E-bay shopping

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 627
E

Egonson

Jag är superjättesugen att shoppa lite hästsaker på E-bay, men vilket land är enklast att handla från för "nybörjare"? Tyskland, England, USA? USA har väl tull och sådant ibland om man har otur.
Handlar om lite småsaker typ träns eller pannband kanske ;) Finns så mycket mer roliga saker där än på svenska sidor.

Jag har köpt från Tyskland men då från en vanlig butik webshop inte från E-bay.

Tradera har jag varit mycket på så jag vet ju hur det funkar med auktioner och sådant, men något särskilt man ska tänka på när man handlar utomlands? Man bör ju fråga så att de säkert skickar till Sverige.

Hur är det med frakt och sånt brukar det vara dyrt? Sen bör jag väl skaffa Paypal också kom jag på?

Sv: E-bay shopping

england är nog enklast, men tyskland är också bra om man kan tyska. frakten beror på vikt och vilket sätt man skickar på.

från usa kan man få problem med tullen!

det som är så bra med ebay är ju att det finns mycket affärer som säljer grejer där så man slipper känna att man ska bli lurad. Leveranstid är mellan 3-7 dagar ungefär.Frakten är inte dyr från något av länderna. Utegångstäcke ligger runt 17-25 euro, fleecetäcken 15-20 euro. Paypal är så smart man betalar bara genom att trycka på en knapp slipper logga in på sitt bankkonto osv. Jag kollar bara på ebay nuförtiden jag gillar inte sveriges dåliga service, långa leveranstider, dyra priser och oartighet. Köpte tex sprenger bow balance för 1100 kr inklusive frakt från tyskland, horseware täcken för 725 och 900 kr inklusive frakt allt från affärer på ebay. Fraktkostnad står oftast annars är det bara att fråga. Det man bör tänka på är att frakten för småsaker blir runt 90 kr så det lönar sig att köpa mycket på en gång. Usa är lite längre leverantid ibland, tull kan man ju åka på om man har otur, men säljaren kan skicka som "gift", har själv aldrig behövt betala tull, frakten från usa är givetvis dyrare. runt 200-250 kr för ett schabrak eller träns.

Jag har handlat både från Tyskland och Usa, det gick vääldigt segt från Usa.. :S

Tack för era svar! Kikar lite på England nu, engelska kan jag skriva i alla fall (inte prata, men skriva :D ), tyska är bara att glömma att jag fattar.
USA verkar krångligt tycker jag, men nu har jag skaffat Paypal så det är bara att prova :p Får väl prova nåt inte för dyrt första gången kanske. *surfar vidare* :banana:

Brukar kolla hur dyr Euron är på Forex, men jag har hört att det inte alltid är 100 där, finns det någon mer tillförlitlig sida där man kan kolla sånt?

Jag har handlat mkt från usa samt england, frakten från england är bet dyrare än usa. Snabbheten från båda klagar jag inte på max 1 vecka sen är prylarna mig tillhanda.

Men tull, "åker man fast" kostar väl det en del eller?

euron ligger i stort sett alltid runt 9,3
dollarn däremot går ju som bekant lite upp och ner.
På nordea kan du kolla valutakurser

75 inch är 140 cm men 76 har jag aldrig sett. Nästa storlek blir ju 78 inch=145 cm
Det man får hålla koll på är ju om måtten är i inch eller feet.

Jag kollar alltid säljarens omdömen och handlar bara äv de som har 100% eller 99.9% bra omdömen = nöjda kunder!
Jag har handlar från många olika länder och alltid kunnat kommunicera på engelska.
Om du bjuder på en auktion så gör som i "real life". Bestäm vad du vill ge - lägg ditt maxbud från början ( e-bay höjer stegvis upp till maxbudet om ngn annan bjuder ) och dras inte med så att du går in och höjer om du blir överbjuden .... Jag handlar mest småprylar men hittills har allt fungerat perfekt!

Tack för era tips! Och länkarna som jag fick la jag på bokmärken :p
Jag tänkte prova med något billigt till att börja med ifall det skulle gå fel eller något. Som sagt har jag ju Traderat en del men det är ju inom Sverige.
Handlar alltid bara från de med 100% bra omdöme!

För att slippa krångla med tullen - håll dig inom EU. Priser för frakt varierar, fråga innan, en del tar helt godtyckligt betalt.

Det är olagligt för säljare att skicka som GIFT (gåva) om det inte är det, så fråga innan om det är ok. Det gäller dessutom bara för varor under 500:- Fraktsedlar ser olika ut beroende på om det är från ett företag eller privatperson, det är svårare att komma undan tull för företagspaket.

Läs mer på www.tullverket.se.

Måste man betala tull på saker man köper begagnat (av privatperson) eller gäller det bara nyvaror?

Ja det måste man. Allt man köper från land utanför EU ska förtullas och eventuell tull och mervärdesskatt ska betalas till tullverket. Om försändelsens värde inte överstiger 200 SEK kan man bli befriad från både tull och mervärdesskatt.

Kan folk ge bort hur dyra "gåvor" de vill eller finns det ett tak för gåvovärdet?

Jag svarade på det tidigare i tråden - max 500:-

Det är olagligt för säljare att skicka som GIFT (gåva) om det inte är det, så fråga innan om det är ok. Det gäller dessutom bara för varor under 500:- Fraktsedlar ser olika ut beroende på om det är från ett företag eller privatperson, det är svårare att komma undan tull för företagspaket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka