Åka till Glasgow!

40 minuter med tåget, och faktiskt en jättetrevlig stor stad med
betydligt bättre shopping & restaurangutbud än Edinburgh!
Men om ni nödvändigtvis vill hålla er i öst så skulle jag rekommendera Mary King's Close, fast det kan nog vara lite obehagligt för en på 2,5 kanske. Tror det rekommenderas för barn 5 år och uppåt. Det är dock en fantastisk bevaring/rekonstruktion av ett medeltida underjordiskt kvarter och väl värt ett besök!
Deras Hop On Hop Off turistbuss är också värd att prova, då får man en väldigt bra överblick av staden och kanske lite ny inspiration till vad man kan hitta på för roligt!
Et promenad upp på Arthur's Seat som nån annan nämnde är också fantastiskt, eller man får i alla fall en fantastisk utsikt som belöning:
Det är dock en ganska lång backe upp, men är det fint väder så kan det vara väl så trevligt i alla fall!
Sen vet jag inte vilken tid ni är där, men de har en supermysig julmarknad med lite tivoli och sådär som brukar komma upp i slutet av november och ligger precis i parken nedanför slottet.
Och så måste jag bara rekommendera den indiska lunchbuffén på restaurang Red Fort, något kvarter från Waverley Station. Den ser
verkligen inte mycket ut för världen från utsidan, men det är den godaste indiska mat jag nånsin har ätit! Billigt är det också, ca 70 kr per vuxen. Jamie's Italian på Rose Street är också värd ett besök, och lika så chokladbutiken Hotel du Chocolat på Frederick Street!