Ebola, är ni oroliga???

Jag håller helt med dig @honung . Jag tror att det görs alldeles för lite och att reaktionen kommer för sent. Jag tror att detta kan vara början på en pandemi, helt enkelt för att ebola är vansinnigt smittsamt, sprider sig fort och kräver så massiva insatser.

Jag håller helt med dig @honung . Jag tror att det görs alldeles för lite och att reaktionen kommer för sent. Jag tror att detta kan vara början på en pandemi, helt enkelt för att ebola är vansinnigt smittsamt, sprider sig fort och kräver så massiva insatser.
Jag tror i och för sig att risken för pandemi inte är så överhängande, ebola är inte mer smittsamt än vanlig influensa, men - den globala erfarenheten och kunskapen om sjukdomen är begränsad därför tror jag att utbrott kan ske var som, och fler dödsfall är att vänta var som helst i världen. Utbrotten lär inte bli omfattande där de dyker upp men det är illa nog att det inte finns vare sig vaccin eller väl beprövat bot. Zmapp är insatt i hast, vi har inte tillräckliga resurser för att få fram medicin i den omfattning som behövs, det är kostsamt och det är en medicin som vi har begränsad erfarenhet av att använda på människor.

En farhåga som är uttryckt är om smittan hamnar i fel händer och används som biologiskt vapen. Tänk IS eller syrien. Man vågar inte tänka längre än så.

En farhåga som är uttryckt är om smittan hamnar i fel händer och används som biologiskt vapen. Tänk IS eller syrien. Man vågar inte tänka längre än så.
Just den tanken har jag också haft, tänk scenariot att några "vänliga hjälpare" lurar i ett gäng smittade analfabeter eller lättlurade "om du sätter dig på planet till xxx så ser vi till att inte dina anhöriga blir smittade" eller liknande lögner och skickar iväg några till valda länder för att sprida smittan innan dom insjuknar, DÅ har världen verkliga problem. I dagens globala värld med mycket folk i rörelse mellan länderna så är detta scenario fullt möjligt och näst intill omöjligt att kontrollera.

Just den tanken har jag också haft, tänk scenariot att några "vänliga hjälpare" lurar i ett gäng smittade analfabeter eller lättlurade "om du sätter dig på planet till xxx så ser vi till att inte dina anhöriga blir smittade" eller liknande lögner och skickar iväg några till valda länder för att sprida smittan innan dom insjuknar, DÅ har världen verkliga problem. I dagens globala värld med mycket folk i rörelse mellan länderna så är detta scenario fullt möjligt och näst intill omöjligt att kontrollera.

Det är dock inte ett troligt scenario eftersom ebola inte är smittsamt under inkubationstiden.

Nina, skoterskan som klippet hogre upp visade, har nu blivit forflyttad fran Texas till ett sjukhus i Maryland som har en riktig biohazard avdelning. (dar luft trummor inte gar till resten av sjukhuset, etc) Det sjukhuset gor dessutom research pa ebola vaccin.
(Det gors ocksa research pa vaccin, blod transfusion, och andra satt att behandla ebola pa fler stallen i USA, I Canada, Japan och pa tva stallen i Vast Afrika.)

Det är dock viktigt att vara medveten om att det är möjligt, troligt, sannolikt att den inblandningen inte varit nödvändig utan århundraden av kolonialism.

Ja alltså det beror ju på vad alternativet till kolonialismen hade varit. Min poäng var att om kolonialmakterna aldrig satt sin fot i Afrika så hade levnadsstandarden varit sämre där idag. Men samtidigt så hade den varit betydligt bättre idag om kolonialmakterna inte begått grova brott mot mänskligheten utan istället fokuserat enbart på saker som t.ex ekonomiskt och kulturellt utbyte.

Ja alltså det beror ju på vad alternativet till kolonialismen hade varit. Min poäng var att om kolonialmakterna aldrig satt sin fot i Afrika så hade levnadsstandarden varit sämre där idag. Men samtidigt så hade den varit betydligt bättre idag om kolonialmakterna inte begått grova brott mot mänskligheten utan istället fokuserat enbart på saker som t.ex ekonomiskt och kulturellt utbyte.
"Ekonomiskt och kulturellt utbyte" känns inte riktigt som centrala delar i kolonialism. Snarare ensidigt utsugande av resurser. Men okej.

• Gilla
Reactions: Sol
Jag har aldrig skrivit att du är en dålig människa. Däremot tyckte jag att det du skrev var otrevligt. Det är dock en annan tråd, vill du diskutera det får gärna svara i den tråden istället för här. Personangrepp betackar jag mig för, men kör på du om du vill - mig rör det inte ryggen om du tycker att jag är en fruktansvärd människa.

Och ja, jag tycker att det är genomsorgligt och genomvidrigt att det blir världens grej över att en hund ska avlivas när tusentals människor dör i plågor. Att en hunds liv anses mera värt än människors. Bara för att de är afrikaner.

Jag tycker också ditt svar var fruktansvärt, och detta var inte ett dugg bättre!

Hur kan du bara blanda in rasism i en sådan här tråd och jämförelse med djur. Helt horribelt!

"Ekonomiskt och kulturellt utbyte" känns inte riktigt som centrala delar i kolonialism. Snarare ensidigt utsugande av resurser. Men okej.

Nu blir det kanske lite väl långt ifrån topic men... Det skedde under perioder omfattande ekonomiskt och kulturellt utbyte även om kolonialmakternas inblandning i Afrika som helhet inte bör beskrivas som annat än hänsynslös exploatering. Citerar lite från wikipedia: "This valuable trade lead to rapid change in West Africa. The region had long been agriculturally productive and, especially in western Nigeria, densely populated. The massive profits from trade and the arrival of guns lead to significant centralization and a number of states formed in the region such as the Ashanti Confederacy and Kingdom of Benin. These states became some of the wealthiest and most advanced in Africa."

Precis, och allt beror på vad man har för förutsättningar.

Det är bara att titta in i en genomsnittlig svensk akutklinik en fredagkväll. Skitlätt att utskilja ebolapatienter som alltid har en röd blinkande lampa i pannan så de placerar man lätt i en tvättskrubb om korridoren är full. Liksom. ;)

Men vet man att man har varit i ett land som där finns smitta så borde man mer än väl vara medveten om att man kan ha blivit smittad och inte vara så "korkad" att man utsätter andra för det

Herregud jag åker inte ens in med mitt sjuka barn till akuten och sätter mig om jag vet att det har maginfluensa, då ringer man först och ser till att man får komma direkt till isoleringen.

Var det någon mer som såg på senaste SVT Debatt angående ebola? Kändes som lite väl mycket fokus på hur vi ska undvika att det sprider sig till Sverige istället för fokus på vad som behövs göras i Afrika här och nu.

Det är helt ofattbart. 15 ambulanser har de på 1,5 miljoner människor där flera hundra insjuknar i veckan. Det finns liksom inga ord :cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 287
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III