Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte alla taxibilar gula regskyltar med ett T? Jag har sett ett par bilar med priser och dekorer från ett stort taxibolag, men de har inga takskyltar och vita regskyltar utan T.
 
Okej jag tror att jag fattar nu. Jag har nog aldrig känt mig så dum i hela mitt liv :cautious:
Tack @MiaMia @sjoberga @Mineur @SaraXX @Acto @Malin_L @MCP för tålamod! :love:
Jag kan trösta med att jag lärde mig detta i engelskan i typ gymnasiet och blir fortfarande lätt förvirrad vad som gäller :o Det tips jag fick av min lärare var att tänka på den där introt av filmbolaget FOX där det står 20th, och de fanns ju på 1900-talet. Alltså är 20th century 1900-talet, och det är alltid typ plus ett på engelska :angel:
Mycket mindre logiskt men ett knep för att komma ihåg iallafall :p
 
Vill börja med en varning för vilda spekulationer!

Jag tror att det finns några huvudkomponenter i detta. Jag tror att även i stammar där man bär minimalt med kläder så ses bröst som en av de kroppsdelar som bidrar med lite mer utseendepoäng av de saker som särskiljer könen åt (mäns bröst utvecklas inte på samma sett). Skillnaden mellan de kulturerna och här är komponenten skam som vi troligtvis fått via religion. Man skulle ju tidigt skyla allt från hals till tå, att visa anklarna var snudd på syndigt. Det har ju förstås gått trender i detta med, men det är det vi sakta har utvecklats ifrån in i nutid.

Jag tror att det finns rent praktiska förklingar på varför en stam i Afrika eller Sydamerika t.ex. kan ha kvinnor som går barbröstade medan vi har väldigt svårt med det. I en stam eller ett mindre, avgränsat samhälle, kan man ha bättre koll på varandra och har samhällen där kulturen gäller alla. Det innebär att man har en inställning mot nakenhet som kräver respekt för varandra och i dessa samhällen så är det nog betydligt mer skamligt att antasta någon och ett sånt beteende blir korrigerat rätt fort då mekanismerna i mindre grupper tillåter det. Med det sagt så tror jag ändock att männen i dessa stammar värderar kvinnornas bröst, även om de hänger ute i det fria, så som ett ansikte kan vara mer eller mindre vackert för oss trots att vi ser en massa ansikten varje dag.

Nu vet vi ju inte vart utvecklingen leder oss. Kanske kommer brösten ha samma status som att visa sina ben om några årtionden, vi är ju i ständig utveckling. Sen det var syndigt att visa anklarna har vi ju gått till att kunna visa allt utom bröstvårtorna och klykan (tack Ove Sundberg), så vem vet! Jag tror dock att man har hittat den gyllene medelvägen för vad som är praktiskt i dagens samhälle att visa av olika anledningar.
Fast det vore skönt att som kvinna kunna ta av sig toppen på en varm sommardag som män kan göra typ ute på stan eller något, i de stunderna känns det inte så praktiskt :cautious:
 
Jag kan trösta med att jag lärde mig detta i engelskan i typ gymnasiet och blir fortfarande lätt förvirrad vad som gäller :o Det tips jag fick av min lärare var att tänka på den där introt av filmbolaget FOX där det står 20th, och de fanns ju på 1900-talet. Alltså är 20th century 1900-talet, och det är alltid typ plus ett på engelska :angel:
Mycket mindre logiskt men ett knep för att komma ihåg iallafall :p
Jag visste inte ens det förrän det togs upp här. Har delvis växt upp med engelska som dagligt umgängesspråk och läser gymnasiet på engelsk (internationell) skola. Har alltid sagt 19th century on 1900-talet och ingen har rättat mig :confused:

Vet inte om det är för att de själva inte vet eller för att de inte vill vara "elaka"? Och eftersom ingen rättar mig vet jag inte om jag vågar ändra nu när jag vet vad som är rätt/fel, för då kanske alla tror att jag är korkad som hela tiden säger fel istället? Och då kanske jag får minuspoäng för att "inte vara påläst". Jag VILL INTE säga fel men jag VILL INTE få minuspoäng heller :cautious:
AM = förmiddag (före 00.01-12.00) och PM = eftermiddag (12.01-00.00)

Lärde mig AM och PM genom att tänka att AM är av sängen (som gå ur sängen - vilket vanligtvis görs på morgonen/förmiddagen/innan 12.00) medans PM är på sängen (som att gå och lägga sig, vilket vanligtvis görs på kvällen/efter 12.01 och innan 00.00).

Det var skitjobbigt i början, men bestämde för att jag bara SKA lära mig det så jag ställde in mobilen på 12-timmar funktion. Nu kan jag båd.
 
Jag visste inte ens det förrän det togs upp här. Har delvis växt upp med engelska som dagligt umgängesspråk och läser gymnasiet på engelsk (internationell) skola. Har alltid sagt 19th century on 1900-talet och ingen har rättat mig :confused:

Vet inte om det är för att de själva inte vet eller för att de inte vill vara "elaka"? Och eftersom ingen rättar mig vet jag inte om jag vågar ändra nu när jag vet vad som är rätt/fel, för då kanske alla tror att jag är korkad som hela tiden säger fel istället? Och då kanske jag får minuspoäng för att "inte vara påläst". Jag VILL INTE säga fel men jag VILL INTE få minuspoäng heller :cautious:

AM = förmiddag (före 00.01-12.00) och PM = eftermiddag (12.01-00.00)

Lärde mig AM och PM genom att tänka att AM är av sängen (som gå ur sängen - vilket vanligtvis görs på morgonen/förmiddagen/innan 12.00) medans PM är på sängen (som att gå och lägga sig, vilket vanligtvis görs på kvällen/efter 12.01 och innan 00.00).

Det var skitjobbigt i början, men bestämde för att jag bara SKA lära mig det så jag ställde in mobilen på 12-timmar funktion. Nu kan jag båd.
Jag tycker det är enklare att tänka At Morning och Past Morning, jag vet att det inte är korrekt men det blir rätt. :D
 
Jag kan trösta med att jag lärde mig detta i engelskan i typ gymnasiet och blir fortfarande lätt förvirrad vad som gäller :o Det tips jag fick av min lärare var att tänka på den där introt av filmbolaget FOX där det står 20th, och de fanns ju på 1900-talet. Alltså är 20th century 1900-talet, och det är alltid typ plus ett på engelska :angel:
Mycket mindre logiskt men ett knep för att komma ihåg iallafall :p
Men är det inte helt logiskt att tänka så som det är, dvs att är du nitton år är du inne på ditt tjugonde.
 
Måste alltid stoppa all tankeverksamhet och framkalla en låt som jag avskytt sedan första gången jag hörde den :o och köra igenom heeela första delen av låten i huvudet tills jag kommer till biten där hon sjunger "
All of y'all bumpin' this in your cars, From AM to PM". DÅ kan jag vara med och prata tider :D

Mina spelkompisar brukar skratta lite när jag blir supertyst när de pratar am/pm, och försöka störa mig genom att sjunga massa andra låtar för att förstöra för mig :rage:
Fast jag kontrar genom att helt enkelt säga 13:00, 17:00 osv. Då blir de tysta och måste räkna själva. Mohahahaha:devil:
 
Fast det vore skönt att som kvinna kunna ta av sig toppen på en varm sommardag som män kan göra typ ute på stan eller något, i de stunderna känns det inte så praktiskt :cautious:

Tycker iof att män borde ha någonting på överkroppen på stan, som tur är så är det väldigt ovanligt att se (för mig åtminstone). Du kan väl ta av dig toppen om du vill, på stranden eller där nakenhet hör hemma? Det är ju en annan sak att ”kunna” göra så utan att möta reaktioner, det får alla göra som gör något som sticker ut och kanske ingen rättighet att slippa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp