Dyra tävlingsuppstallningar!

Krockodil

Trådstartare
Jag höll på att svimma när proppen för en tävling kom ut idag. De tänker ta 850 kronor för mobila utomhus boxar och 500 kr för spiltor innomhus, (meetinguppstallning endast). Förra året under samma tävlings kostade boxarna 450 kronor och spiltorna 200 kr. Det är alltså en höjning på nästan dubbla priset! Och då ingår inte spån i priset!
Detta gäller en lokal/regional tävling under två dagar.

En annan tävling i samma län hade 800 kr som meeting uppstallnings kostnad för box men då i en byggt tävlingsstall och 300 kr för spilta, (inget spån ingår). Samma sak där med lokal/regional tävling och priset förra året låg på 500 kr för box och 250 för spilta.

Här uppe i norr har vi inte så många tävlingar att välja mellan, 1 max 2 i månaden och det är ofta upp till 30 mil emellan.

Dessutom så har anmälningsavgifterna gått upp med ca 10-40 kronor per klass men premierna står kvar på samma summor som förra året.

Detta verkar dock vara ett ganska lokalt fenomen i krubbarna runt Umeå, eftersom klubbarna längre uppe i norr inte har chockhöjt några priser alls.

Hur är det där ni bor? Hade ni kunnat betala dessa meetingkostnader?
 
Sv: Dyra tävlingsuppstallningar!

Detta beror med största säkerhet på de nya reglerna. Arrangören måste desinficera alla boxar/spiltor, ha nattvakt på uppstallningen m.m.

"Tillägg/förtydligande i TR I
2011-02-23

Vid Tävlingssektionens senaste möte togs beslut om följande ändringar i TR I Gemensamma.


•När det gäller de nya uppstallningsreglerna, så är det som står i proppen ang. uppstallning alltid arrangörens ansvar. Om man t.ex. hänvisar till stall utanför tävlingsområdet.
•När anmälan är stängd i TDB, så får man inte pengar tillbaka om domaren ändras.
•Inga dispenser kommer att ges för att ha egen ÖD på hemma tävling, vi kommer dock att godkänna undantag om en enstaka klass på en lokal/regional tävling har 10 eller färre startande. Ansökan skickas in till sportavdelningen efter anmälningstidens utgång.
•När det gäller bevakning av uppstallning på tävling så ska det alltid finnas någon på plats på området, även nattetid. Gäller på alla nivåer av tävlingar där uppstallning erbjuds.
•Sjukvårdspersonal ska vara sakkunnig, dvs. arbeta inom akutsjukvård eller ha aktuell utbildning LABC samt HLR för att vid en olycka ta hand om såväl lättare skador som att bistå med livsuppehållande åtgärder i avvaktan på ambulans.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyhe...ydligandeiTRI/"
 
Sv: Dyra tävlingsuppstallningar!

Fast det kan knappast ha påverkat just dessa två tävlingar, eftersom den ena anläggningen har ett separat tävlingsstall och den andra lånar in mobila boxar. Ryttaren tar med sig eget spån och sopar ur boxen efter avfärd. Det enda arangörerna ska göra är förutom att ställa upp de mobila boxarna, som även fanns förra året, är att rengöra med decinfekton, vilket inte tar så mycket energi då vi gör detta även på våran klubb vid tävling.

Nattvak har alltid funnits här uppe på tävling. Det brukar US sköta.

Vad kostar era uppstallningar?
 
Sv: Dyra tävlingsuppstallningar!

Jag har nog betalat allt mellan ca 500 och 1500 för meetinguppstallning (dvs mer än en natt).
Tips är att kika runt om det finns någon som hyr ut boxar i sitt privata stall i närheten.
 
Sv: Dyra tävlingsuppstallningar!

På större tävlingar i stil med Breeders eller SM brukar uppstallningen ligga runt tusenlappen oftast ett par hundra över.

På "vanliga" regionala eller nationella tävlingar brukar vi alltid försöka hitta alternativ till arrangörernas uppstallning vilket då brukar ligga på 150-200 kr per natt. Arrangörernas alternativ brukar ligga runt 400-800 för meeting alt. 2 nätter. Är så otroligt olika vart i landet man åker. Jag har tidigare bott på Gotland där finns det inga tävlingar med uppstallning. Dock brukade vi åka på tävlingar från Bollnäs till Skåne, och allt däremellan...

Nu bor jag i Småland och undviker uppstallning om jag kan. Går hellre upp tidigt och kör. Dock får det ju inte bli för långa resor på morgonen/natten innan tävling då både hästen och jag måste ha en chans att prestera under dagen.
 
Sv: Dyra tävlingsuppstallningar!

Priset på hyra av mobila utomhusboxar har ökat iom de nya bestämmelserna om desinficering infördes, tyvärr.
 
Sv: Dyra tävlingsuppstallningar!

Fast det kan knappast ha påverkat just dessa två tävlingar, eftersom den ena anläggningen har ett separat tävlingsstall och den andra lånar in mobila boxar. Ryttaren tar med sig eget spån och sopar ur boxen efter avfärd. Det enda arangörerna ska göra är förutom att ställa upp de mobila boxarna, som även fanns förra året, är att rengöra med decinfekton, vilket inte tar så mycket energi då vi gör detta även på våran klubb vid tävling.

Nattvak har alltid funnits här uppe på tävling. Det brukar US sköta.

Vad kostar era uppstallningar?


De LÅNAR väl knappast in boxarna?
 
Sv: Dyra tävlingsuppstallningar!

De mobila boxarna kostade 1250 kr för meetinget på den stora nationella tävlingen på samma klubb. Då ingick inget spån. Nu ingår ju grundspån.
Jag håller med om att det är dyrt, men inhyrda boxar kostar så mycket att hyra in. När vi hyrde boxar ifjol kostade de 600 kr + moms och frakt i hyra. Då kan du ju själv räkna ut vad de måste kosta för att det ska gå runt för klubben. Med de nya reglerna så kostar det mer att erbjuda uppstallning även i de fasta gäststallarna då de måste tömmas på allt spån och desinficeras mellan varje tävling. Daguppstallning är också svårt att erbjuda då boxen/spiltan måste tömmas och rengjöras mellan varje häst. Vi har förut haft två hästar på samma plats under en helg.
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 465
Senast: fio
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 214
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp