Dyraste rasen?

Sv: Dyraste rasen?

För de flesta är hunduppfödning en hobbyverksamhet, så jag förstår inte vad du pratar om. Det finns väl ingen som helst anledning att driva upp priser så att oseriösa åker snålskjuts? De som har bra hundar lär få den summa de begär.

Jag vänder mig allra mest mot de klåpare som tar 12000 kronor för en valp som endast är registrerad i SKK och i övrigt inte har några linjer som ens påminner om rasens rasstandard. Jag syftar både på exteriör och/eller egenskaper.

Det är en hobbyverksamhet som många inte skulle ha råd med om man inte fick betalt för valparna. Att säga att man kan skita i att ta betalt bara för att de flesta ändå bara går jämt upp fungerar inte.

Det är ju köparens marknad, och stammar och sådant går ju att kolla upp. På NK håller massa kläder som inte tål vatten och skulle falla i bitar efter ett hundträningspass, men ändå kostar de mångdubbelt mer än vad mina slitstarka, regntåliga kläder kostar. Anledning, det finns en marknad.

Jag tror inte det skulle bli bättre för att de renrasiga hundarna med kass stam kostade 6000 istället för 12000, för då skulle folk prioritera att köpa dem av ekonomiska skäl. Man behöver inte titta förbi buke ens för att hitta exempel på när uppenbarligen sjuka, oseriöst avlade hundar prioriterats av köparen för att de varit några enstaka kr billigare.
 
Sv: Dyraste rasen?

kl

Jag köpte min American Akita för 14000kr ingen jag regaerade på, hon förhoppningsvis att vara min bästa vän i många år framöver och då känns summan ganska ynklig.

min mamma köpte en jack russel valp för 6000 kr men med tanke på alla problem hon haft har hon nog kostat mer än min tik snart......
 
Sv: Dyraste rasen?

Allt beror ju på vad man har tänkt med sin hund/ häst.
Jag menar min lilla kostade 3500, riktig gatukorsning, men hon är suverän i psyke och fysik, kollat höfterna osv.
Men det är ett chanstagande och man ska vara mycket medveten om att det som inte kom i köpsumman kan komma i vet. kostnader senare.
Men jag såg inte en anledning att inte ha henne, utställning är inte ett intresse för mig, sen blir man kär i en valp så tänker man ju inte direkt på kostnaden.
Hästen spräckte ju budjeten helt, men ville inte ha någon annan än honom heller.
 
Sv: Dyraste rasen?

kl

När man köper en häst och meriterar denna så får man dessutom förhoppningsvis tillbaka pengen man lagt ut när värdet i hästen stiger, i takt med utbildning och utveckling.
En hund, om det inte är en bra jakthund eller väldigt speciella linjer, kan du inte sälja och få tillbaka vad du gav.

Jag köpte min hund för 12 000 kronor, om jag nu skulle sälja honom, trots att han har 2 cert och är grundutbildad i både agility, spår och lydnad, så skulle jag nog få nöja mig med att få 6-7000 kronor. Om ens det?

Jag kan dessutom tycka att det nästan är löjligt att det är så "fult" att fråga uppfödaren hur mycket valpen kostar när man ska köpa. För mig är det ljusårs skillnad på 8000 kr och 12000 kr och även om jag inte kommer att ha något emot att betala för min nästa hund så är jag ändå nyfiken på priset. Jag skulle aldrig få för mig att pruta på en valp, men det är ändå väldigt mycket pengar och man måste ju som köpare få möjlighet att tänka över om man är villig att ge den pengen innan man tingar valpen.
 
Sv: Dyraste rasen?

Det är en hobbyverksamhet som många inte skulle ha råd med om man inte fick betalt för valparna. Att säga att man kan skita i att ta betalt bara för att de flesta ändå bara går jämt upp fungerar inte.

Det är ju köparens marknad, och stammar och sådant går ju att kolla upp. På NK håller massa kläder som inte tål vatten och skulle falla i bitar efter ett hundträningspass, men ändå kostar de mångdubbelt mer än vad mina slitstarka, regntåliga kläder kostar. Anledning, det finns en marknad.

Jag tror inte det skulle bli bättre för att de renrasiga hundarna med kass stam kostade 6000 istället för 12000, för då skulle folk prioritera att köpa dem av ekonomiska skäl. Man behöver inte titta förbi buke ens för att hitta exempel på när uppenbarligen sjuka, oseriöst avlade hundar prioriterats av köparen för att de varit några enstaka kr billigare.

Visst finns det en marknad för dåliga kläder bara för att det står ett visst märke på dem, men jag tycker inte att det är bra. Personligen är jag inte så statusmedveten att jag "köper" det, men det är klart, har man mycket pengar så spelar inte kvalité på kläder någon roll. Man kan ju köpa nytt.

Skulle man tänka sig att en välkänd kennel avlar på dåliga hundar och man köper hunden pga av "märket", tja, det gör man bara en gång. Jämförelsen med kläderna är lite osannolik, trots allt.

Och vad är det som inte skulle bli bättre av större differenser mellan priserna? Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Nu köper folk de dåliga hundarna för 12 000 kronor och därmed så blir aveln bättre, menar du?

Dessutom:

Hepp hepp! Jag har inte sagt att man inte skall ta betalt alls!! :( Var fick du det ifrån?
 
Senast ändrad:
Sv: Dyraste rasen?

Och vad är det som inte skulle bli bättre av större differenser mellan priserna? Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Nu köper folk de dåliga hundarna för 12 000 kronor och därmed så blir aveln bättre, menar du?

Dessutom:

Idealet är att ingen köper de dåliga hundarna, men jag ser inte hur det skulle ske överhuvudtaget. INGEN uppfödare, varken buskis el. riktig skulle kalla sina valpar för dåliga, även om avelsmaterialet i alla andras ögon verkligen är dåligt.

Möjligen skulle det gå att lösa att vissa meriteringar kostade mer än andra, tex att har inte hunden genomgått mh, vips minus tusen kr, inga meriter, minus tusen till osv, men då skulle dessa valpar börja locka köpare som "bara vill ha till sällskap och inte bryr sig om stamtavla".
 
Sv: Dyraste rasen?

Idealet är att ingen köper de dåliga hundarna, men jag ser inte hur det skulle ske överhuvudtaget. INGEN uppfödare, varken buskis el. riktig skulle kalla sina valpar för dåliga, även om avelsmaterialet i alla andras ögon verkligen är dåligt.

Möjligen skulle det gå att lösa att vissa meriteringar kostade mer än andra, tex att har inte hunden genomgått mh, vips minus tusen kr, inga meriter, minus tusen till osv, men då skulle dessa valpar börja locka köpare som "bara vill ha till sällskap och inte bryr sig om stamtavla".

Vad är problemet med det? Hundar vars föräldrar är i princip omeriterade säljs idag till hutlösa summor. Varför är det ok?

Jag förstår inte hur man kan försvara karteller över huvudtaget.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag tycker helt enkelt inte att det är karteller. Inte i min ras iallafall. Inom schäfer är prisspannet för en registrerad hund 7500-12000 kr, så jag ser en viss individuell prissättning.
 
Sv: Dyraste rasen?

Vad är problemet med det? Hundar vars föräldrar är i princip omeriterade säljs idag till hutlösa summor. Varför är det ok?
.

För att köparen betalar? Om ingen betalade skulle ju problemet lösas. Det är inte mat det handlar om, man MÅSTE inte köpa en hund om man inte är nöjd med priset och/eller stammen.
 
Sv: Dyraste rasen?

Men du kan väl inte mena att du jämför häst eller hund pga inköpssumman? :crazy: vad är det för :crazy: med det dådå??
Att ha häst är en betydligt dyrare hobby än att ha hund, så jag förstår inte vad du skulle välja mellan? Jo oftast är det klart dyrare med häst än hund i långa loppet. Varför får jag inte jämföra dessa djurarter med varandra? Gillar båda lika mycket och ser det som självklart att både ha en hund och minst en häst.
Det är två helt skilda scenarior om du frågar mig. Jag köper inte en ponny för 5000 för att jag kan få den billigare än en renrasig hund, liksom...

Det beror väl ändå på vad det är för häst, vill inte heller ha en ponny då jag är för gammal.
 
Sv: Dyraste rasen?

För att köparen betalar? Om ingen betalade skulle ju problemet lösas. Det är inte mat det handlar om, man MÅSTE inte köpa en hund om man inte är nöjd med priset och/eller stammen.

men om det råder kartellbildning inom den ras man är intresserad av så har man inget val. Man borde kunna välja hund ung. som häst. Efter plånboksstorlek och intresse.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag tycker helt enkelt inte att det är karteller. Inte i min ras iallafall. Inom schäfer är prisspannet för en registrerad hund 7500-12000 kr, så jag ser en viss individuell prissättning.

Schäferfolket kanske har olika mål och värderingar. Inom min ras; dvärgschnauzer, så tar alla ungefär lika mycket. Jag köper en topphund från en toppkennel för samma summa som en buskavlare.

Det tycker jag är dåligt eftersom det också driver upp blandraspriserna.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag vet pomeranian valpar som säljs för 25 000 kr, blandraser på denna ras för 15 000 kr.
Brorsan köpte en renrasig pomeranian för 15 000 kr.

Allt beror på tillgång och efterfrågan. Många storhundar är inte lika efterfrågade som vissa småhundsraser. Sedan finns det ju lite mer "exotiska" raser som kostar lite mer.

Och detta uttalande med att man hellre köper häst än hund för 18 000- det är väl ändå löjligt att säga det så. Denna tråd handlar ju om att köpa hund, inte häst, en häst kostar multum efter inköp, när man letar hund inte tänker man "jag köper hellre en häst för xxx kr för att jag inte tänker kläcka ur mig så mycket pengar på en gång trots att jag måste betala stallhyra, hovslagare, mat osv för häst, pengar som en hund inte ens kommer att göra sig av på hela sin livstid."
 
Sv: Dyraste rasen?

Varför skulle det vara löjligt att hellre vilja lägga ner 18 000 kr på en häst än en hund?
Jag vet att det kostar pengar att äga en häst, INTE bara att köpa den. För mig känns 18 000 kr som väldigt mycket pengar för att köpa en hund för, du kanske tycker att det är rimligt, jag skulle kalla det "rena rama rånet" om du missförstår mig rätt. 18 000 kr för en häst däremot känns som väldigt lite pengar och jag skulle istället för att köpa en hund för den summan betala det för en oinriden unghäst/föl. Nu vet jag inte om det går att hitta en tillräckligt bra häst för 18 000 kr, men om jag någon skulle falla mig i smaken så skulle jag då köpa hästen än en hund som jag oxå skulle vilja ha.

Och nu är det så att jag har startat den här tråden och tycker inte moderatorn att den är på rätt plats så får den flytta den till ett bättre ställe. Det jag anser som löjligt är snarare att det verkar vara tabu att jämföra sina älsklingsdjur här, det vill säga hund och häst.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag skulle aldrig köpa ett djur för att det är billigare eller jämlikt med något annat. Jag köper de djur jag vill ha (och kan ta hand om). Gissar på att det är det många andra reagerat på också.

Prinsessfeminist: Man köper ju hund efter intresse också. Det avgör ju valet av ras (vilket i sin tur till viss del avgör priset också).
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag skulle aldrig köpa ett djur för att det är billigare eller jämlikt med något annat. Jag köper de djur jag vill ha (och kan ta hand om). Gissar på att det är det många andra reagerat på också.

Prinsessfeminist: Man köper ju hund efter intresse också. Det avgör ju valet av ras (vilket i sin tur till viss del avgör priset också).

Men det är fortfarande inte prisskillnader mellan raser jag pratar om. Utan avsaknad av prisskillnad inom samma ras.

Alltså, samma pris, trots att en hundvalp från uppfödare A skulle passa ypperligt för utställning medan den andra från uppfödare B kanske inte ens är rastypisk.

Varför skall medelmåttiga uppfödare ta samma summa för sina valpar som de uppfödare som satsar pengar, tid och engagemang?

Varför skall den familj som "bara vill ha en sällskapshund" av en viss ras betala 12 000 kronor för sin hund?
 
Sv: Dyraste rasen?

Men det handlar ju inte om någon kartellbildning. Att uppfödare med valpar med kass stamtavla, fula föräldrar eller vad som helst, kan ta lika mycket som en med fina valpar är ju för att valpköparna själva väljer att betala så mycket för en usel hund.
Hade valpköparna konfronterat och sagt "Nej du, vi tänkte inte betala 15 000 kr hos dig, när föräldrarna inte är rastypiska och linjerna är dåliga" eller annat liknande, så hade ju inte dom kunnat ta ut så höga priser.

Vem ska bestämma hur priserna sätts liksom? Självklart hänger alla uppfödare på det dyraste priset, eftersom alla gärna vill tjäna litegrann.
 
Sv: Dyraste rasen?

Det handlar om dålig självinsikt. Alla säljare är inte seriösa, men de vet det inte själva. Är nog sällan någon kommer på att vad fan, jag är ju en av de oseriösa? De tycker att deras hundar är lika bra som de dyra, och om man argumenterar om meriter kan de kontra med att deras är ju sällskapshundar och båda föräldrarna är jättesnälla.
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 056
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 079
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 463
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp