Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du vill/behöver det kan du skriva ut e-fakturan, den går att öppna som PDF och ser ut som en vanlig pappersfaktura. Jag gör så när jag handlar åt mitt företag eftersom jag behöver en fysisk kopia för bokföringen.
En e-faktura är som en vanlig pappersräkning men smidigare. Du kan själv välja vilket datum fakturan ska betalas och du godkänner som vanligt men slipper sitta och skriva in alla siffror. Vill du absolut ha den i pappersform går den dessutom att skriva ut.

Tack för era svar! Då ska jag svara företaget att e-faktura blir bra :) 👍.
 
Tack för era svar! Då ska jag svara företaget att e-faktura blir bra :) 👍.
Jag älskar E-faktura.

Flera skäl.
Postmords leveranser litar jag inte på och jag vill inte ha påminnelser elelr riskera straffavgifter för att jag itne fått kuverten.
Jag gillar överblick och enkelhet. Jag er hela högen av fakturor på skärmen och kan välja exakt när jag vill betala dem.
Sedan är jag ju kontrollfreak. Därav att jag inte gillar autogiro. Jag vill betala genom en aktiv handling.
 
Jag älskar E-faktura.

Flera skäl.
Postmords leveranser litar jag inte på och jag vill inte ha påminnelser elelr riskera straffavgifter för att jag itne fått kuverten.
Jag gillar överblick och enkelhet. Jag er hela högen av fakturor på skärmen och kan välja exakt när jag vill betala dem.
Sedan är jag ju kontrollfreak. Därav att jag inte gillar autogiro. Jag vill betala genom en aktiv handling.

Precis! Jag har autogiro nu, men jag vill ha koll! Inte att det måste finnas pengar på kontot för att det kommer dras... nä tack. Kan själv!
 
Hur gammal blir en katt?
Är 16 år gammalt för en katt?
Det är en kastrerad honkatt som mest är inne.
Sommartid ligger hon gärna ute hela dagarna, men håller sig runt huset. Inga långpromenader. Nu går hon ut ett par minuter var tredje dag och kollar om det fortfarande är skitväder.
Det är en väldigt stillsam katt, och har alltid varit en madame med klass och stil. Inte mycket för att leka numera, hon chillar mest.
Jag tror hon fått parkinsson, hon nickar lite med huvudet ibland. Och fastnar med klorna när hon ska gå i soffan eller på en filt. Så sitter hon där, helt tyst, kommer inte lös men ser ledsen och förnedrad ut... Nån som känner igen beteendet?
 
Tack för era svar! Då ska jag svara företaget att e-faktura blir bra :) 👍.
Jag har bytt alla (förutom någon enstaka som fakturorna för hö) till e-fakturor vid det här laget. SÅ smidigt! Jag får nästan ingen post alls i brevlådan numera - känns rätt bra :up: ! Och väldigt organiserat när de automatiskt "ploppar in" i internetbanken utan att jag själv behöver hålla reda på och förvara dem någonstans.

Edit: Och höfakturorna får jag förresten på mejlen, så inte ens de hamnar i brevlådan.....
 
Hur gammal blir en katt?
Är 16 år gammalt för en katt?
Det är en kastrerad honkatt som mest är inne.
Sommartid ligger hon gärna ute hela dagarna, men håller sig runt huset. Inga långpromenader. Nu går hon ut ett par minuter var tredje dag och kollar om det fortfarande är skitväder.
Det är en väldigt stillsam katt, och har alltid varit en madame med klass och stil. Inte mycket för att leka numera, hon chillar mest.
Jag tror hon fått parkinsson, hon nickar lite med huvudet ibland. Och fastnar med klorna när hon ska gå i soffan eller på en filt. Så sitter hon där, helt tyst, kommer inte lös men ser ledsen och förnedrad ut... Nån som känner igen beteendet?
Det låter onekligen som att hon blivit gammal. Jag bor med en 16-årig katt, men hon är inte speciellt gammal i varken kropp eller knopp.
 
Hur gammal blir en katt?
Är 16 år gammalt för en katt?
Det är en kastrerad honkatt som mest är inne.
Sommartid ligger hon gärna ute hela dagarna, men håller sig runt huset. Inga långpromenader. Nu går hon ut ett par minuter var tredje dag och kollar om det fortfarande är skitväder.
Det är en väldigt stillsam katt, och har alltid varit en madame med klass och stil. Inte mycket för att leka numera, hon chillar mest.
Jag tror hon fått parkinsson, hon nickar lite med huvudet ibland. Och fastnar med klorna när hon ska gå i soffan eller på en filt. Så sitter hon där, helt tyst, kommer inte lös men ser ledsen och förnedrad ut... Nån som känner igen beteendet?
Katter kan bli över 20 år, en del upp emot 30 även om det inte hör till vanligheterna. Om hon fastnar med klorna så måste ni klippa dem, oavsett om hon försöker ta sig loss själv eller inte!
 
Jag tycker egentligen inte att det här är en dum fråga, men den behöver inte en helt ny tråd heller så kör här.

Finns det mindre förpackningar Alvedon än de som innehåller 20 st (för vuxna)? Och om inte, varför inte? Jag menar, det vore väl en bra grej, att inte behöva köpa mer medicin än man behöver? Visst, jag vet att man kan lämna in, eller ge till nån annan, men ändå...

Jag tar så gott som aldrig värktabletter, (tack o lov peppar peppar) men ska byta min kopparspiral om ett par veckor och då skulle jag ta 2 tabletter i förebyggande syfte och sen vet jag att sist fick jag ta en eller två till natten också... så jag hade ju velat köpa typ ja... max 8 för säkerhets skull....
Apotea har paracetamol 250 mg i 10-pack. Om du tar fyra såna blir det ju en vuxendos.
 
Apotea har paracetamol 250 mg i 10-pack. Om du tar fyra såna blir det ju en vuxendos.

Några såna hittar jag inte? Bara suppar isf och det vill jag inte ha :p
Men jag hittade ett 12-pack med sönderfallande tabletter för barn upp till 40 kg och jag väger inte mkt mer och brukar ju aldrig ta värktabletter, så de blir nog bra :).
 
Nu har jag en till fråga... detta! Hur fixar jag?! (Har jag frågat tidigare??) Jag har alltså provat med uppdatera, utan resultat.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200115-092914_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200115-092914_Samsung Internet.jpg
    66,5 KB · Visningar: 117
I länder där man använder en handdusch efter toabesök, hur torkar man sig då? Någon har sagt till mig att handduk används hemma, men hur gör de på offentliga toaletter då? Där finns ju inget att torka sig med om man inte tar med själv, vilket jag inte sett folk göra? Går de runt med lite våtta underkläder?

Ber om ursäkt om frågan redan varit uppe, har läst tråden i omgångar så kan ha missat denna viktiga fråga ;)
 
I länder där man använder en handdusch efter toabesök, hur torkar man sig då? Någon har sagt till mig att handduk används hemma, men hur gör de på offentliga toaletter då? Där finns ju inget att torka sig med om man inte tar med själv, vilket jag inte sett folk göra? Går de runt med lite våtta underkläder?

Ber om ursäkt om frågan redan varit uppe, har läst tråden i omgångar så kan ha missat denna viktiga fråga ;)
Det var då ett förfärligt tjat om detta eviga blaskande, duschande och badande på offentliga toaletter! Hur många gånger ska jag skriva i samma tråd att man drar med sig närmsta krukväxt eller husdjur in på toaletten och rakar av värsta blötan med det man nu får tag i. Av just den anledningen ser man ofta lite härjade, rufsiga getter stryka omkring på såna ställen. De långsammaste och mest lättlurade, som fortfarande tror de får godis om de tex följer med tant in på toan, kommer ut förvånade, vattenkammade och vissa har tom utvecktat har simhud mellan tårna. Några har på eget bevåg skaffat badring. Vem minns tex inte Geten på Moderna museet? Alla utländska turisters favorit! Han stod alldeles för nära toaletterna, den stackarn!
IMG_20200115_183110.png
 
Det var då ett förfärligt tjat om detta eviga blaskande, duschande och badande på offentliga toaletter! Hur många gånger ska jag skriva i samma tråd att man drar med sig närmsta krukväxt eller husdjur in på toaletten och rakar av värsta blötan med det man nu får tag i. Av just den anledningen ser man ofta lite härjade, rufsiga getter stryka omkring på såna ställen. De långsammaste och mest lättlurade, som fortfarande tror de får godis om de tex följer med tant in på toan, kommer ut förvånade, vattenkammade och vissa har tom utvecktat har simhud mellan tårna. Några har på eget bevåg skaffat badring. Vem minns tex inte Geten på Moderna museet? Alla utländska turisters favorit! Han stod alldeles för nära toaletterna, den stackarn!
Visa bifogad fil 44093
Vi som är lite mer praktiskt lagda rycker en tott ur pälsen för att inte behöva ta med hela djuret in i toabåset. Personligen föredrar jag får framför get då det luktar mindre.
 
I länder där man använder en handdusch efter toabesök, hur torkar man sig då? Någon har sagt till mig att handduk används hemma, men hur gör de på offentliga toaletter då? Där finns ju inget att torka sig med om man inte tar med själv, vilket jag inte sett folk göra? Går de runt med lite våtta underkläder?

Ber om ursäkt om frågan redan varit uppe, har läst tråden i omgångar så kan ha missat denna viktiga fråga ;)
Andrahands information från en youtuber så jag kan inte direkt svära på att det är så här, men tydligen har de "familje handdukar" Det är alltså ett gäng handdukar i tvättlappstorlek som förvaras i ett skåp. Du duschar dig, torkar dig med handduken, och lägger handduken i en speciell tvättkorg. Vissa använder "sina" handdukar två, tre gånger innan de lägger den i tvättkorgen.

Offentligt tar man antingen med sig en handduk i en påse, låter det torka litegrann genom att helt enkelt sitta kvar/skaka på något konstigt sätt, eller använder handen för att likson skrapa bort den värsta vätan (ska ju ändå tvätta händerna efteråt).
 
Jag vill göra en speciallösning hemma. Från gardinstången vill jag ha ett annat rör som ska vara i 90 graders vinkel i förhållande till gardinstången. Alltså behöver jag något liknande detta:
98284318_max.jpg

Den på bilden hade funkat, kruxet är bara att rören jag har är 1cm, inte 3,5cm. :rage: Har letat som en tok men hittar bara ner till 1,6 cm och då är de svindyra.
Det känns som att jag letar på fel sak, jag googlar på Rörklämma, men får då upp massor av såna klämmor jag inte vill ha, och sedan någon enstaka som liknar denna. Misstänker att jag söker på fel ord.
Vad heter dessa egentligen?
 
Andrahands information från en youtuber så jag kan inte direkt svära på att det är så här, men tydligen har de "familje handdukar" Det är alltså ett gäng handdukar i tvättlappstorlek som förvaras i ett skåp. Du duschar dig, torkar dig med handduken, och lägger handduken i en speciell tvättkorg. Vissa använder "sina" handdukar två, tre gånger innan de lägger den i tvättkorgen.

Offentligt tar man antingen med sig en handduk i en påse, låter det torka litegrann genom att helt enkelt sitta kvar/skaka på något konstigt sätt, eller använder handen för att likson skrapa bort den värsta vätan (ska ju ändå tvätta händerna efteråt).

Tack! Köper förklaringen till stor del, men då jag rest en hel del i Asien så är det inte alls säkert att det finns nån möjlighet att tvätta händerna... Och inte heller att alla går runt med handduk. Men kanske skakmetoden är bättre än jag tror ;)
 
Tack! Köper förklaringen till stor del, men då jag rest en hel del i Asien så är det inte alls säkert att det finns nån möjlighet att tvätta händerna... Och inte heller att alla går runt med handduk. Men kanske skakmetoden är bättre än jag tror ;)
Jo, alltså när jag var i Kina fick jag njursten och bälgade i mig vatten under hela resan - så jag var på massor av toaletter. Jag körde skakmetoden, när man får in snitsen är den faktiskt ganska effektiv!
Man blir ju lite lite fuktig i trosorna :o men jag fick inga problem av det. Kanske för att det var just vatten bara, och bara lite fuktigt?
 
Tack! Köper förklaringen till stor del, men då jag rest en hel del i Asien så är det inte alls säkert att det finns nån möjlighet att tvätta händerna... Och inte heller att alla går runt med handduk. Men kanske skakmetoden är bättre än jag tror ;)
När jag var i Shanghai gällde det att ha med näsdukar när man var ute. Det var dock inte modellen som sköljer med vatten, utan ett hål i marken alt toa (dock utan papper).
Skulle gissa att något liknande gäller när det är vattenvarianten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp