Ebola, är ni oroliga???

För någon vecka sedan delade en av mina fb-vänner en Aftonbladet-artikel om nån hund som skulle avlivas. Jag läste aldrig artikeln men frågade honom hur många tusen döda afrikaner det går på en europeisk hund. Tror aldrig han svarade.

Är det alltså den grejen du menar? Fullständigt gräsligt och utan proportioner.

Så nu skall alla som inte enbart sprider hemskheter om ebola få dåligt samvete?

Jag själv skall ha ett skitdåligt samvete som stannad min bil och räddade en påkörd ormvråk och la ut både bild på fågeln och en uppmaning till att alla som kör på djur att stanna och titta så de verkligen är döda och inte ligger allvarligt skadade och plågas till döds

Detta landat ut på fb och då skall jag tydligen ha dåligt samvete för detta efter som jag inte delade någon artikel om människoliknande.

Är oerhört tacksam att mina vänner inte har de värderingar som ni har i denna tråd där man inte värderar ett djurliv.

Det mest horribla i detta är ju att ebolaviruset faktiskt kommer från djur....

• Gilla
Reactions: rtf
Jag själv skall ha ett skitdåligt samvete som stannad min bil och räddade en påkörd ormvråk och la ut både bild på fågeln och en uppmaning till att alla som kör på djur att stanna och titta så de verkligen är döda och inte ligger allvarligt skadade och plågas till döds
Fast du vet ju uppenbarligen inte ens vad vi pratar om..? Vi pratar inte om djur generellt, att tycka om, ta hand om eller vara ledsen över ett djur. Du behöver ju inte hugga om du inte ens vet vad diskussionen handlar om.

Är oerhört tacksam att mina vänner inte har de värderingar som ni har i denna tråd där man inte värderar ett djurliv.

Det mest horribla i detta är ju att ebolaviruset faktiskt kommer från djur....

Om du är grälsjuk, och bara är taggad för hätska diskussioner så föreslår jag annat FB-forum där du nog kan få att bita i.

Ja alltså det beror ju på vad alternativet till kolonialismen hade varit. Min poäng var att om kolonialmakterna aldrig satt sin fot i Afrika så hade levnadsstandarden varit sämre där idag. Men samtidigt så hade den varit betydligt bättre idag om kolonialmakterna inte begått grova brott mot mänskligheten utan istället fokuserat enbart på saker som t.ex ekonomiskt och kulturellt utbyte.

Och hur vet du det?

Ingen kan naturligtvis säkert säga hur saker och ting hade varit om inte om funnits. Men utan att ha afrikansk arkeologi och historia (och då menar jag inte den kolonialistiskt tillrättalagda, för enligt den var naturligtvis hela kontinenten söder om Sahara gravt "underutvecklad" i förhållande till den europeiska) på mina fem fingrar vill jag hävda att det inte är osannolikt att en icke-kolonialiserad kontinent mycket väl kunde haft högre levnadsstandard idag. Varför skulle det inte var så? Varför skulle inte folken i Afrika själva kunnat utveckla vetenskap mm och kommunicera detta - om man låtit dem?

Tillägg: ovanstående, att frånta människor som varit koloniserade sin historia och skapa en som går ut på att kolonialmakterna egentligen bidragit med något positivt ägnades en hel del tid åt under 1900-talet. I samma vetenskapstradition frodades rent rasistiska tolkningar och teorier, som att lokalbefolkningen omöjligt kunde ha byggt Great Zimbabwe. Såvitt jag vet finns det inget som tyder på att Afrika var en kontinent mer i misär än någon annan - före kolonialismen som bland annat brandskattade befolkningen genom att fånga och förslava ett stort antal.

Senast ändrad:
Att du inte kan se den kopplingen förvånar mig cirka inte alls.

Det var också ett väldigt lågt svar.

Nej jag ser ingen rasism öht jag ser en sjukdom som sprids över hela världen att det började i Afrika har endast med att de djur som är bärare av smittan bor där, men det är ju klart att sådana som du gärna spär på lite och slänger in lite politik inget hela

Va fan låt djuren lida och dö, det finns människor som lider i världen.....

Var det någon mer som såg på senaste SVT Debatt angående ebola? Kändes som lite väl mycket fokus på hur vi ska undvika att det sprider sig till Sverige istället för fokus på vad som behövs göras i Afrika här och nu.

Fast så länge det inte finns något botemedel mot det så är smittspridningen det allra viktigaste, inte bara hit utan primärt där det är som värst.

Fast du vet ju uppenbarligen inte ens vad vi pratar om..? Vi pratar inte om djur generellt, att tycka om, ta hand om eller vara ledsen över ett djur. Du behöver ju inte hugga om du inte ens vet vad diskussionen handlar om.

Jag läste ditt svar och det var fullt av total avsaknad av empati för djur. Om du menade en enskild händelse så skriv det men det gjorde du inte.

Jag har svårt för att förstå att man kan värna om ett liv men skita i annat för att det inte tillhör samma art....

Om du är grälsjuk, och bara är taggad för hätska diskussioner så föreslår jag annat FB-forum där du nog kan få att bita i.

Det visar ju bara på dina värderingar ang liv också, nej jag är inte Ett dugg grälsjuk men jag anser det väldigt graverande när man utrycker så lite empati och förståelse för annat liv än människoliv

Hur i hela fridens dagar kom empati för djur in i diskussionen?

Jag svarade på ett inlägg tidigare där man uttryckte det hemska i att förfasas över en hund och samtidigt inte lägga ut länkar om denna hemska sjukdom.

Självklart är det helt ot men blir så irriterad när folk klankar ner på andra och ffa inte visar empati eller förståelse att vi faktiskt inte är ensamma på denna planet även om vi anser att vi styr den.

För mig är det en fruktansvärd tanke att man har så lite förståelse för att människor känner för sina djur i närhet och allmänt i vildhet.

Jag anser inte att man kan värdera liv genom vilket art man tillhör vilka gjorde här. Och dessutom drog paralleller med rasism, vilket är så överkört banalt tänkande.

• Gilla
Reactions: rtf
Det visar ju bara på dina värderingar ang liv också, nej jag är inte Ett dugg grälsjuk men jag anser det väldigt graverande när man utrycker så lite empati och förståelse för annat liv än människoliv
Suck. Du är i fel tråd, den diskussionen bor sedan tidigt i tråden inte här. Pys iväg och halma nån annanstans hörru.

Suck. Du är i fel tråd, den diskussionen bor sedan tidigt i tråden inte här. Pys iväg och halma nån annanstans hörru.

Som vanligt så oerhört trevlig som bara du kan bli.

Jag läser trådar från början och kommenterar på det jag anser vara fel eller rätt. Det du och din kompis skrev i början av tråden är inte ett ok synsätt på liv.

Lev med det att andra anser att ni har en kass syn på djurliv.

Som vanligt så oerhört trevlig som bara du kan bli.

Jag läser trådar från början och kommenterar på det jag anser vara fel eller rätt. Det du och din kompis skrev i början av tråden är inte ett ok synsätt på liv.

Lev med det att andra anser att ni har en kass syn på djurliv.
Jag ägnar mig varenda arbetsdag åt att rädda djurs liv, minska lidande eller förkorta djurs lidande.
Men i fallet med den spanska hunden anser jag att avlivning var det enda riktiga vid minsta misstanke om att hunden skulle kunna föra smitta vidare. Dock klumpigt uttryck i början på denna tråd, men jag har inte hittat tråden som det hänvisas till.

Jag läste ditt svar och det var fullt av total avsaknad av empati för djur. Om du menade en enskild händelse så skriv det men det gjorde du inte.
Eller så kan du fråga om du inte förstår kopplingen. Jag tänker inte lägga ner tre sekunder på att förklara, du är så himla otrevlig.

Jag svarade på ett inlägg tidigare där man uttryckte det hemska i att förfasas över en hund och samtidigt inte lägga ut länkar om denna hemska sjukdom.

Självklart är det helt ot men blir så irriterad när folk klankar ner på andra och ffa inte visar empati eller förståelse att vi faktiskt inte är ensamma på denna planet även om vi anser att vi styr den.

För mig är det en fruktansvärd tanke att man har så lite förståelse för att människor känner för sina djur i närhet och allmänt i vildhet.

Jag anser inte att man kan värdera liv genom vilket art man tillhör vilka gjorde här. Och dessutom drog paralleller med rasism, vilket är så överkört banalt tänkande.

Men du. Det handlade om EN hund som kunde ha fört Ebola vidare till fler människor.

Det har ingenting med djur i allmänhet att göra. Inte ett dugg.

Att uppröras mer över den enda hunden än alla de som är sjuka och dör och drabbas på andra vis av Ebola är skevt.

Om man är osäker på om en hund kan smitta andra med ebola eller inte så tycker jag det är ganska självklart att hunden ska avlivas. Allt annat vore sjukt! Jag är en stor djurvän, full med empati, men någonstans måste man dra en gräns.

Minns inte vem som länkade till filmen på förra sidan, men fy vad hemskt. Vad alla måste känna sig hjälplösa, det är så fruktansvärt :cry:. Sitter och tittar på de som kommer efteråt nu, alla om ebola. Tårarna är inte långt borta. Stackars stackars människor! :cry:

Hur i hela fridens dagar kom empati för djur in i diskussionen?
Därför att jag tydligen tog upp ett ämne som inte är särskilt välkänt i Sverige: Att den ebolasmittade sjuksköterskans hund skulle avlivas pga smittorisken vilket upprörde ungefär halva Spanien; det skrevs mycket i media här, mängder i sociala medier samt anordnades protester. För mig, hur mycket jag än må älska djur och ha gråtit över mina egna, är det absurt att såna enorma reaktioner kommer när en hund riskerar att dö, medan tusentals människor dör i plågor i Västafrika. Det var detta, och ingenting annat, jag syftade på.

Jag trodde att pulkaskurk var med på vad som diskuterades, särskilt som både honung och mandalaki förtydligat, annars hade jag förklarat. Däremot sätter jag mig inte och skriver ihop en förklaring till någon som bemöter mig otrevligt och kallar mig otrevliga saker.

Nu känner jag mig matt i hjärtat faktiskt och orkar inte dra det här fler varv.

Därför att jag tydligen tog upp ett ämne som inte är särskilt välkänt i Sverige: Att den ebolasmittade sjuksköterskans hund skulle avlivas pga smittorisken vilket upprörde ungefär halva Spanien; det skrevs mycket i media här, mängder i sociala medier samt anordnades protester. För mig, hur mycket jag än må älska djur och ha gråtit över mina egna, är det absurt att såna enorma reaktioner kommer när en hund riskerar att dö, medan tusentals människor dör i plågor i Västafrika. Det var detta, och ingenting annat, jag syftade på.

Jag trodde att pulkaskurk var med på vad som diskuterades, särskilt som både honung och mandalaki förtydligat, annars hade jag förklarat. Däremot sätter jag mig inte och skriver ihop en förklaring till någon som bemöter mig otrevligt och kallar mig otrevliga saker.

Nu känner jag mig matt i hjärtat faktiskt och orkar inte dra det här fler varv.
Men "ngn jävla jycke" var ju att kasta en brandfackla i ansiktet på många, klumpigt o okänsligt, även om jag håller med dig i sak så var det helt onödigt.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 287
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III