Dyrt med hundförsäkring?

Betalar strax under 3000kr/år för vår hund (mellanpudel) hos Folksam. 120 000kr veterinärvård, 1800kr fast självrisk + 25% rörlig. Ingen livdel. Känns väldigt rimligt måste jag säga :)
 
Vad hade de lyckats med eftersom du tvingades kräka fyra stycken?

Tömt en hel burk med tuggummin med hög xylitolhalt :cool: alla fyra var i köket vid tillfället, så jag visste inte vem eller vilka som fått i sig, och tog det säkra före det osäkra. Det visade sig sedan att det bara var en av dem som fått i sig alla.

Tillägg: hunden som ätit alla fick köras vidare för inläggning i Helsingborg. En natt på jourtid där kostade bara 4200kr, så det var en positiv överraskning :up:
 
Tömt en hel burk med tuggummin med hög xylitolhalt :cool: alla fyra var i köket vid tillfället, så jag visste inte vem eller vilka som fått i sig, och tog det säkra före det osäkra. Det visade sig sedan att det bara var en av dem som fått i sig alla.

Tillägg: hunden som ätit alla fick köras vidare för inläggning i Helsingborg. En natt på jourtid där kostade bara 4200kr, så det var en positiv överraskning :up:
Herregud! Och maximal otur att alla var där just då 😅
 
Jag valde Folksam nu på valpen.
Assar har Agria och jag betalar över 1000 spänn för honom med rabatter i månaden.
Har aldrig haft problem med Agria och har använt min försäkring mycket. Men nu kände jag att jag har valt en ras som generellt är väldigt frisk och förhoppningsvis kommer jag behöva använda försäkringen lika lite på Lystra som med Fenna, hennes försäkringen användes bara 1 gång i sitt liv.
Nu blir det skönt att ha alla försäkringar samlade på ett ställe, har samma innehåll i försäkringen som om jag hade valt Agria, största skillnaden är den rörliga ligger nu på 25% istället för 15% och den fasta på 1800 istället för 4200kr, månadsvis känns det bättre i kassan och skulle något hända och dra iväg har vi råd oavsett. 🤷‍♀️
 
Ni som har bytt/tänker byta: är det inte lurigt att göra det? Jag tycker mig se historier om folk som byter men så har de utnyttjat försäkringen nån gång och då får hunden/katten reservation för det i nya försäkringsbolaget. Om det stämmer är man ju helt låst till första försäkringsbolaget efter att djuret fått sin första sjukdom/skada.
Eftersom det är rätt stor konkurrens finns det rätt bra möjligheter att förhandla med försäkringsbolagen. Jag bytte över alla mina katter (har uppfödning) och slapp reservationer som Agria hade satt på en av katterna. Allt jag behövde göra var att skicka in ett friskhetsintyg från veterinären. Det var ju en bra deal för det nya försäkringsbolaget att få in en uppfödare med 5 vuxna katter och som regelbundet försäkrar kattungar hos dem och rekommenderar sina köpare att behålla försäkringen hos dem.
 
Eftersom det är rätt stor konkurrens finns det rätt bra möjligheter att förhandla med försäkringsbolagen. Jag bytte över alla mina katter (har uppfödning) och slapp reservationer som Agria hade satt på en av katterna. Allt jag behövde göra var att skicka in ett friskhetsintyg från veterinären. Det var ju en bra deal för det nya försäkringsbolaget att få in en uppfödare med 5 vuxna katter och som regelbundet försäkrar kattungar hos dem och rekommenderar sina köpare att behålla försäkringen hos dem.
Jag har försökt förhandla med Agria, Moderna och ManyPet. Sagt att jag kommer behöva lämna dem om det inte gick att justera pris el innehåll något. Men de ryckte typ på axlarna och sa att priset är vad det är. Så jag bytte.
Har man många djur går det kanske men när man bara har två så var det totalstopp.
 
Oj, hade helt glömt att jag startade den här tråden, men det var visst ett ämne som engagerade många. :) Stort tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Börjar förstå varför försäkringarna är så dyra när man läser era exempel på veterinärvårdskostnader.

Ska kolla runt lite på olika försäkringsbolag vad de kan ge för priser och villkor, men det verkar ju trots allt som att vårt nuvarande bolag inte ligger högre än många andra gör.
 
Betalade nyss 3150 för konsultation, röntgen och Solensiainjektion. Tyckte det var billigt 😅 Är man luttrad eller?

Skickade sen in til Agria för ersättning, handläggsningstid på 14 dagar!! På Moderna tog det max 1 dag, för det mesta max 1 minut. Moderna hade dessutom Swish, så pengarna satt på kontot direkt. TryggHansa har visst skippat det och det har hittills tagit 2 bankdagar utan pengar.
 
Betalade nyss 3150 för konsultation, röntgen och Solensiainjektion. Tyckte det var billigt 😅 Är man luttrad eller?

Skickade sen in til Agria för ersättning, handläggsningstid på 14 dagar!! På Moderna tog det max 1 dag, för det mesta max 1 minut. Moderna hade dessutom Swish, så pengarna satt på kontot direkt. TryggHansa har visst skippat det och det har hittills tagit 2 bankdagar utan pengar.

Folksam brukar också vara lite sega när man skickar in kvitton.
Har man bråttom går det dock att ringa så fixar de direkt och pengarna är på kontot dagen efter.
 
Folksam brukar också vara lite sega när man skickar in kvitton.
Har man bråttom går det dock att ringa så fixar de direkt och pengarna är på kontot dagen efter.

Okej! Jag har inte så bråttom, men reagerade verkligen på tiden. Man verkar ha backat väldigt när det gäller snabba handläggningstider. Nu har min Agria-katt varit den friskaste, så jag har aldrig behövt utnyttja hennes försäkring. Så kanske är detta normalt 🤷‍♀️
 
Okej! Jag har inte så bråttom, men reagerade verkligen på tiden. Man verkar ha backat väldigt när det gäller snabba handläggningstider. Nu har min Agria-katt varit den friskaste, så jag har aldrig behövt utnyttja hennes försäkring. Så kanske är detta normalt 🤷‍♀️

Det beror nog på hur många ärenden de har men är nog inte så ovanligt.
Jag ringde Folksam första gången eftersom det tog så lång tid. Då löste handläggaren det direkt och sa att det ofta tar uppemot två veckor men är det bråttom kan jag ringa. Kan ju vara bra att veta om det rör sig om stora summor som man kanske inte vill ligga ut med alltför länge 😊
 
Det beror nog på hur många ärenden de har men är nog inte så ovanligt.
Jag ringde Folksam första gången eftersom det tog så lång tid. Då löste handläggaren det direkt och sa att det ofta tar uppemot två veckor men är det bråttom kan jag ringa. Kan ju vara bra att veta om det rör sig om stora summor som man kanske inte vill ligga ut med alltför länge 😊

Riktigt stora summor brukar jag direktreglera. Jag anmälde den andra kattens skada för 1,5 v sen (TryggHansa) och funderade på varför det tog sån tid. Kollade ärendet och såg att bilagan med kvittot hade ramlat bort. Skickade in det på nytt och fick svar dagen efter. Synd bara att TryggHansa inte tog över Modernas Swish-funktion när de tog över bolaget.
 
Betalade nyss 3150 för konsultation, röntgen och Solensiainjektion. Tyckte det var billigt 😅 Är man luttrad eller?

Skickade sen in til Agria för ersättning, handläggsningstid på 14 dagar!! På Moderna tog det max 1 dag, för det mesta max 1 minut. Moderna hade dessutom Swish, så pengarna satt på kontot direkt. TryggHansa har visst skippat det och det har hittills tagit 2 bankdagar utan pengar.
Det är billigt.
 
När Kailzie hade satt i sig ett helt paket med Tesco's finest ecuador dark triple chocolate chip cookies i stallet åkte vi in till universitetsdjurkliniken i Edinburgh för kräkning. Hon togs om hand av ett team med fyra veterinärstudenter, en sköterska och en veterinär och jag tyckte det var dyrt när jag betalade just under £100. :o Det här var i och för sig för några år sedan, men ändå. 😅

Edit: det var lite roligt när jag kom in med henne för hon var så fet om magen att receptionisten bara kastade ett getöga och konstaterade: "So this is the chocolate dog?". Det var därefter veterinärstabens smeknamn på henne varje gång de ringdes ut till stallet för något. :heart
 
Betalade nyss 3150 för konsultation, röntgen och Solensiainjektion. Tyckte det var billigt 😅 Är man luttrad eller?

Skickade sen in til Agria för ersättning, handläggsningstid på 14 dagar!! På Moderna tog det max 1 dag, för det mesta max 1 minut. Moderna hade dessutom Swish, så pengarna satt på kontot direkt. TryggHansa har visst skippat det och det har hittills tagit 2 bankdagar utan pengar.
Agria verkar alltid skriva 14 dagars handläggningstid (okej, de gånger jag har kollat i alla fall). En gång för flera år sedan tror jag det tog närmare tre veckor, i juni i år tog det två dagar. 14 dagar stod som handläggningstid båda gångerna. Så man får bara hoppas de är snabbare än det står 😅
 
Tömt en hel burk med tuggummin med hög xylitolhalt :cool: alla fyra var i köket vid tillfället, så jag visste inte vem eller vilka som fått i sig, och tog det säkra före det osäkra. Det visade sig sedan att det bara var en av dem som fått i sig alla.

Tillägg: hunden som ätit alla fick köras vidare för inläggning i Helsingborg. En natt på jourtid där kostade bara 4200kr, så det var en positiv överraskning :up:
4200 var exakt vad jag betalade för att gå in genom dörrarna på närmsta djursjukhus på jourtid häromveckan.
Med undersökning, sedering, blodprover, dropp och lite andra mediciner landade det på 11000 :cautious:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 772
Senast: Picky
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 377
Senast: Alexandra_W
·
Western Jag fick mig en liten tankeställare när jag kikade i tråden om haltergrimmor....vilka priser det är på "vår" utrustning, är det värt...
Svar
12
· Visningar
1 460
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp