Dumma frågor!?

Sv: Dumma frågor!?

Moheed skrev:
Jag kan nog lova dig att den fegaste häst på hemmplan blir fantaskiskt modig och stursk när han får 20-30 kompisar att springa tillsammans med på en tävling. Man blir otroligt stolt över sin häst när man har varit på tävling för de brukar bli SÅ duktiga och övervinna de flesta rädslor!
Vi får väl se hur modig min lille kille blir. :) Skulle egentligen vilja ge mig ut nu men tyvärr har han inte rätt förutsättning ännu.
Moheed skrev:
Så välkommen till distansträsket :) som du aldrig kommer att ta dig ur om du väl fastnat. Jo, jo, bara en femma kanske...:angel: Gillar du dessutom planeringen inför tävling och ÄR en tävlingsmänniska så kommer du bli helt rabiat :rofl: efter några några gånger!

Fast här kommer vi nog inte längre än till en femma. Man måste vara realist med vad man har för material också. :) Och jag har bara en ridtravare med sne ben. :love:
 
Sv: Dumma frågor!?

Lillan_tuff skrev:
Jag har själv ridit en häst som verkligen var rädd för ALLT! det var en ren plåga att rida själv hemma i skogen (eller att rida först).
Nu har jag visserligen aldrig tävlat med henne men de i Nerikes distansryttarklubb kan intyga att hon aldrig hittade på nåt dumt på träningsritterna där vi var med... Tänk om hon hade kunnat vara så härligt schysst hemma också!

//Lillan
Vi har iofs kommit en bit på vägen. Nu för tiden är det oftast bara vattenrelaterade och ler relaterade saker som är farliga.:)
 
Sv: Dumma frågor!?

Kom på fler frågor!

Vad krävs för en första pp eller kanske cl 50 km?

Vaccination? Grönt kort? Hur fixa det? Licens?

Något mer?

Sedan undrar jag om det finns fler här som tillhör Tjustdistansförening?
 
Sv: Dumma frågor!?

Med PP så är det lite olika beroende på om den anordnas separat eller samtidigt som tävlingsritt. I det första fallet är det arrangören som bestämmer vad du behöver men i det andra fallet ska TR gälla, dvs vaccination, grönt kort och lokal licens för ryttaren och ingen licens för hästen. Dessutom behöver du en tävlingsbok för hästen, speciellt för distansritt. Den beställer du via ridsportförbundets hemsida och den följer hästen hela karriären.

När det gäller sneda ben så är det inte så att alla framgångsrika hästar har så där snörräta ben direkt... Huvudsaken att hästen anpassat sig till sina och kan gå länge utan att snedbelasta kroppen.

/Camilla - som också bara skulle rida en CR för att kunna vara en bra ridlärare för ridskolans distansrittselever... Det var för åtta år och 50-60 mil sen.
 
Sv: Dumma frågor!?

Tack för svaren. Vi får se hur det blir. Vi tar en dag i taget just nu och sedan tar vi en PP eller möjligtvis en CR till våren. När vi ser hur det gått så får vi utgå från det och se vart vi hamnar.

Vart fixar man grönt kort och licens?

///Mysaan med korkade frågor som inte tävlat på 20 år. :crazy:
 
Sv: Dumma frågor!?

Vänd dig till den klubb du vill tävla för så hjälper de dig med grönt kort och sen licensen!
 
Sv: Dumma frågor!?

Camilla_H skrev:
Vänd dig till den klubb du vill tävla för så hjälper de dig med grönt kort och sen licensen!
Okej! Ska se om jag hittar något kontaktinfo till Tjsut distansklubb någonstans för det är den närmaste tror jag.

Eller kan man välja en klubb som egentligen inte är en distansklubb?
 
Sv: Dumma frågor!?

Du kan välja vilken ridsportförbundsansluten klubb du vill, behöver inte alls vara en distansinriktad även om det underlättar för dig på andra sätt.

Jag tävlade förut för den lokala ridklubben men som ensam distansryttare var det inte så roligt så jag har bytt till en klubb med fler likasinnade.

/Camilla
 
Sv: Dumma frågor!?

Då väljer jag nog i alla fall närmaste distansryttarklubb. Får se om jag hinner kontakta dem ganska snart så jag hinner fixa allt som ska fixas. :crazy:
 
Sv: Dumma frågor!?

Ryttarlicensen kan du också lösa på Svenska Ridsportförbundets hemsida så får du den hemskickad i form av ett plastkort. Det tar lite tid att få hem den (2-3 veckor) så om du har bråttom ut på tävlingsbanan får du skriva ut kvittot på att du betalat och använda det så länge.
 
Sv: Dumma frågor!?

Mysaan skrev:
Okej! Ska se om jag hittar något kontaktinfo till Tjsut distansklubb någonstans för det är den närmaste tror jag.

Tycker absolut att du ska bli medlem i Tjust DK:) ,, vi kan behöva lite nytt folk!!
Gå in på hemsidan och skriv i gästboken att du vill bli medlem så fixar det sig:)
 
Sv: Dumma frågor!?

Sezzan skrev:
Tycker absolut att du ska bli medlem i Tjust DK:) ,, vi kan behöva lite nytt folk!!
Gå in på hemsidan och skriv i gästboken att du vill bli medlem så fixar det sig:)
Åh tillhör du dem? :) Då bor du förmodligen någonstans i närheten också. Jag gör som du säger där då.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 421
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 087
Senast: Sirap
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp