Dvärgpinscher m dålig aptit

B

Bikerfrun

För 3 veckor sedan hämtade vi hem en Dvärgpinscherhane på 13 månader. Detta blir hans 3:e hem sen han var valp. Första veckan åt han upp sina matportioner (3 ggr/dag) utan problem. Vart jätteglad när jag gjorde iordning hans mat. Den senaste veckan har han börjat att äta sämre och sämre. Nu vill han ibland överhuvudtaget inte äta. Ibland äter han upp hälften. Vi har fortsatt med samma foder som senaste ägaren, Pro Plan Sensitive Adult Lax & Ris. Vill gärna ha råd och tips om hur jag ska få min lilla hund att äta?
 
Sv: Dvärgpinscher m dålig aptit

Kan det finnas löptikar i närheten av där ni bor? Många hanhundar äter dåligt då.
Jag hade i alla fall inte brytt mig så mycket om det, serverat maten som vanligt och tagit bort den igen om han inte vill ha. Antagligen börjar han äta ordentligt igen om några veckor och så länge han inte är alldeles för smal är det ingen fara.
 
Sv: Dvärgpinscher m dålig aptit

Först o främst undrar jag varför han får mat 3 ggr per dag? Det låter väldigt mycket.

För det andra kan det vara stress och otrygghet över att ha flyttat så mycket.


För det tredje-oroa er inte. Det kommer. Jag har en unghane hemma som numera matstrejkar i takt med könsmognaden. Han äter 3 dagar, fastar 3 dagar (vägrar äta) osv. Det viktiga är att inte kompromissa tycker jag. Äter man inte ska man inte ha mat, man ska inte "truga". Sen tycker jag att alla hundar har rätt att äta mat de tycker är god såklart.

Vissa hundar har sämre aptit än andra också. Om jag vore du skulle jag minska ner måltiderna till 1-2 gånger per dag. Och sedan avvakta. Är inte hunden sjuk på något vis löser sig problemen med maten.

Lycka till!
 
Sv: Dvärgpinscher m dålig aptit

3 gånger om dagen? 2 räcker.

Dessutom oroa dig inte, fick en tik-valp till omplacering (min mamma sysslar lite med det) just för att hon vägrat äta hos dem nya ägarna. Hon vägrade också äta här dem 3 första dagarna (eller så åt hon bara 3-4 kulor) Men efter tre dagar var hon så hungrig attt hon var tvungen att äta. Tror hennes beteende faktiskt berodde mycket på att dem förra hade daltat med henne och gett henne annat om hon inte åt. Några veckor efter det hade hon en otrolig aptit, åt nog några kg foder om dagen (stor hund) så vi fick ge henne mindre portioner för att hon inte skulle växa för mycket.

Tror det bara är en period din hund är inne i, som någon nämde kanske någon tik som löper i närheten?

Men i vilket fall ge det några dagar. Han börjar nog äta igen ska du se:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 207
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 995
Senast: Voeux
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 410
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 422
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp