Duscha lurvig häst? Dumt eller smart?

finapina

Trådstartare
Hästen är superlurvig. Och fäller massor just nu. Och är superskitig. Dumt eller smart att duscha nu? Bättre att vänta ett par veckor eller effektivt att duscha nu? GÅR det ens att få hästen ren ? Hon är ingen vän av att duscha så vi försöker minimera duschtillfällena .Erfarenheter förutom igentäppta avlopp pga lurv? ; )
 
Hästen är superlurvig. Och fäller massor just nu. Och är superskitig. Dumt eller smart att duscha nu? Bättre att vänta ett par veckor eller effektivt att duscha nu? GÅR det ens att få hästen ren ? Hon är ingen vän av att duscha så vi försöker minimera duschtillfällena .Erfarenheter förutom igentäppta avlopp pga lurv? ; )
Har du spolspilta inomhus med varmvatten och ordentliga täcken efteråt och är beredd att promenera torr så varför inte? :) Samt att du duschar en förhållandevis varm, solig dag. :)
 
Jag skulle vänta tills hästen hade fällt det mesta. På skitig, lurvig, fällande häst tycker jag att det ger mer att använda metallsvettskrapa, piggborste, gummiskrapa och magic brush än att duscha, också duschar man den när den har mindre päls. Gärna låta den rulla sig i sand (typ på ridbanan) innan man borstar/"skrapar" den också, då blir den typ sandskurad ;)

(Och om du beslutar att duscha nu, kolla med stallansvarig först så att det är ok. Det kan verkligen bli katastrofalt mycket stopp av den mängden smuts och hår. Been there, done that om vi säger så ;) )
 
Hästen är superlurvig. Och fäller massor just nu. Och är superskitig. Dumt eller smart att duscha nu? Bättre att vänta ett par veckor eller effektivt att duscha nu? GÅR det ens att få hästen ren ? Hon är ingen vän av att duscha så vi försöker minimera duschtillfällena .Erfarenheter förutom igentäppta avlopp pga lurv? ; )

Det kommer ju gå betydligt snabbare att få hästen ren när den fällt klart, så om den ändå inte gillar att duscha så hade jag struntat i det och försökt få bort så mycket skit och päls som möjligt med borste.
 
Köpte en furminator till våra lurvpälsar, efter några veckors användning är det mest avfällt, jag hade provat en sådan först, verkligen värd varenda krona!
 
om hästen är som du säger "superskitig" hade jag absolut dushat den.

dusha med varmvatten och sen torka med handduk, sätt på det bästa täcken du har för att torka upp allt vatten, gå med hästen i 15-20 minuter och torka igen med handduk och byt täcke till ett torrt täcke. Gå i 10 minuter till tills hästen är torr och sen byt täcke igen så klart.

Kan man få se en före och efter bild??
 
om hästen är som du säger "superskitig" hade jag absolut dushat den.

dusha med varmvatten och sen torka med handduk, sätt på det bästa täcken du har för att torka upp allt vatten, gå med hästen i 15-20 minuter och torka igen med handduk och byt täcke till ett torrt täcke. Gå i 10 minuter till tills hästen är torr och sen byt täcke igen så klart.

Kan man få se en före och efter bild??
När jag tänker lurvig häst så räcker inte en handduk :-D Två gnugg så är den full av päls.

För att svara TS så hade jag struntat i tvätten och använt en kam istället. En sån man har till hundar med lång päls. De är lätta att rensa och fantastiskt effektiva. Jag använder alltid det på våren.
 
Självklart hjälper det till att få bort lös fällande päls , lera osv om du badar hästen .
Finns spolspilta med varmvatten så självklart kan du med fördel bada den .
Ang lös päls ner i avloppet på spolspiltan som några kommenterat om som argument känner jag att det inte riktigt är ett argument . Folk som
Har spolspilta med riktigt avlopp osv står dagligen dags hela vinterhalvåret och spolar lera deluxe rakt ner i det avloppet /badar hästar inför tävling /träning osv när de är leriga/fäller och det är helt självklart att spolspiltan avsetts för just detta . Lera är betydligt värre än lite päls som kommer ner i avloppet i sammanhanget isåfall ;) Alla spolspiltor jag använt genom åren behöver någon gång resas i avloppet pga att det blir stopp där men det är ju ingen skillnad mot andra rör med liknande belastning .

Om du sällan spolar hästen pga att den inte gillar det och du inte vill lägga tid på att vänja den vilket iof inte brukar vara ett större problem , så kan du ju vänta och som många klokt redan sagt istället borsta bort fällande päls med en effektiv skrapa .
Finns många bra skrapor som får bort den tuffaste lera så länge den är torr, utan någon handkraft alls från "den som skrapar" .
Blöt lera däremot om du vill/måste få bort den för att kunna få hästen ren att sätta på utrustning osv , så måste den ju kunna bli spolad enkelt .
 
Senast ändrad:
Jag tvättar gärna mina hästar mitt i fällningen. Jag tycker de tappar det som annars inte kommer ut (ändå har jag furminator) och det värsta kliet förvinner också.

Efter badning ser pälsen bättre ut, mindre skitig, ligger finare och de ser ut att må bättre (givetvis min placebotolkning).
Sedan tvättar jag igen efter de fällt klart.

I veckan tvättade jag båda hästarna och de var så förbannat skitiga att såpan inte ens löddrade. Phu!!
 
Hm, värt att testa med andra ord då?
Furminatorn öppnar en helt ny värld som man inte trodde fanns inom pälsvård. Gummiskrapan kommer inte närheten och ryktsten är helt värdelöst. Dock ska hästen har rätt mycket päls för att den ska funka (i alla fall den vi har, Coat King, men till pälsbollar kan inte mycket annat konkurrera.
 
Furminatorn öppnar en helt ny värld som man inte trodde fanns inom pälsvård. Gummiskrapan kommer inte närheten och ryktsten är helt värdelöst. Dock ska hästen har rätt mycket päls för att den ska funka (i alla fall den vi har, Coat King, men till pälsbollar kan inte mycket annat konkurrera.
Hm, låter helt klart intressant. Min häst får kraftig vinterpäls, väldigt tjock faktiskt. Borde fungera med en sådan, tycker piggborsten brukar ta rätt bra med päls, nackdelen att den blir full med hår fort och blir verkningslös. :p
 
Är den bättre än t ex ryktsten och gummiskrapa? Funderar på om det kan vara något för nästa vinter.

Hästlängder bättre, min åring hade kvar en del av ullen från fölpälsen och den försvann nu också med Furminatorn, du borde helt klart prova en!
Jag googlade lite och hittade min för 300:- helt klar värt det!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 932
Senast: MiniLi
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp