E-post till iphone

mandalaki

Trådstartare
Jag har hittills inte haft min mail överförd till iphone men nu tänker jag ha det.

Det är bara frågan: hur gör jag? När jag nyss synkade telefonen med datorn valde jag att ta med e-postkontona i synkningen. Men vad måste jag mer göra:confused:?

När jag går till mail på iphone gissar jag att det är microsoft exchange jag ska använda (har windows mail). Men vad gör jag där?

Sv: E-post till iphone

Vad händer om du skriver in epostadressen samt inloggningsuppgifterna då?

Jag har inte gjort det eftersom jag har fyra olika konton på samma mail... Måste jag alltså välja en av dem? Och isåfall, är det samma användarnamn och lösen som jag fick från telia när jag startade kontona en gång i tiden?

Bra fråga, jag vet inte hur Windows mail fungerar, men varför inte testa med en och se om det funkar? Eller om du använder inloggningen du använder för att komma åt de fyra kontona.

Har du både windows och telias mail?
Alla slags mail (telia, hotmail, gmail) som jag testat att lägga in i iPhone & iPad har varit väldigt lätt, men då har jag inte försökt synka.
Utan kört "Inställningar" - "E-post, kontakter, kalendrar" och sen Lägg till konto.

Vad Microsoft Exchange är kan du läsa om här, http://office.microsoft.com/sv-se/outlook-help/vad-ar-ett-microsoft-exchange-konto-HA001230171.aspx
Det är en e-postbaserad kommunikationsserver för företag.

Telia har tex en bra guide på sin iPhone-sida både för deras adresser och andra:
http://www.telia.se/privat/kundservice/support/mobiltelefoni/iphone/installera/installeraepost/
För Microsofts adresser (tex hotmail & live) kan du läsa här:
http://iphoneguiden.se/guide-hotmail-pa-iphone/

Tilägg: Fast tex Gmail kan du använda Exchange för, eftersom Gmail har slagit på den funktionen för deras användare. Kan finnas sådana fall för andra slags konton också.

Senast ändrad:

kör du @telia.se/com adresser är det pop mailkonton du skall ha.. Microsoft exchange är enbart för exchange servrar, något som telia inte ger privatkunder.

Det lättaste är att välja att synkronisera mailkonton i itunes. Då kommer alla inställningar från datorn att kopieras över till telefon och således kan du synka de. En inställning du lämpligen gör då är att välja att enbart ta kopior från mailservern på telefonen, för annars får du inte in de i din dator.

Nja, som jag skrev i startinlägget, jag hade redan synkat men det räckte inte.

Zaga: tack, utmärkt hjälp:love::bow:. Nu är det fixat. Jag var alltså på rätt ställe men borde ha valt "annat" istället för microsoft exchange server. Vet inte varför jag snöade in på den, kanske för att vi har den på jobbet.

Nästa relaterade problem:

* Det går utmärkt att ta emot mail i iphone - men bara via wifi. När jag är ute utan nätverk och bara kör via 3G går det möjligen en gång av tio. De övriga gångerna får jag meddelande om att telias e-postserver inte svarar, "kontrollera att du har angett korrekt kontoinformation i e-postinställningarna". Men det har jag ju, för det funkar ju hemma via wifi.

* Mailen på datorn har börjat krångla. Tre av fyra konton går bra, men det fjärde, det enda jag har överföring även till iphone på, där krånglar autentiseringen på datorn. Ibland får jag skriva in lösenordet på nytt, ibland självläker den.

Några tankar kring det här?

Skulle kunna vara någonting med inställningen av portar, googla på de så får du nog upp några trådar.

Tack, gjorde det. Blev dock lite deprimerad - hittade en tråd där alla svarade olika och allt lät lika krångligt:(

Men: det verkar ha löst sig ändå (med iphone iaf, datorn har jag inte kollat). Om jag inte kör 3G utan Edge så får jag lätt över mailen till iphone:confused:

Dock får jag även över en massa spam till junkmailen, spam som inte dyker upp på datorn. Konstigt.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del... 2
Svar
24
· Visningar
1 014
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 443
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Jag håller på och blir galen. Ska föra över bilder till datorn från min iPhone 7. Tidigare när jag anslutit USB-kabeln har jag fått...
Svar
18
· Visningar
1 713
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 830
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka