jenred

Trådstartare
Jag har funderingar på att köpa boots till mitt fullblod och har nog fallit för Easy boots. Ni med erfarenhet från dessa, tycker ni att de är bra? Vad är mindre bra? Vad är skillnaden mellan epic och bare?

Jag är lite osäker på storlek, är svårt att mäta när skorna sitter på. Vill gärna beställa innan de tas. 135 mm är måttet nu men jag tror att 3 kan bli stort. Han har bara 1 i järnskor. Vad har ni för storlekar?

Senast ändrad:
Sv: Easy boot

jag använder easy boots på bitt fullblod.
jag tycker att det fungerar rikigt bra! de är svåra att få på i början, men det ska de vara annars e de för stora.
du ska absolut ha epic, de sitter stadigare.
jag har storlek 2 fram och 1 bak på min.

hej
jag har easyboots till min nordis.
jag har den gamla modellen fram och easyboot epics bak. kan verkligen rekommendera epics! ska sj snart köpa ett nytt par som jag kan använda till framfötterna. :) tyvärr åkte en sko av den gamla modellen av igår... får se om jag hittar den.. annars måste jag beställa nya hur som helst! :rofl:

hästen har strl 2 i järnskor (säger hovis iaf) och jag tror nog vi har strl på easybootsen också, upp till 125 mm tror jag det var.

nackdelen är att det tar 5 - 10 minuter extra för att få på resp. ta av.

han halkar/glider lika mycket som min andra häst (som har järnskor) på vått gräs. kanske mindre, men jag vet inte om det beror på att han är stabilare i sig själv än vad stoet är.

//Zsara

Använder oxå epics till min pålle - fungerar super, men jag har ett klagomål - spännet på framsidan av booten skaver upp märken i hoven fram - INTE BRA!
Men nu finns ju ytterligare en ny Easy boot - Bare - inget spänne, skulle gissa att de är bra.

Har storlek 1 till mitt fullblod och jag älskar Easy boots! :love: Tycker de funkar kanon!! Kan verkligen rekommendera dem!! :)

Menar du att den var lång från början eller att den töjts ut? :confused: Det har iaf inte jag upplevt.

Det finns ju även olika sätt att spänna vajern på, visas ju i bruksanvisningen. Men den kanske är för lång ändå?

Jag har funderingar på att köpa boots till mitt fullblod och har nog fallit för Easy boots. Ni med erfarenhet från dessa, tycker ni att de är bra? Vad är mindre bra? Vad är skillnaden mellan epic och bare?

Jag är lite osäker på storlek, är svårt att mäta när skorna sitter på. Vill gärna beställa innan de tas. 135 mm är måttet nu men jag tror att 3 kan bli stort. Han har bara 1 i järnskor. Vad har ni för storlekar?

Hej!

Jag provade boots till min häst förra vintern, när isen låg tjock på alla vägarna. Jag beställde Epic (om det är den modellen som har en krage). Min häst hade då alltid varit barfota, så jag mätte nogrant på en barfotahov, för att få fram storleken. Min häst låg då mitt emellan två storlekar och jag valde då den mindre bootsen.

Min egen, högst personliga erfarenhet är att bootsen var rena rama skiten :eek: .
Det tog ca: 10-15 minuter att få på dem (de satt tajt) men det tog hästen inte mer än 5-15 minuter att få av dem under ridturen, och bootsen gick sönder!
Så förra vintern halkade vi oss fram, i år lär han få järnskor med broddar.

Det är min erfarenhet.

Vi har Easyboot Epics, storlek 1 till en hov som brukade ha 0 i skor. Men bootsen är lite väl stora, fick lägga in en sula och då fungerar det bättre... Så strl 0 på bootsen skulle nog passat oss bättre.
En period var plösen lite väl hög och skavde i kronranden, så jag tog en kniv och karvade bort övre kanten (på plösen :p ) nu har dock hoven ändrat form igen så plösen skulle inte varit för lång nu... :crazy:
Jag tycker att de sitter perfekt på, även i busgalopp :idea: Men jag vågar inte ha dem i skogen där det är mycket rötten och sånt, är rädd att han skulle kunna fastna.
Har en bekant som har Bare-varianten. Jag kan inte fatta hur den ska kunna sitta kvar med den konstruktion som den har, men det gör den iaf :confused: :crazy:

Lycka till!

Hej! Jag har endast en liten erfarenhet av boots och håller just på att prova ut boots (Easyboots) till min egen häst. Hon är nyligen avskodd och det gör att hennes hovar har ändrat sig ganska mycket i formen och därigenom har det också varit svårt att veta vilken storlek som passar henne. Det jag däremot vet är att storlekar på järnskor varierar mellan tillverkarna, det rör sig alltså inte om några standardiserade storlekar! Detta är även fallet med boots om jag har fattat det rätt-även om det rör sig om samma tillverkare så kan de olika modellerna passa till olika hovstorlekar så mät och prova noga (kanske inte så lätt;) )är mitt tips. Lycka till!

Jag köpte dom begagnade, fast dom var bara använda 1 gång och funna förstora, och det följde inte med någon beskrivning...

Men vajern är så lång att trots att jag spänner den så hårt det går, så är den så pass lös att den inte fyller någon funktion... måste hitta på något sätt att korta av den :crazy:

Du kan ju sno vajern runt plåtbiten där den är fäst så blir den kortare.

Annars så rekommenderar jag de nya bare. Ingen vajer och man behöver bara en skruvmejsel för att kunna bytta alla delar.

Jag använde ett par epics (broddade under hela förra vintern. Då hoppade jag också med dem 1 gång per vecka. Enda jag bytte var 2 gaiters. Och att sätta på dem tar nån minut.

*knapplån**
Funderar lite på detta med Easy Booth på mina unghästar .

Ni som använder dessa >>>Hur mycket rider ni ?
Vart rider ni ?
Tränar ni Hoppning eller Dressyr med dom ?

Vilken nivå står ni på ?

Mvh miaa

*knapplån**
Funderar lite på detta med Easy Booth på mina unghästar .

Ni som använder dessa >>>Hur mycket rider ni ?
Vart rider ni ?
Tränar ni Hoppning eller Dressyr med dom ?

Vilken nivå står ni på ?

Mvh miaa

Jag har TÄVLAT lokal hoppning med easybootsen. Och fått OK från överdomare varje gång. Och de har suttit som ett smäck genom hela tävlingarna. :bow:

Tror inte man får tävla i dressyr med dem, kanske på lokal nivå, men kolla med ngn domare för säkerhets skull.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: Murray
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 717
Senast: anna_panna
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka