Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

det verkar ju som att det sitter något i mitten av sedlarna som fastnar mot tavlan så jag skulle gissa på någon typ av magnettejp :)

KL

På tal om magneter... Varför visas de så ofta i formen av en hästsko på illustrerade bilder? Jag tänker på i serier, när man googlar osv. Som till exempel:

images

Jag har aldrig sett en magnet i den formen, men det måste ju vara ursprungsmodellen på något höger? (om jag har missat något fundamentalt här så ber jag om ursäkt i förväg och skyller på... min hårfärg?)

Vi har haft en sån hemma förr vet jag, så finns de gör dom, men vet inte heller varför dom har den formen?;)

kl

Varför blir en del lövträd bara gula på hösten och andra blir sådär härligt flammande röda?

Hittade detta:

b-karoten och flavonoler (quercetin) står för den gula färgen, och mängden varierar bland olika växter. Blad och löv blir röda av att växten tillverkar antocyaniner under hösten. Olika växter får därför företrädesvis antingen gula eller röda höstfärger. Nyansen påverkas också av vädret, speciellt på aspar vilka kan få båda färgerna; ju mildare och regnigare höst desto gulare löv, och ju torrare och kallare desto rödare. Löven och bladen fälls genom att bladfästet förkorkas. Förkorkningen fördröjs av goda ljusförhållanden, varför träd som står nära en ljuskälla behåller löven längre än träd som står mörkt.

*KL*

Fick ett utbetalningskort idag från Telia då de har kallat sig och dragit för mycket pengar från mitt konto. På utbetalningen står det att det kostar 25:- att lösa ut denna. Gäller det överallt? Ska jag behöva betala 25:- för att Telia gör ett misstag?? :mad:

I alla fall på Ica kostar det 25 kr, vet inte hur det är på andra ställen. Drygt, kunde de inte bara satt tillbaka pengarna på kontot?

inget svar på dkin fråga, men fy va störigt att behöva betala pengar när de gjort fel! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 140
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 953
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka