"Dumma" frågor om westernridning.

Fibusen

Trådstartare
Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har jag aldrig nånsin fått lära mig,tvärt om,"korta tyglarna,korta tyglarna,korta tyglarna" att använda sitsen som enda "skänkel" är något helt nytt. Men nu börjar vi komma ihop jättebra,så det är skitkul!

Så bra att jag t.o.m har funderingar på att skaffa westernutrustning. Känner min foderhästs ägare MYCKET bra,hon är en av mina bästa vänner,hon rider även enbart western på hennes nya häst,och det ser så otroligt bekvämt ut att sitta i en sån sadel!

Min häst är triangelmärkt pga att hon ej skulle hålla till högre tävlingarna som ägaren ville rida i,så vi lufsar mest i skogen,och ibland kan vi ta några varv i paddocken. Nu har jag börjat kräva lite av henne i ridningen,och hon känns helt superfräsch,så hon fungerar bättre än vad jag trodde och hoppats på.
Men vi kommer aldrig köra på hårt,eller sitta och nöta på ridbanan varje dag,utan vi letar mest en sadel som är skön att lufsa runt länge i skogen i.

Finns ju massa olika "modeller" om jag fattat det rätt? Vad bör man som jag leta efter?

Och storlekar, har ju 17-17,5 i vanliga sadlar,är ca 173 cm lång,och väger ca 72. Verkar som de flesta westernsadlarna går till 16",är den då som en 17" i vanlig sadel?

Och flankgjor,vad sjutton är den bra till för?

Och så klart gärna så billig som möjlig,behöver inte vara nått exta speciellt på sadeln alls då vi inte ska ut och visa upp oss,bara att den ligger bra på hästen,och passar mig så är vi nöjda!

Och finns det syntet sadlar? Är det bra eller dåligt? Då jag har lite problem med en axel så kan jag se det lite svårt att få upp en tung westernsadel vissa dagar,för dom väger en hel del kan jag tänka mig... :p
Så lätt som möjligt vore också ett jätteplus!

Nu är det ju inte säkert att jag kommer att svida om till det här,men jag har börjat funderat mycke på det,helt galet igentligen,jag vet ju inte ens hur sjutton man spänner gjorden på en westersadel! :o
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Jag är ingen expert men har nyligen skaffat en sadel till mitt kallblod. Då fick jag klart för mig att det är så himla svårt eftersom det finns så många varianter på bommar. Precis som engelska sadlar. Förutom att bommen har olika vidd så kan den precis som hos engelska sadlar vara rak eller svängd, ha en midja, vara utsvängd fram, bomträet kan ha både olika vidd (avstånd mellan conchos) och olika lutning:crazy: Vad gäller sitsstorleken så beror det på vilken typ av säte sadeln har. Min nuvarande trail/pleasuresadel är 16 tum och det passar mig som har ganska fet rumpa men min gamla sadel var 14.5 eller 15 men var en barrelracesadel och detn passade min rumpa lika bra.

Så även om det kanske inte det svar du vill ha så.....ta hjälp av en sadelutprovare eller kunnig person. För även om man bara skall luffa i skogen så får man problem om sadeln inte passar. Det är dessutom inte speciellt skönt att rida i en illasittande westernsadel. Den tenderar att inte ligga still om den passar dåligt och då sitter man väldigt osäkert.
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har jag aldrig nånsin fått lära mig,tvärt om,"korta tyglarna,korta tyglarna,korta tyglarna" att använda sitsen som enda "skänkel" är något helt nytt. Men nu börjar vi komma ihop jättebra,så det är skitkul!

Så bra att jag t.o.m har funderingar på att skaffa westernutrustning. Känner min foderhästs ägare MYCKET bra,hon är en av mina bästa vänner,hon rider även enbart western på hennes nya häst,och det ser så otroligt bekvämt ut att sitta i en sån sadel!

Min häst är triangelmärkt pga att hon ej skulle hålla till högre tävlingarna som ägaren ville rida i,så vi lufsar mest i skogen,och ibland kan vi ta några varv i paddocken. Nu har jag börjat kräva lite av henne i ridningen,och hon känns helt superfräsch,så hon fungerar bättre än vad jag trodde och hoppats på.
Men vi kommer aldrig köra på hårt,eller sitta och nöta på ridbanan varje dag,utan vi letar mest en sadel som är skön att lufsa runt länge i skogen i.

Finns ju massa olika "modeller" om jag fattat det rätt? Vad bör man som jag leta efter?

Och storlekar, har ju 17-17,5 i vanliga sadlar,är ca 173 cm lång,och väger ca 72. Verkar som de flesta westernsadlarna går till 16",är den då som en 17" i vanlig sadel?

Och flankgjor,vad sjutton är den bra till för?

Och så klart gärna så billig som möjlig,behöver inte vara nått exta speciellt på sadeln alls då vi inte ska ut och visa upp oss,bara att den ligger bra på hästen,och passar mig så är vi nöjda!

Och finns det syntet sadlar? Är det bra eller dåligt? Då jag har lite problem med en axel så kan jag se det lite svårt att få upp en tung westernsadel vissa dagar,för dom väger en hel del kan jag tänka mig... :p
Så lätt som möjligt vore också ett jätteplus!

Nu är det ju inte säkert att jag kommer att svida om till det här,men jag har börjat funderat mycke på det,helt galet igentligen,jag vet ju inte ens hur sjutton man spänner gjorden på en westersadel! :o

Hejsan! välkommen till den mest beroendeframkallande ridsporten i världen ha ha! är själv westernfräls sen 10 år tillbaka!

Om vi börjar med flankgjorden var det någon som sa att den hindrar sadeln från att "tippa framåt" när du t.ex stoppar eller "ropar" en kalv.

Sadlar i syntet material är inte dåliga, (men jag tycker de är för mjuka, men det är ju bara min åsikt)
Googla dig fram eller kolla olika annons sajter.
Hö*ks hade en i syntet för några år sedan (vet ej om de har kvar den) men den var både lätt och hyfsad dkön att rida i den låg då på en v-blods korsning och med en "build up" låg den som en smäck :)

Du verkar ju ha en duktig kompis, fråga henne om hon kanske kan hjälpa dig nu i början med alla nya uttryck osv.

' En westerngjord är ju fäst i sadeln så du börjar med att ta upp gjorden och dra igenom remmen underifrån och upp, tillbaka där gjorden är fäst.
detta gör du 2-3 varav beroende på hur lång remmen är sedan petar du i stickan i någon utav hålen och fäster den i flärpen nästan upp vid hornet (det ser du om du kollar i kataloger osv)
Lycka till men min luddiga förklaring!
Ha en toppen dag :banana:
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Så billig som möjligt är minst 5000:- för en begagnad sadel om den ska gå att använda enligt min erfarenhet. Modell är oväsentligt för dig som inte ska använda sadeln till tävling eller boskapsarbete.
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Big Horn Arabian Light är en halvsyntet sadel.
Jag har en sådan på mitt quartersto, den passar inte optimalt men gör ingen skada om det inte blir så mycket ridning.

Nu har jag precis köpt mig en annan, förhoppningsvis bättre , sadel så den kommer inte användas längre....för er som funderar :)

Det ska ju, enligt namnet, vara arabbom i den så det kanske vore något att fundera på ?
Finns begagnade att hitta för 3-5000:-.

Den är inte superlätt men inte speciellt tung tycker jag.
Hyfsat bekväm att rida i för en med normal rumpa och höfter, för mig med den bredare vaianten kan den kännas något liten.

Jag skulle rekommendera dig att inte köpa en billig typ tusenkronerssadel bara för att du inte tycker det behövs något märkvärdigt, oftast gör de mer skada än nytta för hästens del.
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Ok,ska kika lite,så får vi se vad som händer! Hade tänkt mig nått runt 4-5000:- Men det kanske är helt omöjligt?

Ska se om jag har nån bra bild på hästen så nån kan tipsa mig om vart jag ska börja leta!
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

har man tur så kan man hitta nåt! det finns betydligt fler begagnade westernsadlar att hitta idag än när jag började
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Ok,ska kika lite,så får vi se vad som händer! Hade tänkt mig nått runt 4-5000:- Men det kanske är helt omöjligt?

Ska se om jag har nån bra bild på hästen så nån kan tipsa mig om vart jag ska börja leta!

Det låter vettigt :)

Jag tror säkert du kan hitta en sadel för det priset, halvsyntet garanterat.
Har även sett tex Dakota för strax över 5000 och hittar man den perfekta så kanske man kan lägga till lite mer !

Förresten, Blocket, Hästnet och här på Buke kan vara bra ställen att börja leta på ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Åh,vilken tur! :D

Här kommer lite bilder:

När jag nyligen hämtathem damen,jättetråkig bild,och tjockis var hon,och inte en enda muskel nästan,men ni ser iallafall liiiite hur ryggen ser ut:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/009-1.jpg?t=1284113998

Dålig bild,men syns iallafall lite att hon är rätt så grov. På vanliga sadeln så får jag ha x vid bom.

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/005.jpg?t=1284114225

Lite rygg,och lite sambo:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/033.jpg?t=1284114351

I nån halvdan galopp:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/018-2.jpg?t=1284114418

Och en bonusbild på min vackra! :

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/012-Kopia.jpg?t=1284114479


Vad kan funka,och vad funkar absolut inte på denna rygg?
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

bara ett tips: provrid i westernsadlar innan du köper. Det är INTE alla som tycker det är bekvämt att sitta i en sån.
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Äsch, folk är konstiga :D
Skämtar bara, har full förståelse för att det känns annorlunda och ovant. Dessutom är det enorm skillnad på sadel och sadel.
Är själv inne på min fjärde eller femte sadel, ingen har varit likadan att sitta i som en annan! Min nuvarande är underbar! Men tyvärr fick ju hästen för sig att bredda sig en massa över manken, så jag vet inte hur jag ska göra (han lägger depåer på nolltid..).

Men TS, som sagt. Prova så mycket du kan tills du hittar något ni båda trivs med. Begagnatmarknaden är stor, leta där! Man kan göra riktiga kap!
 
Sv: "Dumma" frågor om westernridning.

Haha,nej,det är gammla bilder,från i våras,april tror jag. Den nyaste bilen är den då hon står i boxen och den svartvita,dom är från i juli. Har så gott som alla löv kvar,bara att många är väldigt guuuula....:grin: Vart tog sommaren vägen?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 636
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 204
Senast: iNTOHiMO
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 518
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 142
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp