Magsjuka som inte ger sig

Jag var precis uppe på djuraffären för att köpa mer Canikur. Pratade lite med personalen om gastrit och innan vi gick uppmanade de oss att hålla oss borta från parkerna just nu, det verkar tydligen gå magsjuka och de hade haft många ägare inne på sistone som köpt medel för att få stopp på diarré och kräkningar. Vi bor ju precis bredvid en park där många hundar rastas.

Märker man skillnad på smittad magsjuka och gastrit? Jag har aldrig hört att hundar smittar varandra med.. det måste vara ett virus då?
Magsjuka smittar som fan,samma på oss
 
Jag var precis uppe på djuraffären för att köpa mer Canikur. Pratade lite med personalen om gastrit och innan vi gick uppmanade de oss att hålla oss borta från parkerna just nu, det verkar tydligen gå magsjuka och de hade haft många ägare inne på sistone som köpt medel för att få stopp på diarré och kräkningar. Vi bor ju precis bredvid en park där många hundar rastas.

Märker man skillnad på smittad magsjuka och gastrit? Jag har aldrig hört att hundar smittar varandra med.. det måste vara ett virus då?
... En vav orsakerna till varför jag ALDRIG sätter min fot i en rastgård/park med mina hundar.
 
3 veckor utan kräk och 9 dagar utan diarré, tills idag. Bruce har mått lite bättre de senaste nätterna och hans oroliga mage verkar ha lugnat sig lite grann. Men nu vaknade han kl. 6 och fullkomligt kastad kräktes, tre gånger i rad. Väldigt mycket gul vätska, blandat med vitt skum och mat som han fick vid kl. 3.

I morgon skulle vi till veterinären för att skrapa tänder och ta prov på hans knöl. Den tiden som vi väntade på i två månader, som sedan fick skjutas upp ytterligare en månad eftersom han fick ett skov precis innan. Jag antar att vi får skjuta på den igen..

Så fruktansvärt uppgiven just nu. Jag känner att det är lite väl att det här ska ske samtidigt som det närmar sig min egen förlossning och jag har absolut noll förmåga att hantera mina känslor kring saker och ting. Tankarna börjar såklart smyga sig på om hans hälsa och hur livet framåt ska bli. En sämre morgon i livet, minst sagt.
Min hunds mage fortsätter också strula, tror jag skrev här någon gång tidigare... Känner precis samma som dig, jag ska föda barn snart och timingen är kass, för det tar uppenbarligen tid att komma vidare 😞
 
Min hunds mage fortsätter också strula, tror jag skrev här någon gång tidigare... Känner precis samma som dig, jag ska föda barn snart och timingen är kass, för det tar uppenbarligen tid att komma vidare 😞

Usch vad tufft, du har ju BF så snart också :heart Att allt alltid ska hända samtidigt..
 
Magsjuka smittar som fan,samma på oss

... En vav orsakerna till varför jag ALDRIG sätter min fot i en rastgård/park med mina hundar.

Verkar vara mycket som går, hans veterinär ringe precis och bekräftade detsamma. Det är svårt för oss dock att undvika hundtäta miljöer eftersom vi bor mitt i ett sådant, varenda buske är nerkissad var man än vänder sig. Men vi har en liten plätt på andra sidan av gården där jag tror vi får hålla oss framöver, det är en liten återvändsgränd där folk inte passerar om de inte bor just i de två trapphus som befinner sig där. Så betydligt bättre än parken på andra sidan som jag tror kan vara en utav Stockholms mest hundtäta.

Det är ju svårt att veta om det som skett senaste 1,5 månad enbart är hans vanliga katarrmage som genomgått en markant försämring, eller om han dessutom blivit smittad med någon. Ett litet ljus av hopp tändes igår i varje fall av tanken på att det kanske inte är ett nytt kroniskt stadie som visar sig, utan något övergående. Är det smitta som kommit in på hans befintligt känsliga tillstånd så är det ju inte konstigt att magen slagits ut fullkomligt. Är det inte smitta, så skulle det vara högst kritiskt om han fick det framöver så vi måste verkligen skydda honom på alla sätt som går. Vi åker en sväng till stugan över mellandagarna och nyår, så skönt att han åtminstone då kan få springa lite fritt.

Veterinären verkar i varje fall vara frisk igen och ringde som sagt nu. Hon berättade att hon varit med om fler fall på sistone där avföringsprovet inte visat på något första, eller andra gången. Tredje gången de skickat in så har de hittat något. Så hon vill ta ett nytt prov för att leta efter giardia. Hon säger även att vi framöver kan göra gastroskopi, och att det kan bli aktuellt med en kortisonbehandling framöver. Men först ett nytt prov, så får vi se hur vi går vidare.

Har haft honom försäkrad i 8 år utan att använda den och ibland undrar man ju vad man har alla sina försäkringar till. Tills nåt händer.. är väldigt glad just nu att han har en bra försäkring.
 
Svar från SVA, de hittar ingenting.

Bruce har mått bra sen hans kräkmorgon i torsdags förra veckan. Inte ens haft bubblig mage och han har sovit nätterna igenom. Men, jag vet bättre än att ta ut något i förskott. Det är ju lite såhär det ser ut just nu, frisk hund och sen skov. Har vidarebefordrat provsvaret till hans veterinär så tar vi det där ifrån.

Alltså jag vet ju att jag skrev i blanketten för hand, men hans namn stod på i varje fall två ställen samt att han är en hane. Nu har jag fått tillbaks provsvaret för ”Brace” :rofl: En kan ju hoppas att de kollar proverna noggrannare än resten..
 
Fråga, kan han ha smittats med något som inte syns på proverna? Alltså, dels:

1. Syns all smittsam magsjuka på avföringsprov?
2. Måste exempelvis giardia behandlas, eller kan det vara så att han haft det men självläkt/tillfrisknat sen dess?
 
Svar från SVA, de hittar ingenting.

Bruce har mått bra sen hans kräkmorgon i torsdags förra veckan. Inte ens haft bubblig mage och han har sovit nätterna igenom. Men, jag vet bättre än att ta ut något i förskott. Det är ju lite såhär det ser ut just nu, frisk hund och sen skov. Har vidarebefordrat provsvaret till hans veterinär så tar vi det där ifrån.
:heart
Vad bra att han är bra igen! Men samtidigt vad jobbigt att inte hitta vad som felas :(

Han kanske är en hund med "stress-mage" eller fått någon annan tarmbakterie från promenaderna. Jag har fått intrycket av att det är väldigt hund-tätt där ni bor, och då är det lätt att smitta sprids. Är han lite känslig dessutom så tar det ju direkt.
Har du sett någon röd tråd på när han blir dålig?
 
Fråga, kan han ha smittats med något som inte syns på proverna? Alltså, dels:

1. Syns all smittsam magsjuka på avföringsprov?
2. Måste exempelvis giardia behandlas, eller kan det vara så att han haft det men självläkt/tillfrisknat sen dess?
1 vet ej
2 Ja och på vuxna hundar kan det komma o gå,eller som tidigare sagt så är topstoppen det dom kollar på av hela bajsprovet så ligger gardian i andra änden av provet missas den.
 
Fråga, kan han ha smittats med något som inte syns på proverna? Alltså, dels:

1. Syns all smittsam magsjuka på avföringsprov?
2. Måste exempelvis giardia behandlas, eller kan det vara så att han haft det men självläkt/tillfrisknat sen dess?
1. Nej, det prov du skickade in testar enbart för parasiter. Vanligaste är att hunden är
magsjuk pga smitta med virus eller mycket sällan bakterier. Det krävs andra provanalyser för att titta på det (men det har ytterst sällan klinisk betydelse)
2. Det finns hundar som bär på giardia utan att vara sjuka, dessa ska normalt sett inte behandlas. Ett positivt prov är alltså inte alltid orsak till hundens sjukdom. Det finns också risk för att hunden har giardia utan att det ger utslag på ett avföringsprov då parasiten utsöndras intermittent, men oftast ger det utslag någon gång (och du har ju skickat in flera prov vid flera tillfällen).

Det är tyvärr mer sannolikt att Bruce lider av en kronisk magtarminflammation (där det finns olika typer av inflammationer och olika sätt att behandla, det kräver dock vävnadsprover för diagnos) än infektion med parasiter (nu när proverna är negativa igen) eller virus.
 
:heart
Vad bra att han är bra igen! Men samtidigt vad jobbigt att inte hitta vad som felas :(

Han kanske är en hund med "stress-mage" eller fått någon annan tarmbakterie från promenaderna. Jag har fått intrycket av att det är väldigt hund-tätt där ni bor, och då är det lätt att smitta sprids. Är han lite känslig dessutom så tar det ju direkt.
Har du sett någon röd tråd på när han blir dålig?

Tyvärr ser jag ingen röd tråd när han blir dålig, dock en röd tråd i att skonkost, äta ofta och Canikur ofta får honom på banan. Har dock lyckats urskilja skoven lite:

1. Diarré, har inte kommit och gått utan är isolerat till 2 ordentliga skov. Han har inte haft diarré tidigare i livet, alls, på det viset. Vilket ger mig en magkänsla av att det inte enbart är hans vanliga gastrit som spökat. Den har aldrig visat sig så förut.
2. Kräkningar, det har han haft hela livet pga gastrit men den ligger oftast latent. Sannolikt överproduktion av magsyra enligt tidigare vet. Är ett mönster som jag känner igen.

Så jag vet inte, jag har en känsla av att nåt hände, nåt nytt som gav honom diarré för det var så allting började 1 november. Från 0 till 100 på en dag. Det kan ju inte vara möjligt att hans livslånga gastrit bara bestämde sig för att säga pang? Skov nr två med diarré kom 5 december efter att han hittat gammalt kräk i ett hörn och slickat på, som vi missat låg där. Där emellan skov med kräkningar, allt från någon enstaka till tre på en dag. Då kan han ha ätit skonkost och Canikur i flera dagar och ändå kommer en dipp som en blixt från klar himmel.

Min lilla skrutt :heart
 
1. Nej, det prov du skickade in testar enbart för parasiter. Vanligaste är att hunden är
magsjuk pga smitta med virus eller mycket sällan bakterier. Det krävs andra provanalyser för att titta på det (men det har ytterst sällan klinisk betydelse)
2. Det finns hundar som bär på giardia utan att vara sjuka, dessa ska normalt sett inte behandlas. Ett positivt prov är alltså inte alltid orsak till hundens sjukdom. Det finns också risk för att hunden har giardia utan att det ger utslag på ett avföringsprov då parasiten utsöndras intermittent, men oftast ger det utslag någon gång (och du har ju skickat in flera prov vid flera tillfällen).

Det är tyvärr mer sannolikt att Bruce lider av en kronisk magtarminflammation (där det finns olika typer av inflammationer och olika sätt att behandla, det kräver dock vävnadsprover för diagnos) än infektion med parasiter (nu när proverna är negativa igen) eller virus.

Det blir nog så att vi går vidare med gastroskopi, jag försöker ju få till en tid där vi kan skrapa tänder men det har ju envisats med skov precis innan. Det vore ju bra om vi kunde få till både gastroskopin och tänderna (och provtagningen av knöl..) samtidigt om han ändå ska sövas.

Det lär väl ta lite tid detta, men hoppas vi sitter på svar om inte allt för lång tid.
 
@Voeux Jag hade tid med veterinär via Agria-appen häromdagen och fick då tips om Fortiflora till min tik, och hon verkar ha blivit bättre på bara ett par dagar. För tidigt att säga att det kommer hålla i längden, men ett tips kanske?
 
@Voeux Jag hade tid med veterinär via Agria-appen häromdagen och fick då tips om Fortiflora till min tik, och hon verkar ha blivit bättre på bara ett par dagar. För tidigt att säga att det kommer hålla i längden, men ett tips kanske?

Det kan absolut bli aktuellt. Just nu svarar han upp helt okej på Canikur, och får dessutom både Losec och Andapsin. Så jag avvaktar nästa samtal med hans veterinär men det är inte omöjligt att Fortiflora kan bli ett stående tillskott till hans kost i långa loppet!
 
Angående magsjuka på hund så har jag varit med om det två gånger på två olika hundar. Nu senaste för ganska precis 4 år sen. Det var hemskt för det kom så snabbt så ibland hann hon inte fram till dörren ens innan det kom (fram och/eller bak) och jag led så med henne då hon skämdes ihjäl, speciellt när det kom bak. Vi sov nere på en madrass i vardagsrummet i 4 dygn så vi skulle ha en liten möjlighet att hinna ut iallafall, omöjligt att hinna ta oss från sovrum, ner för trappen, och till ytterdörren annars. Jag preppade hallgolvet med tidningspapper så det blev mer lättstädat.

Jag skrev ut i våran lokala facebookgrupp och det var flera hundar som hade dessa kräkningar och diarréer så vi antog att det var någon magsjuka som gick. Jag väntade med promenader tills det hade gått ett par, tre dygn utan diarré/kräkningar och hon åt normalt, tills dess så höll vi oss bara på gården.
 
@Voeux Jag hade tid med veterinär via Agria-appen häromdagen och fick då tips om Fortiflora till min tik, och hon verkar ha blivit bättre på bara ett par dagar. För tidigt att säga att det kommer hålla i längden, men ett tips kanske?
De är i princip samma sak men canivur fungerar snabbare tack vare att det absorberar vätska i tarmen
 
1 november. Magkatarr har han ju haft hela livet men då han började bli riktigt dålig denna höst.
Ah då försvann min långsökta tanke. Jag tänkte att det kom i samband med din graviditet. Vissa djur kan ju reagera med stress på olika sätt beroende på sin ägare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
954
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 299
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp