'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Både Svensk ridponny och Svenskt varmblodig ridhäst (halvblod) har öppna stamböcker med angivna raser som erkända för aveln inom stamboken.

Det handlar om avel på egenskaper och mot ett avelsmål.

För ridponny märks det mer (talas mer om) då det finns en förening till i Sverige som bedriver ridponnyavel (brittisk rid och sportponny)och både welsh och Arab har aktiva korsningsregister.

För varmblodig ridhäst märks det inte så mycket, ASVH är ensam ridhäststtambok i Sverige och det är nog ytterst ovanligt att ett Svenskt varmblodig ridhäst med en härstamning att den skulle kunna registreras med gröna papper väljer att registrera sig som Arab P/B om den har 12,5% arabblod i ådrorna.

peråke
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Både Svensk ridponny och Svenskt varmblodig ridhäst (halvblod) har öppna stamböcker med angivna raser som erkända för aveln inom stamboken.

Det handlar om avel på egenskaper och mot ett avelsmål.

För ridponny märks det mer (talas mer om) då det finns en förening till i Sverige som bedriver ridponnyavel (brittisk rid och sportponny)och både welsh och Arab har aktiva korsningsregister.

För varmblodig ridhäst märks det inte så mycket, ASVH är ensam ridhäststtambok i Sverige och det är nog ytterst ovanligt att ett Svenskt varmblodig ridhäst med en härstamning att den skulle kunna registreras med gröna papper väljer att registrera sig som Arab P/B om den har 12,5% arabblod i ådrorna.

peråke

Jag har faktiskt ett inlånat avelsto som tillhör dom där ytterst ovanliga, hon är e.halvblodshingsten Edinburg u arabstoet DansaOX e Rycerz, hon blev endast 152cm hög så uppfödaren valde att regga henne som Partbred Arab istället för halvblod. Kanske hade det varit smartare och reggat henne som halvblod istället då hon används i ridponnyavel?/Madde
 
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

När du registrerar en avkomma i ASRP så tittar registratorn på HÄRSTAMNINGEN och inte var ditt sto är grundstambokförd.

När det gäller avelsvärdering så kan ston av raserna Halvblod/Arabiskt,Engelskt fullblod av max 153 cm, visas och AVELSVÄRDERAS och få ett RP nummer (föras in i stamboken).

Ditt sto kan säkert registreras i ASVH nu efteråt.

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel

Jag tror även om du vill stambokföra ditt sto i ASRP, är möjligt att du i stället söker dispens för att ditt sto inte registrerades i ASVH och att du kan slippa av kostnadsskäl att göra en tilläggsregistrering.

Reglementen kan ju av utrymmesskäl inte innehålla alla olika varianter.

peråke
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 452
Senast: Stereo
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 191
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 015
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp