Dyraste rasen?

Sv: Dyraste rasen?

Absolut, jag håller med dig.

Vad man skulle kunna önska då, är ju att valpköpare förklarar för en sådan uppfödare att man borde visa upp mer än snälla föräldrar, om man ska kunna ta ut lika mycket som alla andra.

Alltså, vad jag försöker förklara (Jag har inte ordets gåva idag inte) är att det helt och hållet är upp till köparna. Pressar många köpare för att hundar utan x meriter ska säljas billigare, så kommer antingen uppfödarna att meritera mer eller få sälja till lägre pris. Det är ju trots allt köparnas marknad egentligen, men då krävs det att man som köpare agerar också.
En uppfödare kan sätta 18 000 kr på sina valpar, men om valpköparna inte vill betala så mycket för en hund med "snälla föräldrar" så kommer valparna inte att bli sålda.

Min mamma föder upp en av dom snordyra raserna, Fransk Bulldogg, och folk slåss om att få köpa dom trots dom skyhöga priserna. Där verkar jag dock hitta lite individuell prissättning, beroende på linjer och meriter. Exempelvis är valparna efter importföräldrar mycket dyrare, vilket jag anser vara fullt förståeligt då föräldrarna oftast varit mycket dyra att få hit och (förhoppningsvis) kunna producera fina valpar med spännande linjer.
 
Sv: Dyraste rasen?

Men det handlar ju inte om någon kartellbildning. Att uppfödare med valpar med kass stamtavla, fula föräldrar eller vad som helst, kan ta lika mycket som en med fina valpar är ju för att valpköparna själva väljer att betala så mycket för en usel hund.
Hade valpköparna konfronterat och sagt "Nej du, vi tänkte inte betala 15 000 kr hos dig, när föräldrarna inte är rastypiska och linjerna är dåliga" eller annat liknande, så hade ju inte dom kunnat ta ut så höga priser.

Vem ska bestämma hur priserna sätts liksom? Självklart hänger alla uppfödare på det dyraste priset, eftersom alla gärna vill tjäna litegrann.

Ok. Då är det väl dumma kunder då.

Jag anser nog att det är uppfödare som slår mynt av att många hundköpare är okritiska och naiva. Det känns inte etiskt riktigt - även om man kan.

Bara för att jag kan sälja en skrotbil till dig för 100 000 (om du nu var dum som ett spån) så innebär det inte att jag måste sälja bilen till dig för den summan.

Det handlar med andra ord om etik och moral och så länge hunduppfödare utövar tryck på den som möjligen begär lite mindre än någon annan och rasklubbar pratar om "rekommendationspriser", så befinner man sig i lagens utmarker. Jag tycker inte att det är "självklart" att man hänger på den högsta summa man kan få ut. Inte om man är seriös.

Kartellbildning är olagligt men kan vara svårt att bevisa och till viss del förvånar det mig att inte de duktiga uppfödarna blir irriterade. Valpproducenter slår mynt av deras hårdare arbete.

Men jag antar att alla tjänar så himla bra på allt det här, så alla håller truten. :cool:
 
Sv: Dyraste rasen?

Det handlar om dålig självinsikt. Alla säljare är inte seriösa, men de vet det inte själva. Är nog sällan någon kommer på att vad fan, jag är ju en av de oseriösa? De tycker att deras hundar är lika bra som de dyra, och om man argumenterar om meriter kan de kontra med att deras är ju sällskapshundar och båda föräldrarna är jättesnälla.

Ja, men hur svårt är det att se att man tjänar betydligt mer på att avla på hundar utan att man rest en endaste mil för utställning eller något annat.

Är det i så fall rimligt och rättvist att jag får 12 000 kronor per valp, samtidigt som den som rest land och rike runt för att meritera sin hund får samma summa?

Varför skall man ta så bra betalt för att Fido och Lisa är så snälla sällskapshundar?

Personligen hade jag hellre sett billigare rasrena hundar för folk som inte bryr sig så mycket om meritering. Då hade blandrasmarknaden minskat betydligt.
 
Sv: Dyraste rasen?

Men jag antar att alla tjänar så himla bra på allt det här, så alla håller truten. :cool:

Jupp. Eller något.
Om jag ska räkna ut vad det kostat mig att få fram den här kullen, sammanlagt med all planering och dom år det tagit mig, så har jag gått back med ungefär 95 000 kr. Det hade förvisso gått att komma mycket billigare undan, men då hade jag inte fått just dom linjerna jag vill ha och just den typen inom rasen som jag strävar efter.

Men det finns säkert dom som tjänar bra med pengar också, det betvivlar jag inte en sekund.
 
Sv: Dyraste rasen?

*kl*

Jag håller till viss del med i det resonemang som finns i tråden, att det förekommer ockerpriser på vissa håll, men ändock så tycker jag ni missat något viktigt; det är ju ändå inget välgörenhetsarbete uppfödare ägnar sig åt. Det kostar tid och pengar att vaccinera, foder, ställa ut och testa avelsdjur etc. Och för det måste ju uppfödaren ha ett minimumpris att ta ut. Som täcker vissa baskostnader. Låt oss säga ett schablonbelopp på 8.000:- Att man däremot säljer en mkt lovande och rastypisk valp för 12.000:- medan ett otypiskt kullsyskon hamnar på 8.000:- tycker jag är korrekt.
Men jag tror inte på att sänka priser för mycket, för det sänker djurens status. Jag vill i stället jobba för att det finns färre och endast "önskade" individer som tas väl om hand och inte riskeras att omplaceras i all evighet. Se t.ex på hur bonnkatter säljs för "en tia per tass", sånt får mig att må illa! Katten är tyvärr ett djur som fått mkt låg status i samhället p.g.a. tillgång och pris... :(
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag har bestämt mig för en Chihuahua när tiden är inne (mycket med unghästen nu) och jag räknar med att få lägga mellan 12-17.000 för en valp som har en trevlig stam och som har fin chans i utställning! Den ska dock i första hand verka som sällskapshund men är ändå lika noga med fysik och psyke för det :)
 
Sv: Dyraste rasen?

.

Jag anser nog att det är uppfödare som slår mynt av att många hundköpare är okritiska och naiva. Det känns inte etiskt riktigt - även om man kan.

:

Visst är det precis så, men jag tror att man börjar i fel ände om man förväntar sig att de oseriösa uppfödarna ska komma på det själva, och sänka priserna för att deras hundar inte håller måttet. Det måste isåfall regleras på annat sätt.
 
Sv: Dyraste rasen?

rasklubbarna brukar väl ha ett "rekommenderat pris"? de hade ju kunnat lista ett gäng + och - hos rasen, skriva vad som borde höja resp sänka priset, för att underlätta för valpköpare. t ex så borde första valpkullen vara något billigare än de andra, högt meriterade hundar ska ge dyrare valpar, starka linjer borde ge ett högre utgångspris. men rasklubbarna känns ofta som uppfödarnas klubb, inte de vanliga hundägarnas klubb.

en annan sak som jag också har tänkt på. på hästsidan är det vanligt att man anger hingsten (lätt att kolla upp) och även skriver en rad om vad själva linjerna har presterat. på hundsidan står det i bästa fall vad föräldrarna har gjort. varför är det så?
 
Sv: Dyraste rasen?

Min gissning är för att det är mestadels vad föräldrarna gjort som andra bryr sig om...

Min rasklubb har inget rekommenderat pris, och heller inte den som mamma är med i. Mig veterligen så har inte den förra rasklubben jag var med i det heller, då jag var aktiv i den rasens avel.
När vi köpte vår första Fralla för 11 år sedan, så kostade han 8500 kr. Då behövde man inte göra något hälsotest öht. Idag kostar samma ras minst 17 000 kr, och rasklubben har absolut inte varit med och höjt. Jag vet att under en period höjde uppfödarna priset, för att det var oerhört många oseriösa som ville ha en "väsk-hund". Det fungerade bra, och avskräckte många. Numera backar ju inte folk för sådant, kan man väl märka iom Chihuahua-avelns framgång...

Angående linjerna förresten, så kan jag bara se till min ras. Dom ställs ut, och det är i princip bara det. Så visst kan man lägga till något i stil med "Många champions i linjerna" men det känns rätt onödigt för min del. Är en valp fin och har stor utställningspotential, så har den det oavsett om den har en Ch bakom sig, eller 52 st...
 
Sv: Dyraste rasen?

kl
min hund kostade 9000 (collie). har noll intresse av utställning etc, jag ville bara ha en trevlig familjehund så jag valde den valpen som hade bäst temperament.

verkar som ju mindre hund, ju högre pris. ^^ kan vi väl tacka paris för, att det blivit så coolt med minihundar.
 
Sv: Dyraste rasen?

Kl..

Det finns de uppfödare som kör sitt eget race och som verkligen lägger ner all sin tid för sina hundar. De sätter nog det priset de tycker hundarna är värda.

Sen finns det dom som vill följa med i det priset och vill att andra ska göra det också, så inte bara de höjer priset.
Har t o m ringt en uppfödare hit och frågat om vi inte ska höja priset, för hon har hört att valparna säljs för mer än vad tex jag tar.
Men jag sa nej. Jag tycker priserna rusar i väg och snart är det en lyx att få ha hund.
Sen kommer säkert jag lägga på nån tusenlapp till på mina valpar i nästa kull, men bara för jag parar utomlands och kommer få lägga ut mer pengar. Och för jag vet att det blir bra valpar.
Men jag skulle aldrig göra det för något uppfödare ringer och säger att jag ska öka priset. Antar hon är rädd att bli sittande med valpar för det finns billigare hos mig. Men då känner jag att hon bara säljer valpar för pengarnas skull.
Så jag går inte med i nån kartellbildning, för visst förekommer det.
 
Sv: Dyraste rasen?

Den rasen, chihuahua, verkar vara bland de dyraste raserna. Eller hur? I jämförelse med schäfer, golden, labrador mfl ligger de fortfarande runt 8000 kr, eller har de oxå ökat i pris?

Alla raser blir ju dyrare med tiden, inget konstigt i det (inflationen och efterfrågan), men det jag tycker är intressant är varför vissa är så mycket dyrare än andra raser.

Har det lite att göra med trender i hundvärden, eller är det annat som ligger bakom?
 
Sv: Dyraste rasen?

Tror att mycket ligger i trender! (Kändishundar, gå o fika med i väskor osv) men också att små hundar ofta får färre valpar = fler får slåss om de få som finns = högre priser :)
 
Sv: Dyraste rasen?

kl


verkar som ju mindre hund, ju högre pris. ^^ kan vi väl tacka paris för, att det blivit så coolt med minihundar.

Den tanken har slagit mig oxå. Och allt är Paris Hiltons förtjänst? Borde nästan vara tvärtom, ju "mer" alltså större hund desto dyrare, men så är det alltså inte. Hur mycket kostade en chihuahua (tar det som exempel, då den varit så poppis på senare år) för sisådär 10 år sedan? Nån som vet?
 
Sv: Dyraste rasen?

Ja det är sant! Många mindre hundar får ju inte lika störra kullar. Det måste ju vara en anledning till prisökning!

Det här med trender fattar jag inte, när det gäller hund. Hmm.. vilken hundras passar till min jacka och kan jag ha den här väskan tillsammans med hunden.

Helknasigt med hundtrender :crazy:.
 
Sv: Dyraste rasen?

Hahahaha! Trender är nog mer att det blir mer och mer "modernt" att shoppa/göra vardagliga tillsammans med sina djur och då är det lättare/mer accepterat att ha med sig en liten hund än en stor hund in i klädaffärer osv :)
 
Sv: Dyraste rasen?

Hahahaha! Trender är nog mer att det blir mer och mer "modernt" att shoppa/göra vardagliga tillsammans med sina djur och då är det lättare/mer accepterat att ha med sig en liten hund än en stor hund in i klädaffärer osv :)

När våran schäfer var ung och följde med in till stan så bar husse den bitvis, ungefär som om den var en chihuahua, bara det att våran var 14 kr och lurvig. Chihuahua sa vi ändå glatt till folksom frågade. När de såg tveksamma ut och sa...."nä?" frågade vi oroligt: "Tror du inte??"
 
Sv: Dyraste rasen?

Det går väl mode i det som med allt annat. Förr var stora hundar populärt, en stund blev tex amstaff väldigt exploaterat, när de 101 dalmatinerna kom på film kan jag tro att det såldes en hel del dalmatiner. Nu är det småhundar som är populära. Det har nog mkt att göra med att de är smidiga att ha med överallt för vi flänger runt så mkt nu och sen kräver de mindre skötsel (tror många iaf) alltså mer tid över till annat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
595
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 054
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 077
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 463
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp