Dyrt att köpa häst just nu?

Roxanna

Trådstartare
Hur ser ni andra på hästmarknaden just nu, tycker ni det är dyrt, billigt eller lagom? Är utbudet bra eller dåligt? Själv inbillar jag mig att priserna stigit ganska saftigt och att utbudet är rätt tunt, eller? :)
 
Med tanke på foderbristen kan jag tänka mig att priserna går ner. Men det är bara en gissning från min sida.
 
Jag tycker att det är typ som vanligt.

Jag tror att det är "hästarna ingen vill ha" som sjunker i pris. De gamla, unga och sjuka. Men för hästar i en högre prisklass har säljare högst sannolikt planer för att hantera höbrist och att de eventuellt blir stående med hästen - jag tror inte att någon som har en häst för 200 000 som kommer slumpa iväg den för 50.

Köpte själv häst för två månader sedan. Hon kostade som förväntat (;)).
 
Jag tycker att det är typ som vanligt.

Jag tror att det är "hästarna ingen vill ha" som sjunker i pris. De gamla, unga och sjuka. Men för hästar i en högre prisklass har säljare högst sannolikt planer för att hantera höbrist och att de eventuellt blir stående med hästen - jag tror inte att någon som har en häst för 200 000 som kommer slumpa iväg den för 50.

Köpte själv häst för två månader sedan. Hon kostade som förväntat (;)).

Jag kan tycka att vissa "halvattraktiva" hästar sjunkit i pris.
Vbl-travarna ligger på samma nivå som de senaste åren - annonseras ut mellan 2000kr och 15000kr.
Fjordingarna har höjts lite i pris - vilket jag tycker är rimligt för de har varit underprissatta tidigare i mina ögon.
Kallblodstravarna verkar tendera att sjunka lite i pris och det är dem jag syftar på med "halvattraktiva".
Utifrån "ridbarhet" är de ju många gånger bra ridhästar för allround och dressyr på lätt nivå (upp till LA tänker jag). De kräver mer jobb jämfört med halvbloden, men har betydligt bättre förutsättningar kroppsligt jämfört med varmbloden. Nu ser jag ett gäng annonser där de säljs för tio-femton tusen och det tycker jag är billigt för typen.
Men "halvblod" och ponnyer och shettistyp verkar ju inte slumpas bort än så länge.
 
Dyrare vet jag inte om jag tycker det är, däremot otroligt tunnt med vettiga hästar i prisklassen vi letar i. Är bara samma annonser som kommer upp om och om igen 🤨
Tror inte, precis som någon annan skrev, att de lite dyrare hästarnas pris har påverkats nämnvärt av höbristen.
Men svårt är det, och att hitta någorlunda hela hästar verkar svårast av allt 🙄
 
Hur ser ni andra på hästmarknaden just nu, tycker ni det är dyrt, billigt eller lagom? Är utbudet bra eller dåligt? Själv inbillar jag mig att priserna stigit ganska saftigt och att utbudet är rätt tunt, eller? :)

Det är fler hästar än nånsin ute på marknaden och priserna har inte stigit, snarare sjunkit.
 
Fullbloden som ligger ute sim ridhästar har ökat i pris tycker jag.Positivt i mina ögon dock vet jag inte om de blir sålda för just de priset de sätter.
 
Jag vet inte prismässigt från köpares synvinkel så men min erfarenhet från folk i min närhet som försöker sälja häst är att det är väldigt svårt just nu. De blir inte av med sina hästar och då är de inte (enligt mig) överprissatta på något sätt. Så det verkar helt enkelt som att efterfrågan på hästar minskat för tillfället och det kan ju ha att göra med bl.a höbristen och att folk inte vet hur ränteläget kommer se ut framöver etc.

Så jag tror nog att man kan göra klipp om det är så att man råkar på någon som desperat måste få sålt.

Hur upplever ni andra som försöker sälja att marknaden är just nu?
 
tycker de medel/billiga hästarna har blivit billigare - där kan man fynda och finns ganska gott om annonser. de dyra hästarna ligger kvar på samma nivå (troligen är deras ägare inte så desperata) en annan intressant sak är att antalet hästar från hästhandlare (i de lägre prisklasserna) har minskat tycker jag.
 
tycker de medel/billiga hästarna har blivit billigare - där kan man fynda och finns ganska gott om annonser. de dyra hästarna ligger kvar på samma nivå (troligen är deras ägare inte så desperata) en annan intressant sak är att antalet hästar från hästhandlare (i de lägre prisklasserna) har minskat tycker jag.

Det tycker jag är bra. Synd bara att det skulle till höbrist för att det skulle minska
 
Rekordmånga annonser i allafall.

Vet du att det är så eller är det bara en känsla...?

Min bild av de senaste två åren är att folk har blivit duktigare både på att avla och på att annonsera. Jag tror inte det är fler hästar till salu och jag upplever inte heller att priserna är särskilt låga. Däremot är det svårare att konkurrera. Man måste vässa sig själv.

Obs - det är MIN bild - jag säger inte att det är en sanning. Jag tror att ens egna uppfattning är oerhört beroende av vart man själv står. Har man många hästar till salu, har man fler eller färre än innan, vill man köpa häst, vill man tjäna pengar eller spelar det mindre roll, hur ser ens egna ekonomi ut (just denna har kanske störst betydelse för mig personligen) osv osv. Det är väldigt svårt att uttala sig generellt om "hur det är". Det ser man tydligt bara i den här tråden.
 
Vet du att det är så eller är det bara en känsla...?

Min bild av de senaste två åren är att folk har blivit duktigare både på att avla och på att annonsera. Jag tror inte det är fler hästar till salu och jag upplever inte heller att priserna är särskilt låga. Däremot är det svårare att konkurrera. Man måste vässa sig själv.

Obs - det är MIN bild - jag säger inte att det är en sanning. Jag tror att ens egna uppfattning är oerhört beroende av vart man själv står. Har man många hästar till salu, har man fler eller färre än innan, vill man köpa häst, vill man tjäna pengar eller spelar det mindre roll, hur ser ens egna ekonomi ut (just denna har kanske störst betydelse för mig personligen) osv osv. Det är väldigt svårt att uttala sig generellt om "hur det är". Det ser man tydligt bara i den här tråden.

Rättar mig själv. Jag snarare VET att det inte är fler hästar till salu, om vi pratar om det jag kan dvs yngre SWB-hästar. Eftersom betäckningssifforna varit ganska låga även om de har stigit de senaste åren så bör man nog kunna konstatera att det finns färre hästar att köpa.
 
Nu kan jag ju inte säga om det beror på ett alltmer populärt "fenomen", eller om det är så svårt att hitta en vettig häst, men köpesannonserna framförallt på Facebook har ju ökat rätt rejält. Vad jag har märkt ska väl tilläggas, men då jag letar själv så finkammar man ju allt som går att finkamma, och på vissa sidor är det nästan mer köpes än säljesannonser 😐
 
En vän försöker sälja sin häst (billig, och absolut inte för högt prissatt) och intresset har varit ganska svalt. Min hypotes är att de "fina" och lite dyrare hästarna blir sålda oavsett, men skogsmullehästar och hobbyhästar för låg nivå är mer svårsålda nu. Tror att det kan bero på foderkrisen. Sen blev inte krisen så hemsk i vårt område som det såg ut eftersom hösten har givit bra tillväxt, men folk har ju hört att det är foderbrist och skjuter upp deras hästköp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 411
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp