• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Calle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 798
C

Calle

Ska sätta igång unghästen efter vintervila i februari, och har då fått tipset att ge E-vitamin för att hjälpa till med muskelbygget. Hur lång tid tar det innan E-vitaminerna gör nytta? Ska jag vänta med att ge det tills jag sätter igång honom eller ska jag börja tidigare?

Jag skulle gissa på att du börjar med e-vitaminerna samtidigt som du börjar rida. De gör ju sin nytta vid muskeluppbyggandet, och när hästen vilar sker ju ingen nedbrytning av musklerna på samma sätt som vid arbete. Däremot har jag märkt att om hästen får e-vitamin under viloperioden så håller den sig i mycket fint skick. Så egentligen är det nog hugget som stucket när du börjar ge det...

Du kan börja med att kolla hur mycket e-vitaminer hästen får i sig redan så du inte överdoserar.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 291
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 423
Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka