Dyrt täcke som går i sönder....

lady_vip

Trådstartare
Köpte våren 2004 två stycken täcken, thermomaster superfit winter, med hals. Som ni förstår, inte särskilt billigt, tror nog att varje täcke gick på en 1700 kronor.

Använde aldrig det den säsongen utan började använda dem vintern 2004/2005 + nu denna säsongen. Båda två är hel och i mycket fint skick. Det ena täcket användes inte halsen på förrän nu denna säsongen.

Häromdagen upptäckte jag att det täcket där halsen har suttit på hela tiden, i stort sett, där börjar dessa öglorna lossna. Alltså, man sätter fast halsen med snabbspännen i öglor som sitter på täcket, dessa öglor är nu lösa och drar i sönder hela täcket när de går av.

Ringde till säljaren (H**ks) och de menar att täcket är för gammalt, men jag kan ju prova att skicka tillbaka det och se vad de säger... Jag tycket det är för dyrt för att bara hålla 2 säsonger, inte ens det...

????

//E

Sv: Dyrt täcke som går i sönder....

jag har samma täckefast regn versionen, det sämsta jag köpt i hela mitt liv
:mad:

Ja, jag tycker nog att det borde hålla.
Man jag har aldrig lämnat igen ett täcke så jag vet inte vad dom har för regler.

För har man (som jag) en häst som älskar att förstöra alla täcken så står man bara beredd med nål och tråd när han kommer in.... Annars skulle jag knappt få göra annat än skicka in täcken:o
Men han har faktiskt blivit bättre! Han har bara satt sönder 2 täcken i vinter (varav ett kostade nästan 2000.- och var nästan oanvänt:devil: ) så han är på bättringsvägen:angel:

Fast mina rullar knappt sig... Och ingen av dem biter på täcken. Det ser sprillans nytt ut, det är de här fästena som uppenbarligen inte tål halsens tyngd...

Vill ju inte köpa nya svindyra, jag är supernöjd med dessa täckena, de håller väta, är varma och hästarna har inga skav.

//E

Det är vid sådana tillfällen som det känna extra surt, när man vet att hästen inte orsakat det:crazy:

Jag hade också blivit förbannad,men efter mina erfarenheten av H**ks täcken så köper jag inte det därifrån.

Vi hade en tjej i stallet som köpte TM täcken tilll bägge sina hästar. Inget av dem höll längre än ngn månad innan bogspännena började lossna mm Och det var efter "normal" användning på lugna hästar.

Så hon gick tillbaka med dem och fick tillbaka pengarna men de var ju inköpta samma säsong. Kan tillägga att hon köpte nya täcken av ett annat märke nån annanstans.

Jag köper själv helst täcken från Shires som håller samma priser men är mkt bättre

Hööks har dålig kavlite även om det är dyra saker, läderstövlarna säger ju allt...:o

När ska folk lära sig att H har riktigt skräpkvalite på sina saker?? Det är billig skit alltihopa, som dom tar sig orimligt betald för.

Dom kan inte säga att det är för gammalt, dom är skyldiga att antigen reparera det eller ersätta det.

Jag har ju lärt mig min lilla läxa nu... Det andra täcket sprack det ena bogspännet på, så hästen gick ur täcket... Ringde urförbannd och de skickade nya spännen, sen har de hållt.

Grejen är, de vill alltså att jag ska skicka upp täcket, vilket kommer att kosta minst lika mycket som att laga det själv... *suck*

Jag kommer ju aldrig mer köpa dyra grejer därifrån, fortsätter köpa slit-och-släng grejer därifrån, men inget annat.

//E

Tråkigt när man lägger ut så mkt pengar på ett täcke som sedan går sönder.. Men som sagt.. grejer därifrån har inte alltför bra kvalitet. Att köpa slit och släng-grejer kan man, som du säger, köpa därifrån men annars kan man få så mkt bättre täcken för pengarna.:)

Jag brukar köpa täcken ifrån lantmännen när dom säljer ut förra årets model på vintertäckena. Så det gäller att planera sin inköp o passa på ;)

Har köpt två täcken från hööks. Tyckte dom var lite konstiga i storlekarna o vintertäcket var aningen för tjockt så det kunde man bara ha när det var runt -15 annars kändes det lite för varmt...o hur ofta är det -15 i nv skåne? ;)

måste säga att jag tycker TM superfit täckäna är suvärena parantes för vinter det är konstigt i stl men jag har fotfarand kvar mitt allar fösta TM superfit och det är håller än. har även 3 upplagor av rainet och det är jag helt nöjd mä:)

fick med ett lika dant till förra hästen, det var då ett halvår gammal och använt knappt en säsong och täcket var som skrutt! Såg ut att var minst tio år gammal, deras "genialla" bogfrihetslösning var helt slapp...
Ett bensnöre var oxå trasigt. Kan tillägga att hästen inte är ngn täckesmarodör utan det handlar endast om apkass kvalité
Dessutom är fodret stickigt :mad:
Sen är täcket enormt i storleken med usel passform, näej tack så mkt skulle aldrig lägga pengar på sån skit!!!!!!

Senast ändrad:

Skulle aldrig köpa ngt dyrt därifrån, om det var deras "egna" märke. Allt pajar ju!:mad:

lady_vip skrev:
Jag har ju lärt mig min lilla läxa nu... Det andra täcket sprack det ena bogspännet på, så hästen gick ur täcket... Ringde urförbannd och de skickade nya spännen, sen har de hållt.

Grejen är, de vill alltså att jag ska skicka upp täcket, vilket kommer att kosta minst lika mycket som att laga det själv... *suck*

Jag kommer ju aldrig mer köpa dyra grejer därifrån, fortsätter köpa slit-och-släng grejer därifrån, men inget annat.

//E

Nu har jag inte koll på just det täckets utanpå yta, för jag har slängt vinter katalogen, men: rent allmänt: tittar man på TM:s yttertygs hållbarhet så ligger de flesta, tillochmed de dyra på allt mellan 420-840 D, och det är INTE mycket. De flesta andra utetäcken i den prisklassen som 800 kr och uppåt har yttertyg i 1000 D och uppåt!!!! TM:s är alltså generellt KASSA yttertyg enligt mig.

titta tex på Källqvists täcken av märket Horse Saver och Pessoa, de ligger på runt 1200 D ripstop och är kanon. har bara gott att säga om detta märke och har flertalet utetäcken från dom, som hållt i flera flera säsonger och då går det tufft till i vår valack hage! I kombination med lite no-bite täckes jox så är de kanon. Pris: 790 kr och uppåt.

du har INTE svårt att hitta märken med liknande yttertygs värden. skit i TM....de är INTE värda pengarna i fråga om yttertyg....

Senast ändrad:

lady_vip skrev:
Köpte våren 2004 två stycken täcken, thermomaster superfit winter, med hals. Som ni förstår, inte särskilt billigt, tror nog att varje täcke gick på en 1700 kronor.

Använde aldrig det den säsongen utan började använda dem vintern 2004/2005 + nu denna säsongen. Båda två är hel och i mycket fint skick. Det ena täcket användes inte halsen på förrän nu denna säsongen.

Häromdagen upptäckte jag att det täcket där halsen har suttit på hela tiden, i stort sett, där börjar dessa öglorna lossna. Alltså, man sätter fast halsen med snabbspännen i öglor som sitter på täcket, dessa öglor är nu lösa och drar i sönder hela täcket när de går av.

Ringde till säljaren (H**ks) och de menar att täcket är för gammalt, men jag kan ju prova att skicka tillbaka det och se vad de säger... Jag tycket det är för dyrt för att bara hålla 2 säsonger, inte ens det...

????

//E

Har hört ganska mycket "skit" om dessa täcken från H**ks....Har faktiskt köpt några täcken därifrån..Bland annat ett blå/rutigt fleecetäcke till mitt förra sto....Jättefint! Har dock inte det kvar för jag "gav bort" stoets grejer till fodervärden som har henne (hon är tyvärr avlivad nu)...
Sen så har jag också köpt ett ljusgrönt TM-regntäcke till min shettis, som tyvärr är 1 strl. för liten :crazy:
Men än så länge sitter det OK, och nu har jag köpt ett Rhino-utetäcke med halv halskrage åt lillkillen, som sitter på honom perfekt!......Kan bara säga att dessa Rhino-täckena är bäst! :love:
Mitt travsto har ett sånt, som jag köpt för....4 år sedan och det har hållit i sig trots nederbörd o att hon har rullat sig i hagen utan att täcket har läckt nånstans...!
Köper bara såna täcken....!

Ska faktiskt börja titta efter nya nu... De får ha dessa i reserv, lagar detta och ska titta på nytt nu när de kanske rear lite. Pessoa lät intressant. Behöver riktigt tjocka täcken, som håller för alla väder med halvhals. Vill kunna sätta på en helhals. Bra bogveck, snabbknäppen och bra lösningar är kraven, pris får ju bli vad det blir.

Ska hålla måååånga år, något tips på rak arm?

Har Hansbotäcken och Shire redan, det imponerar inte på mig, så tyvärr...

//E

Vad ska man öht taget förvänta sig från saker som är köpta där?

:rofl: .

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en förmåga att lyckas ta sönder sina täcken allt som oftast. De går ALLTID sönder i bogspännet, så att hela...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: BIMM
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 706
Senast: Kryptonit
·
A
Utrustning Börjar bli smått desperat, min häst har haft sönder två regntäcken i hagen nu på lika många veckor. Det ena var ett höökstäcke Thermo... 2
Svar
27
· Visningar
1 690
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka