Dyrt vs billigt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Frajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 212
Sv: Dyrt vs billigt

Sadel - medelpris mot dyrt. De är trots allt ngt som ska passa och vara!
Träns -Rätt pis till rätt kvalitè, dock överdrivet mot tusenlappen..
Täcken ute - dyrt
Täcken inne - billigt
Täcken tävling - billigt( vem kollar på täcket liksom?:O)
shabrak - beror på..
lindor och benskydd - medelmot dyrt, de ska iaf kunna ta emot hårda smällar!
ryktsaker - DYRT! (allt inom ryktning är totalt nedvarderat!)
Foder - beror på
Grimmor och grimskaft - billigt mot medel
tillskott (vitaminer, mineraler osv) - dyrt
Ridbyxor - haha billigt(är de inget till hästen, är de inget att lägga ner pengar på XD)
Tröjor - haha, inget?
jackor/västar - medel
Kavaj - billigt mot medel ( används trots allt ytterst sällan!)
tävlingskjorta samma som kavajen
stövlar/leggings gärna lite dyrare
stallskor - billigt
handskar - billigt
hjälm - billigt, mot medel
spön - billigt som attan
sporrar - haha, ruskigt billiga
bett - gärna lite kvalitè för att vara rädd om de känsligaste partiet på hästen.

Alltå jag började på listan men det blev tråkigt att skriva "billigt" på varje rad :rofl:

Jag har några vettiga saker. Ett ulltäcke från Mias, schabrak från Sjöhagen Wear, bomlöspad från HAF, distansträns från Zimco osv.

Men de flesta av mina saker är från Börjes, Hööks, Gekås eller övriga lågprismärken/ställen. Ser inte riktigt det roliga i att köpa svindyra saker som ändå snart blir smutsiga... :p Sparar till en bomlös dressyrsadel, det kommer att bli mitt dyraste köp hittills (4500 ny fast jag hellre vill ha en som kostar 10500 ny men det är för mkt), förutom hästarna själva ;)

Sen är inte jag nån hamster heller. Är ju smålänning, är alldeles för snål för att köpa dyra grejer för att det ska vara fint, eller 3 st likadana täcken fast i olika färg... :p

Sadel-Får gärna vara en kvalitetssadel, men den köps begagnad för 5-6000:-
Träns Har gärna många halvbilliga än ett enda dyrt. Köper gärna halvbilliga märken som Knights och HorseHead begagnat, då får man kvalité för nästan inga pengar alls. :D
Täcken ute Nytt, av mellanklass. Har dock köpt Börjes jättebilliga vintertäcken som jag är nöjd med.
Täcken inne Samma som utetäckena.
shabrak Lägger max 200:- på ett nytt, samma pengar för ett begagnat lyxschabrak eller allra helst, en 50-lapp för ett begagnat som var billigt redan som nytt...
lindor och benskydd Nytt, lindor blir fort sunkiga, och så kostar de ju inte så mycket heller, typ 100-200:-. Benskydd kan jag köpa begagnat, om det är någon viss modell jag är ute efter. Det är dock svårt att hitta fräscha skydd. Skulle aldrig köpa 1000-kronorsskydd!
ryktsaker Alltid nytt! Inget lyx, men det ska vara naturmaterial, aldrig plast.
Foder Här är jag mer kräsen! Innebär dock aldrig dyra, avancerade färdigfoder, utan ett bra grovfoder samt nödvändigt komplement.
Grimmor och grimskaft Så gott som alltid nytt, utom möjligen lädergrimmor. Köper bara billigt eller halvbilligt. Max 200 för en grimma, oavsett material!
tillskott (vitaminer, mineraler osv) Köper inget i onödan, men när jag väl köper så måste det ju vara rät sort, nästan oavsett pris.
Ridbyxor Helskodda i 800-kronorsklassen brukar vara mest prisvärt. Gärna rea eller begagnat.
Tröjor Billigt eller pensionerade vardagskläder. Ibland begagnat.
jackor/västar Rea eller begagnat, max 500 för en vinterjacka!
stövlar/leggings Här har jag faktiskt just nu lite dyrare, med mina mått mätt. Skorna 700:-, leggings ca 600:-...
stallskor Pensionerade gympaskor, köper bara speciella stallskor för vinterbruk. Gärna begagnat, annars billiga modeller. Bara de är varma och bekväma att gå i.
handskar Max en hundring. Montagehandskar är kanon!
hjälm Är inne på min 4:e CRW ventilationshjälm nu... Den kan man byta ut om man ramlat av utan att det svider. Kostar 300:- ALDRIG begagnad!!!
spön Ingen förbrukningsvara direkt, så ett par hundra lägger jag gärna på ett bra spö.
sporrar Viktigare med rätt modell än pris, men har aldrig blivit "tvungen" att köpa några dyra hittills...
bett Samma filosofi som sporrarna. Köper gärna begagnat, men sällan märkesbett eller avancerade bett. Utformingen är viktigast, och den kan vara kass oavsett prisklass. :cool:

Vad föredrar du? Köper du bara dyrt eller vill du handla så billigt som möjligt? Hur viktigt är märket för dig?`Finns det saker du aldrig skulle köpa annat än märkesgrejor och finns det annat som du bara köper billigt av?

Jag handlar enbart kvallite. Sen bryr jag mig inte om priset så länge varan är värd sitt pris. Märkesgrejor är oftast inte så bra som "massan" tror. Det beror helt på den enskilda produkten om det krävs ett märke för att den ska vara bra eller inte. Så nedan svarar jag för vad jag tycker att man måste betala för att få kvallite.

Sadel - Mellan, dyrt.
Träns - Mellan.
Täcken ute - Dyrt.
Täcken inne - Mellan, dyrt.
Täcken tävling - Mellan, dyrt.
shabrak - Mellan.
lindor och benskydd - Allt.
ryktsaker - Allt.
Foder - Om krafft är dyrt så dyrt.
Grimmor och grimskaft - Allt.
tillskott (vitaminer, mineraler osv) - Se foder.
Ridbyxor - Billigt, dyrt.
Tröjor - Allt.
jackor/västar - Mellan, dyrt.
Kavaj - Mellan.
Frack - Dyr.
stövlar - Dyra.
leggings - Mellan.
stallskor - Mellan.
handskar - Dyra.
hjälm - Dyr.
spön - Billiga.
sporrar - Dyra.
bett - Beror på.

Sadel Man får somsagt vad man betalar för, fast ibland kan de kosta onödigt mk bara för ett märke...
Träns där äre både och
Täcken ute Äre bra kvalite spelar de ingen roll hur priset ser ut men några dyra och några billiga.
Täcken inne mot de blilliga hållet
Täcken tävling dyrt
shabrak halvdyra beror på hur de ser ut.
lindor och benskydd. för hemmabruk billigt och många för träning och tävling äre dyrt som gäller
ryktsaker. vissa billiga och vissa dyra beror på vad de är för borste.
Foder fungerar de på hästen spelar priset ingen roll
Grimmor och grimskaft hemma billiga borta dyra
tillskott (vitaminer, mineraler osv) de är svårt här men jag köper de hästarna fungerar på och inget som kommer ut likasnabbt som de kom in!!
Ridbyxor. har alltid sönder min oavsett kvalite så först går jag på hur de sitter och sen priset men de brukar inte bli så dyra.
Tröjor billiga
jackor/västar både och
Kavaj dyr
tävlingskjorta dyr
stövlar/leggings dyr
stallskor många och billiga, sen ett par favvo som var dyra
handskar för stallbruk billiga ridning dyra
hjälm dyr
spön billiga
sporrar billiga
bett beror på

det är så olika, vissa billiga saker kan vara väldigt prisvärda! :laugh: medan andra givetvis inte är det.. samma sak gäller även dyrare saker, men är oftast bättre kvalité.

Sadel - vill gärna satsa på ngt bra märke, givetvis ska den passa både häst o ryttare. för att komma lite billigare undan kan man ju kolla på begagnat :bow:
Träns - de flesta jag har är av den billigare varianten, vilket också visar sig i lädret. :crazy: ett träns från börjes var dock väldigt prisvärt! mitt dyraste träns är ett stübben, som jag köpte begagnat.
Täcken ute - skall vara bra passform på hästen, här satsar jag nog på medelprisklass.
Täcken inne - samma som ovan
Täcken tävling - samma
Shabrak - vardagsschabrak kan jag köpa billigare, men vill gärna ha lite mer exklusivare också.
Lindor och benskydd - de ska vara funktionsdugliga, har inga lyxmärken utan köper gärna lite billigare. däremot lindor kan jag lägga lite extra på!
Ryktsaker - finns många bra saker för lite lägre pris.
Foder - viktigt att det är foder av bra kvalité!
Tillskott (vitaminer, mineraler osv) - samma som ovan
Grimmor och grimskaft - har både billiga o lite dyrare
Ridbyxor - vardagsbrallor köper jag gärna lite billigare, men vill även ha lite mer kvalité o ska inhandla Pikeur, KL m.fl. i framtiden :love:
Tröjor - inget jag lägger så stor vikt på, det finns mkt bra billigare.
Jackor/Västar
Kavaj - min nästa jag inhandlar blir nog av märket Pikeur.
Tävlingskjorta - bara den är fuktionsduglig o har bra passform så är jag nöjd.
Stövlar/Leggings - här blir det ung. medelprisklass för mig
Stallskor - samma
Handskar - både billigare o lite dyrare
Hjälm - medelprisklass
Spön - vill inte lägga ut mkt pengar för ett spö :p
Sporrar - har inga exklusiva, ser ingen anledning till det.
Bett - har bett i olika prisklasser

Sadel dyrt,den är mkt viktig
Träns dyrt för det mesta,har två equipe träns som är:love:
Täcken ute dyrt,det är så fult med skav,sen är det roligt att köpa:angel:
Täcken inne dyrt
Täcken tävling dyrt
shabrak mellan och dyrt
lindor och benskydd ganska dyrt
ryktsaker vet inte,man samlar på sig en massa
Foder är hippo dyrt så
Grimmor och grimskaft mellan
tillskott (vitaminer, mineraler osv) dyrt
Ridbyxor dyrt
Tröjor har vanliga tröjor och dyra så både och
jackor/västar dyrt
Kavaj dyrt
tävlingskjorta mellan
stövlar/leggings dyrt
stallskor billiga
handskar dyrt
hjälm dyrt
spön billiga
sporrar dyra
bett dyrt
Så ja,jag handlar mycket dyrt,men sen så köper jag inte nya saker hela tiden utan grejerna håller.Jag har HW rambo täcken som är 10 år gamla och håller fortfarande!

Försöker satsa på saker med bra kvalité,tycker oftast att är snyggare också. Men jag är inte den som tackar nej till ett riktigt fynd då och då heller!

Sadel- de märkena som jag & pålle trivs i är tyvärr inte alls billiga
Träns- rider oftast med kandar, därför har jag inte satsat på nåt dyrare träns. Det jag har är vell mellanklass pris på. Funkar kanon, även om ett OS säkert skulle funka lite bättre hihi :D
Täcken ute- har faktiskt haft ett från Börjes som funkat kanon och det är ju det viktigaste. Men annars skulle jag satsa på ett dyrare.
Täcken inne- de dyrare stalltäckena är oftast bättre än de billigare tycker jag! Billigare fleccetäcken behöver inte alltid vara sämre än de dyra.
Täcken tävling- mitt favvotävlingstäcke är från Sh*re men jag köpte det väldigt billigt på REA! så jag säger vell dyrt där då..
Shabrak- oftast så är de lite dyrare bättre i längden, håller passformen.
Lindor och benskydd- de billigare lindor jag prövat har varit minst lika bra som de dyrare, lägger inga stora pengar på lindor. Benskydd däremot tycker jag det är stor skillnad på kvalité, och man vill ju ha bra skydd!
Ryktsaker- lägger gärna lite mera för en bra ryktborste.
Foder- Det är klart att man gärna betalar lite mera för att få bra grovfoder.
Grimmor och grimskaft- inte så stora pengar, har flera som jag växlar mellan.
tillskott (vitaminer, mineraler osv)det går inte åt så stora mängder av det så det blir inte dyrt.
Ridbyxor- lägger helt klart lite mera pengar!
Tröjor- mina kommer oftast från vanliga klädbutiker! så jag lägger inte ofta dyra pengar på kyra tröjor.
jackor/västar- inte så dyra
Kavaj- kommer inte i håg vad min kostade, men om jag skulle köpa en ny i dag skulle jag gå på en dyrare modell.
tävlingskjorta- dyr
stövlar- dyra...
stallskor- några hundra, ganska billiga.
handskar- dyra
hjälm- ganska billig
spön- billigt
sporrar- dyra
bett- lite blandat, har både dyra och billiga.

Så det var det:bump:

Jag köper gärna billiga saker, men som är ok i kvalité. Skulle aldrig slänga ut flera tusen på ett träns eller täcke, då köper jag hellre lite sämre kvalité - det är ju roligt att byta saker då och då :)

Är i stånd att köpa täcken till hösten och vintern, och kommer då köpa ett lite billigare täcke som många vänner rekommenderat och säger att det är bra. I och med att min häst går med många andra hästar, vill jag inte köpa nåt svindyrt täcke som riskerar att bitas sönder.

Det jag lagt ner mest pengar på är sadeln, av naturliga skäl. Tycker det är viktigt att ha en sadel som passar mig och hästen.

Vad då :confused::confused: Tvättar inte du? :rofl::rofl:

Jo, det är ganska givet att jag tvättar ;)
Men t.ex: 500 kr för en pikétröja att ha i stallet - nej tack. Hästen snorar, frustar, skvätter lera eller så hoppar katten upp i knäet på en med sina smutsiga tassar.

Jag skulle inte vara bekväm med saker på mig som är dyra (i mina ögon) även om det går att tvätta dem sen. Och med hästens grejer är jag knappast en pedant heller. Jag tappar saker i golvet, täcken blir ingrodda med spån eller lera. Och jag har hellre många schabrak att byta mellan än ett fåtal fina. Är väl lite lat med att ta in och tvätta dem bara så de hamnar på hög i sadelkammaren :p

Jag är lite märkesnörd och gillar att känna kvalité när jag tar i saker. Men vissa saker anser jag är viktigare att de är utav bra kvalité och passform än andra.
Fetmarkerade är viktiga och sådana som jag kan tänka mig att betala i stort sett överpris för att få det jag vill ha.
Jag tränar mer för skojsskull och tävlar inte, så extra saker för det bryr jag mig inte om. Ger nästan inga extra tillskott.

Sadel Träns Täcken ute Täcken inne Täcken tävling shabrak lindor och benskydd ryktsaker Foder Grimmor och grimskaft tillskott vitaminer, mineraler osv) Ridbyxor Tröjor jackor/västar Kavaj tävlingskjorta stövlar/leggings stallskor handskar hjälm spön sporrar bett

Sadel: Bara den pasar både mig och hästen så spelar det inte så stor roll. Men hällre dyr så att man vet vad det är bra kvalitet.
Träns: De som är snygga. Beror på vad de ska användas till.
Täcken ute: Ganska dyra
Täcken inne: Både dyrt och billigt
Täcken tävling: Dyrt
shabrak: 500 och uppåt
lindor och benskydd: Lindor köper jag ganska billiga men anväder alltid BoT paddar. Benskydd beror på när de ska användas, men oftast mot de dyra hållet.
ryktsaker: Billigt
Foder: Det som passar, priset spelar ingen roll
Grimmor och grimskaft: Billigt eftersom jag brukar slarva bort dem :p
tillskott (vitaminer, mineraler osv) det som hästen behöver, oavsett kostnad.
Ridbyxor: 1000 och uppåt
Tröjor: Både dyrt och billigt
jackor: Dyrt
Kavaj: Pikeur
tävlingskjorta: 700 kanske
stövlar/leggings: Dyra stövlar och billiga chaps :p
stallskor: Mellan
handskar: Roeckle :love: Fast brukar slarva bort:angel:
hjälm: Dyrt
spön: Billigt, brukar lägga dem lite över allt så det är bra med så billiga som möjligt :p
sporrar: Olika
bett: Har ganska konstiga bett och då ä de dyrare, men billigt om det ska vara ett vanligt bett.
säkerhetsväst: Racesafe
stigbyglar: Mellan

Sadel - Beroende på bad som passar hästen, men åt det dyrare hållet i alla fall
Träns - Mittemellan
Täcken ute - Mittemellan men eventuellt mot det dyrare
Täcken inne - Billiga, om de sitter bra
Shabrak - Dyrt, för jag är så nerkärad i Eskadron-schabrak :love:
Lindor och benskydd - Mittemellan
Ryktsaker - Relativt dyrt eftersom jag inte vill ha borstar i syntetmaterial
Foder - Beror helt på hästen
Grimmor och grimskaft - Dyra grimmor och billiga grimskaft :p
Tillskott (vitaminer, mineraler osv) - Beror också helt på hästen
Ridbyxor - Mittemellan
Tröjor - Billigt
Jackor/västar - Mittemellan
Stövlar/leggings - Mittemellan
Stallskor - Billigt
Handskar - Dyrt
Hjälm - Mittemellan
Spön - Billigt
Bett - Mittemellan till dyrt

Sadel: Dyr
Träns: Mellan till hemmaridning, dyrt till tävling
Täcken ute: Dyrt, min häst är väldigt skavkänslig
Täcken inne: Samma som ovan
Täcken tävling: Mellan till Dyrt
shabrak: Mellan till dyrt, bäst är AS o RG
lindor och benskydd: Lindor billigt, benskydd dyrt
ryktsaker: Allt, bara det inte är syntetmaterial
Foder: Det som passar hästen, pris oviktigt
Grimmor och grimskaft: Allt
tillskott (vitaminer, mineraler osv): Samma som foder
Ridbyxor: Dyrt, jag säger bara pikeur o equiline:love:
Tröjor: Allt
jackor/västar: Allt
Kavaj: Dyrt
tävlingskjorta: Dyrt
stövlar/leggings: Dyrt
stallskor: Allt, bara de är sköna
handskar: Dyrt, här är det Roeckl för hela slanten..
hjälm: Dyrt
spön: Mellan, skulle aldrig ge typ 800 spänn för ett spö...
sporrar: Allt, men helst Sprenger
bett: Dyrt, min häst funkar bäst med Sprenger

Sadel,
Det som passar oavsett pris, har 2 dyra (över 10.000 st) & en billig (2.000)

Träns,
beror på, köper hellre original, men kostar kopian hälften tar jag kopian & har fler träns.

Täcken ute
Det som är bra & passar, har både dyra & billiga

Täcken inne
har inte täcke inne, har kallstall & hästarna behåller utetäckena på

Täcken tävling
Det som är snyggt, dyraste kostade 600:- på rea.

shabrak
varierat, har både dyrt & billigt

lindor och benskydd
Använder sällan lindor & skydd, billigt

ryktsaker
beror på vad jag behöver, getskinnsborste blir dyrt, men rotborste blir billigt

Foder
tyvärr är det dyrt, Dynavena

Grimmor och grimskaft
billigt, det är förbrukningsvaror

tillskott (vitaminer, mineraler osv)
dyrt tycker jag

Ridbyxor
mellanklass, vill ha bra passform

Tröjor
billigt, har hellre fler att byta med

jackor/västar
mellanklass, har dom ofta fler säsonger.

Kavaj
dyr, måttsydd

tävlingskjorta
billig, rea

stövlar/leggings
billig, sliter ut dem snabbt

stallskor
mellanklass ca 600:-

handskar
billigar tyg med noppor

hjälm
dyr, skall vara godkänd & säker, skiter i priset, byter sällan om jag inte ramlat av.

spön
billiga, använder dom sällan

sporrar
billiga, rider sällan med det

bett
det som hästen trivs med, bryr mig inte om priset, men över 1000:- lappen är stopp.

Senast ändrad:

Sadel- helst dyr men det som passar. (har en ganska dyr sadel)
Träns- mellan
Täcken ute- Ganska dyrt
Täcken inne- billigt
Täcken tävling- mellan
shabrak- mellan
lindor och benskydd-mellan
ryktsaker- mellan
Foder- mellan
Grimmor och grimskaft- billigt
tillskott (vitaminer, mineraler osv)- dyrt
Ridbyxor- dyra
Tröjor-billiga