Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Ja det kan de! Det har jag hört, och det är urgulligt :D För att förtydliga så kan hästar spy, MEN struplocket är bara öppningsbart nedåt så spyan kan inte komma upp och riskerar istället att åka ner i hästens lungor och därmed orsaka kvävning.

Jag såg nämligen en video idag av en hickande häst och jag var inte säker på om det var sant:)
Tack för förtydligandet!:)

Åh, va bra! Då minndes jag rätt :p Hade för mig att någon förklarat varför hästar inte "får" spy, men att de faktiskt kan. Men vågade inte skriva det utan mer på fötterna ;)

Jag kommer för övrigt även ihåg att just stuplocket heter Epiglottis på latin, om det kan vara intressant :D

haha, tack tack

(det kommer jag nog inte lägga på minnet) (om det inte kommer på QK eller så ;) :angel: )

KL

På tal om magneter... Varför visas de så ofta i formen av en hästsko på illustrerade bilder? Jag tänker på i serier, när man googlar osv. Som till exempel:

images

Jag har aldrig sett en magnet i den formen, men det måste ju vara ursprungsmodellen på något höger? (om jag har missat något fundamentalt här så ber jag om ursäkt i förväg och skyller på... min hårfärg?)

Nu är det lääänge sen jag höll på med magnetism och magnetfält så jag är inte helt säker på vad jag pratar om. Men vad jag vill minnas är att en hästskomagnet (ovan) har lite andra egenskaper än en vanlig platt magnet. Ena sidan av skon är nordpol och sen andra sydpol, precis som kanterna på en platt magnet. Men "gapet" i hästskon utgör ett elektromagnetiskt fält (nu kan jag vara ute och cykla) om man ansluter en stömkälla. Som kan vara bra till något.. Jag tror hästskomagneten användes i motorer och annat elektriskt förr i tiden - kanske nu också.
Jag trooor också att hästskomagneten är starkare än en platt magnet. Också pga att det finns ett "gap" där det verkar hända grejer.

Jag tror (detta inlägg börjar bli religiöst) även att man kan skapa samma magnetiska fält genom att ha två platta magneter bledvid varann. Det är väl det som är "bubblan" som känns om man försöker pressa ihop två magneter. Men att för smidighetens skull har man gjort ett U (eller en hästsko). För att magneterna inte ska åka ifrån varandra, och kanske att den ska bli lättare att sätta fast i saker, etc.

Tror jag.

Du tror det alltså? Är du helt säker på detta? ;)

Men det här var ju lite intressant information, tack för att du delade med dig! Det ringer en pytteliten klocka när du skriver det där om att den kan användas ihop med en strömkälla osv, jag kaaan eventuellt ha stött på dessa kamrater i fysiken under högstadiet någon gång. Eventuellt. Tror jag. ;)

Ja, jag tror att det var från högstadiet mina eventuella kunskaper kom. Kan troligtvis vara detsamma för dig, kanske. :D

*KL*

Gjorde just ett test "vilken hjärnhalva använder du mest" och fick fram att jag använder båda lika mycket. vad betyder det? Jag vet vad de båda halvorna betyder men vad betyder det när man använder båda lika mycket?

Nu är det lääänge sen jag höll på med magnetism och magnetfält så jag är inte helt säker på vad jag pratar om. Men vad jag vill minnas är att en hästskomagnet (ovan) har lite andra egenskaper än en vanlig platt magnet. Ena sidan av skon är nordpol och sen andra sydpol, precis som kanterna på en platt magnet. Men "gapet" i hästskon utgör ett elektromagnetiskt fält (nu kan jag vara ute och cykla) om man ansluter en stömkälla. Som kan vara bra till något.. Jag tror hästskomagneten användes i motorer och annat elektriskt förr i tiden - kanske nu också.
Jag trooor också att hästskomagneten är starkare än en platt magnet. Också pga att det finns ett "gap" där det verkar hända grejer.

Jag tror (detta inlägg börjar bli religiöst) även att man kan skapa samma magnetiska fält genom att ha två platta magneter bledvid varann. Det är väl det som är "bubblan" som känns om man försöker pressa ihop två magneter. Men att för smidighetens skull har man gjort ett U (eller en hästsko). För att magneterna inte ska åka ifrån varandra, och kanske att den ska bli lättare att sätta fast i saker, etc.

Tror jag.

Ang elekromagnetismen så tror jag du har rätt.. om man lindar spolar runt.

Tycker också att allt det andra ser väldigt bekant ut. :)

Senast ändrad:

Kan inte svara på din fråga. Däremot är det inte riktigt så enkelt att de olika hjärnhalvorna alltid "gör" olika saker. Det ska vara mer komplext än så, men det får någon som är bättre på det där förklara :p

(Jag fick höra det när jag läste språkpsykologi. Och jag råkade tycka att språkpsykologi var skittråkigt, så jag har inte lagt allt för mycket på minnet.)

KL

Vad är det som avgör hur olika ostar smakar? Att det har med lagringstid, mjölksort och sådär förstår jag, men det måste ju vara fler saker som påverkar. Vad gör t.ex. att gräddost och Gouda-ost smakar olika och ser olika ut?

.. min pojkvän påstår att jag är en nörd som alltid måste ta reda på saker jag inte har svaren på.. Så tack vare (eller pga) min nördighet så har jag nu läst nästan hela ostforum.se. Om du, eller någon annan, är intresserad av hur ost görs så var det en väldigt bra och utförlig infosida!
För att svara på din fråga så ska jag ta ett citat längst ner från stycket om Lagring och Mogning.

"Hur osten slutligen skall smaka beror på fetthalten, vattenhalten, surhetsgraden, saltningen, lagringstiden, lagringstemperaturerna och många andra faktorer. Genom detta komplicerade samspel får vi hundratals olika ostsorter."

För mig känns detta ganska fascinerande! Det betyder alltså att man kan göra vilken ost som helst med samma ingredienser, det är bara metoderna som skiljer! Och de flesta använder samma metoder, men olika tider, hastigheter och temperaturer!

Nerd out!

Det har väl också med olika bakterier och göra?:confused:
Och som du citerade "många andra faktorer"!:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 140
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
624
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 938
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka