Twihard

Trådstartare
Hoppas jag valt rätt kategori att skriva i.

Vad har ni för erfarenheter av Duplosko? Jag har en häst med hovbroskförbening och fått tips om dessa skor. Hästen promenadrids utan att ha ont, men vill göra det skönt för henne inför vinterns hårda vägar :) Funkar de? Är de bra? Redan testat andra beslag vars namn jag glömt.
 
Jag skodde min med duploskor första gången förra sommaren på inrådan av min hovis. Han tyckte att min häst kunde behöva lite mer stötdämpning samtidigt som han är ganska öm i sulorna. Jag tycker att han travar mycket bättre på hårt underlag med duploskor, men det kan vara inbillning. Under vintern gick han med vanliga skor men bytte tillbaka till duplo i våras.
 
Jag skodde min med duploskor första gången förra sommaren på inrådan av min hovis. Han tyckte att min häst kunde behöva lite mer stötdämpning samtidigt som han är ganska öm i sulorna. Jag tycker att han travar mycket bättre på hårt underlag med duploskor, men det kan vara inbillning. Under vintern gick han med vanliga skor men bytte tillbaka till duplo i våras.

Tack för svar :) Min ömmar på grus så kanske vore bra då vi har mycket hårda vägar här :D
 
Om hästen ömmar på grus och det i sak är problemet, finns det ju många enklare billigare lösningar än just Dublo skor .

Det är inte huvudsakliga problemet utan det är hovbroskförbeningen. Hon ömmar ej som öm i sulorna utan öm i brosken vid punktsmärtor o belastningen på gruset. Hon behöver stötdämpningen i första han :)
 
Jag är inne på andra skoningen med duplo (fram bara) på häst med kraftig hovbroskförbening som en del i att försöka se vad han håller för. Jag märker tyvärr ingen skillnad men jag har hört att det har gjort det för andra.
 
Det är inte huvudsakliga problemet utan det är hovbroskförbeningen. Hon ömmar ej som öm i sulorna utan öm i brosken vid punktsmärtor o belastningen på gruset. Hon behöver stötdämpningen i första han :)

Knepigt. Hovbroskförbening i sak är sällan något som är avgörande för en hästs funktion men beror ju på grad och exakt diagnos du fått. Just stötdämpning finns ju många lösningar för .
 
Knepigt. Hovbroskförbening i sak är sällan något som är avgörande för en hästs funktion men beror ju på grad och exakt diagnos du fått. Just stötdämpning finns ju många lösningar för .

Har testat de andra typerna av skor. Hennes hovbrosk sitter såpass illa att hon påverkas av det.
 
Jag är inne på andra skoningen med duplo (fram bara) på häst med kraftig hovbroskförbening som en del i att försöka se vad han håller för. Jag märker tyvärr ingen skillnad men jag har hört att det har gjort det för andra.

Tack ska testa då, är rädd att det är samma här men iaf ett sista försök :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 699
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
19
· Visningar
452
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp