ECO-lädergjord med platta??

viktoriaeriksson

Trådstartare
Hejsan, jag har en häst som är ''allergisk'' läder gjordar som inte är i ECO läder, vet någon om det finns gjordar som är i eco-läder som har en platta, alltså hoppgjord? Har bara hittat utan plattor...:confused:

Hejsan, jag har en häst som är ''allergisk'' läder gjordar som inte är i ECO läder, vet någon om det finns gjordar som är i eco-läder som har en platta, alltså hoppgjord? Har bara hittat utan plattor...:confused:
kan inte en fårskinns klädd hoppgjord fungera? om du inte hittar ngt annat dvs.

Det blir bara så varmt och svettigt på tävlingar och sommrar... men om jag inte hittar något annat skulle det ju faktiskt funka! Tack för tipset!:)
ja jag tycker likadant om fårskinnsklädda gjordar, men på hemmaplan så kan en rak gjord fungera förhoppningsvis. så att hopp plattan bara är till hoppning och inget annat :), så slipper man "plåga" hästen med en varm gjord för mycket.

ja jag tycker likadant om fårskinnsklädda gjordar, men på hemmaplan så kan en rak gjord fungera förhoppningsvis. så att hopp plattan bara är till hoppning och inget annat :), så slipper man "plåga" hästen med en varm gjord för mycket.
Vet du någon fårskinnsklädd hoppgjord, jag har ingen aning om vem som kan sälja sånna ?:confused:

Jag gissar att det inte är "icke ECO/EKO-läder" som din häst reagerar på, utan snarare kromgarvat läder. Det du isf ska leta efter är vegetabiliskt garvat läder. Enligt de uppgifter jag fått är de flesta av gjordarna ute i butik gjorda i (eller "bara" fodrade med) kromgarvat läder. OBS! Det finns kromgarvat och så finns det kromgarvat. "Dåligt" kromgarvat läder släpper ifrån sig mycket mer krom än annat dito. Men är hästen riktigt känslig och t.ex. svättas en del finns det förstås en risk att den reagerar på det även om det är helt ok läder i gjorden. Vill bara understryka att kromgarvat inte per automatik betyder "billigt skräp" (sitsskinnet i engelska sadlar t.ex. är oftast kromgarvat, då det lädret blir mycket lättare att sträcka etc än vegetabilgarvat läder).
Hittar du inget ute i butikerna som du känner dig trygg med (du bör t.ex. kunna fråga personalen, om du går till en välsorterad ridsportsbutik, eller kontakta tillverkaren och fråga), så finns det många sadelmakare här i landet som till stor del jobbar med läder från Tärnsjö (vegetabilgarvat) som säkert kan sy upp en gjord till dig.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
612
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka