1644180558676.png
 
Nej, det har jag helt missat men de påminner om en del vilda duvor. :)

Visa bifogad fil 85448
Den där är ju så vacker! Namnet gråhättad grönduva gör den inte riktigt rättvisa. Fruktduvor är ett säkert kort om man vill se färglada duvor!

Fortsätter på spåret vackra duvarter :D

Pastellfruktduva:
EKFHOb4X0AAZmRk.jpg


Spinifexduva:
1800


Wompoofruktduva:
1800


Tofsduva:
hgqw1tk3plk41.jpg


Turturduva:
ye5i6ebkuxf41.jpg


Gyllenfruktduva:
golden-dove.jpg


Guineaduva:
00549496.jpg


Rosenkronad fruktduva:
i2ezds6niya31.jpg


Luzonmarkduva:
3562921434_22c5b216cd_b.jpg
 
Hmm... habegäret blev ju inte mindre nu direkt.

Drottningkronduvan är nog ändå min favorit:
victoria-crowned-pigeon-size-chart-habitat-images-pictures-sound-of-music.jpg


Till och med bebbarna har krona:love:
a461dcf2780948d2819276063b9a27f7.jpg


Tog reda på att den visst finns att köpa, finns tydligen fler i fångenskap än i det vilda. Kostar en månadslön per styck och behöver en gigantisk inhängnad bara och passar inte i Sveriges klimat. :banghead:
 
Hmm... habegäret blev ju inte mindre nu direkt.

Drottningkronduvan är nog ändå min favorit:
victoria-crowned-pigeon-size-chart-habitat-images-pictures-sound-of-music.jpg


Till och med bebbarna har krona:love:
a461dcf2780948d2819276063b9a27f7.jpg


Tog reda på att den visst finns att köpa, finns tydligen fler i fångenskap än i det vilda. Kostar en månadslön per styck och behöver en gigantisk inhängnad bara och passar inte i Sveriges klimat. :banghead:
Så tråkigt att den är starkt hotad, otroligt söt kyckling. :love:
 
Den där är ju så vacker! Namnet gråhättad grönduva gör den inte riktigt rättvisa. Fruktduvor är ett säkert kort om man vill se färglada duvor!

Fortsätter på spåret vackra duvarter :D

Pastellfruktduva:
EKFHOb4X0AAZmRk.jpg


Spinifexduva:
1800


Wompoofruktduva:
1800


Tofsduva:
hgqw1tk3plk41.jpg


Turturduva:
ye5i6ebkuxf41.jpg


Gyllenfruktduva:
golden-dove.jpg


Guineaduva:
00549496.jpg


Rosenkronad fruktduva:
i2ezds6niya31.jpg


Luzonmarkduva:
3562921434_22c5b216cd_b.jpg
Så många fina! Men den där gyllenfruktduvan ... wow alltså, vilken stark färg!
 
Har ni sett konsprojektet "Some Pigeons Are More Equal Than Others"? Det ufördes i bland annat Venedig och Köpenhamn.

Det är väl tänkvärt och fick kanske folk lite mer positiva till duvor och gjordes med goda intentioner men jag är lite kluven, det ska vara ofarlig färg som användes men jag är lite skeptiskt till om sprayfärg är så bra för en fågels känsliga respirationssystem och om de inte riskerade att bli måltavlor för rovfåglar?

Men resultatet blev slående, och duvorna uppmärksammades och uppskattades. Förhoppningdvis gjorde det mer nytta än skada:
21_13_Julian%20Charriere%20und%20Julius%20von%20Bismarck%20-%20Some%20Pigeons%20Are%20More%20Equal%20Than%20Others_2012%20-%20Suite%20of%2027%20(copyright%20the%20artists_VG%20Bild-Kunst_Bonn_Germany).jpg

airbrushed-pigeons-3.jpg

3IMG_1242f_copy_bearb.jpg

385a24ddd90cc970430c99b47388949a.jpg

Det påverkar nog negativt även om vi inte ser det.
Det blev ju förbjudet att färga kycklingar till påsk (i USA?) där det visade sig att det var väl inte helt bra för kycklingar som helt plötsligt fick en annan färg. De sattes ju ihop med ofärgade när påsken var över.
 
Det påverkar nog negativt även om vi inte ser det.
Det blev ju förbjudet att färga kycklingar till påsk (i USA?) där det visade sig att det var väl inte helt bra för kycklingar som helt plötsligt fick en annan färg. De sattes ju ihop med ofärgade när påsken var över.
Tänkte inte ens på den sociala aspekten, undrar t.ex vad partnern tycker om att karln/frun kommer hem i papegojfärger?

Tycker det syns på studiobilderna att de är oroliga också, att bli infångad och nedsprayad måste vara en chock bara det. :(
 
Så tråkigt att den är starkt hotad, otroligt söt kyckling. :love:
Ja det är för sorgligt. Läste någonstans att man tror att den är drontens närmaste släkting, vet inte om det är korrekt men man verkar ha kommit fram till att duvfåglar är de närmsta levande släktingarna iaf.

Var tvungen att kolla upp massa bilder på kycklingarna för först trodde jag inte det var sant! Prydnadsfjädrar brukar väl komma senare i utvecklingen annars? Påfågelkycklingar har ju iof en liten toffs rätt tidigt de med. :love:
 
Ja det är för sorgligt. Läste någonstans att man tror att den är drontens närmaste släkting, vet inte om det är korrekt men man verkar ha kommit fram till att duvfåglar är de närmsta levande släktingarna iaf.

Var tvungen att kolla upp massa bilder på kycklingarna för först trodde jag inte det var sant! Prydnadsfjädrar brukar väl komma senare i utvecklingen annars? Påfågelkycklingar har ju iof en liten toffs rätt tidigt de med. :love:
Den ser ju inte dunig ut så den är väl lite äldre? De kanske kommer när de börjar få de riktiga fjädrarna?
 
Hmm, vart är Snöret?
Snett bakom som vanligt såklart! :rofl:
Sn-ret2.jpg

Har problem med skärpan hela tiden så fick inget bra kort på honom idag, men tyckte ändå kortet blev så typiskt honom att det får duga! Såhär gör han jämt, sätter sig för sig själv och väntar snällt. :heart

Han är i så himla mycket bättre skick, så kul att se honom GÅ igen och inte snubbla och halta omkring. Titta på hållningen bara, en helt annan fågel:love::
Snöret120.jpg


Idag var första gången jag såg honom knö också, är så himla glad över att han bara blir bättre och bättre, var inte alls säker på att det skulle gå bra med honom så risig som han var. Men han är en kämpe! (Med världens sötaste vita rumpfläckar:p)
Heja-Sn-ris2.jpg
 
Här har jag bara ringduvor som det ser ut, syns inte så många så här års men när arrendatorn sår och skördar ärtor är det enorma flockar som är ute på åkrarna och synen när de lyfter är mäktig. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp