Inget hände!

Ni som har utekatter, vad har ni för erfarenhet ang jakten och när dom "lär" sig vad som går att äta och inte (så länge det lever alltså)? Det är många näbbmöss nu som fått sätta livet till "i onödan". :(

Just det, kanske ska lägga till då jag har dålig erfarenhet från andra kattforum: De är vaccinerade, stereliserade, försäkrade och ID-märkta! Så, nu behöver ingen komma med pekpinnar ang det iaf! :grin: ;)

Edit: Vi bor på landet med kohagar och ladugårdar i närheten så det booorde finnas gott om sork.

//Alice

Sv: Duktig jägare....av näbbmöss!

Näbbmöss kommer din/dina katter alltid att fånga så länge de finns omkring er. Katter älskar att leka med dem och är en bra erfarenhet att lära sig jaga genom att de tar dem. Givetvis äter de dem inte eftersom, som du vet, är giftiga.
Men jag tycker du ska vara tacksam att katten tar dem eftersom de förökar sig gruvligt snabbt och är riktiga skadedjur.
Hon kommer nog att fånga andra djur snart, hon är ju inte så gammal ;).

Kom och tänka på min gamle herre till katt, hans första byte. Han kom hem och var skitstolt, men kruxet var det att han hade "fångat" ett överkört grodskelett :D. Snacka om att jag skrattade, men han var så stolt så. I dagens läge så fångar han inte direkt mycket djur och när han väl gör det så äter han absolut inte upp dem oavsett vad det är. Han tar hem dem och ger dem till andra katterna och går själv in och äter torrfoder :D.

Vår katt äter inte heller det hon fångar (såvida det inte är fåglar, de är tydligen godare), och den andra katten äter aldrig annat än torrfoder. Jag tror inte ens hon förstår att det går att äta sånt man fångar, om det är annat än insekter. Jag är rätt övertygad om att våra katter jagar mest för nöjes skull, de tycker uppenbarligen att det är vansinnigt roligt. Vad de får beror nog mest på vad som råkar finnas tillhands - näbbmöss, fåglar, fladdermöss (?!), sork...

Jag tror inte heller att de har hem bytet för att de är stolta, de skiter högaktningsfullt i vad vi människor tycker. Snarare tar de hem bytet för att kunna äta/leka med det i lugn och ro på trygg mark.

Min katt har aldrig fångat näbbmöss därimot går hon hårt åt någon annan mussort.
Jag tror att de jagar det som det finns mest av helt enkelt.

Min katt har lyckats släpa hem en levande harunge - hon måste verkligen ha överraskat stackaren :eek:

Min åsikt är att en katt vill vara lojal till sin "familj" och tar därför hem bytet till sin "familj" det vill säga ägaren. Och att den vill få beröm för att den vart duktig jägare.
Min katter gör så iaf, när de kommer hem med bytet så äter de inte upp det förrens jag kommer ut och klappar om dem och berömmer dem.

Men katter lever ju inte i familjer. Jag tror inte att dina katter vill ha beröm, snarare i så fall att de tycker att du är en större och ballare gruppmedlem, och att de vill ha ok från dig innan de äter upp maten (dvs att du har signalerat att du inte vill äta upp bytet själv).

Om katter vore så mottagliga för beröm, så skulle det ju gå att dressera dem med beröm också, men det är ju nästan omöjligt. Visst kan man lära katter trix, men då får man ofta belöna med mat eller godis. Bara beröm räcker sällan.

*kl*

Jag har två jägare.

Nr 1 - Mikey, 2 år gammal. Har jagat sen den dagen vi fick honom, vid 8 veckors ålder. Mössen tog snabbt "slut". Han ger sig på allt mellan möss, råttor, sorkar, fåglar, kaniner, harar (!) och har t.o.m kommit hem med en kråka en dag.
Bildbevis på fågeljakt här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12548367#post12548367

Nr 2. Dexter, 4,5 månader. Fångade och hade ihjäl sitt första byte i helgen! Tyckte att han var jatteduktig som fixade detta sjalv (dock var det en ensam liten fagelunge) vid sin unga alder. Mikey är en bra lärare! :laugh:

Vi bor också på gård och hade inte klarat oss utan dessa misar. :love:

Alla har vi olika åsikter, mina katter lever som vilken familjemedlem som helst, tror att mina katter tycker detsamma. Skit samma, detta är min åsikt iaf!.

Och ang beröm, jag har en kattunge på 18veckor som jag lärt apportera leksaksmöss med, med enbart beröm!!. Han kan hoppa upp i soffan med musen när man säger till och kan även loss på kommando. Kanske hör till ovanlighetens skull att lära katten något dylikt, men uppenbart går det!

Men det är ju inte en fråga om åsikter. Självklart betraktar jag mina katter som familjemedlemmar, men man måste ju inse att de är katter och ser livet ur kattperspektiv. Katter tänker inte som människor.

Ni som har utekatter, vad har ni för erfarenhet ang jakten och när dom "lär" sig vad som går att äta och inte (så länge det lever alltså)? Det är många näbbmöss nu som fått sätta livet till "i onödan".

För vår katt (ca 1 år) är det svårt att säga vad hon lärt sig av sitt jagande. Tomten är välfylld med döda näbbmöss, så hon har ju fått kläm på den delen. Senaste tiden har hon tagit salamandrar som hon envisas med att ta in i huset för att kunna leka ihäl dom i lugn och ro. Salamandern brukar ha en avvikande åsikt och väljer att smita undan. Vid det laget tar en egendomlig jakt vid med salamandrar, katter och människor ackompagnerat av "duktig kisse!". Vi tror att hon kategoriserar salamandrar och näbbmöss som leksaker. Hon är en jäkel på att fånga insekter i flykten. Dessa ingår i menyn och slipper lekas med.

Det har hänt att vi fått presenter, liggandes på verandan. Så långt allt väl, men den senaste trenden är att ta in bytena och leverera dom i vrår där vi inte ser dom. Som tur (?) är kan vi lokalisera dessa med hjälp av luktsinnet.

Hur säger man till en katt att näbbnus = OK, men att salamandrar är fridlysta? Enda fördelen är att hon har inte ihäl sina amfibiebyten, så vi får tag på salamandrarna och återbördar dem till ett naturligare, kattfriare område.

Klart man inte kan det, men det lät på det tidigare inlägget som att katten påhejades när den jagade salamandrarna.

Vilken salamanderart är det? :)

Jag har inte en aning, mina salamanderkunskaper är skamligt eftersatta. Men vi fjärmar oss från ämnet...

Min ena katt kommer också hem jämt med små ödlor/salamandrar. Det är iaf någon liten sort som tappar svansen så fort de blir rädda och vad jag har hört dör de efter de tappat svansen, stämmer detta :confused:

Jag berömmer inte katten när han kommer hem med dem, men såklart tar han dem ändå, tror de är väldigt lätt byte för dem. min katt kan nämligen komma hem med flera flera stycken varje dag :crazy:.

Men det bästa med katter är ändå alla råttor/möss/sorkar de tar ;)

Tack alla för era svar!

Visst, är det bra att hon tar näbbmöss, men jag tror misse skulle uppskatta om hon fångade ett byte hon kunde äta upp. De fåglar hon har tagit har hon inte lekt så jättemycket med utan de har hon börjat äta så fort de varit döda. Hon är duktig på att städa efter sig också för det brukar bara finnas ett fåtal fjädrar kvar. Näbb, fötter, ALLT slukar hon! :eek:

Uppfödaren berättade att de fått smaka på sork redan som små eftersom mamman kommit hem med byten till dom, så de "vet" vad rått kött smakar.

Insekter jagar dom mycket effektivt! Vi blir lika imponerade varje gång de tar en fluga el dyl. Det är fart i dom där små tassarna! :D Enda nackdelen är att de blir så otroligt fokuserade på att ta flugan (eller vad det nu är) att allt som är i vägen knuffas undan. Jag har i farten fått rädda x antal blomkrukor och fönsterlampor (de är numera av "okrossbar" karraktär :p ).

Megs: Vilka underbara bilder du har lyckats ta på dina kissar! Gillar ffa de där Dexter leker med Mikey. :love:

Jag tror också att katterna tar med byten till "familjen".

och vad jag har hört dör de efter de tappat svansen, stämmer detta
Nej, det stämmer inte! Att tappa svansen är ett överlevnadsknep. Det är en chansning att den tappade svansen ska locka rovdjuret mer än ödlan. Ofta rör sig svansen en stund efter att den tappats för att ta uppmärksamheten från ödlan. En ny svans växer ut efter en tid.

//Alice

Kl

Våran Frans är en hippiekatt....det enda jag sett honom jaga själv är FJÄRILAR!

Jättesött, en ettårs långhårig och fluffig numera ganska stor kisse som med djupaste allvar tar sig an att dräpa små vackra fjärilar.

Tigra däremot har ihjäl både sorkar och småfåglar.

Och gammelkatten Grima är specialicerad på sork och möss men det har hänt att han haft ihjäl en och annan mullvad också.

/KT

Nu fick jag förklaringen till att min katt inte äter upp näbbmöss,visste inte att de är giftiga.
Tyvärr äter han ekorrar,hur han nu får fatt på dem,alla fåglar från skator till lövsångare,tre fyra möss och fåglar om dagen ,som jag ser,så det är säkert mycket mera.
Halsband med bjällra har ingen effekt,tydligen ligger han i bakhåll,och anfaller innan de reagerar.
Förövrigt har han fri tillgång till mat,så det måste vara jaktinstinkten som är så stark.

Nej, katters jakt har ganska lite med mat att göra. Våran ena katt har ingen aning om att man kan äta annat än kattmat och insekter, men det hindrar ju inte att hon glatt jagar möss och fåglar ändå.

Megs: Vilka underbara bilder du har lyckats ta på dina kissar! Gillar ffa de där Dexter leker med Mikey. :love:

//Alice

Tack!
Dex är ett litet monster och det finns stunder då jag mest har lust att nacka det lilla krypet :angel::devil:
Han "rymmer" hela tiden, så fort dörren öppnas så far han ut som en skållad råtta sen tar det ett tag innan man får fatt honom igen. Han får ju än så länge bara vara ute under uppsyn o när vi är hemma eftersom han är så pass ung och ännu inte kastrerad osv.
Fast ack så söt han kan vara :love:
Jag tror att vi fick ett par bilder på honom men hans byte förra veckav. Ska se om jag kan ladda upp ett par.
Andra hälften här hemma är väldigt intresserad av fotografering så kameran är alltid framme för ögonblicksbilder :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka