Dystert EU-besked till svenska bönder – efter extrema torkan

Regeringen tar krafttag för att hjälpa de svenska bönderna i torkan.
Sven-Erik Bucht, S, lovar pengar från statskassan – men från EU ser det ut att bli kalla handen.
En bov i dramat är brexit.
– EU har en oerhört ansträngd budget, säger landsbygdsministern.
 
Håller med, EU är värdelöst, kommer inte på någon bra sak egentligen med medlemskapet.

Fattar inte vad vi ska ha dem till. Flyktingkris utan dess like -Ingenting görs. Tusentals djur som svälter ihjäl i deras egna bakgård (Oosvaardersplassen) -ingenting görs. Torka i Sverige -Ingenting görs. Det är det jag är upprörd över just nu. Värdelösa. Engelsmännen är smarta.
 
Blir faktiskt häpen över EUs agerande. Att de ville sitta still i båten och avvakta lite i maj - början av juni innan de uttalade sig om ev. stöd förstår jag, men som nu inte ge något stöd, trots att det är den värsta torkan sedan mannaminne?? What the F?! Är franska mjölkbönder i större behov av pengar enligt de, eller vaddå?!
 
Fattar inte vad vi ska ha dem till. Flyktingkris utan dess like -Ingenting görs. Tusentals djur som svälter ihjäl i deras egna bakgård (Oosvaardersplassen) -ingenting görs. Torka i Sverige -Ingenting görs. Det är det jag är upprörd över just nu. Värdelösa. Engelsmännen är smarta.

Okej, jag är på intet sätt EU expert, men jag ja inte låta det stå oemotsagt att Brexit är e bra idé!
Brexit är högst ogenomtänkt, och genomdriven av en spretig grupp av anhängare som inte har mycket gemensamt, inte ens en plan!

Vi står nu 2 år efter folkomröstningen, och 9 månader ifrån det officiella utträdet fortfarande utan en riktig plan, och regeringen upptäcker dagligen, känns det som, fler områden där vi är beroende av europeiskt samarbete, och villa vi är oförmögna att klara oss själva.

Kritisera EU, ha idéer om hur du vill att den ska fungera annorlunda, men kom inte och påstå att Europeiskt samarbete inte fört med sig massor av fördelar under de ca 70 år projektet pågått!
 
Jag sitter som utlandssvensk i UK mitt i Brexit och det är inte det minsta roligt och inte det minsta genomtänkt från den här sidan, tycker jag.
Att EU inte hjälper i alla praktiska frågor betyder inte att medlemsskapet inte har fördelar.

Tror stora delar av UK också börjat inse att det inte var en särskilt bra idé, åtminstone när man pratar lös politik här. Men det är lite sent påtänkt.
 
Senast ändrad:
Okej, jag är på intet sätt EU expert, men jag ja inte låta det stå oemotsagt att Brexit är e bra idé!
Brexit är högst ogenomtänkt, och genomdriven av en spretig grupp av anhängare som inte har mycket gemensamt, inte ens en plan!

Vi står nu 2 år efter folkomröstningen, och 9 månader ifrån det officiella utträdet fortfarande utan en riktig plan, och regeringen upptäcker dagligen, känns det som, fler områden där vi är beroende av europeiskt samarbete, och villa vi är oförmögna att klara oss själva.

Kritisera EU, ha idéer om hur du vill att den ska fungera annorlunda, men kom inte och påstå att Europeiskt samarbete inte fört med sig massor av fördelar under de ca 70 år projektet pågått!
Kunde inte låta bli att googla om EU.

https://www.op.se/artikel/opinion/debatt/debatt-eu-ar-och-har-varit-bra-for-sverige

Tror ej man ska rata EU pga några få negativa saker. Det för mycket gott med sig, sådant vi tar som självklarheter idag, dvs inte tänker på.
 
Jag sitter som utlandssvensk i UK mitt i Brexit och det är inte det minsta roligt och inte det minsta genomtänkt från den här sidan, tycker jag.
Att EU inte hjälper i alla praktiska frågor betyder inte att medlemsskapet inte har fördelar.

Tror stora delar av UK också börjat inse att det inte var en särskilt bra idé, åtminstone när man pratar lös politik här. Men det är lite sent påtänkt.

Ja, jag klev på ett plan och började på ett universitet, och det var ungefär lika svårt som om det var Jönköping jag skulle pluggat på! (Kanske tom lättare eftersom mitt universitet garanterar boende under första året.) Hur fantastiskt är inte det?!

Även om jag bortser från min personliga erfarenhet så har jag svårt att se hur mindre samarbete skulle vara lösningen när så många av vårs problem är globala!
 
Ja, jag klev på ett plan och började på ett universitet, och det var ungefär lika svårt som om det var Jönköping jag skulle pluggat på! (Kanske tom lättare eftersom mitt universitet garanterar boende under första året.) Hur fantastiskt är inte det?!

Även om jag bortser från min personliga erfarenhet så har jag svårt att se hur mindre samarbete skulle vara lösningen när så många av vårs problem är globala!

Det är en stor del av det. Att kunna dela både utbildningar och arbetskraft. Jag tror att vi kommer stt sakna de öppna gränserna något ENORMT när förändringarna träder i kraft - en stor del av hospitalityindustrin kommer att ha stora problem också.
För att inte tala om att det inte känns särskilt gött att sitta ensamma ute på en ö när det är oroligt bland stormakter som USA och Ryssland.
 
Ja, jag klev på ett plan och började på ett universitet, och det var ungefär lika svårt som om det var Jönköping jag skulle pluggat på! (Kanske tom lättare eftersom mitt universitet garanterar boende under första året.) Hur fantastiskt är inte det?!

Även om jag bortser från min personliga erfarenhet så har jag svårt att se hur mindre samarbete skulle vara lösningen när så många av vårs problem är globala!
Det är en stor del av det. Att kunna dela både utbildningar och arbetskraft. Jag tror att vi kommer stt sakna de öppna gränserna något ENORMT när förändringarna träder i kraft - en stor del av hospitalityindustrin kommer att ha stora problem också.
För att inte tala om att det inte känns särskilt gött att sitta ensamma ute på en ö när det är oroligt bland stormakter som USA och Ryssland.

Brexit var en total dikeskörning, jag lider med er och andra i UK. Dessutom påverkar det ju oss i Sverige i allra högsta grad, en anledning till att det inte finns pengar till svenska bönder är ju brexit eftersom det kommer att kosta...
 
Håller med, EU är värdelöst, kommer inte på någon bra sak egentligen med medlemskapet.
värdelösa EU
Fattar inte vad vi ska ha dem till. Flyktingkris utan dess like -Ingenting görs. Tusentals djur som svälter ihjäl i deras egna bakgård (Oosvaardersplassen) -ingenting görs. Torka i Sverige -Ingenting görs. Det är det jag är upprörd över just nu. Värdelösa. Engelsmännen är smarta.
Blir faktiskt häpen över EUs agerande. Att de ville sitta still i båten och avvakta lite i maj - början av juni innan de uttalade sig om ev. stöd förstår jag, men som nu inte ge något stöd, trots att det är den värsta torkan sedan mannaminne?? What the F?! Är franska mjölkbönder i större behov av pengar enligt de, eller vaddå?!
Fred i över 70 år?
Varken varor eller mäniskor behöver tillbringa timmar och dagar vid varje gräns som passeras (jag vet att människors rörlighet kom via Schengenavtalet, men EU var en förutsättning)? Minns ni hur det var innan?
Tullunion?
Harmonisering av utbildningssystem så att folk lättare kan flytta mellan länder?
Gemensamma beslut om kemikalier, trafiksäkerhet mm som är svåra och/eller dyra för ett enskilt land att införa och upprätthålla?
Hjälp med att släcka skogsbränder?

Stort som smått. EU har förståss sina brister och svårigheter, som alla samarbeten. Men de stora frågorna som var målet med EU (fred framförallt) har ju uppnåtts.

De som röstade för Brexit trodde att de kunde behålla fördelarna men inga nackdelar eller något ansvar. Riktigt så fungerar det inte om man ska samarbeta. Norge har avtal som ger dem möjighet att "hänga på", men de har inget inflytande.
 
värdelösa EU
Håller med, EU är värdelöst, kommer inte på någon bra sak egentligen med medlemskapet.

Såhär idag är ju en enkel sak att peka på t ex Italienska vattenbombningsplan...

Sverige bad om - och fick - hjälp av EU även under branden 2014.

Så förutom fri rörlighet för tjänster, varor och människor som de flesta tar så för givet att de inte ens sammanknippar med EU så bistår EU även i kris.

Vad gäller jordbruksstödet så den info jag sett är andrahandsinformation och inte från EU. Sen gör väl tyvärr brexit att informationen mycket väl kan stämma.
 
EU har gigantiska problem just nu och stundtals undrar jag om man kommer kunna lösa dem. Det jag ser som största problemet är att en rad länder ställer om sina samhällen till att fungera på ett sätt som om de haft det så när de blev medlemmar hade det inte varit tal om att få bli det. Hur man ska lösa det problemet vet jag inte och som jag förstått det så är det en sak folk sitter och gnuggar geniknölarna över nere i Bryssel. Att man inte verkar ha med någon typ av sanktion i EU fördragen som gäller denna situation ser jag som en stor brist och väldigt naivt. Det finns massor av andra problem men jag ser ändå EU som viktigt.
EUs möjlighet att sätta avtryck på många områden globalt är stort det gäller inte minst säkerhet och miljö. Blir EU svagare så ökar makten för såna som Trump, Putin och Xi Jinping. I den gruppen ser jag EU som en viktig kraft.
 
Såhär idag är ju en enkel sak att peka på t ex Italienska vattenbombningsplan...
Enbart den direkta avgiften (astronomiska 40 000 miljoner och beräknas öka till 65 000 miljoner per år) vi måste betala till EU motsvarar ett inköp av mer än 200 splitt nya plan av den typen per år och till det kommer alla merutgifter vi har pga EU-medlemskapet.

Dessutom ansågs det att marinen- och flygvapnets helikoptrar var mera kostnadseffektiva när man provade just den typen av flygplan, Bombardier 415, under nittiotalet. Allra mest väsentligt är att insatser kan ske så snabbt som möjligt och den typen av kapacitet måste finnas inom landet och tillgänglig utan EU-byråkrati.
 
Enbart den direkta avgiften (astronomiska 40 000 miljoner och beräknas öka till 65 000 miljoner per år) vi måste betala till EU motsvarar ett inköp av mer än 200 splitt nya plan av den typen per år och till det kommer alla merutgifter vi har pga EU-medlemskapet.

Dessutom ansågs det att marinen- och flygvapnets helikoptrar var mera kostnadseffektiva när man provade just den typen av flygplan, Bombardier 415, under nittiotalet. Allra mest väsentligt är att insatser kan ske så snabbt som möjligt och den typen av kapacitet måste finnas inom landet och tillgänglig utan EU-byråkrati.

40 miljarder ar ju en astronomisk summa, och for oss som vanligtvis sysslar med mycket mindre budgetar ar det ju ett hisnande nummer. Men, Sverige beraknas intakter om 1043 miljarder under 2018, och da star EU utgiften alltsa for 0.38% av de totala inkomsterna. Helt plotsligt ar nummret inte sa stort langre.

Dartill kommer ju fordelarna som EU medlemskap ger, en del vilka kan kvantifieras, en del som inte kan.

Att dartill reducera EU medlemskapet till stod som ges (eller inte) i ett specifikt scenario (som radande torka) kanns inte heller helt klokt, givet hur bredd vidden av EU ar.
 
Enbart den direkta avgiften (astronomiska 40 000 miljoner och beräknas öka till 65 000 miljoner per år) vi måste betala till EU motsvarar ett inköp av mer än 200 splitt nya plan av den typen per år och till det kommer alla merutgifter vi har pga EU-medlemskapet.

Dessutom ansågs det att marinen- och flygvapnets helikoptrar var mera kostnadseffektiva när man provade just den typen av flygplan, Bombardier 415, under nittiotalet. Allra mest väsentligt är att insatser kan ske så snabbt som möjligt och den typen av kapacitet måste finnas inom landet och tillgänglig utan EU-byråkrati.
Nej för Sverige vore det nog ingen bra idé att köpa in egna plan. Förutom att det skulle kosta mycket pengar för väldigt få timmar så är det svårt att få och hålla personalen tillräckligt rutinerad med så få uppdrag som det blir i endast Sverige. Själva vitsen med Eu-samarbetet gällande brandbekämpningsplan är ju att planen och personalen används så effektivt som möjligt, "byråkratin" ser till att de används där de behövs bäst och inte står stilla på marken i Italien eller Frankrike. Fler uppdrag bidrar också till flygpersonalens skicklighet och rutin. Tur i oturen för oss så behövs de inte bättre i sydeuropa nu (än), jag tycker ändå att det är fantastiskt att de lånar ut dem så långt bort.
 
Att dartill reducera EU medlemskapet till stod som ges (eller inte) i ett specifikt scenario (som radande torka) kanns inte heller helt klokt, givet hur bredd vidden av EU ar.
Jag har inte skrivit något sådant som du påstår överhuvudtaget.

Man kan i princip ta vilket område som helst och se att EU-medlemskapet innebär nackdelar för Sverige. Några få och små, men inflytelserika, grupper tjänar extremt mycket på ett medlemskap, däribland politiker, men för Sverige som land är medlemskapet på nästan alla områden till nackdel.
_______________
Som tillägg kan sägas att exemplet med skogsbränderna som @Alexandra_W lyfte upp visar hur viktigt det är att vara självständigt som land.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fodergräs från trädor ska få skördas de nordiska och baltiska länder som ansökt om detta, enligt ett EU- beslut. Beslutet fattades under...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landsbygdsminister Sven Erik Bucht (S) har begärt ett möte med EU:s jordbrukskommissionär Phil Hogan, för att prata om torkan, när EU:s...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp