Dyr hästaffär för säljaren

Sv: Dyr hästaffär för säljaren

Har själv köpt en hel hög med obesiktigade hästar, men det har varit på egen risk med full insikt att om det inte fungerar får hästen träffa sin skapare. Är man villig att riskera sin insats (köpesumman och kostnaderna under tiden hästen finns) är det ju upp till var och en. Men att FÖRST vilja göra det bekvämt och skita i sitt ansvar (undersökningsplikt) och sedan ÄNDÅ vilja lägga det på säljaren - inte OK.

*KL*

Någon undrade om det hade blivit vanligare? Jag tror det. Tror att det finns väldigt många där ute som tror att man har någonslags reklamationsrätt upp till två år efter köpet :crazy: Fick själv frågan sist jag sålde häst utav ryttarens far att: "Om det nu visar sig att den inte funkar i vår hemmiljö så kan vi väl lämna tillbaka den".........

Tror dessutom att dom flesta reklamationer sker utav icke "riktiga hästmänniskor" finns väldigt många som saknar tillräcklig kunskap när dom skaffar häst. Har flera ggr fått neka spekulanter att köpa häst av mig då jag sett att det aldrig kommer att funka, (själva har dom dessvärre inte haft den insikten :grin:).

Skulle själv aldrig komma på tanken att reklamera en häst då jag anser att jag får skylla mig själv om jag inte kollat upp att den var frisk. (Har dock en gång lämnat tillbaka en häst, köpt på distans som visade sig ha ett mkt alvarligt fel, detta upptäcktes dock direkt jag fick hem den.)

Precis lika som i mitt fall. Alla dessa telefonsamtal med nya fel på hästen. Det ena löjligare än det andra. Det var muskelknutor, ojämna muskler, trasiga tänder, patellaupphakning mm. Och inget hade vi, vår tränare eller veterinären sett. Hu, så okunniga vi måste vara. :angel:
Två månader senare gick han igenom ny besiktning u.a utan någon som helst åtgärd av oss. Och kom till ett jättebra hem och tänk, han har fortfarande inga fel! :devil:

Men den döda blick som fanns i hans ögon när vi besökte köparna, sa mig allt. Och vi hade tur, hans fina blick kom tillbaka i samma stund som han gick in genom våra stalldörrar igen. :love:

Alla dessa telefonsamtal med nya fel på hästen. Det ena löjligare än det andra. Det var muskelknutor, ojämna muskler, trasiga tänder, patellaupphakning mm. Och inget hade vi, vår tränare eller veterinären sett. Hu, så okunniga vi måste vara. :angel:
För att inte tala om att man blir anklagad av köparen att man blåst denne då personen i fråga anser att hästen är ohanterbar och en problemhäst, dock dök inte problemet upp förrens efter ett tag hos dom :grin:

När vår ponny kom hem igen grät vi allihop av åsynen av henne. Hon hade ett stalltäcke på sig och ändå blidades det en pöl av svett under henne i stallgången! Benskydden hängde sönderslitna kring benen såren blödde. Vi tog av henne och fotograferade eländet och tog kontakt med en veterinär som dokumenterade att vi ringt och det vi berättade. (om det skulle bli någon åtgärd) Ponnyn fick gå in i sin gamla box. Där sänkte hon huvudet och gav ifrån sig en lång suck sedan stod hon så en lång stund. Men så psykiskt knäckt som den ponnyn var har jag aldrig sett förr. Så att få en häst oridbar tar inte lång tid.

Det är förvånansvärt hur fort det går. Och i mitt fall tror jag inte ens att de red hästen så många gånger utan här vart det någon slags psykisk ohälsa. Det var en häst som krävde mycket kärlek och ville mycket förtroende till människan. Världens goaste häst. Så även på den vägen går det att "rida" sönder en häst.
Jag har åsett det en gång förut men det var då inte min häst. Men den hästen knäcktes psykiskt och hela kroppen tog stryk av hela situationen. Magrade, tappade muskler och blev ett minne blott av den fina häst han varit.
Och jag kan bara säga att alla människor är inte kallade till att ha djur...:devil:

Lite tips som säljare är att man röntgar hästen innan försäljning + kollar den ordentligt av vet. Sen låter man köparen välja vet för då är det deras val o inte hemmaveterinären..

Det finns också många som försöker luras, vilket gör mig trött och förbannad! Vi letade häst. Vi sökte en trevlig häst som kunde passa som övergångshäst från ponny. Jag ringde på en annons som verkade passa och förklarade att det var en 18 åring som skulle ha sin första häst efter ponnyåren och vi söker en som var stadig och pålitlig i hoppning på ca 1.20 klasser men behövde inte ha kapacitet för mer. Jodå, hennes var precis den vi letade efter. Vi körde nästan 20 mil för att titta och provrida. Och visst hoppade hästen även om vi inte testade 1.20 höjder men det fanns ändå något som gjorde att jag fick en negativ känsla. Det var säljaren som tävlat henne och det gick såååå bra och tränaren berömde henne såååå men hon var tvungen att sälja för hon hann inte med hästen. När vi kom hem så började jag leta resultat på tävlingar och visst var hästen tävlad men det bästa resultatet var 12 fel (!) i en 1.20 annars var det 16 - 24 fel eller uteslutning. Detta var inte vad jag kallar en häst som är stadig i 1.20. Tillägas bör att priset var satt till 90 000 kr så det var ingen billig häst i mina ögon i alla fall.

Nu kunde ni ju ha besparat er resan genom att titta på resultaten INNAN ni åkte och tittade. Det som är viktiga förutsättningar för mig försöker jag - så gott det går - kolla innan jag åker längre sträckor. Nu tittar jag bara på hästar i närområdet, men om det finns journaler, plåtar etc vill jag ha dem till min veterinär innan jag bokar besiktning. Om tävlingsresultat är viktigt vill jag ha dem INNAN jag åker. Finns bara referenser från tränare tar jag det INNAN jag tittar.

Det finns faktiskt väldigt många människor som har en annan uppfattning än en själv. Det en person tycker är supertalang tycker nästa är medelmåtta. Så är det och går aldrig att komma ifrån. Det behöver inte vara bedrägeri, annat än möjligen självbedrägeri. Det som är viktigt för köparen (hälsa, resultat, träningsnivå etc) tycker jag är upp till köparen att kontrollera. Vill man spara tid gör man så mycket förarbete som möjligt INNAN man kör och tittar.

Jo, du har naturligtvis rätt i att man kan ta reda på sådant innan man kör 20 mil. Men det som gör mig arg är att jag mycket tydligt talar om vad jag är ute efter i telefon och frågar om hästen gör si eller så och man bara får svar som sedan visar sig vara ren lögn. Det var säkert ingen dålig häst men den var ju inte vad vi sökte. Och kanske hade hon fått en nöjd köpare om hon talat om att det är en trevlig häst men kanske inte en tävlingshäst i de klasserna. Okey, priset kanske fick vara lägre men hästen hade kanske kommit till en ägare som letade efter just en sådan häst.
När jag har sålt någon häst har jag varit så ärlig jag kunnat när eventuella köpare ringt. Jag har frågat vad de letat efter, vilken erfarenhet de har o s v och också avrått en del och sagt att vår nog inte passade deras önskemål. Några har blivit väldig förvånade över min ärlighet, en del faktiskt arga och tagit det som kritik, men de flesta faktiskt tacksamma över att inte behöva slösa tid på det. Det låter som om jag haft 100-tals köpare på mina ponnyer (2 st) men så är det inte. Å andra sidan har försälningen varit bra och köparna trivs med sina ponnyer.

Väldigt intressant tråd, jag och en väninna har börjat komma in på samma spår, dvs att det snart inte går att sälja hästar längre.

Detta är två fall som är aktuella i min närhet;

Fall 1;
Säljaren annonserar ut en häst med tävlings meriter, skriver i annonsen att hästen har ett "skönhetsfel" som ej är väsentligt för användningsområdet. "Skönhetsfelet" är att hästen inte ser 100% igt på ena ögat, det syns tydligt på hästen då ögat är grå-aktigt.
Köparen provrider + är med på en gårdsbesiktning där hästen UAs.
Efter ett par månader vill de lämna tillbaka hästen för ögonskadan som säljaren glömt att tala om säger de.
De hävdar också att hästen inte kan användas som tävlingshäst, fastän att hästen har resultat från msv-nivå efter att den fått skadan.
Jag tycker det inte kan räknas som ett dolt fel eftersom ögat ser annorlunda ut och det är rätt svårt att missa att hästen har ett öga som är i ovanlig färg, vetten däremot borde skrivit nåt i besiktningsintyget vilket så inte gjordes

Fall 2;
Köparen provrider häst, bestämmer sig och väljer en veterinär i säljarens område, denne veterinär gårdsbesiktigar hästen UA med böjprov och köparen tar hem hästen, en kort tid efter köpet vill köparen lämna tillbaka hästen för att den har kotledsinflammationer och pålagringar i båda frambenen.

I min mening borde det inte gå att lämna tillbaka denna hästen, hade köparen röntgat den vid köpet hade pålagringarna upptäckts och kotledsinflammationer vet väl "vem som helst" att dom kan man rida fram ganska fort om man försöker

Jag gissar på att i båda fallen har ryttaren inte rett ut hästen och försöker bli av med den på smidigast vis för att kunna köpa en annan mer lämplig häst.
Fruktansvärt tråkigt, dessa två fall är som sagt i min bekantskaps krets och det gör att man inte blir så sugen på att sälja fler hästar.

Fall 2;
Köparen provrider häst, bestämmer sig och väljer en veterinär i säljarens område, denne veterinär gårdsbesiktigar hästen UA med böjprov och köparen tar hem hästen, en kort tid efter köpet vill köparen lämna tillbaka hästen för att den har kotledsinflammationer och pålagringar i båda frambenen.

I min mening borde det inte gå att lämna tillbaka denna hästen, hade köparen röntgat den vid köpet hade pålagringarna upptäckts och kotledsinflammationer vet väl "vem som helst" att dom kan man rida fram ganska fort om man försöker

Jag gissar på att i båda fallen har ryttaren inte rett ut hästen och försöker bli av med den på smidigast vis för att kunna köpa en annan mer lämplig häst.
Fruktansvärt tråkigt, dessa två fall är som sagt i min bekantskaps krets och det gör att man inte blir så sugen på att sälja fler hästar.

Är mycket lik den tvisten som jag just ligger i och här kommerköparen troligen att få lämna tillbaka hästen... fattar inte vad undersökningsplikt betyder eftersom du alltid kan häva köpet oavsett om du undersökt varan eller ej! Tragiskt:(

Såg att tråden legat ett tag, men jag har en fundering som köpare. Vi har i månadsskifte aug sept fått hem hem en häst som under sept 07 skulle haft en senskada. Vi provred den i ridhus hos säljaren - litade på dem och deras veterinär. Vi fick upp hästen efter vet besikt ua. Det gick någon vecka innan vi hunnit hitta inprovad sadel och när vi då red kändes den snubblig. Enl säljaren så kan han vara så.... Det gick ett tag till och sedan tog vi tillslut ut veterinär. Halt på 2 framben. Nu efter lite bråk per telefon så säger säljaren att han glömde nämna att hästen varit skadad med kotledsinfl i ett framben och när jag kräver in journalerna så visar det sig att hästen varit drabbad av både senskada sept 07 och kotledsinfl mars-maj 08. Hur kan man glömma att nämna ngt sådant!???? Hästen är såld som tävlinghäst hoppn/dressyr i aug 08. Snabb igångsättning tycker jag och dolt fel. De skulle ha talat om. Visste visserligen att det skulle vara första start i hoppn pga senskadan sept07... MEN. Hur mkt skall jag som köper behöva kräva ut innan. Skall jag ringa runt till försäkringbolag - det kan jag inte utan endast säljaren, journaler - endast säljaren. Ringa stall runt omkring..Vems parti tar de?
Veterinärbesiktn kommer jag alltid att närvara på efter detta - kommer att kräva öppet köp tills min ATG klinik röntgat varenda kota. Går det inte att köpa hästar av folk som kommer ihåg skador - ärliga, kan man kanske börja med guppyuppfödning istället. Det kostar mindre än att ta över vetkostnader för hästar som ngn annan satt fart på för snabbt!:angel::devil:

Som köpare har du ingen rätt att få ut försäkrings eller journaluppgifter. Ni skullle vid köper av tävlingshäst själva åkt in med den till klinik och besiktigat samt röntgat.

Om ni köpt från en näringsidkare så är denne skyldig att uppge alla tidigare skador som denne vet om, även sådana som inte kan tänkas ha betydelse för användningen. Om säljaren är privatperson är reglerna inte lika hårda. Därför är det somhästköpare säkrast att köpa från näringsidkare, men man ska alltid göra en besiktning som står i relation till vad hästen kostar och ska användas till.

Har den några reservationer på försäkringen?

Om man som köpare råkar ut för att hästen går sönder på nåt sätt efter ett antal månader,då tycker inte jag att det är säljarens fel.... som köpare ska man besiktiga hästen och helst röntga den.... och om hästen är försäkrad,så borde försäkringbolagen betala kostnaderna för operation etc.... dock hittar bolagen alltid kryphål...och då faller allt tillbaka på säljaren/uppfödaren.
Så till slut har vi inga uppfödare i Sverige,och hästarna blir extremt dyra att köpa eftersom de kommer att vara upp till öronen igenomgångna av veterinär och röntgade.....
Vi betalar mkt varje år i premier,men just vid försälning/köp så backar bolagen om det upptäcks nåt.... trots att premierna är betalda under hästens hela liv,så har den inte rätt till operation,veterinär etc.....
Om försäkringsbolagen tog de permier vi betalar in på våra hästar,så borde hästarna kunna få vård antingen de nyligen är sålda,eller inte...det ska inte spela ngn roll.
Köpte en ponny för 15 år sen som gick igenom besiktining nere hos säljaren....helt ua! vi tog hem honom,tränade lite och startade en tävling 1 vecka efter hemkomst som vi vann...sen gick det utför....hade svårt att böja på benen vid hoppningen,var stel i benen.... röntgaqde honom och det kom fram att det var nåt som saknades mellan lederna så han inte kunde börja på benen,och det var medfött..... vi hade övertagit försäkringen från förra ägaren och alltså inte tecknat ngn ny,men ändå vägrade bolaget att betala ut nåt när hästen blev utdömd....för de tyckte att *förra ägaren* hade lurat dom när de tecknade försäkringen..... så vi fick kontakta förra ägaren, som gått under jorden!!! så vi anmälde detta...och säljaren hade flera annmälningar på sig för att ha lurat folk....
efter mkt tvistande och en arg pappa,så betalade bolaget ut hälften av försäkringssumman....resten förlorade vi. och då hade hästen varit försäkrad under 7 års tid i bolaget.... så vad är det man betalar för? är det end veterinärvården vid en skada?? för annars får man tjata och tvista och ligga i...trots att de fått betalt i permier mer än vad hästen var försäkrad i....
Så jag tycker det är försäkringsbolagen som borde ta sitt ansvar för de pengar vi betalar dom!!!! då får alla sina pengar och hästen får vård direkt utan att komma i kläm!!!!

Nej, som tidigare försäkringsombud så vet jag att jag inte har rätt att få ut journalerna. Men direkt när hästen kom hem så kändes den ofräsch. Vi tog kontakt med säljaren och påpekade detta. De sa att hästen är lite knölig i gången. Vi tog iallafall ut veterinär och konstaterade 2 gr hälta hfr plus rörelsestörning och hälta v fram. När vi köpte hästen så visste vi om senskada på höger fram. När försäkringsbrevet kom så var det en reserv på vänster fram. I samband med detta så bad jag att de skulle ta ut journalerna på hästen så att jag kunde få se dem. Då dök det även upp en kotledsinflammation som de aldrig nämnt. Hästen var sprutad i kotled med kortison och tuppkam på höger fram. Vänsterbenet visade sig vara fel fr försäkringsbolaget. Detta har de aldrig nämnt! Troligt är att det var samma kotled igen. För hästen hade stått fr aug 07 till maj 08 utan ens skrittpass med ryttare och när vi var där första v i augusti så var den klar för hopptävling. Nu förstår jag att det troligtvis var alldelens för tidigt. Är självklart orolig för benpålagringar på denna häst mm.:crazy:
Och kan inte förstå att de säger sig ha glömt berätta! Hur glömmer man att man varit på klinik 3 ggr och sprutat en häst... Utöver då senskadan 2007 som jag fått veta...

*kl*

Min familj har också råkat ut för ett par köpare som velat lämna tillbaka hästar. Som tur var har hästarna varit i gott skick. En var faktiskt ärlig nog att tala om att barnet helt enkelt inte redde ut ponnyn.

Har även köpt häst av uppfödare som blivit "brända" och inkluderat exportröntgen i priset på sina unghästar just för att inte råka illa ut. Men jag känner flera personer som blivit pålurade hästar med kända problem också så det finns tyvärr rötägg på bägge sidor.

Senast ändrad:

Säljaren har ju redan erkänt att de "glömt" att berätta om behandlingar/skador som varit av intresse för er. Reklamera hästen. NU. Det får inte gå får långt mellan det att man fått kännedom om felet till det man reklamerar formellt, då förlorar man rätten till reklamation.

Jag förutsätter att bägge parter är privaterpersoner - rätt eller fel?

Jo - vi är bägge privatpersoner. Och jag känner mig tvärlurad...
Jag kan bara inte smälta att de glömt berätta att de varit till klinik 3 ggr och sprutat kotan... Jag har via både mail och telefon påpekat rekl men det verkar inte vara intresserade av det....Säger att de glömt det hela...=(
Jag har krävt tillbaka den del av köpesumman som omfattas av reservationen - men har inte hört ngt om det heller.. Nu väntar vi på röntgen och har sedan lovat återkontakta säljaren. Det som spökar på hästen verkar vara mer än bara kotan.....
Jag har haft många hästar, köpt och sålt själv. Jobbat med hästar så jag kan säga att vi märkte ganska snabbt - innan vi ens hann trava på hästen att ngt var fel... SOm inte märktes när vi provred hästen ett par veckor innan avhämtning och vet besiktning....
Jag är sund som säljare och köpare och om jag har tränat hästen, galopperat - hoppat eller arbetat hästen då kan jag acceptera att det kan vara ryttarfel. Men jag kan till 99,9 procent säga att detta är ngt annat.
Nu har vi påtalat felet, ganska omgående och jag har sparat varende mail fr dem och mina... Vi inväntare utlåtande och röntgen och beroende på vad ATG kliniken säger så kommer vi att lämna vidare till advokat.:devil:

Jag ska sälja årets fölunge nu, för köpet skall Köplagen vara gällande (näringsidkare - näringsidkare). Pga tidigare tråkiga erfaranheter med reklamationerav dolda fel vill jag i kontraktet skriva in en punkt att köparen skall, för att kunna reklamera hästen pga doldt fel, hålla den försäkrad på befintligt sätt.

Kan man formulera sig enligt nedan? Om ngn har förslag på ändring, el kommentar i övrigt, tar jag tacksamt emot detta!

Köparen frånsäger sig all rätt att häva köpet pga dolt fel om köparen under reklamationstiden ej håller hästen försäkrad i befintligt bolag, i befintlig försäkringsform och summa.

Du ska skriva in :Köparen frånsäger sig all rätt att häva köpet pga dolt fel om köparen under reklamationstiden ej håller hästen försäkrad i befintligt bolag, i befintlig försäkringsform och summan av FÖRSÄLJNINGSBELOPPET/Köpesumman: dvs om du inte försäkrat fölis för mer än tex 30 och säljer den för 50..

Jag har åkt ut på fölreklamation(eller han hade hunnit bli dryga året, när de upptäckte det) pga dolt fel, köparen hade inte försäkrat upp hästen till köpebeloppet trots MUNTLIGT (ja man lär sig så länge man lever,,)löfte om att göra det eller så skulle hon stå för smällen själv:( Försäkringen (hade gjort allt rätt och tecknat inim 3 dygn för att de skulle vara en BRA försäkring)täckte allt vetbesök, avlivning och hela förs beloppet...men jag fick betala mellanskillnaden för att HON INTE HADE VÄRDERAT SIN HÄST TILL MER!! JAG fick istället så att säga punga ut med det hon tyckte han var värd men inte ville betala försäkring för...fattar ni....Är livrädd att sälja häst nu...Själv skulle jag aldrig ha kommit på tanken att man ens kunde göra så, men nu när man vet..ja då blir man ju lite sur och tänker..vad fan kanske man ska uttnyttja sånt själv, eller!??? Fast det skulle jag aldrig....Jag "värderar" själv hästarna och har dem inte så högt försäkrade i A1, men jag TAR smällen själv om den kommer. Har bra veterinärvård däremot. och full olycksfallliv..
Bonde 456

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 261
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 723
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA... 15 16 17
Svar
329
· Visningar
35 191
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka