Små dockor :love:

Det enda negativa jag har hittat hittills är saknaden av annonser där de säljer av den rasen :cautious: Den kommer ursprungligen från Schweiz och verkar födas upp i Tyskland också, så man får nog söka efter dem där.
Annars beskrivs de bara så himla perfekt :arghh: "Beautiful birds, calm and gentle in nature, docile temperament, excellent flyer, good for exhibition, good for ornamental purpose, good behavior, good for raising as pets"
Aaw! :love: Det borde väl gå rätt smärtfritt att få hit dem då? När man verkligen har fastnat för sorten är det ju värt det extra besväret! :heart
 
Aaw! :love: Det borde väl gå rätt smärtfritt att få hit dem då? När man verkligen har fastnat för sorten är det ju värt det extra besväret! :heart
Jag har ingen aning om hur transporten av duvor ser ut! Det skulle vara något som jag skulle behöva få reda på innan något köp. Plus fråga runt i Sverige först om det verkligen inte finns några här.

...
Man tänker ju att de borde kunna förflytta sig själva, raka fågelvägen bara :angel::rofl:
 
Är "mina" vildingar välkomna i denna tråden också? Känns som de passar in här mer än i vad-gör-vi-trådarna, om det är okej? Men vill inte bildbomba sönder tråden om den är mer tänkt för just duvor som husdjur! :heart
 
Är "mina" vildingar välkomna i denna tråden också? Känns som de passar in här mer än i vad-gör-vi-trådarna, om det är okej? Men vill inte bildbomba sönder tråden om den är mer tänkt för just duvor som husdjur! :heart
Jag läste att man är osäker på om det finns några vilda duvor kvar, mänskligheten har haft duvor som husdjur så länge att man tror att alla duvor kommer mer eller mindre från förrymda eller släppta duvor. Så om något så är dina duvor bara förvildade husdjur :cool: Så de räknas! :up::D
 
Det finns så många olika duvor över större delen av världen att jag tror de vilda varianterna inte kommer från tamfåglar. Det blir spännande att se om de lyckas rekonstruera vandringsduvan som utrotades i Nordamerika, läste att de telegrafrade när de siktades så folk åkte för att masslakta dem. :cry:
 
Allright! Vad kul! :D Ja de är ju stadsduvor så i grunden är de ju faktiskt förrymda tamduvor som du säger!

Men menar man att det är omöjligt att bevisa att de klippduvor som finns är helt 100% rena klippduvor då alltså? För det finns vad jag vet fortfarande kolonier av klippduvor, som lever avskilt från människan som ser ut och beter sig som den vilda arten tamduvorna kommer ifrån i alla fall. Men jag kan tänka mig att det skulle vara svårt att bevisa att de inte har någon tamduva eller stadsduva någonstans i släktträdet iom att allihopa är samma art.
 
Det finns så många olika duvor över större delen av världen att jag tror de vilda varianterna inte kommer från tamfåglar. Det blir spännande att se om de lyckas rekonstruera vandringsduvan som utrotades i Nordamerika, läste att de telegrafrade när de siktades så folk åkte för att masslakta dem. :cry:

Ja, det finns ju massor med andra vilda arter av duvor! Uppfattade det som att Asko menade just arten klippduva bara, som har dominesticerats och blivit tamduvor, där vissa har rymt och blandat sig med den vilda klippduvan igen och blivit vad man kallar stadsduvor.

Alltså vandringsduvan! :heart Och dess öde :cry: Tänk att få se en sån jätteflock på hundra miljoner fåglar som förmörkar hela himlen! Helt sjukt att vi systematiskt utrotade världens vanligaste fågel. :(
 
Senast ändrad:
Dessa är i alla fall tvättäkta stadsduvor! :p
Blickorödluva3.jpg


Rödluvan och Blick, blev att jag började kalla honom det eftersom pupillerna ser heltokiga ut. Tror att det är att irisen är delvis svartfärgad som gör att det ser konstigt ut? Det är flera av de fläckiga som har lite märkliga ögon nämligen.

Söta Blick håller sig på vinglängds avstånd från Rödluvan för hon klipper till ordentligt när fan flyger i henne. Blick är inte lika tuff (får känslan av att han är rätt ung?) men vackra är de bägge två!
 
Denna charmiga hanen har inte talat om vad han heter än, så förslag är varmt välkomna!
Sn-duva39.jpg


Äkta fågelblick har han iallafall! :heart Han är så brötig, stor och tuff. Jättegullig när han gör sin "dans" på armen, snurrar runt och kuttrar och huvudet går upp och ner. :love:

Snöduva731.jpg
 
Så har vi trådduvan som jag har börjat kalla Snöret :o
VideoCapture_20220120-130050.jpg


Han ser ut att må mycket bättre sen han fick trasslet bortklippt från fossingarna! Tån som var bortom räddning ser helt död ut nu men allmäntillståndet och resten av fötterna verkar bli bättre och bättre!

Han är lite skeptiskt till att komma ända fram efter behandlingen (vilket är fullt förståeligt) men sätter sig snett bakom mig istället och väntar på att jag ska upptäcka honom. Så söt! 🤗
 
Denna charmiga hanen har inte talat om vad han heter än, så förslag är varmt välkomna!
Sn-duva39.jpg


Äkta fågelblick har han iallafall! :heart Han är så brötig, stor och tuff. Jättegullig när han gör sin "dans" på armen, snurrar runt och kuttrar och huvudet går upp och ner. :love:

Visa bifogad fil 85423
En liten fjällripa 🙂
Hur har du gjort för att komma dem nära? Eller att få dem att komma nära dig?
 
En liten fjällripa 🙂
Hur har du gjort för att komma dem nära? Eller att få dem att komma nära dig?
:heart
Solrosfrön är den hemliga ingrediensen, och massor med tålamod. Först vågade de äta lite ur handen om jag satt på huk och sträckte ut handen så långt ifrån mig som möjligt. Sen vågade de komma närmare och närmare och nu går det att hålla i vissa och att klappa över vingarna till och med. :love:
Lilla grå5.jpg


Nu kommer de "tamaste" flygande oavsett om jag har mat eller inte, men jag brukar nästan alltid ha något i fickan att ge om de gjort sig mödan att identifiera mig, flyga ner och landa fint i handen.
 
Har ni sett konsprojektet "Some Pigeons Are More Equal Than Others"? Det ufördes i bland annat Venedig och Köpenhamn.

Det är väl tänkvärt och fick kanske folk lite mer positiva till duvor och gjordes med goda intentioner men jag är lite kluven, det ska vara ofarlig färg som användes men jag är lite skeptiskt till om sprayfärg är så bra för en fågels känsliga respirationssystem och om de inte riskerade att bli måltavlor för rovfåglar?

Men resultatet blev slående, och duvorna uppmärksammades och uppskattades. Förhoppningdvis gjorde det mer nytta än skada:
21_13_Julian%20Charriere%20und%20Julius%20von%20Bismarck%20-%20Some%20Pigeons%20Are%20More%20Equal%20Than%20Others_2012%20-%20Suite%20of%2027%20(copyright%20the%20artists_VG%20Bild-Kunst_Bonn_Germany).jpg

airbrushed-pigeons-3.jpg

3IMG_1242f_copy_bearb.jpg

385a24ddd90cc970430c99b47388949a.jpg
 
Har ni sett konsprojektet "Some Pigeons Are More Equal Than Others"? Det ufördes i bland annat Venedig och Köpenhamn.

Det är väl tänkvärt och fick kanske folk lite mer positiva till duvor och gjordes med goda intentioner men jag är lite kluven, det ska vara ofarlig färg som användes men jag är lite skeptiskt till om sprayfärg är så bra för en fågels känsliga respirationssystem och om de inte riskerade att bli måltavlor för rovfåglar?

Men resultatet blev slående, och duvorna uppmärksammades och uppskattades. Förhoppningdvis gjorde det mer nytta än skada:
21_13_Julian%20Charriere%20und%20Julius%20von%20Bismarck%20-%20Some%20Pigeons%20Are%20More%20Equal%20Than%20Others_2012%20-%20Suite%20of%2027%20(copyright%20the%20artists_VG%20Bild-Kunst_Bonn_Germany).jpg

airbrushed-pigeons-3.jpg

3IMG_1242f_copy_bearb.jpg

385a24ddd90cc970430c99b47388949a.jpg
Nej, det har jag helt missat men de påminner om en del vilda duvor. :)

1644177790507.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp